Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1148
Hvilken av solkremene som selges i dagligvarebutikkene er av "godkjent" type? Jeg tenkte da på dem som selges i butikker som Rema eller Kiwi.
Definer godkjent. Godkjent av hvem? Hvilke kriterier?
Stort sett kan du være trygg på det som selges i norske butikker, mattilsynet gjennomfører stikkprøver av solkremer solgt i norske butikker og det er satt omsetningsforbud mot de som ikke møter kravene. Det finnes lovverk og krav til kosmetiske produkter som selges i landet.
Forøverig gjennomføres en rekke tester der solkremer er analysert, hvis du er redd for et eller annet anbefaler jeg å ta en titt på en av disse testene og kjøpe en solkrem på dine kriterier. et kjapt "test solkrem" i hvilken som helst søkemotor gir masse relevant.
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Definer godkjent. Godkjent av hvem? Hvilke kriterier?
Stort sett kan du være trygg på det som selges i norske butikker, mattilsynet gjennomfører stikkprøver av solkremer solgt i norske butikker og det er satt omsetningsforbud mot de som ikke møter kravene. Det finnes lovverk og krav til kosmetiske produkter som selges i landet.
Forøverig gjennomføres en rekke tester der solkremer er analysert, hvis du er redd for et eller annet anbefaler jeg å ta en titt på en av disse testene og kjøpe en solkrem på dine kriterier. et kjapt "test solkrem" i hvilken som helst søkemotor gir masse relevant.
Vis hele sitatet...
Testene viser selvsagt hvilken solkremer som er rangert som de beste, men jeg lurte på om noen av disse selges i dagligvarebutikkene. Selvfølgelig kan man finne ut av alt ved å søke på nettet, men da går timene fort, og meningen med forum som dette er at man kan spørre noen som allerede har erfaring slik at man slipper dette overflødige tidsforbruket..
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Lese anbefalinger av uavhengige forskere. Sprø gjerne hudlegen din. Unngå parfyme og parabener. Er også noen som har andre stoffer som øker holdbarheten til kremer som ikke nødvendigvis er bra. Bruker selv denne listen som go-to-list for ungene. Bruker ungene sine selv. Har hatt eksem og ikke reagert på de av disse som er gode.

https://www.barnehage.no/artikler/ku...erradet/427524

Den er fra 2017, men kommer nye hvert år.
Vel, okei. Jeg bruker Nivea Sun Protect & Sensitive og den kjøpte jeg på Kiwi. Så ja, den selges i dagligvarebutikk.

Forøverig:
Hvis du leser resten av innlegget mitt så kommer det vel passelig greit fram at solkrem kjøpt i norske butikker er godkjente..? Eller?
Sist endret av moret; 6. juni 2019 kl. 13:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
I fjor var det flere som ble frarådet av myighetene. Husker ikke hvem men var mye miljøfarlige stoffer spesielt i Nivea som kan skade huden. Spesielt for barn.

En liste her angående miljøfarlige stoffee

https://www.framtiden.no/gronne-tips...i-solkrem.html
Alle solkremer er godkjent. MEN om solfaktoren som står på flasken stemmer er noe helt annet.
Nivea f.eks hadde en solkrem det sto 50 i solfaktor, men inneholdt bare solfaktor 18.

Du får 5-6 relaterte linker ved første google søk, så mange timer med søking slipper du.