Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 9442
Jeg får jevnlig plager med "knuter" mellom skulderbladene. Kink eller hva man skal kalle det. Jeg får ikke snudd hodet til enten høyre eller venstre uten at det gjør vondt. Dette er plagsomt og går utover humør såvel som trening.

Jeg lurer på om det er noen som har hatt god effekt av å dra til f.eks kiropraktor, fysioterapeut, manuellterapeut og liknende, når dere har vært plaget? Jeg har selv hatt noen timer hos kiropraktor når jeg har opplevd dette tidligere, men er ikke helt overbevist om at det faktisk hjalp.

Jeg trenger altså en quick fix. Bøy og tøyeøvelser gjør jeg selvfølgelig, og iser ned nakken etter råd fra kiropraktor.
Da jeg slet med dette brukte jeg varmepose på nakken. Var en lindrende løsning bare, ikke en langvarig en.

Får du dette ofte er det noe som sier meg at det noe galt med en av stillingene du er mye i i løpet av et døgn. Bruker du pc på jobb f.eks. eller mye hjemme? Høres for meg ut som at pulten din er for høyt oppe eller at puten du bruker er for stor, madrassen for myk eller lignende.

Får inntrykk av at du er ofte plaget, så da ville jeg feilsøkt dette litt om jeg var deg. Kjenn etter om du blir sliten mellom skulderbladene etter å ha vært på pcen en stund eller lignende. Ikke en quick fix, men verdt det!
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Da jeg slet med dette brukte jeg varmepose på nakken. Var en lindrende løsning bare, ikke en langvarig en.

Får du dette ofte er det noe som sier meg at det noe galt med en av stillingene du er mye i i løpet av et døgn. Bruker du pc på jobb f.eks. eller mye hjemme? Høres for meg ut som at pulten din er for høyt oppe eller at puten du bruker er for stor, madrassen for myk eller lignende.

Får inntrykk av at du er ofte plaget, så da ville jeg feilsøkt dette litt om jeg var deg. Kjenn etter om du blir sliten mellom skulderbladene etter å ha vært på pcen en stund eller lignende. Ikke en quick fix, men verdt det!
Vis hele sitatet...
Jepp. Jeg gjør alt dette. Tøyeøvelser flere ganger om dagen, gåturer osv. PC sitter jeg sjelden foran. Skjer mye sjeldnere enn før, men av og til. Derfor jeg spør om behandlingseerfaringer
Dra til en idretssfysioterapeut. Du ønsker rolige, dynamiske øvelser for å styrke muskulatur i trapes, lats, skuldre og korsrygg. En idrettsfysio vil kunne gi deg gode øvelser og riktig teknikk. Du har definitivt godt av en time med noen som har peiling, det er ganske enkle grep som kan tas for å drastisk forbedre muskulære forhold i rygg/bryst. Mange som sliter med ryggproblemer har enten feil sittestilling eller dårlig koordinering mellom musklene (f.eks at bryst og framre skuldre er sterkere enn bakre skuldre og trapez, og dermed drar kroppen inn i en ikke-optimal utgangsstilling).

Tøying er vel og bra det, men musklene dine skal gjøre hovedjobben med å holde kroppen i gunstige stillinger. Hvis du har bindevevsskader eller skjelettskader bør du være forsiktig.
Kom deg til en Naprapat. Går selv til en Naprapat 1 gang hver måned slik at jeg får knekt opp nakken og ryggen. Han tilbyr også trykkbølgebehandling!
En Naprapat er en god blanding mellom kiropraktor og fysioterapeut. Du må dessverre betale alt selv og det er ikke akkurat billig. Du får ingenting av HELFO. Før jeg gikk til en Naprapat så opplevde jeg at jeg var nummen i begge armene mine også hadde jeg en del smerter i både håndleddet og tommelleddet, men etter at jeg fikk knekt opp ryggen og nakken og fikk trykkbølgebehandling så forsvant problemene jeg hadde med armene. Å gå til en Naprapat er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort!
Sitat av stresser Vis innlegg
Kom deg til en Naprapat. Går selv til en Naprapat 1 gang hver måned slik at jeg får knekt opp nakken og ryggen. Han tilbyr også trykkbølgebehandling!
En Naprapat er en god blanding mellom kiropraktor og fysioterapeut. Du må dessverre betale alt selv og det er ikke akkurat billig. Du får ingenting av HELFO. Før jeg gikk til en Naprapat så opplevde jeg at jeg var nummen i begge armene mine også hadde jeg en del smerter i både håndleddet og tommelleddet, men etter at jeg fikk knekt opp ryggen og nakken og fikk trykkbølgebehandling så forsvant problemene jeg hadde med armene. Å gå til en Naprapat er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort!
Vis hele sitatet...
Problemet her er at Naprapat ikke er en beskyttet yrkestittel. Alle kan kalle seg Naprapat, selv om du bare ønsker å leke viktig og improvisere med et blogginnlegg som eneste utdannelse. Dette er fordi det ikke finnes noe bevis for at praksisen deres hjelper noen noe særlig, det er med det sagt ikke forsket så mye på det. Det er en alternativ-tjeneste, og derfor vil du heller ikke få støtte og det blir dyrt.

TS: har du vært hos fastlegen?
Sist endret av Relevant; 10. juni 2017 kl. 20:47.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Problemet her er at Naprapat ikke er en beskyttet yrkestittel. Alle kan kalle seg Naprapat, selv om du bare ønsker å leke viktig og improvisere med et blogginnlegg som eneste utdannelse. Dette er fordi det ikke finnes noe bevis for at praksisen deres hjelper noen noe særlig, det er med det sagt ikke forsket så mye på det. Det er en alternativ-tjeneste, og derfor vil du heller ikke få støtte og det blir dyrt.

TS: har du vært hos fastlegen?
Vis hele sitatet...
Alle de store forsikringsselskapene som tilbyr helseforsikring som inneholder behandlingsforsikring, dekker timer hos Naprapat. Kanskje TS får dekket Naprapat gjennom jobben, hvis ikke så blir det fort dyrt. Hvis du vurderer å oppsøke en Naprapat, men du er usikker på om vedkommende faktisk er en Naprapat så anbefaler jeg deg at du ser om personen er et registrert medlem i Norges Naprapatforbund slik at du får en kompetent behandler.
http://www.naprapat.org/om-oss/norges-naprapatforbund

Jeg går regelmessig til fysioterapeut og jeg har vært hos kiropraktor et par ganger. Hvis økonomi ikke er et problem, så anbefaler jeg TS og alle andre med de samme problemene til å oppsøke en Naprapat. Jeg har hatt gode erfaringer med fysioterapi og kiropraktor, men den behandlingen jeg fikk/får hos Naprapaten jeg bruker er helt klart det jeg har hatt best utbytte av. Er ikke sikkert det samme gjelder for TS, men hvorfor ikke gi det et forsøk? Det verste som kan skje er at du taper penger!
Sitat av Nether Vis innlegg
Dra til en idretssfysioterapeut. Du ønsker rolige, dynamiske øvelser for å styrke muskulatur i trapes, lats, skuldre og korsrygg. En idrettsfysio vil kunne gi deg gode øvelser og riktig teknikk. Du har definitivt godt av en time med noen som har peiling, det er ganske enkle grep som kan tas for å drastisk forbedre muskulære forhold i rygg/bryst. Mange som sliter med ryggproblemer har enten feil sittestilling eller dårlig koordinering mellom musklene (f.eks at bryst og framre skuldre er sterkere enn bakre skuldre og trapez, og dermed drar kroppen inn i en ikke-optimal utgangsstilling).

Tøying er vel og bra det, men musklene dine skal gjøre hovedjobben med å holde kroppen i gunstige stillinger. Hvis du har bindevevsskader eller skjelettskader bør du være forsiktig.
Vis hele sitatet...
Støtter denne, sleit selv med skulderproblem som først ble bedre når jeg gikk fra veldig lette øvelser med strikk til å faktisk løfte litt tyngre vekter. Spurte fysioterapaut om øvelser jeg kunne gjøre og gjorde de tre ganger i uka i fire uker før jeg bytta til vanlig treningsprogram, for å ikke bare fikse, men gjøre skulderen sterkere så det ikke skjer igjen.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Problemet her er at Naprapat ikke er en beskyttet yrkestittel. Alle kan kalle seg Naprapat, selv om du bare ønsker å leke viktig og improvisere med et blogginnlegg som eneste utdannelse. Dette er fordi det ikke finnes noe bevis for at praksisen deres hjelper noen noe særlig, det er med det sagt ikke forsket så mye på det. Det er en alternativ-tjeneste, og derfor vil du heller ikke få støtte og det blir dyrt.

TS: har du vært hos fastlegen?
Vis hele sitatet...
Vel - det er nettopp derfor det er viktig at naprapater får beskyttet yrketstittel (som i Sverige hvor de har vært godt integrert i helsevesenet i over 20 år). Naprapati er en 4+1 årig relativt krevende utdanning. Du kan lese hvilke eksamener\emner de studerer HER.

I tillegg - til forskjell fra kiropraktor og fysioterapi - har naprapatstudenter praksis på en ordentlig klinikk 2 kvelder i uken etter første termin. Dette utenom ordinær studietid. Litt mer seriøst enn et blogginnlegg du sikter til..

Og dra til fastlegen er ingen god idè. Både naprapater, kiropaktorer og fysioterapauter har langt bedre forståelse på muskel- og skjelett plager enn den gjennomsnittlige fastlegen.

Dette er viktig fordi 50% av all sykmelding verden over skyldes ryggsmerter. Her kunne samfunnet spart hundrevis av millioner hvert eneste år hvis det norske helsevesenet slapp til flere yrketsgrupper som er spesialisert på disse områdene. Alternativet er er en tur til fastlegen - og i beste fall få en kortisonsprøyte - mens de går sykmeldt i ukesvis i påvente på henvisning til spesialist\MR\røntgen.

Naprapater bruker behandlingsteknikker som mobilisering (leddtøy\seperasjon), nerve mobilisering (effektivt ved f.eks impingement), manipulasjon (knekk - hovedteknikken som kiropraktorer benytter seg av). I tillegg har de grunnleggende medisinsk kunnskap og god kunnskap innen idrettsmedisin\rehab.

Grunnen til at naprapati betegnes som "alternativ behandling" i Norge er fordi yrketsgruppen er ny. Grunnleggeren - Oakley Smith - hadde studert kiropraktikk og medisin - hvor han kombinerte kunnskapen han mente var viktigst innen manuell medisin og laget en "fornyet" utgavet av kiropraktor-utdanningen (som forøvrig har vært den samme siden 70-tallet); naprapati.

Selv om kiropraktor- og naprapati studiene inneholder mye av de samme kursene så er det likevel noen vesentlige forskjeller. En naprapat mjukdelsbehandler (muskler, TRP nerver etc) samtidig som de kan bruke behandlingsteknikker som manipulasjon, TRP og mobilisering.

I de fleste fall er det en kombinasjon av mobilisering, manipulasjon og trening (etter 1-året på naprapat studiet er de sertifisert PT) som gir best resultat.

Er naprapati alternativ behandling så er kiropraktikk også like alternativt. En naprapat kan og benytter seg av mye av de samme teknikkene som en kiropraktor. De har også like god kunnskap innen idrettsmedisin som en idrettsfysioterapaut. Er det også alternativt? Behandlingsteknikker innen alle de nevnte yrketsgrupper over er bra forsket på; folk flest forstår bare ikke at det handler om og se på hvilken kunnskap hver enkelt terapaut har og hvilken teknikker de bruker - istedenfor hva yrketstittelen er.

1 2

Konklusjon; det er ikke så viktig hvilken terapaut man velger - så lenge du går til noen som er dyktig på det de driver med; avansert manuell medisin. Ja til mer sammarbeid, forskning, åpenhet og konkurranse i helsevesenet!
Sist endret av mr_rager; 13. juni 2017 kl. 02:28.
▼ ... flere år senere ... ▼
Bump; Nå blir naprapater offentlig godkjent og får autorisasjon som helsepersonell! Håper skuldra er i orden
Naprapat / napropat ? Er det jeg har hatt best effekt av. Har en jobb med mye tunge fysiske repeterende oppgaver der hvor vi er helt ødelagt fra rygg opp til nakke og ut til håndledd i perioder. En runde hos naprapat ? Så er utrolig mye knekt opp og bedret.