Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 24257
Å sammenligne cannabis og alkohol ER det dårlig argument. Fordi det nytter ikke å si "a er lov, derfor burde b være lov". DEt kan ikke engang kalles et argument. Det er totalt irrelevant.
Sitat av NinjaGeir Vis innlegg
Jeg mente ikke å sammenlikne alkohol med cannabis i den forstand at cannabis nødvendigvis er så mye bedre.
Og jeg vet dette spørsmålet har blitt spurt 1000 ganger, men si at det var 99% avklart at cannabis er like farlig som alkohol (eller mindre farlig). Hvorfor skal det være ulovlig? Kanskje bare jeg som ikke klarer å tenke utenfor boksen, men jeg finner ingen gode argumenter hvorfor.




Er ikke så skjent med stoffet, men vil ikke si at det finnes noen trygge måter å innta heroin på. Og mener å ha hørt at rundt 25% av heroin-brukere er narkomane. Men la oss ikke spore av.

Men om du har noen kilder og/eller gode argumenter som støtter påstandene dine, så for all del fyr løs.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen intensjoner om og argumentere for at cannabis skal være ulovlig. Jeg mener det motsatte, men jeg er ingen aktivist. Jeg ville bare hjelpe til og forkaste et dårlig argument.

Jeg sa bare at det er farligere og drikke seg overstadig beruset en og innta en liten dose heroin. Noe jeg tror stemmer på samme grunnlag som du tror alkohol er farligere en hasj. Vi begge har rett, men det er fortsatt to dårlige argumenter!
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Å sammenligne cannabis og alkohol ER det dårlig argument. Fordi det nytter ikke å si "a er lov, derfor burde b være lov". DEt kan ikke engang kalles et argument. Det er totalt irrelevant.
Vis hele sitatet...
*Mhm, etter å ha lest litt mer rundt, virker det som at dette argument ikke er så godt allikevel, haha! Ihvertfall bra at jeg ikke bruker mer krefter på noe så irrelevant, som du nevnte det er. I alle fall er det ikke noe godt argument stående alene.
Men uansett svar på denne quizen jeg har laget til deg, før jeg innså at "cannabis vs alkohol"-argumentet ikke var så bra.*

I et tenkt scenario: Cannabis og Alkohol er begge ulovlig, en av rusmidlene skal bli lovlige (kanskje pga. sosiale grunner og folk liker å ruse seg). Ta utgangpunkt i all forskningen vi har per dags dato. Quizen legger fokus hvor skadelig hvert stoff er.
Hva tror du hadde skjedd:
- A, Cannabis er vist til å være minst skadelig, og derfor blir cannabis lovlig ovenfor alkohol.
- B, Alkohol er vist til å være minst skadelig, og derfor blir alkohol lovlig ovenfor cannabis.
- C, det er ikke nok forskning som tyder på at det ene eller andre er verst, og begge forblir ulovlige.

Og jeg vet at du sikkert tenker at "hvorfor skal noen av de lovlige, når begge er like skadelige"? Godt spørsmål, men det er sånn det er i Norge idag.
Serriøst a Geir, dette kommer du ingen vei med. Den quizen din veit du jo svaret på selv, og ærlig talt så er quizen din like dårlig som ditt forrige argument. Quizen som du kaller den er noe jeg kunne brukt om jeg hadde et mål om og overtale lillebroren min på 12 til og begynne og røyke hasj. Hvis du har et mål om og myke opp det norske folks holdninger om cannabis må du gå litt grundigere til verks og om mulig komme med en faktaopplysning eller to.
Jeg vet ikke hvilken side du holder med nei, og på hvilken måte er dette relevant?? Har jeg nevnt det noe sted?
Nå må du utdype deg mer. På hvilken måte har jeg lagt ord i munnen din? Det er heller du som legger ord i munnen min ved å påstå at jeg prøver på det samme, og at jeg tydeligvis er klar over hviken side du tar i saken.

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du mente av alkohol vs cannabis ikke var noe bra agrument, og derfor lagde jeg en quiz for å prøve å få et mer konkret svar. Kanskje du synes quizen var teit. Dette var ikke noe annet enn en førsøk på å få et konkret svar på et spesifikt spørsmål.

Ikke vær så sur, i hvert fall ikke når du blir sur for at du tror jeg er spydig ellernoe. Jeg vet ikke hva du prøver å si, men nå forvirrer du meg.

Ærlig talt så prøvde jeg å spørre han om hva han mente om skadevirkningene om de forskjellige stoffene. For kom igjen, dette er jo ikke irrelevant hvor skadelige stoffene er. SÅ VAR QUIZEN DÅRLIG DA, OK.
Sist endret av NinjaGeir; 5. mars 2016 kl. 01:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, det er irrelevant og vite hvor skadelig alkohol er når du skal diskutere om legalisering av cannabis. Så nei, quizen din egner seg ikke
Sist endret av norskesvensken; 5. mars 2016 kl. 01:48.
NorskeSvensken: Ja jeg forstår nå, inrømmer at jeg dreit på leggen.

Trippyking: Kan du ikke prøve å forklare hva du mener da, slik NorskeSvensken gjorde? Isteder for å gå til personangrep?

Edit: Okei, trippy
Sist endret av NinjaGeir; 5. mars 2016 kl. 02:04.
Sitat av NinjaGeir Vis innlegg
NorskeSvensken: Ja jeg forstår nå, inrømmer at jeg dreit på leggen.

Trippyking: Kan du ikke prøve å forklare hva du mener da, slik NorskeSvensken gjorde? Isteder for å gå til personangrep?
Vis hele sitatet...
Okei, men jeg angriper deg ikke. Ikke så mye hvertfall, ikke mer enn du angriper meg. Jeg tolererer deg og dine meninger 100%, men noe må du tåle

Når vi diskuterer cannabislegalisering, er alkohol og andre rusmidler helt irrelevante og ute av bildet. Så enkelt er det, fordi ingen politikere, samfunnsvitere eller frokost-tv-folk kommer til å vektlegge argumentet "cannabis er mindre farlig enn alkohol" noe som helst. Det er for svakt rett og slett, og grunnen til at jeg reagerte sånn er fordi jeg er jævlig lei av å høre argumentet. Det svekker hele legaliseringsbevegelsen fordi det er et såpass svakt argument at folk kanskje tenker "er det alt de har??"

Dessuten lærte jeg på ungdomsskolen at slik type argumentasjon ikke holder, i norsktimene når vi debatterte.

Kanskje vi skal snakke om kreft og cannabis i stedet? Eller penger og cannabis, og hvordan staten effektivt kan slå beina under en milliardindustri og tjene pengene selv? Nå som hele velferdsstaten står i fare pga pengemangel og greier? Neida, vi peiser på med det ABSOLUTT dårligste argumentet "alkohol er bla bla bla". Skal vi kanskje se på de medisinske aspektene ved cannabis og hvordan det kan hjelpe mange folk - ta ett steg om gangen slik som i USA?

Alkopreket holder ikke!!!


Uansett, det er bare å sette seg på ræva og vente, fordi ingenting skjer i norge før det skjer i utlandet likevel. Dessuten er demokrati jævlig tungrodd
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mye interessant lesning her. Jeg kan med dette si at jeg faktisk er en av få som får kjøpe medisinsk cannabis i Nederland. Det var en lang og kostbar seanse, men jeg ville gjøre det på rette måten pga jeg tar det pga en yrkesskade og det hjelper faktisk. Samtidig har alkoholforbruket mitt omtrent forsvunnet Tar jeg meg kveldsdosen, så er det Bediol, noe som bare har 6.5%thc i seg og medisin for dagtid, Bedrocan, har ca 25% thc. Nå har jeg en lege i nederland som er veldig fleksibel, og som skjønner at dette er kostbart for meg, og han skriver ut max dose pr dag, noe som tilsvarer ca 3-4 dagers bruk. Jeg røyker aldri før jeg kjører bil, og nå nettopp tok jeg meg en nattings, og dette med kjøre bil dagen etter, er ikke noe problem. En er helt klar og fin på alle måter. En hadde faktisk kjent mer til det om en tok seg noen øl kvelden før. Uansett, jeg tar turen med bil når jeg skal dit. Alle flyplasser er jo loco på sikkerhet, og selv om jeg har alle mine papirer i orden, så foretrekker jeg å kjøre på grønt
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Kanskje du kan peike på konkrete medisiner her? Og kvifor vil staten tene mindre på cannabis enn dei konkrete medisinane? Staten sel ikkje medisiner. Det er det legemiddelbransjen som gjer.
Vis hele sitatet...
Så du trur ikkje att onkel Staten tjener en spenn på denne mang-milliardbransjen?
Hvordan kan du ikkje tru att legemiddelsbransjen & statshavare har pitten i munn på hverandre?

Klart att legemiddelsbransjen ikkje vill ha medisiner uten bivirkninger eller medisiner som gjør pasientene friskere.
Legemiddelsbransjen vill er som hvilket konglomerat som helst;
profit, profit & profit - og en återkommende pasient er mye bedre enn en kurert en.
Her var det mye å ta tak i.... har ikke lest alle svarene så noe har du forhåpentligvis fått høre før:

- Cannabis er ikke ulovlig i Norge fordi staten er redd for at utlendinger skal stikke av med damene våre. Hvis du tenker deg veldig godt om så tror jeg du er enig i at det er et argument du absolutt aldri har hørt noen si.

- Staten og legemiddelindustrien er ikke synonymt.

- Staten er ikke en psykopat som kun bryr seg om penger. Staten er vi borgere med stemmerett. Det er vi som bestemmer hva som skal være lov. Og de fleste av oss ønsker en ruspolitikk som er bra for menneskene i landet, men er litt uenige i virkemidlene.

- Legalisering av cannabis har ingenting med legemidler å gjøre. Massevis av godkjente legemidler er ulovlige å bruke som rusmidler. Det er imidlertid veldig strenge krav til forskning på effekter og bieffekter før et legemiddel blir lovlig. En fyr du hørte om på en netflix-dokumentar er ikke forskning.

- Informasjonen om narkotika fremstiller ikke cannabis på "helt lik linje" som alle andre narkotiske stoff. Ingen tror at hvis du røyker hasj kan du like gjerne skyte heroin.

- Der er ulovlig å kjøre bil påvirket av hvilket som helst rusmiddel eller legemiddel som svekker refleksene og oppmerksomheten din. Lovlig eller ulovlig. Du trenger ikke miste "all sans og samling" for å være farlig i trafikken. Hvis kompisen din ikke forstår det så mistenker jeg at han mangler en del sans og samling i utgangspunktet, og burde holdt seg til sykkel. Fortrinnsvis med støttehjul.
Sist endret av mollymus; 17. april 2016 kl. 11:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av travaxa Vis innlegg
Så du trur ikkje att onkel Staten tjener en spenn på denne mang-milliardbransjen?
Hvordan kan du ikkje tru att legemiddelsbransjen & statshavare har pitten i munn på hverandre?

Klart att legemiddelsbransjen ikkje vill ha medisiner uten bivirkninger eller medisiner som gjør pasientene friskere.
Legemiddelsbransjen vill er som hvilket konglomerat som helst;
profit, profit & profit - og en återkommende pasient er mye bedre enn en kurert en.
Vis hele sitatet...
Du kjem med to påstander uten fnugg av argumentasjon eller grunngjeving. Gratulerer!

At staten er aksjonær gjennom pensjonsfondet fører jo forsåvidt til at staten tener på det, men det er garantert ikkje føringer på Helsedirektoratet og Legemiddelverket sitt arbeid ut frå den motivasjonen. Dessutan eig åpenbart ikkje oljefondet alle medisinlevrandører, så at medisiner er netto utgift for staten trur eg er udiskutabelt.

Og jo, legemiddelbransjen forsker aktivt på mindre bivirkninger. Og friskare? Kutt ut. Ting som leukemi var 100% dødelegheit på for femti år sidan. I dag overlever fleirtalet med banreleukemi. Er ikkje det å gjere frisk?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av NinjaGeir Vis innlegg
Jeg mente ikke å sammenlikne alkohol med cannabis i den forstand at cannabis nødvendigvis er så mye bedre.
Og jeg vet dette spørsmålet har blitt spurt 1000 ganger, men si at det var 99% avklart at cannabis er like farlig som alkohol (eller mindre farlig). Hvorfor skal det være ulovlig? Kanskje bare jeg som ikke klarer å tenke utenfor boksen, men jeg finner ingen gode argumenter hvorfor.




Er ikke så skjent med stoffet, men vil ikke si at det finnes noen trygge måter å innta heroin på. Og mener å ha hørt at rundt 25% av heroin-brukere er narkomane. Men la oss ikke spore av.

Men om du har noen kilder og/eller gode argumenter som støtter påstandene dine, så for all del fyr løs.
Vis hele sitatet...
Ehm en sannhet med modifikasjoner. Røyker du heroin fjerner du smittefare, sjansen for overdose går betraktelig ned og er mindre farlig enn sprøyte. ca 25% statistisk sett vil bli avhengig av heroin ja, men det er fortsatt ikke noe grunn til å fortsette kriminaliseringen av alkohol heller? Helt ærlig, hva får dere til å tro at det ikke hjelper å avkriminalisere heroin, men at ALT blir bedre når det er snakk om cannabis?
▼ ... flere år senere ... ▼
damne
Trådstarter
det har gått 6 år siden jeg skrev og publiserte dette innlegget. Når jeg leser dette i dag blir jeg nesten flau over hva jeg klarte å "trøkke" ut av meg, haha. jeg var en liten kid (som jeg forsåvidt er enda) som trodde jeg hadde skjønt hele opplegget. i tillegg klarte jeg ikke å være reflektert, forstå den andre siden av denne diskusjonen. skal sies at jeg på dette tidspunktet var 17 år, og var i tåka. var også frustrert over de rundt meg som ikke kunne forstå at det å røyke cannabis ikke var farlig. så nå skal jeg komme med en liten oppdatering:

cannabis er ikke farlig i moderate mengder, det brukte jeg litt tid på å forstå. selvom det er mindre "farlig" enn alkohol, så skal det fortsatt respekteres. jeg har begynt å tenke på det mer som man tenker på alkohol; det er helt greit å gjøre det en gang i blant, men ikke å bruke det som et rusmiddel hver dag. man gjør det når man har fri, når man skal kose seg. akkurat som "vanlige" (hvis det er lov å si) bruker alkohol i helger. de drikker ikke hver dag.

jeg har full forståelse for at noen bruker det hver dag av forskjellige grunner, noen fungerer helt fint i hverdagen når de røyker hver dag. for meg, så klarer jeg ikke det. hvis jeg røyker daglig klarer jeg ikke å gjøre det jeg skal.
uansett

noe av det jeg skrev for seks år siden er jeg fortsatt enig i, men jeg har klart å forstå hvorfor noen vil at det skal fortsette å være ulovlig. jeg vet også ikke hvor godt "kampen mot narkotika" fungerer. hvis det ikke hadde vært noen kamp hadde det vært fritt frem, nå begrenses det til en viss grad. men at man skal bli kvitt det komnmer aldri til å skje.
jeg er fortsatt for at man skal legalisere det. Mye pga at folk havner fort i feil miljø, og kommer utenfor hendelser man ikke burde blitt utsatt for kun for å ta seg en jay.
i tillegg mener jeg fortsatt at de kriminelle miljøene vil få mye lavere inntekt og at færre blir rekrutert etc.

jeg har ikke satt meg sånn supermye inn i dette siden den gang, men de meningene jeg har er basert på mine erfaringer og fornuft. så ta det jeg skriver med en klype salt.

etter hva jeg opplever har narkotika blitt ekstremt mer populært de siste årene, det kan være fordi jeg er eldre og at jeg møter på eldre mennesker. har det alltid vært sånn? når jeg skrev innlegget var jeg (føler jg nå) et barn, og de gjevnaldrede ikke drev med sånne ting. jeg tror uansett at hvis det er legalisert og regulert at ungdom ikke kommer så lett i kontakt med tyngre stoffer.

etter innlegget har jeg prøvd ut "det meste" av narkotikaen som er "populært", noe jeg kanskje ikke hadde gjort hvis cannabis var lovlig. men hvem vet?

hadde min periode på den tiden, men lærte heldigvis etter at jeg kom ut av tåka at det ikke var så svart/hvit som jeg først tenkte. jeg begynte å røyke litt, fant ut at det ikke var "farlig" noe jeg hadde blitt fortalt fra jeg var liten uten noe annen informasjon. når jeg fant ut at det ikke var så farlig så tenkte jeg at andre ting ikke var så farlig heller. så ballet det på seg.

jeg mener at man bør informere ungdom, sånn at hvis de prøver så vet de hvordan de skal bruke det på en trygg måte. f eks, hadde jeg fått vite at man ikke bør gjøre det, men HVIS jeg skal prøve det så må jeg kun gjøre det i helger (altså behandle det som alkohol, sånn vi blir opplært til), så kanskje jeg hadde tatt helt andre valg.. hvem vet?

uansett, videre til det med legemiddelindustrien og de konspirasjonsteoriene der så skjønner jeg ikke helt hva jeg drev med. at mye av disse lovene og reglene har med makt, penger osv tviler jeg ikke på. også tror jeg ikke befolkningen er klar for legalisering enda. uten at jeg vet tallene vil jeg tro at flertallet fortsatt er negative til legalisering, selvom jeg tror det har blitt flere FOR de siste årene. og da er det nok ikke det mest populære for partiene å ta med det i valgkampen, ikke vet jeg... dette er bare synsing. poenget mitt er at jeg tror ikke det jeg skrev den tiden, men er ikke helt overbevist om at det skjer mye bak kulissene som vi ikke får med oss.

og det sist jeg skulle si var om den historien med kompisen min som hadde blitt tatt når han kjørte. dette tar jeg helt avstand fra. man skal virkelig respektere trafikken. siden 2016 har jeg mistet tre gode venner i trafikken, ikke pga rus, men tilfeldigheter. så å kjøre bil skal man kun gjøre når man er skikket til det, og følge alle trafikkregler.

vet ikke om det er noen som får med seg dette svaret, men må bare få det ut at synet mitt rundt rusmidler har endret seg siden den gang.

lenge siden jeg har vært inne på freakforum, og sikkert lenge til jeg kommer tilbake. ta vare på hverandre og deg selv.
lykke til!

Sitat av mollymus Vis innlegg
Her var det mye å ta tak i.... har ikke lest alle svarene så noe har du forhåpentligvis fått høre før:

- Cannabis er ikke ulovlig i Norge fordi staten er redd for at utlendinger skal stikke av med damene våre. Hvis du tenker deg veldig godt om så tror jeg du er enig i at det er et argument du absolutt aldri har hørt noen si.

- Staten og legemiddelindustrien er ikke synonymt.

- Staten er ikke en psykopat som kun bryr seg om penger. Staten er vi borgere med stemmerett. Det er vi som bestemmer hva som skal være lov. Og de fleste av oss ønsker en ruspolitikk som er bra for menneskene i landet, men er litt uenige i virkemidlene.

- Legalisering av cannabis har ingenting med legemidler å gjøre. Massevis av godkjente legemidler er ulovlige å bruke som rusmidler. Det er imidlertid veldig strenge krav til forskning på effekter og bieffekter før et legemiddel blir lovlig. En fyr du hørte om på en netflix-dokumentar er ikke forskning.

- Informasjonen om narkotika fremstiller ikke cannabis på "helt lik linje" som alle andre narkotiske stoff. Ingen tror at hvis du røyker hasj kan du like gjerne skyte heroin.

- Der er ulovlig å kjøre bil påvirket av hvilket som helst rusmiddel eller legemiddel som svekker refleksene og oppmerksomheten din. Lovlig eller ulovlig. Du trenger ikke miste "all sans og samling" for å være farlig i trafikken. Hvis kompisen din ikke forstår det så mistenker jeg at han mangler en del sans og samling i utgangspunktet, og burde holdt seg til sykkel. Fortrinnsvis med støttehjul.
Vis hele sitatet...
hei mollymus, jeg er enig i alt du sier den dag i dag. skal bare rette opp i noe.

i tråden står det at det ble ulovlig tidlig på 90tallet, det var egt 1900-tallet jeg mente å skrive. tror jeg bare hadde sett i en dokumentar at det var en høyt oppe i politikken i usa som hadde fått for seg at mørkhudede innvandrere "stjal" de hvite damene, lagde musikk (jazz) og røyket cannabis. så han mente at det var pga cannabisen dette skjedde, og ville gjøre dette ulovlig.
og etter dette så fulgte alle landene etter og gjorde det ulovlig de også.

om dette stemmer vet jeg ikke, jeg burde kanskje vært litt mer kildekritisk. ville bare rette opp i den misforståelsen der

når det kommer til det punktet med at "Ingen tror at hvis du røyker hasj kan du like gjerne skyte heroin." så er jeg for så vidt enig. men er en del som ikke har noe forhold til narkotika annet enn hva de har blitt fortalt gjennom foreldre, skole osv. og når de har fått denne informasjonen fra de var små, og nå er 40/50 år kan de tro at det omtrent er på lik linje.
men uansett, det er bare noe jeg kan forestille meg at folk tror, men vet at de aller fleste ikke tenker sånn.

det med bilkjøring dekket jeg i svaret mitt over her. og jeg er helt enig med deg.

jeg søkte bare etter informasjon som støttet mitt standpunkt og mine meninger. alt som var imot hva jeg mente ville jeg ikke lese.fra det jeg leste den gang så er jeg ikke enig i noen av sidene. jeg mener det finnes en liten blanding mellom begge sidene. og ikke helt til høyre eller venstre.
Sist endret av dem1tr1s; 18. januar 2022 kl. 04:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.