Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4095
Hei.

Hva sier loven til salg av telefonlister(med navn og adresse)?
Sist endret av Daaaaaaaa; 15. januar 2022 kl. 09:55. Grunn: skrev feil
Deling av personinfo er relativt strengt regulert, spesielt etter GDPR. For det meste slikt krever det aktivt samtykke fra alle du har personinfoen til (og navn, adresse og telefonnummer er personinfo).
lov det, men burde være oppdatert mot reservasjonsregistret.

https://toppselger.no/salgslister-ti...umentmarkedet/
Sist endret av Sterol91; 15. januar 2022 kl. 10:00.
Sitat av etse Vis innlegg
Deling av personinfo er relativt strengt regulert, spesielt etter GDPR. For det meste slikt krever det aktivt samtykke fra alle du har personinfoen til (og navn, adresse og telefonnummer er personinfo).
Vis hele sitatet...
Jeg får telefoner angående telefonsalg i ny og ne og har aldri godtatt dette.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
lov det, men burde være oppdatert mot reservasjonsregistret.

https://toppselger.no/salgslister-ti...umentmarkedet/
Vis hele sitatet...
Så jeg har ikke lov å selge lister som inneholder folk som er reservert mot telefonsalg, men jeg har lov til å selge lister som inneholder folk som ikke har reservert seg?
Sist endret av Daaaaaaaa; 15. januar 2022 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Jeg får telefoner angående telefonsalg i ny og ne og har aldri godtatt dette.
Vis hele sitatet...
Du må aktivt reservere deg.
Brreg.no / https://www.altinn.no/skjemaoversikt...ssert-reklame/
Sist endret av Grimdoc; 15. januar 2022 kl. 19:23.
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Jeg får telefoner angående telefonsalg i ny og ne og har aldri godtatt dette.
Vis hele sitatet...
Riktig, og disse listene er hentet fra veldig bestemte plasser - og skal ikke inneholde folk som har reservert seg mot det. Det finnes ulike kilder og jeg må ærlig innrømme at jeg er litt usikker på hvor de fleste selgere får sine lister fra.


Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Så jeg har ikke lov å selge lister som inneholder folk som er reservert mot telefonsalg, men jeg har lov til å selge lister som inneholder folk som ikke har reservert seg?
Vis hele sitatet...
Nei, med mindre du har et aktivt samsykkt kan du ikke dele personinfo du har om andre personer videre med en 3. part. Som nevnt ble dette regulert ganske strengt fra EU i forbindelse med GDPR, og alt som med innsamling, behandling og deling av personopplysninger (som navn, adresse, telefonnummer og mye mer) er nå strengt regulert. Man krever aktive samtykker, og samsykker skal i kunne trekkes tilbake like lett som man ga samsykke.
Sitat av etse Vis innlegg
Riktig, og disse listene er hentet fra veldig bestemte plasser - og skal ikke inneholde folk som har reservert seg mot det. Det finnes ulike kilder og jeg må ærlig innrømme at jeg er litt usikker på hvor de fleste selgere får sine lister fra.



Nei, med mindre du har et aktivt samsykkt kan du ikke dele personinfo du har om andre personer videre med en 3. part. Som nevnt ble dette regulert ganske strengt fra EU i forbindelse med GDPR, og alt som med innsamling, behandling og deling av personopplysninger (som navn, adresse, telefonnummer og mye mer) er nå strengt regulert. Man krever aktive samtykker, og samsykker skal i kunne trekkes tilbake like lett som man ga samsykke.
Vis hele sitatet...
Det gir ikke mening at man må aktivt samtykket det.

Jeg har erfaring at firma som henter ut lister selv kan velge om de skal inkludere folk som har reservert seg mot telefonsalg eller ikke.
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Det gir ikke mening at man må aktivt samtykket det.

Jeg har erfaring at firma som henter ut lister selv kan velge om de skal inkludere folk som har reservert seg mot telefonsalg eller ikke.
Vis hele sitatet...
Som sagt, kjenner ikke til detaljene rundt hvor de henter listene sine fra. Men det finnes lovlige kilder, og de har ikke lov til å ringe folk som har reservert seg mot telefonsalg.

Hel uavhengig av dette har du ikke lov til å gjøre noe som helst med andres personopplysninger uten aktivt samtykke. Videresalg er spesielt vanskelig, men bare det å oppbevare slike personopplysninger kan være utrolig komplisert juridisk,og krever også aktivt samtykke (som skal kunne trekkes tilbake) og at du har en god grunn til å ha disse.

Dette er som sagt utrolig strengt regulert.
I lov 9. januar 2009 nr. 2 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) er det i § 12 regler om rett til å reservere seg mot markedsføring ved telefon eller adressert post. Om du registrerer deg kan du angi at reservasjonen ikke skal gjelde for markedsføring til inntekt for frivillige organisasjoner. Registreringen skjer i Reservasjonsregisteret, som administreres av Brønnøysundregistrene. En reservasjon vil ikke hindre markedsundersøkelser eller henvendelser fra bedrifter du har et kundeforhold til som banker, forsikringsselskap, bilforhandlere, bokklubber m.m.
§ 13 i markedsføringsloven omhandler virkningen av å ikke respektere reservasjonen, og lovens § 48 har straffebestemmelser for brudd på § 13 som kan straffes med bøter, fengsel i 6 måneder eller begge deler.

https://lovdata.no/artikkel/telefons...ostkassen/1432

Ett seriøst firma skal sile listene mot Reservasjonsregisteret, så man tar vel egentlig bare telefon katalogen og siler den opp mot Reservasjonsregisteret.

Og listene kjøper de av teleselskapene, datasamlere på nettet osv. Sjekk alltid konkurranser og avtaleforhold sine vilkår utrolig mange som selger nummeret ditt videre.
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Det gir ikke mening at man må aktivt samtykket det.

Jeg har erfaring at firma som henter ut lister selv kan velge om de skal inkludere folk som har reservert seg mot telefonsalg eller ikke.
Vis hele sitatet...
At enkelte gjør det betyr ikke nødvendigvis at det er lovlig.

Det er som Etse sier veldig strengt hva man kan og ikke kan gjøre med personopplysninger etter at GDPR kom.

GDPR gir brukeren rett til å kreve innsyn i hva slags data du har lagret om vedkommende og gir de rett til å kreve data slettet.

Veldig forenklet sier det nye regelverket at virksomheter ikke har lov til å behandle personopplysninger mindre de har et samtykke fra den det gjelder.
Vis hele sitatet...
Fra: https://www.nettavisen.no/nyheter/hv...-95-3423483464