Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 727
Har nett installert Ubuntu 9.10 på maskinen min, ein Dell Inspiron 9400 med Dell wireless 1490 trådlaust kort i. Om eg har forstått det rett så bruker dette kortet chip frå broadcom 4312. Men å få til å installera driver til dette når eg er heilt ny på linux er ikkje så lett

Har prøvd å googla, men har ikkje fått til nåke av det eg har prøvd. Nåken som har vore borti dette, evt har råd og vink?

Fekk det til nå
Prøv å koble til med tp rett i routeren. Hvis du ikke har prøvd det. En viss sannsynlighet for att driveren til kortet legger seg inn automatisk via oppdateringer. Gjorde det ihvertfall på min hp dv6000 med ubuntu 9.10.
Sitat av hightower Vis innlegg
Prøv å koble til med tp rett i routeren. Hvis du ikke har prøvd det. En viss sannsynlighet for att driveren til kortet legger seg inn automatisk via oppdateringer. Gjorde det ihvertfall på min hp dv6000 med ubuntu 9.10.
Vis hele sitatet...
Jepp, det var det eg gjorde til slutt. Det funka ikkje med det eina alternativet (trur eg då, eg er jo heilt ubrukelig på linux ), så eg blei sittande å prøva å få det til på alternative måtar. Etter eg blei lei så prøvde eg med den andre og då funka det

Men lyden var ganske merkelig. Den funka, men var liksom berre et volum når eg justerte med Fn+PageUp og Fn+PageDown. Lyden blei berre meir "inneslutta" når eg skrudde ned, før den blei still. Som om den kun skrudde ned volumet til diskanten og ikkje til suben
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Maskinen har ikke innebygget "subwoofer" da? I så fall må du gjøre slik at den justeres samtidig med høytalerne. På Ubuntu gjøres dette ved å høyreklikke på lydikonet oppe i høyre hjørne. Så velger du egenskaper for lyd. Her kan du velge at f.eks Subwoofer skal være låst til samme nivå som høytalerne.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Maskinen har ikke innebygget "subwoofer" da? I så fall må du gjøre slik at den justeres samtidig med høytalerne. På Ubuntu gjøres dette ved å høyreklikke på lydikonet oppe i høyre hjørne. Så velger du egenskaper for lyd. Her kan du velge at f.eks Subwoofer skal være låst til samme nivå som høytalerne.
Vis hele sitatet...
Jo, den har det Skal prøve det, men bruker windows nett nå pga at eg bruker den til skulearbeid (Vg3 elektrikerlærling), så eg må ha program for å tegna koblingsskjema. Ellers så hadde eg brukt Ubuntu no....

Går det forresten å få lasta ned den driversaken slik at eg kan installera den på ein fornuftig måte uten nettilgong?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
tingen er det, at maskinen har driveren, men for å kunne bruke den, må den også ha en firmware. I Windows følger denne firmwaren med driveren, men dette kan det som oftest ikke gjøre på ett system som Ubuntu, fordi dem da ville brytet med produsentens copyright.

Er ikke værre enn å koble maskinen til med ethernet, gå på System menyen, så finner du noe som heter noe ala. "Hardware Drivers" eller noe. Da laster den ned alt nødvendig helt automagisk.

Når det gjelder tegneprogrammet du bruker. Har hatt gpd suksess med slik programvare via "Wine". Dette kan du innstallere via "Add/Remove Software". Dette er ett tilleggs API som lar deg kjøre Windows software (inkludert en stor del spill).
Sist endret av djxfade; 18. januar 2010 kl. 23:51.
Okei Men sliter fortsatt med lyden. Eg fant ikkje nåken plass der eg kunne stilla på subwooferen, heller ikkje låsa det volumet til å følja diskanten.
Eg har jo og et eksternt lydkort som eg bruker til anlegget, som begynter og spela med ein gong eg plugger det i når eg bruker windows 7. Her så må eg jo bytta "output". Litt tungvindt synst eg