Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 881
Hei.

Jeg kjøpt en pc fra komplett.no der jeg skulle bygge sammen pc'en selv.

Har nå begynt å bruke den i Linux. Men spørsmålet mitt er, kan det skje noe galt når jeg ikke har startet pc'en i bios ?

Takker på forhånd for svar
kan du forklare bedre her?

nei, hvis du har klart å installere linux, er det trolig ikke noe behov for deg å kuke i biosen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Korleis har du tenkt å få til det kunststykket?
Trådstarter
Jeg har instalert Linux ubuntu 9.10, å trengte ikke å starte den i bios.

Pc'en min klikker nesten hver gang jeg spiller Counter strike: source, kan det ha noe med d å gjøre ?
har nok mer med det at kanskje ikke css kjører optimalt i linux, eller det at du har for dårlig pc?
Trådstarter
Der er datan: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323200

Tviler egentli på at det er selve pc'en sin feil

Men kan hende du har rett i at cs ikke kjører så bra i linux, men hadde linux på min gamle bærbar. Den kjørte cs:s ganske fint.
Sist endret av Amoods; 23. januar 2010 kl. 00:57.
Hva har bios egentlig å gjøre med dette?
Hvis pcen kræsjer når du kjører et openGL-program, så kan det være at du rett og slett ikke har et godt nok skjermkort, eller har for dårlig strømforsyning.

Kanskje du har satt den sammen feil?
Digital nomade
trippy's Avatar
hvorfor Linux og ikke Windows hvis du gamer mye?
Linux er vel ikke det mest optimale for gaming?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av trippy Vis innlegg
Linux er vel ikke det mest optimale for gaming?
Vis hele sitatet...
Joda, GNU/Linux er nemlig best på ressursbruk. Det er bare det at de aller fleste spill ikke er optimale for GNU/Linux

Trådstarter: Kjører du gjennom Wine? Kan det være innstillingene der det er noe feil med?
På tide med noen ord om hva BIOS er for noe tenker jeg ^^ :

BIOS (Basic Input-Output System) er et program, innebygget i hovedkortet, som kjøres når en datamaskin skrues på. BIOSens primære oppgave er å forberede maskinvaren slik at annen programvare lagret på ulike media (disketter, harddisk, CDer) kan lastes, kjøres og ta kontroll over datamaskinen. Denne prosessen er kjent som «booting» eller «oppstart».
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/BIOS

Du starter ikke pc'n i BIOS, det er BIOS som starter pc'n for deg ;-) Hadde det ikke vært for BIOSen så hadde du hverken fått opp Linux, Windows eller noe annet.

Som VivaLatrina skriver, ikke bry deg om BIOSen. Hvis det er noe som ikke fungerer så er det trolig helt andre årsaker til det.
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
Joda, GNU/Linux er nemlig best på ressursbruk. Det er bare det at de aller fleste spill ikke er optimale for GNU/Linux

Trådstarter: Kjører du gjennom Wine? Kan det være innstillingene der det er noe feil med?
Vis hele sitatet...
Ja. jeg bruker wine

Men PS: jeg er en noobie på data osv egentli, er 15 år å har nesten ingen erfaring.

Sitat av Ezukiel Vis innlegg
På tide med noen ord om hva BIOS er for noe tenker jeg ^^ :



http://no.wikipedia.org/wiki/BIOS

Du starter ikke pc'n i BIOS, det er BIOS som starter pc'n for deg ;-) Hadde det ikke vært for BIOSen så hadde du hverken fått opp Linux, Windows eller noe annet.

Som VivaLatrina skriver, ikke bry deg om BIOSen. Hvis det er noe som ikke fungerer så er det trolig helt andre årsaker til det.
Vis hele sitatet...
O key da fikk jeg lert noe nyttig i dag.