Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6216
Så, jeg er på utkikk etter en gratis webhosting. Skal sette opp en side og vil gjerne at folk kan se den.
Hvis man også har mulighet til å ha forwarding mails så hadde det også vært fint.
Har prøvd Hostinger, men det er ikke så bra som de sier.
Hva med å hoste selv? Du har sikkert n gammal PC du kan sette opp. Og så kjøper du domene og mail fra for eks. Domeneshop til et par hundrelapper i året...
Et domene koster en hundrings, et ok webhotell koster 10-30kr i mnd. Om man ikke er villig til å investere 2-300kr i året på et prosjekt så er trolig ideen for dårlig uansett.

Gratis hosting er bæsj. Bruk de små kronene for løsninger som fungerer.
Ikke bruk gratis hosting om siden har større verdi enn null.

Du får masse leverandører der du betaler 10-50 kroner mnd som faktisk tar ansvar for tjenestene dei leverer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva er webhotell?
Jeg tenkte å kjøpe et domene. Er ikke det alt man trenger?
Sitat av siparlus Vis innlegg
Hva er webhotell?
Jeg tenkte å kjøpe et domene. Er ikke det alt man trenger?
Vis hele sitatet...
Nei, for å si det slik: domenet er kun adressen til huset (slik at folk vet hvor de finner deg), men du må fortsatt ha et hus å plassere tingene i. Webhotell leier du og betaler pr mnd, og plaserer nettsiden din på (akkurat som husleie).
Sist endret av Exmagician; 25. april 2017 kl. 13:56.
Domenet er navn \ nettadressen til siden ie. freak.no \ vg.no \ aftenposten.no osv
Webhotell \ Hosting er der filene til nettsiden er lagret, en nettside består av minimum en index.html fil og denne må da ligge en plass for å kunne peke nettadressen til den sånn at folk kan se den
Aha. Tusen takk for svar dere. Mye å sette meg inn i fremover skjønner jeg
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av siparlus Vis innlegg
Aha. Tusen takk for svar dere. Mye å sette meg inn i fremover skjønner jeg
Vis hele sitatet...
Nja, "mye" er det egentlig ikke. Trenger bare å sette deg litt inn i hva de ulike byggeklossene for en internett-tjeneste er og hva du trenger dem til.

Hvis du er seriøs og har lyst til å prøve deg, så kan jeg utbrodere litt slik at du vet hvilke muligheter du har, og hva som passer best for deg.

Internett består bare av en haug med datamaskiner som er knyttet sammen i et stort nettverk. Alle datamaskiner har mulighet til å tilby filene som er lagret på dem via internett. Alle nettsider du besøker er med andre ord bare en bunke med filer som ligger lagret på en eller annen datamaskin ute i verden. Alle datamaskiner som er knyttet til internett har en IP-adresse, og dette fungerer som en post-adresse for mennesker. IP-adressene består av mange tilfeldige tall, og disse er vanskelige å huske.

Her kommer domener inn i bildet. Et domene er en tekst som kan knyttes til en IP-adresse. Domener, slik som "freak.no", er mye lettere å huske enn for eksempel "104.25.110.21" (en IP-adresse). Med andre ord, et domene er ikke noe du MÅ ha, men jeg tviler på at nettsiden din kommer til å vokse noe særlig hvis du ikke har det. Domener er også svært billige. Du kan ikke lage et domene for internett selv, du må registrere dem og betale leie for dem til en autorisert forhandler. Typisk pris er rundt 100 kroner per år for et .no-domene.

Neste steg er å finne en datamaskin du kan lagre filene dine på. Du kan i prinsippet bruke din egen PC til dette, og dermed slippe å betale noe som helst. Problemet er at du bør ha ganske bra internett-forbindelse (som aldri har nedetid) og PC-en din må være påslått og tilkoblet hele døgnet for at nettsiden skal være tilgjengelig for folk. Derfor pleier folk flest å leie en server (en PC dedikert til dette formålet) hvor de legger filene sine. Slike servere befinner seg gjerne i store datasentere hvor de har ubegrenset tilgang på internett og strøm. De som leverer slike servere tar seg av alt vedlikehold av selve PC-en også, så du trenger bare å tenke på nettsiden din - ingen av de andre praktiske tingene med PC-en. Begrepet "webhotell" brukes gjerne om slike dedikerte servere, og man får gjerne med ekstra ting når man betaler for et webhotell. Du kan ofte kjøpe en ferdig pakke med både server, e-post og domene. Webhotell trenger heller ikke å koste mye; for de aller billigste kan det være snakk om 10 kroner per måned. Ofte får du ikke så mye lagringsplass på de billigste - det vil være mer enn nok plass til en vanlig nettside med mange bilder, men du vil sannsynligvis ikke få nok plass til å kunne ha en enorm strømme-tjeneste som YouTube og Netflix (videoer tar mye lagringsplass).

Du nevnte også e-post. E-post er en litt komplisert affære. Du KAN teknisk sett lage en e-post selv uten å betale noe. Jeg vil imidlertid fraråde deg å prøve dette. I dag så sendes det vanvittige mengder spam over e-post, og alle seriøse e-post-tjenester har veldig store og avanserte spam-filtre. Du har sikkert opplevd å motta søppelpost selv, og dette er bare en bitteliten brøkdel av alt som faktisk sendes der ute. Hvis du setter opp din egen e-post-tjeneste hjemme hos deg, så vil du oppleve problemer med å få sendt mail til folk. De store tilbyderne som Microsoft og Google (GMail, Outlook, Hotmail, Live og så videre) vil automatisk blokkere alle mailer fra deg, fordi en hjemmesnekret e-post-løsning vil se suspekt ut. E-post er med andre ord også noe du bør leie fra en profesjonell leverandør, som har en "good standing" (bra rykte) på internett. E-post og domener går litt hånd i hånd; du trenger et domene som du kan knytte e-posten din til. Domenet ditt vil da være det som står bak @-tegnet i e-postadressen din. E-post i seg selv pleier å være veldig billig; men som regel så får du dette inkludert i prisen for et webhotell. Det er nesten vanskelig å finne et webhotell som IKKE inkluderer e-post.

Når du har fått tak i et domene, en server og e-post, så trenger du bare selve nettsiden. Om du ikke kan å programmere selv, så er det sikkert lurt om du bruker et såkalt CMS (Content Management System). Et CMS er i praksis en ferdig nettside som lar deg publisere ditt eget innhold uten at du trenger å programmere noe som helst. Ta for eksempel sider som VG og Blogg.no - de som publiserer innlegg på disse sidene sitter ikke og programmerer selv, de bruker bare et CMS hvor de fyller inn tekst og bilder. Hvilket CMS du bør bruke er helt avhengig av hva slags nettside du skal ha, men jeg tror Wordpress vil være et bra sted å starte. Wordpress er relativt moderne og det tilbyr veldig mange kule funksjoner. Du kan også installere programtillegg som gir deg enda flere funksjoner. Wordpress startet som et CMS for bloggere, men det har utviklet seg til å bli brukbart for de aller fleste formål. Nå vet jeg ikke hva slags nettside det er du skal lage, men hvis du skal ha et forum (slik som freak.no) så bør du heller finne en forum-løsning i stedet for Wordpress. Freak.no bruker for eksempel vBulletin.

Heldigvis så er dette med CMS også relativt enkelt. Mange tilbydere som selger webhotell vil faktisk ha et eget CMS for selve webhotellet (typisk cPanel eller noe lignende). Dette er et system som ser ut som en nettside, og det lar deg administrere webhotellet ditt. Der inne kan du kontrollere domenet ditt, e-posten din, eventuelle databaser (hvis du trenger det) og du kan som regel installere "vanlige" CMS-løsninger, slik som Wordpress derfra. Ofte er det sånn at når du kjøper et webhotell så får du tilsendt en mail med en link til cPanel (eller hva nå enn de bruker for å la deg kontrollere webhotellet). Denne mailen inneholder også brukernavn og passord for alt mulig, ettersom det bare er du som skal ha tilgang til dette kontrollpanelet.

Populære tilbydere er proisp.no (min anbefaling), domeneshop.no, one.com (dansk firma, men fortsatt relativt bra og billig). host1.no gir visstnok også 15% rabatt hvis du bruker rabattkoden "nFF" (ettersom freak.no het norsk freakforum før), men jeg har ingen erfaring med dem. Jeg har imidlertid hatt webhotell hos alle de 3 andre jeg nevner, og det har fungert helt greit. Domeneshop er de jeg liker minst av dem, fordi de er dyrest og har ganske dårlige servere og relativt dårlig oppetid (vi snakker sikkert mer enn 98% prosent, men for å være en profesjonell tilbyder, så er de ikke spesielt bra).
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvis jeg hoster i Nederland, følger det da med et domene? eller må jeg skaffe det ved siden av?
Må jeg da ha en .nl adresse? Blir innholdet kontrollert hvis jeg har en .no adresse? (Er litt for strenge regler på norske we-hotell).

Hvis noen har gode links jeg burde lese, send dem gjerne til meg. Er helt ny på dette.
(Ser jeg må lese tidligere innlegg litt nøyere også. Hehe :-) ).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvis jeg hoster i Nederland, følger det da med et domene? eller må jeg skaffe det ved siden av?
Må jeg da ha en .nl adresse? Blir innholdet kontrollert hvis jeg har en .no adresse? (Er litt for strenge regler på norske we-hotell).

Hvis noen har gode links jeg burde lese, send dem gjerne til meg. Er helt ny på dette.
(Ser jeg må lese tidligere innlegg litt nøyere også. Hehe :-) ).
Vis hele sitatet...
Du kan kjøpe deg et domene helt uavhengig av hosting. Enkelte tilbyr sikkert pakkeløsning med domene + hosting, men dette er ikke en nødvendighet.

Om nettsiden din er statisk ville jeg vurdert Github Pages eller Netlify for gratis hosting. Ellers er DigitalOcean veldig kjekke, der velger du lokasjon selv og har full kontroll over serveren din.
amazon har også en free tier for alle tjenestene sine. Dette er derimot next gen tech og tar derfor bittelitt tid å sette seg inn i. De tilbyr maaaaaaassse annet enn bare web hosting, så verdt å ta en titt:

https://aws.amazon.com/
▼ ... over en måned senere ... ▼
god nybegynner info. takk til Moff