Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2021
Hei Freaks, jeg har nettopp kjøpt meg et nytt grafikkort som er Sapphire r9 270x 2GB DDR5 VRAM OC Edition. Jeg hadde før en GT 8800 og tenkte meg jeg skulle prøve meg på BF4 som jeg fikk med på kjøpet. Problemet er at etter jeg har installert driverne og logget inn fryser windows seg akkurat når den har kommet inn på skrivebordet. Musepekeren forsvinner og skjermen fryser seg. Det går helt fint og
komme seg inn på "Sikkermodus" og jeg har prøvd alt av driver og det funker ikke. Dette er builden:

Processor: AMD Phenom(tm) 9850 Quad-Core Processor (3 CPUs), ~2.5GHz
Memory: 8192MB RAM

Sorry for dårlig norsk, jeg er bare 13 år gammel
Btw, tror dere denne builden greier og spille BF4 på low/medium på 60+ FPS?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Ser ut som du er en perfekt kandidat for og få endel ekstra ytelse i BF4 med mantle, siden cpuen din er litt svak. Så ja pcen din skal klare Bf4 greit. Dette er en eldre data som du selv har byttet skjermkort i nå ?
Har akuratt samme problem og samme cpu og ram! Hvilket hovedkort har du ?

Eller vil ikke si akkuratt samme problem, men hadde det problemet du har. Men fikk fiksa det, men nå sliter jeg med og få grafikk-kortet til og fungere riktig. Noen som vet hva problemet er? Ser ikke ut til at driverne fungerer

http://bildr.no/view/Z2JnL3FH
Sist endret av sodin; 5. februar 2014 kl. 01:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prosessoren din er mest sannsynlig en bottleneck faktiskt... siden den er en eldre cpu. Jeg ville først prøvd å overclocke cpu-en i BIOS og om det ikke nytter, ville jeg nesten kjøpt ny.
En eldre CPU burde ikke få en pc til å henge seg, den fungerer jo i safe mode, og overklokking for å få ting mer stabilt? Aldri hørt før, pleier å gå andre veien.

Kan du ctrl + alt + del og åpne task manager, får du sjekket hva som henger? Kan du restarte explorer.exe? Har du reinstallert windows på denne siden du fikk den, event hvor lenge har det OSet kjørt? Hvilken windows har du?
Har du fjerna nVidia driverne? Hvis ikke så er det problemet ditt.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Har du fjerna nVidia driverne? Hvis ikke så er det problemet ditt.
Vis hele sitatet...
nVidia kortet er integrert, vet ikke om det spiller noen rolle men jeg har ikke fjerna alt av nVidia enda så skal gi det ett forsøk!

Men har lest litt rundt på nettet angående dette å der fikk jeg høre at jeg må flashe skjermkortet mitt.


http://www.tomshardware.co.uk/answer...ling-270x.html

http://www.youtube.com/watch?v=-Dq7REmCgk0

http://forums.amd.com/game/messagevi...hreadid=169203
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
En eldre CPU burde ikke få en pc til å henge seg, den fungerer jo i safe mode, og overklokking for å få ting mer stabilt? Aldri hørt før, pleier å gå andre veien.

Kan du ctrl + alt + del og åpne task manager, får du sjekket hva som henger? Kan du restarte explorer.exe? Har du reinstallert windows på denne siden du fikk den, event hvor lenge har det OSet kjørt? Hvilken windows har du?
Vis hele sitatet...
Nei, både skjermen, tastaturet, musa og PC'n henger seg opp. Prøvd med forskjellige skjermer.
Sitat av Lima Vis innlegg
Ser ut som du er en perfekt kandidat for og få endel ekstra ytelse i BF4 med mantle, siden cpuen din er litt svak. Så ja pcen din skal klare Bf4 greit. Dette er en eldre data som du selv har byttet skjermkort i nå ?
Vis hele sitatet...
Prøver og installere de nyeste driverne til AMD, men det går ikke...
Å feilmelding er ikke eksisterende eller?

Derp: prøv og boot uten den nye GPUen inn med den gamle, eventuelt innebebygd hvis du har. Fjern også alle drivere fra det gamle.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Å feilmelding er ikke eksisterende eller?
Vis hele sitatet...
Kommer opp feilmelding om at jeg mangler en INF-fil i CCC-installer. Tror den INF-fila er skjermkort driveren.

Da har jeg fått installert driverne (forhåpentligvis) virker som om jeg har fått det til iallefall. Men nå kan jeg helt tilfeldig få svart skjerm. Her er bilde: http://bildr.no/view/OEltUlZs

Hjelp ?

Det som skjer før jeg får black screen og den error message er at pc'en fryser seg. Mus og skjerm, alt i sånn 5 sekunder, så kommer skjermbilde opp igjen og messagen står. Noen ganger må jeg faktisk restarte hele pcen manuelt for og få tilbake skjermbildet

Får ikke til og spille minecraft med skjermkortet engang, hva i helvette... og jeg som hadde gleda meg til og spille bf4, er kortet defekt eller noe?
Sist endret av sodin; 5. februar 2014 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avinstaller nvidi driver, avinstaller amd driver, reboot også intallerer du den som passer til ditt operativsytem.
Som du ser er det samme driver til win 7/8/8.1 så skal godt til å trø feil, derimot så er dette ikke beta driveren (som det så ut som du hadde), kanskje det gjør en forskjell.

Win7 x64: http://www2.ati.com/drivers/13-12_wi...d_ccc_whql.exe
Win8 x64 http://www2.ati.com/drivers/13-12_wi...d_ccc_whql.exe
Win 8.1 x64: http://www2.ati.com/drivers/13-12_wi...d_ccc_whql.exe

Legg ut alle og hele feilmeldingene du får. Gjerne verifiser at du ikke finner noe som helst av drivere til skjermkortet ditt etter avinstallering og restart.

OS du kjører?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
En eldre CPU burde ikke få en pc til å henge seg, den fungerer jo i safe mode, og overklokking for å få ting mer stabilt? Aldri hørt før, pleier å gå andre veien.

Kan du ctrl + alt + del og åpne task manager, får du sjekket hva som henger? Kan du restarte explorer.exe? Har du reinstallert windows på denne siden du fikk den, event hvor lenge har det OSet kjørt? Hvilken windows har du?
Vis hele sitatet...
Om den klarer å henge pcn er fullt mulig om bottlenecken er stor nok jo. Kjent fra tidligere ooplevelser
uhm, pcen vil ikke boote opp i det hele tatt, hører verken piping fra hovedkortet, men alle lys, vifter går, hva kan være problemet? kommer ikke inn i BIOS, står no-signal på skjermen.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Avinstaller nvidi driver, avinstaller amd driver, reboot også intallerer du den som passer til ditt operativsytem.
Som du ser er det samme driver til win 7/8/8.1 så skal godt til å trø feil, derimot så er dette ikke beta driveren (som det så ut som du hadde), kanskje det gjør en forskjell.

Win7 x64: http://www2.ati.com/drivers/13-12_wi...d_ccc_whql.exe
Win8 x64 http://www2.ati.com/drivers/13-12_wi...d_ccc_whql.exe
Win 8.1 x64: http://www2.ati.com/drivers/13-12_wi...d_ccc_whql.exe

Legg ut alle og hele feilmeldingene du får. Gjerne verifiser at du ikke finner noe som helst av drivere til skjermkortet ditt etter avinstallering og restart.

OS du kjører?
Vis hele sitatet...
Får ikke til og laste ned fra linkene du la ut her, pcen fiksa seg da. Men får fortsatt den feilmeldinga om at AMD-driveren har stoppet, skjer ikke hele tiden, men er fortsatt irriterende.
Sist endret av sodin; 6. februar 2014 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blixus Vis innlegg
Om den klarer å henge pcn er fullt mulig om bottlenecken er stor nok jo. Kjent fra tidligere ooplevelser
Vis hele sitatet...
Men ikke av å bytte GPU.

Sitat av sodin Vis innlegg
uhm, pcen vil ikke boote opp i det hele tatt, hører verken piping fra hovedkortet, men alle lys, vifter går, hva kan være problemet? kommer ikke inn i BIOS, står no-signal på skjermen.



Får ikke til og laste ned fra linkene du la ut her, pcen fiksa seg da. Men får fortsatt den feilmeldinga om at AMD-driveren har stoppet, skjer ikke hele tiden, men er fortsatt irriterende.
Vis hele sitatet...
http://support.amd.com/en-us/download

Og fyller inne det du trenger. Desktop --> r9 series-->radeon r9 2xx series --> win 7 og display result.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men ikke av å bytte GPU.


http://support.amd.com/en-us/download

Og fyller inne det du trenger. Desktop --> r9 series-->radeon r9 2xx series --> win 7 og display result.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt va meningen var der... CPU-en kan være bottleneck i forhold til den nye GPU-en...
Men ikke såpass at hele pcen fryser. Det jeg mente var at bytte av gpu ikke fører til at hele dritten fryser. Bottleneck i forhold til ytelse ja.
Sitat av Blixus Vis innlegg
Om den klarer å henge pcn er fullt mulig om bottlenecken er stor nok jo. Kjent fra tidligere ooplevelser
Vis hele sitatet...
Nå er det jo en del som kjører både 2-3 og 4 skjermkort i datamaskinen. Tenk deg 2-3 780ti kort med en 2500k, eller 5-6 R9 280/290 kort på en elendig cpu når det kommer til mining f.eks. Flaskehals ja, det vil alltid eksistere, men hvor stor er denne når en starter maskinen og krysser fingrene i håp om at en i alle fall kommer seg inn på skrivebordet denne gangen? Selv måtte jeg returnere R9 290 kortet mitt da jeg opplevde at jeg heller ikke kom inn på skrivebordet enkelte ganger pga svart-skjerm og ellers sporadiske svart-skjerm tilfeller. Testet alle drivere, windows 7, 8 og 8.1, (clean install hver gang), slo av alt av strømsparinger i bios, slo til og med av ULPS.

Det jeg ikke helt forstår meg på er hvordan en kan konkludere med flaskehals når den ikke får sjansen til å vise seg engang, og ei heller når en ser hvilke problemer som blir beskrevet i denne tråden. Selvfølgelig kan det være noe med cpu'en også men det er veldig liten sjanse for at det skulle skje akkurat ved et skjermkort bytte, og at den skulle gi ett slikt problem.

Det jeg derimot ville satset på er skjermkort eller drivere, som er årsaken 99.9% av tilfellene, og i alle fall når en nettopp har anskaffet seg nytt og satt inn i maskinen. På en annen side så fungerer jo drivere for andre igjen, som har akkurat det samme skjermkortet. Det jeg mistenker er at det er stor feil prosent når det kommer til Amd skjermkort om dagene.
Sitat av sweem Vis innlegg
Nå er det jo en del som kjører både 2-3 og 4 skjermkort i datamaskinen. Tenk deg 2-3 780ti kort med en 2500k, eller 5-6 R9 280/290 kort på en elendig cpu når det kommer til mining f.eks. Flaskehals ja, det vil alltid eksistere, men hvor stor er denne når en starter maskinen og krysser fingrene i håp om at en i alle fall kommer seg inn på skrivebordet denne gangen? Selv måtte jeg returnere R9 290 kortet mitt da jeg opplevde at jeg heller ikke kom inn på skrivebordet enkelte ganger pga svart-skjerm og ellers sporadiske svart-skjerm tilfeller. Testet alle drivere, windows 7, 8 og 8.1, (clean install hver gang), slo av alt av strømsparinger i bios, slo til og med av ULPS.

Det jeg ikke helt forstår meg på er hvordan en kan konkludere med flaskehals når den ikke får sjansen til å vise seg engang, og ei heller når en ser hvilke problemer som blir beskrevet i denne tråden. Selvfølgelig kan det være noe med cpu'en også men det er veldig liten sjanse for at det skulle skje akkurat ved et skjermkort bytte, og at den skulle gi ett slikt problem.

Det jeg derimot ville satset på er skjermkort eller drivere, som er årsaken 99.9% av tilfellene, og i alle fall når en nettopp har anskaffet seg nytt og satt inn i maskinen. På en annen side så fungerer jo drivere for andre igjen, som har akkurat det samme skjermkortet. Det jeg mistenker er at det er stor feil prosent når det kommer til Amd skjermkort om dagene.
Vis hele sitatet...
Haha. Jeg har misforstått hoved innlegget. Trodde det frøs i spill og så frøs windowsen. Skjedde med meg noen gangen. Men ja, det du skrev her stemmer nok. Mange kjøper skjermkort og gjerne hovedkort til flere tusen, og en cpu til 200kr, og bruker til mining ja. Bare at 2500k ikke er bottleneck i forhold til 780...
Sist endret av Blixus; 8. februar 2014 kl. 12:07.
Prøv å re-installer Windows om problemet ikke forsvinner.
Sitat av kriss Vis innlegg
Prøv å re-installer Windows om problemet ikke forsvinner.
Vis hele sitatet...
Det som er rart er at jeg har reformatert sånn 3 ganger og bare prøvd å installert driveren til skjermkortet, men problemet er der enda. Nå har jeg bestemt meg for og koble inn det gamle skjermkortet til jeg får hjelp med og oppdatere BIOS iogmed at jeg tror det er grunnen til at dette skjer.
Kan du prøve skjermkortet i en annen pc? Da finner du ut om det er skjermkortet eller noe annet med din pc
Sitat av kriss Vis innlegg
Kan du prøve skjermkortet i en annen pc? Da finner du ut om det er skjermkortet eller noe annet med din pc
Vis hele sitatet...
Ja, skal få til det men hvordan er det med garanti hos komplett på sånt ?
Komplett er konge når du trenger dem, aldri opplevd noe kjipt.
Sitat av sodin Vis innlegg
Ja, skal få til det men hvordan er det med garanti hos komplett på sånt ?
Vis hele sitatet...
Du får enten nytt skjermkort eller pengene tilbake, garantien varer fra 1 - 3 år på pcn komponenter om produkt eirene ikke sier noe annet
Liten oppdatering.
Har da fått installert nyeste BIOS, da BIOS som var på hovedkortet var fra 2008, BIOS er nå oppdatert til en fra 2011.
Har endelig fått installert nyeste mantle driverne, og når jeg spiller BF4 på MAX på test range får jeg mellom 70-120 FPS, men når jeg skal spille online dropper FPS til 30-40 og da spiller jeg på LOW...

Er nok CPU'en min som bottlenecker
Sist endret av sodin; 12. februar 2014 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sodin Vis innlegg
Liten oppdatering.
Har da fått installert nyeste BIOS, da BIOS som var på hovedkortet var fra 2008, BIOS er nå oppdatert til en fra 2011.
Har endelig fått installert nyeste mantle driverne, og når jeg spiller BF4 på MAX på test range får jeg mellom 70-120 FPS, men når jeg skal spille online dropper FPS til 30-40 og da spiller jeg på LOW...

Er nok CPU'en min som bottlenecker
Vis hele sitatet...
Det er et flott eksemplar på bottleneck ja