Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4503
Jeg skal søke om soning med fotlenke. Jeg er idømt 21 dager ubetinget fengsel for "mild vold uten skadefølge" på bussen. Hva kan jeg forvente?

Hav tenker dere om sannsynligheten for at jeg får godkjent soning med EK?

Jeg er 48 år gammel, jobber som freelancefotograf og er Gresk statsborger. Fast bosted sammen med min samboer.
får ikke fotlenke med voldsdom

og man er nødt til å ha FAST arbeid
Sist endret av Antiex; 20. oktober 2021 kl. 13:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man må ikke ha fast arbeid, nei.
å? quote: Når man soner med elektronisk kontroll må man være i arbeid, gå på skole, studere eller ha annen form for sysselsetting. Når man ikke er på arbeid, studerer eller lignende, skal man være hjemme.

https://www.kriminalomsorgen.no/fotl...535886.no.html
Sitat av Antiex Vis innlegg
i arbeid, gå på skole, studere eller ha annen form for sysselsetting.
Vis hele sitatet...
Les det igjen. En kan både studere eller ha annen form for sysselsetting også hvis man ikke jobber. Det kan være å gå til behandling for eksempel, men man skal ha noe fast det skal man.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:22.
OK, det er bra. Dersom man da jobber for seg selv som selvstendig næringsdrivende så er jo det "annen form for sysselsetting".

Har også lest andre steder at fotlenkesoning har blitt innvilget til folk med voldsdommer. Bl.a. vold mot tjenestemann og vold mot en person med batong. Da vil jeg tro at mitt "mild vold uten skadefølge" (det vil si gitt en jente en ørefik på bussen i beruset tilstand) relativt mildt i forhold. Men man vet jo aldri.
Sitat av Morgenstunden89 Vis innlegg
OK, det er bra. Dersom man da jobber for seg selv som selvstendig næringsdrivende så er jo det "annen form for sysselsetting".

Har også lest andre steder at fotlenkesoning har blitt innvilget til folk med voldsdommer. Bl.a. vold mot tjenestemann og vold mot en person med batong. Da vil jeg tro at mitt "mild vold uten skadefølge" (det vil si gitt en jente en ørefik på bussen i beruset tilstand) relativt mildt i forhold. Men man vet jo aldri.
Vis hele sitatet...
Er ikke så sikker på det. Som selvstendig har du ingen arbeidsgiver, lærer eller behandler til å ha kontrollen over deg og samarbeide med Kriminalomsorgen og som freelancer mister du ikke en ansettelseskontrakt og lignende ved å være i fengsel.
Hvis du ikke er norsk statsborger kan det også hende det er en dealbreaker så jeg hadde ikke satset på å få innvilget fotlenke i ditt tilfelle.
Dette er noe du må legge frem som ønske ovenfor dommer i straffesaken før dommen faller eller søke Kriminalomsorgen om å få omgjort soningsform etter at dommen har falt.

Selvom du ser på ørefik som mild vold er kjønnet vold noe som pleier å slås hardt ned på. Et vilkår for fotlenke er også at man ikke er til fare for andre mennesker.
Det er jo bare å søke, det verste de kan si er nei.

Har inntrykk av at de vurderer vært tilfelle, har du en historie med vold så kan du glemme det, men ser dette eneste dommen så er det en sjanse.

Så søk.
Det er jo lettere å få alt om man er kvinne også. Det er rett å slett lettere å bare putte alle gutta inn. Kvinnfolka derimot er det ikke beregnet fullt så mange plasser til. Så kjønnet ditt har enormt mye å si for denne søknaden.
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Morgenstunden89 Vis innlegg
Hav tenker dere om sannsynligheten for at jeg får godkjent soning med EK?
Vis hele sitatet...
At den er stor..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Morgenstunden89 Vis innlegg
Jeg skal søke om soning med fotlenke. Jeg er idømt 21 dager ubetinget fengsel for "mild vold uten skadefølge" på bussen. Hva kan jeg forvente?

Hav tenker dere om sannsynligheten for at jeg får godkjent soning med EK?

Jeg er 48 år gammel, jobber som freelancefotograf og er Gresk statsborger. Fast bosted sammen med min samboer.
Vis hele sitatet...
Å sone er jo, eller bør jo være en straff...........som svir????
Man skal ikke sjøl kunne velge avstraffelses metode. Fengsel på vann og godt brød, uten TV eller de fine treningsstudioene vi er så flinke til å bruke i fengslene...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av perchri Vis innlegg
Å sone er jo, eller bør jo være en straff...........som svir????
Man skal ikke sjøl kunne velge avstraffelses metode. Fengsel på vann og godt brød, uten TV eller de fine treningsstudioene vi er så flinke til å bruke i fengslene...
Vis hele sitatet...
Hevnmotivet i straffegjennomføringa har vi stortsett gått vekk frå. Det funker ikkje uansett.
Svært mye feil dere kommer med her. Man MÅ ikke ha jobb å gå til, det kan jeg bekrefte. Selv hatt fotlenke hvor aktivitet var å gå på tur grunnet kronisk sykdom. Møtte to ganger i uken på kontoret og satt opp når, hvor og når jeg begynte å gå tilbake. De møtte opp en del ganger og så til at jeg faktisk var på de turene jeg hadde satt opp.
Så det at man må ha jobb å gå til er bare BS fra ende til annen.