Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3405
Hey igjen..
Har en liten trafo fra en slags subwoofer (den jeg pratet om i det forrige emnet, ja).. Den skal gjøre 220V til 12V, hvertfall i følge lappen som står oppå, så jeg har nå tenkt til å koble den til en cd-spiller fra en bil, men jeg vet ikke hvilken av de to ledningene ut fra trafoen som er pluss eller minus, og er da redd for å ødelegge spilleren.
Hvis jeg setter pinne A på voltmeteret på ledning A, og pinne B på ledning B, viser voltmeteret et lavt tall som går litt opp og ned hele tiden. Om jeg bytter om slik at jeg setter ledning A på pinne B får jeg samme resultat, så jeg får ikke vite hvilken ledning som er pluss/minus, som sagt.
Men om jeg derimot trykker inn AC-knappen på voltmeteret viser den et ordentlig tall, 14,6V (?!), men fortsatt ingen minustegn om jeg snur om der heller.

Hjelp?

^Veldig dårlig formulert, sorry.. men tror det skal gå an å fatte hva jeg mener

Edit: http://bildr.no/thumb/72163.jpeg
Bilde av trafoen..
Sist endret av kjetilbm; 3. juni 2007 kl. 18:20.
En transformator kan kun transformere vekselstrøm. Altså vekselstrøm inn, og vekselstrøm ut. Da finnes ingen pluss og minus. Når du forsøker å måle med meteret på DC, vil du ikke få noen god måling, fordi spenningen endrer seg konstant. Hvis du skal koble denne til en bil, og transformere 12V til 230V, må du først sørge for å lage vekselspenning av spenningen fra bilbatteriet. Denne spenningen vil ha en amplitude på 12V, mens dens vekselspenningsverdi vil være 12V/sqrt(2)=8,5V. Vindingsforholdet i transformatoren er 220V/12V=18,3:1. Vekselspenningen fra bilbatteriet vil da bli 8,5V·18,3=156V. Ikke nok til å drive cd-spilleren din, dessverre.

EDIT: Ser at jeg misforstod spørsmålet ditt! Fortsatt gjelder at vekselstrøm har ingen pluss og minus. Du må derfor ha en likeretterbro, glattekondensator, og en 12V spenningsregulator som kan levere nok strøm (her kan du bruke en 7812 sp. reg. med en effekttransistor i tillegg hvis det er ønskelig.) for å kunne drive spilleren. Beklager misforståelsen.
Sist endret av Provo; 3. juni 2007 kl. 18:44.
Slik jeg har forstått det er jeg nødt å ha en likeretterbro, en glattekondensator og en 12V spenningsregulator for å få hele spilleren til å virke.. men hva mener du med "med en effekttransistor i tillegg hvis det er ønskelig"? Jeg vil ha det så enkelt og billig som mulig

Edit: En ting til, kunne du forklart meg så enkelt som mulig hva alle disse komponentene gjør, hvor jeg fester det i forhold til trafoen osv?
Sist endret av kjetilbm; 3. juni 2007 kl. 20:55.
Sitat av pels
men hva mener du med "med en effekttransistor i tillegg hvis det er ønskelig"?
Vis hele sitatet...
Med det mener jeg at en 7812 neppe er i stand til å levere nok strøm til å drive cd-spilleren din, og derfor må du koble en effekttransistor til regulatoren på en spesiell måte for å kunne trekke mer strøm. Man utnytter seg da av av transistorens konsekvente base-emitter-spenning, og dens hFE (likestrømsforsterkning). Kan forklare koblingen i morgen når jeg ikke er fullt så trøtt hvis du vil.

Ellers fungerer komponentene i koblingen slik:
Først kobler du nedtransformert nettspenning, til likeretteren. Det finnes både halvbølge- og fullbølgelikerettere, hvor fullbølgevarianten er den vanligste. Denne likeretteren kan fåes som en enkel komponent, eller du kan bruke fire litt robuste dioder (enkeltkomponenten er også fire dioder, men i én forpakning med fire ben). Diodene er koblet slik at alle positive halvperioder ender opp i samme leder/punkt, mens negative halvperioder i en annen leder/punkt. Det gir en pulserende likestrøm ut fra likeretteren. Et wikipediasøk på "rectifier" forklarer likeretteren mer grundig.
Denne pulserende likespenningen er ikke brukbar til mye, så man trenger en eller flere glattekondensatorer koblet mellom pluss og minus, evt i parallell med lasten, avhengig av synspunkt. Uten belastning vil kondensatoren lade seg opp til amplitudespenningen, og bli der. Med belastning vil du stadig tappe kondensatoren, og man får såkalt rippelspenning, som betyr den endringen i likespenning du får mellom hver nye oppladning. Rippelspenningen bør være så liten som mulig.
For å senke spenningen ned på ønsket verdi så stabilt som mulig, uavhengig av strømtrekk, kan man benytte en spenningsregulator. Denne regulerer spenningen ned (ikke opp) til angitt spenning, og minsker rippelspenningen betraktelig. I forbindelse med denne brukes gjerne en liten glattekondensator for å kortslutte for høyfrekvent støy, og for å kunne levere plutselige strømtrekk som ikke spenningsregulatoren rekker. 78XX er en serie spenningsregulatorer som er svært mye brukt, og XX er et tall som angir utspenningen. I ditt tilfelle trenger du en 7812.
Det var vel alt tror jeg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Er det slik at hvis man bruker en 78-regulator, kan man bruke en mindre glattekondesator?
Til en viss grad; ja. Hvis vi ser på en halvperiode uten regulator, vil spenningen over glattekondensatoren synke repetativt, ved at strømtrekket sørger for en stadig fjerning av ladning på kondensatorplatene (C=q/V => V=q/C), ettersom kondensatoren lader seg opp igjen til idealspenningen pulsvis hver halvperiode. Regulatoren vil gjøre sitt beste for å opprettholde angitt utspenning uansett strømtrekk, og du blir altså kvitt den pulsvise oppladningen av glattekondensatoren. Kondensatorens oppgave blir da, i stedet for å være en glattekondensator på den måten, å levere lynraske endringer i strøm som ikke regulatoren klarer å levere pga indre forsinkelser. Det kan derfor ikke, IMHO, kalles en glattekondensator når den står etter en spenningsregulator (uten at det er fryktelig viktig ).
Okey, takker sålenge. Skal se hva jeg får til
Sist endret av kjetilbm; 6. juni 2007 kl. 14:16.
tror ikke den trafoen er stor nok til å drive en cd spiller fra bil. fordi den trafoen er beregnet til småe data høytalere
Sitat av Ford_4000
tror ikke den trafoen er stor nok til å drive en cd spiller fra bil. fordi den trafoen er beregnet til småe data høytalere
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det? Er ikke det den samme trafoen som satt i Pels' forrige tråd om en ødelagt forsterker?
Ofte står trafoens maksimale effekt angitt på selve trafoen, i enheten VA (voltampere). Voltampere er en enhet man bruker i stedet for watt når man vil ta høyde for energi som midlertidig lagres også, i tillegg til den som omsettes til varme. Står det noe slik på den, så kan du lett se om den er egnet til ditt formål.
Har et lite spørsmål nå som jeg ikke gidder å lage emne til, spør her i stedet:
Jeg har tatt strøm fra en PC, fra disse molex-tilkoblingene. De leverer både 12V og 5V. Men så har jeg en annen liten forsterker som trekker 9V.. hvordan får jeg 12V til å bli 9V? Med en motstand eller spenningsregulator og masse greier?

Edit: Woops, leste i forrige emnet mitt, jeg hadde visst spurt om det samme der
Sitat av datagutten
Du kan koble de til 12V og bruke en spenningsregulator som heter L7809C som gjør om spenningen inn til 9V.
Vis hele sitatet...
Men en ting, til senere. Hva er forskjellen på en motstand og en spenningsregulator da?
Sist endret av kjetilbm; 8. juni 2007 kl. 12:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Svaret du ser etter er LM7809. RTFM
Ouch, var jo veldig mange muligheter der da. Hadde du orket å hjelpe meg å finne den jeg skal ha?

Edit: Skal jeg ha -3V eller +9V?
Sist endret av kjetilbm; 8. juni 2007 kl. 13:09.
Sitat av Provo
Hvordan vet du det? Er ikke det den samme trafoen som satt i Pels' forrige tråd om en ødelagt forsterker?
Ofte står trafoens maksimale effekt angitt på selve trafoen, i enheten VA (voltampere). Voltampere er en enhet man bruker i stedet for watt når man vil ta høyde for energi som midlertidig lagres også, i tillegg til den som omsettes til varme. Står det noe slik på den, så kan du lett se om den er egnet til ditt formål.
Vis hele sitatet...
kan du ikke se hvor tynne ledningene er? og så har jeg demontert mange data høytalere. og de hahr akkurat samme trafo!!
Sitat av pels
Men en ting, til senere. Hva er forskjellen på en motstand og en spenningsregulator da?
Vis hele sitatet...
En spenningsregulator gir et fast potensiale på "utpinnen" uavhengig av hvor mye strøm som trekkes. For en motstand gjelder det at spenningen over den vil variere med strømmen, med resistansen som proporsjonalitetskonstant. V=R*I.

Sitat av pels
Ouch, var jo veldig mange muligheter der da. Hadde du orket å hjelpe meg å finne den jeg skal ha?

Edit: Skal jeg ha -3V eller +9V?
Vis hele sitatet...
7809 gir ikke ut -3V. En 7903 derimot, gjør det. 7809 gir ut +9V i referanse til jordpinnens potensiale (som regel 0V). Hvilken som helst 7809 duger, bare den kommer i en håndloddbar package. Men legg merke til at den ikke kan levere ubegrenset med strøm, og at du kan bli nødt til å "bygge ut" spenningsregulatoren med noen ytre komponenter for å kunne levere nok strøm.

Sitat av Ford_4000
kan du ikke se hvor tynne ledningene er? og så har jeg demontert mange data høytalere. og de hahr akkurat samme trafo!!
Vis hele sitatet...
Nei, jeg kan se ledningenes tykkelse i forhold til trafostørrelsen. Men trafoens størrelse er uvisst, og dermed også ledningenes tykkelse. I tillegg sies det ikke noe om cd-spilleren også har forsterker, samt evt. hvor kraftig denne forsterkeren er. Dermed kan du ikke si noe om trafoen er egnet eller ikke. Har du demontert noe annet elektrisk utstyr enn datahøyttalere? Da kan du i så fall se at de fleste trafoer har nøyaktig den formen, med mindre de kan levere svært mye effekt.
Trådstarter
Sorry, Provo, men jeg er, som jeg har sagt et par ganger, veldig ny i dette, og kan nokså lite. Tror du at du kunne funnet -akkurat- den spenningsregulatoren jeg trenger? 9V-400mAH trenger komponenten jeg skal koble til.
Takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Da går du på elfa og prøver å finne en lm7809 som tåler minst 0.4A. Det er ikkje veldig vanskelig, og om du bruker fem minutt og haudet ditt, så får du det til.
Trådstarter
Joda, men er bare så mange varianter og typer. Men takk anyways.

edit: som feks nå, du sa "lm7809", jeg lurer på hvor du har m'en ifra, da jeg ikke ser noen som heter det, men L7809 derimot. Jeg synes bare det er litt forvirrende.
Sist endret av kjetilbm; 11. juni 2007 kl. 13:55.
Sitat av pels
Joda, men er bare så mange varianter og typer. Men takk anyways.

edit: som feks nå, du sa "lm7809", jeg lurer på hvor du har m'en ifra, da jeg ikke ser noen som heter det, men L7809 derimot. Jeg synes bare det er litt forvirrende.
Vis hele sitatet...
Den heter ikke nødvendigvis LM7809. 7809 er det avgjørende. Elfa-artikkelnr 73-091-23 evt. 73-000-50 er det du trenger. Begge gir 9V ut, og kan levere 1,5A.

P.s. Ikke bland sammen Ah og A.
Trådstarter
Tusen takk, Provo

Lover jeg skal prøve å tenke litt mer neste gang.
bruk en gammel strømforsyning til pc.
Disse leverer godt med 12VDC
en 235W strømforsyning leverer 10A på 12V.

Bare koble + på en av de gule ledningene og - til en av de sorte.
Sitat av Atle
bruk en gammel strømforsyning til pc.
Disse leverer godt med 12VDC
en 235W strømforsyning leverer 10A på 12V.

Bare koble + på en av de gule ledningene og - til en av de sorte.
Vis hele sitatet...
Noen ganger er det ikke nødvendigvis best å løse ting ved å bruke opp igjen noe annet. Hvorfor bruke en strømforsyning til PC på ca 10x15x10 cm som kan levere 10A, når man kan bruke et par elektronikkomponenter og få til det samme på en hundredel av plassen? Husk, han trenger ikke mer enn 400mA. Dessuten er det morsommere og mer lærerikt å lage strømforsyningen selv.
Dessuten trenger han 9V, ikke 12V.
Sist endret av Provo; 11. juni 2007 kl. 18:00.
Trådstarter
Hoy, er nok ikke så god at jeg lager noen ordentlig strømforsyning selv enda.. jeg gjør faktisk som Atle sier, jeg bruker den tilkoblingen man bruker til cd-stasjoner og sånt i en PC, derfor jeg trenger den spenningsregulatoren for å gjøre 12V til 9V.
Eller bruk trafoen din, en likeretterbro/4 dioder, 2 kondensatorer og den samme spenningsregulatoren. Da har du spart mye plass, i tillegg til at du har laget din egen strømforsyning.

PS. Husk at selv om strømforsyningen din kan levere 10A, vil spenningsregulatoren begrense det til maks 1,5A.
Trådstarter
Joda, men det var straks så veldig komplisert når jeg likevel skal ha den i en pc
Og angående strømforsyningen i pc'en.. neida, men så trenger jeg jo heller ikke mer enn 0,4A såvidt jeg har skjønt?

Og en ting til.. i den originale strømforsyningen til "forsterkeren" (om det kan kalles det) er det jo først en svart klump man putter i 220V. Men i de to ledningene som går fra "klumpen" og inn til forsterkeren, er det likestrøm eller hva? Kan jeg kutte av ledningene (den delen som går inn i forsterkeren) og koble de rett til ledningene i pc'en?
Sitat av pels
Joda, men det var straks så veldig komplisert når jeg likevel skal ha den i en pc
Vis hele sitatet...
OK, fikk visst ikke med meg at du skal ha den i en pc.
Sitat av pels
Og angående strømforsyningen i pc'en.. neida, men så trenger jeg jo heller ikke mer enn 0,4A såvidt jeg har skjønt?
Vis hele sitatet...
Helt riktig det, hvis det er det som står angitt på cd-spilleren din.

Sitat av pels
Og en ting til.. i den originale strømforsyningen til "forsterkeren" (om det kan kalles det) er det jo først en svart klump man putter i 220V. Men i de to ledningene som går fra "klumpen" og inn til forsterkeren, er det likestrøm eller hva? Kan jeg kutte av ledningene (den delen som går inn i forsterkeren) og koble de rett til ledningene i pc'en?
Vis hele sitatet...
Her skjønner jeg virkelig ingenting av hva du mener. Fra 230V i veggen, er det tilkoblet en trafo (sannsynligvis via en plugg), som gir en lavere spenning ut. Strømmen går herfra gjennom en firebent ic, evt fire dioder, og hvis du beholder glattekondensatoren har du likespenning fra her.
Trådstarter
Altså, går fra 220V inn i en trafo, og ut fra trafoen, er det "vanlig" 12VDC strøm der? Dvs som jeg kan koble til disse kontaktene i pc'en som Atle snakker om?

Og, vet ikke om jeg sa det, trodde jeg gjorde det o.o, men venter litt med bilspilleren, skal heller sette i disse OEM-høyttalerne jeg pratet om. Og deres originale forsterker.