Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5405
Jeg har tenkt å overdra bolig til ex-samboer. Men jeg stiller som krav at ett evt overskudd ved salg går til våre barn, hvis boligen blir solgt innen en periode på 5 år.

Hvordan kan jeg sikre dette juridisk?
Finnes det noe kontrakter på dette eller er dette noe man må ordne selv?



Takker for svar.
Du trenger hjelp av en advokat er første tanke.

Er det mindre årige barn det skal betales bidrag for f.eks ?
Eier eks deler av boligen ? Er det eventuelt bare verdistigning av din del som skal til barna ?

Er det ikke bare bedre at eks betaler deg ut ?
Tenkte ikke å lage så mye styr og bruke så mye tid på dette.

Vi eier boligen 50/50
Boligen overdrar jeg til henne mot at hun overtar boliglånet.
Det kan nok hende jeg må betale barnebidrag til 2 barn.
Tenker at all verdistigning skal tilfalle barna.
Er hele boligen belånt? Ingen egenkapital som er din og hun kjøper deg ut med?

Hvis du overdrar den til henne vil en eventuell fremtidig verdistigning også tilfalle henne.
Beste måten å sikre att dette spesifikt skal gå til barna er ved å sette opp en
avtale hos en advokat og som dere begge signerer på.

Ellers blir det bare å stole på hverandre. Det er ikke alltid det funker.
Ordne det med en advokat. Det er verdt de kanskje 8000 det koster istedet for at det skal bli økonomisk og familiær katastrofesplid om noen år!
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker dette og hvorfor din eks skal godta det. Dette er jo et totalt tapsprosjekt for henne.

Hvordan er fordelingen mellom dere med egenkapital i boligen? Selv om dere eier boligen 50% hver på papiret kan egenkapitalen være forskjellig som gjør at den reelle eierandelen ved et brudd blir annerledes.

Hvis det er sånn at du har egenkapital i boligen kan du vel gi dette til barna?

Tenker du at dette også skal gjelde hvis du har kjøpt/kjøper bolig? Hvis du ønsker at hennes verdistigning skal gå til barna er det jo naturlig at det samme gjelder for deg.
Hele boligen er belånt med kausjonist, ingen egenkapital, vi har delt på alle utgifter med tanke på lån, vi har pusset opp for par-tre hundre tusen, jeg har gjort jobben som tømrer. Taksterrs boligen vil jeg anta at takst blir ca 200.000,- høyere enn hva boliglånet er pr dags dato.

Jeg bryr meg ikke om pengene.

er jeg kjip om jeg setter ett slikt krav?
Sitat av madmaz Vis innlegg
Jeg bryr meg ikke om pengene.

er jeg kjip om jeg setter ett slikt krav?
Vis hele sitatet...
Nei.
Men du burde formalisere det i form av en slags kontrakt.
Selv om dere kan være enige om ting nå så trenger det ikke se slik ut om 5 år.
Skriv ned hvordan dere vil ha det.
Få en advokat til å gå igjennom med dere og hen vil da fungere som vitne og formulerigsekkspert .
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av madmaz Vis innlegg
Taksterrs boligen vil jeg anta at takst blir ca 200.000,- høyere enn hva boliglånet er pr dags dato.
Vis hele sitatet...
Og i framtida potensielt ein halvmillion eller meir. Men uansett. Det er jo komplekst spørsmål. Kva er det å bruke pengane på borna? Eg tolkar det som at ho har omsorgen. Kva om ho då bruker overskotet til ny kåk med større hage slik at ungane får meir plass? Er det innanfor? Kva om ho får ny sambuar, og dei vil flytte saman? Korleis skal pengane brukast då? Er det ok at verdiauken går inn i det, som gjerne kan ha nytteverdi for ungane?

For det første slår det meg at det er vanskelig å utforme ein slik avtale, så du bør fort ha hjelp av advokat. I tillegg så slår det meg at ein slik avtale veldig fort kan få veldig sære utslag, som gjerne ikkje er noko nokon av partane ønskjer eller ser for seg i dag. Det er gjerne slikt ein advokat kan komme med råd om og.
Takk for gode svar folkens!

@vidarlo Du har fått meg til å se på det i et perspektiv jeg ikke har tenkt på, du har ett godt poeng med tanke på at ungene vil nyte godt av pengene uansett om det blir hun som får dem, Jeg vil jo at ungene skal ha det best mulig.

Om hun venter til det har gått 5 år før hun selger så vil uansett ikke pengene gå til barna. (Sperret konto til de er 18 - var min tanke)

Mange mener jeg bør takstere bolig og hun kjøper meg ut, at jeg er dum som bare gir henne dette. Men jeg orker ikke prossesen med takstmann, megler, advokat, honorarer osv.

Nå tenker jeg at jeg bare gir henne hele sulamitten mot at hun innfrir mitt lån med hennes nye lån.
Kan godt hende jeg kommer til å angre en gang i framtiden, men jeg får da tenke at jeg gjorde det med tanke på barnas beste.
Sitat av madmaz Vis innlegg
Mange mener jeg bør takstere bolig og hun kjøper meg ut, at jeg er dum som bare gir henne dette. Men jeg orker ikke prossesen med takstmann, megler, advokat, honorarer osv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mye styr å få en ny takst. Og det ville vært dumt slik jeg ser det å ikke gjøre det.
Hvis hun har mulighet til å refinansiere lånet for å kjøpe deg ut, så vil det jo ikke bli snakk om megler heller. Kun takst.
Prisvurdering gjør vel eiendomsmeglere gratis ?
Jeg fikk i hvertfall det på min leilighet noen år siden.
Ble også meldt inn til en tjeneste som gjorde at bankene kunne se den og jeg bruke den til refinansiering.