Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1286
Jeg har smerteproblematikmk. Går på depot medisin, som stort sett går greit. Hadde høyt forbruk tidligere, men trappet kraftig ned. Men fordi jeg ikke var stabil over en 6 måneders periode meldte vikaren for fastlegen meg til fylkesmannen og jeg er pr i dag fratatt retten til å kjøre bil.

Krav for førerkort:

* det er klar medisinsk indikasjon
* det er minst en uke etter siste doseøkning
* det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter
* legemidlene er langtidsvirkende, og
* det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid


Jeg oppfyller alle disse stort sett alltid. Men noen ganger per 5 dag kan det bli en ekstra tablett for mye /2 for dagen er dosen/ og grunnen til ekstra er fordi jeg har irritabel tarm og Chrons der medisiner går ofte rett gjennom hele systemet.

Har nå holdt dosen i over en måned, men ble fratatt lappen (ikke fysisk) av fastlegen forrige uke.

Fastlege sender brev til fylkesmannen som skal avgjøre.

Noen som har vært borti dette før? Og når kan jeg regne med å få tilbake retten så fremt jeg fortsetter å holde medisineringen til punkt og prikke?

Fastlegen er ung og uerfaren og veldig regelrytter, noe som selvsagt er bra på mange måter. Jeg setter meg aldri bak rattet når jeg har tatt kortidsvirkende (veldig sjelden jeg tar det) og dersom jeg føler meg "påvirket", f.eks når jeg tar medisin rett etter jeg våkner og på tom mage.


Noen med erfaringer?

Beklager om dette ble rotete.
Jeg mistet førerkortet fordi jeg brukte rusmidler som cannabis, benzo, opiater osv. Da måtte jeg levere urinprøver i et halvt år for å få det tilbake.

Jeg antar at du får førerkortet tilbake når du trapper ned på medisinen. Tror ikke du trenger å levere prøver, da det ikke handler om rusbruk.
Er du misfornøyd med legens avgjørelse så å til en annen lege og få en "second opinion". Er den positiv, tar du kontakt med fylkesmannen og klager på at første avgjørelsen er feil pga uerfarenhet. Dessverre er førerkort og medisin blitt ganske strengt nå.
Trådstarter
Er ikke snakk om rus nei, og jeg bruker aldri dobbel dose. er heller det at jeg noen ganger tar medisinen etter ti timer i stedet for tolv. Medisinen jeg tar har 8-12 timers virkning, så jeg har på en måte mitt på det rene. Spesielt det at jeg har veldig dårlig opptak av medisiner pga magerproblemer.