Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 550
Hei!! Jeg har hatt en pc i 2 år no og jeg har lyst til å kjøpe nye komponent(er) for tilsammen 3-4 tusen. Problemet er at jeg ikke vet hva som bør oppgraderes.

Pc-en min har disse komponentene

Prossesor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
Skjermkort: NVIDIA GeForce GTX 580
Strømforsyning: Corsair TX650
Hovedkort: Sabertooth p67
Ram: 8 GB

Dette er selfølgelig en spill-pc og målet med oppgraderingen er å forbedre ytelsen for kommende spill i 2014
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Skjermkortet er svakeste ledd her vil jeg si.

Evt ville jeg valgt en SSD om du ikke har.
Jeg har en SSD. Har tenkt en del på å bytte ut skjermkortet, men vil et skjermkort i 7-ende generasjon passe med pc-ens komponenter??

Takk for svar!!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det vil passe. Nvidia har blitt veldig flinke på å spare strøm på sine nyeste skjermkort, så ved PSU biten går det greit.

Prosessoren gir nok juice, og kan evt klokkes en god del(jeg har samme, kjører 4.9ghz)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Går fint det, du har nok kontakter på PSU, og nok watt.
Den vil passe, men ville personlig aldri ha kjøpt 770 framfor ett kort som 290. 290 holder seg fint innen 650w og med en custom kjøler er det heller på ingen måte ett bråkete kort (mange som liker generalisere alle AMD kort utifra referansekjøleren på 290x)
Med Mantle blir det også en fin performance boost, selv om 290 allerede yter bedre enn 770 (link og link)

Anbefaler denne, stillegående med utrolig bra ytelse.
Sist endret av RabbitPen; 12. februar 2014 kl. 22:29.
Bare å komme med flere tips til skjermkort. Tar imot dem med åpne armer
Oppgradering på 3-4k, da ville jeg gått for dette. Eventuelt kan du velge samme SSD, enten 120 GB eller 250 GB, og et AMD-kort i omtrent samme prisklasse (konsulter fatfro om AMD-kort, han som har kontroll på den siden av markedet).
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Oppgradering på 3-4k, da ville jeg gått for dette. Eventuelt kan du velge samme SSD, enten 120 GB eller 250 GB, og et AMD-kort i omtrent samme prisklasse (konsulter fatfro om AMD-kort, han som har kontroll på den siden av markedet).
Vis hele sitatet...
Hadde ikke OP SSD fra før? Syns egentlig det blir vanskelig å oppgradere noe annet enn skjermkort. Er budsjettet på 4K så blir det vanskelig å stappe ett hovedkort, prosessor og ett skjermkort inn på det. Ett alternativ kan jo være å oppgradere til en 3770 eller lignende, men til gaming blir jo ikke dette ytelseshopp verdt pengene.

Ville heller lagt pengene i ett skikkelig skjermkort, med Mantle blir ikke CPU bottlenecking ett veldig stort problem.
Uuups! Så nå at han har SSD.. My bad.

CPU-bottlenecking blir ikke et problem med en 2500k uansett vil jeg tro. Prosessor og hovedkort vil ikke være en stor oppgradering, så er enig i at dette ikke er noe å bruke penger på i denne omgang.

Siden GTX 780 er på tilbud på komplett for tiden (ligger til samme pris på NetOnNet også for den saks skyld), så har nVidia også noe å stille opp med. Ytelsen varierer litt i spill, i noen vinner AMD, i andre vinner nVidia. Så dette blir egentlig bare et valg med tanke på smak og behag.

Jeg har nVidia og er veldig fornøyd med det, du har AMD og er veldig fornøyd med det.

nVidia har G-sync på vei, GeForce Experience, Shadowplay. AMD har Mantle, TrueAudio. Tror egentlig OP må bestemme selv etter hva han liker. Begge kortene er et godt valg i mine øyne.