Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1407
Har jeg lov å kaste tingene til kompis som flyttet ut? han har ikke skrevet husleiekontrakt.

Har gitt han 7 dager på å hente. Ikke hentet enna
Sist endret av Antiex; 9. juli 2020 kl. 11:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, du har vel loven på din side. Er du kompis sier du ifra først om at han bør hente tingene sine. Har du allerede gjort dette for en god stund siden er det en ærlig sak å gjøre plass til dine egne ting.
Trådstarter
Håper på det, men har prøvd å finne en lov på dette men fant ingenting
Vær litt real a, syv dager på å hente er ikke bare bare..
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Vær litt real a, syv dager på å hente er ikke bare bare..
Vis hele sitatet...
7 dager på å hente er jo lenge når man ikke lenger bor der.. Hva med all tiden man hadde mens man bodde et sted?


Jeg syntes 7 dager hørtes fornuftig ut, spesielt når man bør kunne forvente at ting er ferdig flyttet ut i det vedkommende ikke lenger bor der.
Hva sier kompisen din da? Stor forskjell på om han sier han trenger litt mer tid og det å ignorere deg.
Dette blir jo til syvende og sist en privatsak. Værste utfallet her ser jeg for meg at to venner blir til uvenner.
Trådstarter
Vi er allerede blitt uvenner. Men tingene har stått her siden 1 juni allerede. Så han har ikke hentet tingene på over 1 mnd. Jeg er real som bare det
Kanskje han er blitt hjemløs nå og ikke har noen plass å gjøre av tingene? Selv om dere ikke er venner lengre så burde du kanskje forsøke å kontakte ham igjen. Undersøke om han har tak over huet og hvor lang tid han trenger på å få hentet sakene. Evt. foreslå at han leier seg bil og får brakt inn greiene på en av disse plassene som leier ut lagerplass. Kanskje har det gått litt dårlig med fyren etter at han flytta ut og at han sliter litt med å få grep om hverdagen? Det blir neppe enklere om alt han eier går i søpla...
Trådstarter
Han har leilighet,penger, og alt han trenger. Han lider absolutt ingen nød

Det jeg spør er lovligheten av å kaste det han ikke har gidder å hente
Vel, du har gitt han beskjed og en grei frist for å hente tinga sine. Vet du om beskjeden har nådd fram?

Du kan også sette det utenfor kåken din og si at det står utenfor kåken f.eks...
Tja tror ikke en utleier har faktisk lov å kaste leietakers eiendeler. Så du skrev han ikke har kontrakt, men det er ikke nødvendig om han kan vise til vipps, bankutskrift etc og dermed sannsynliggjøre at det har vært et leieforhold.

I en sak der en bekjent leide ut og leietaker sluttet å betale og til sist bare forsvant mens alle tingene stod igjen så sjekket han med namsmannskontoret hva han kunne gjøre med innboet. Og det var faktisk namsmann som til sist tømte den leiligheten - men selv namsmann tok vare på eiendelene til leietaker i 3 måneder iirc slik at de ikke skulle gå tapt og de ble hentet til sist. Tror du faktisk kan risikere å måtte erstatte det du evt. kaster. Verdt å dobbeltsjekke slik at du ikke går i saksa.
Sist endret av _abc_; 9. juli 2020 kl. 12:47.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Han lider absolutt ingen nød

Det jeg spør er lovligheten av å kaste det han ikke har gidder å hente
Vis hele sitatet...
Er det på din eiendom, så gjør hva du vil.

Vil du unngå problemer og bitterhet, så bare lei en fuckings lagerbod for en måned og put greiene der, done deal.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:46.
Du har adressen hans vel? Send han et varsel om at hvis han ikke henter innen <dato> så blir tingene kastet.
Du kan jo alltids være hyggelig å levere det til han? Selvom dere er uvenner så er det faktisk mulig å være snill og heller ta den mer voksne veien.

Kaster du tinga hans så risikerer du jo at han ender opp med å lage ett helvete for deg bare for å ta igjen og plutselig er dere i en evigvarende krig om hevn.
Jeg hadde leieboer som aldri betalte og ødela, alle tingene pakket jeg pent I en tilhenger noen andre kom og hentet... bare å pakke ned I esker og lagre I en,tørr bod, informer foreldre eller bekjente at dette blir lagret feks en måned så kan det bli kastet...
Crimea River
Alec's Avatar
For et normalt leie og utleieforhold så har utleier en plikt til å beskytte gjenstander som har noen form for verdi for leietakeren, på leietakers regning, slik som f.eks Tekniker2 skriver at h*n gjorde.
Hvis det fortsatt ikke er hentet innen rimelig tid (som må vurderes i vært tilfelle), så kan utleier kaste eller selge tingene.

Hvis det er skrot må det ikke oppbevares og kan kastes så fort leietakeren har fått skriftlig varsel og rimelig tid til å hente tingene.

https://www.advokatenhjelperdeg.no/s...-tingene-sine/