Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1781 138322
Føler jeg sitter igjen med ganske mange spørsmål selv, men likte avslutninga på en måte, mens jeg så den likte jeg den kjempe.

Men må si jeg ikke helt så hvordan ting hengte sammen.
Sitat av reklame Vis innlegg
Spoiler!
Jeg har med hånden på hjertet fra første episode tenkt at øyen er en plass og mellomstasjon mellom livet og døden. Verdig avslutning? Tja.. Det er fremdeles spørsmål jeg lurer på og jeg er ikke sikker på om jeg finner sammenhengen med alt.

Jeg kommer derfor til å se serien en gang til, for å finne ut om det stemmer.
Vis hele sitatet...
Øyen var ikke mellomstasjonen, men det var livene hjemme på landet i sesong 6.
Så det vil si alle døde på øya når de skulle gjøre ting bra med den bomben?
Noen døde tidlig i showet og andre etterpå at de forlot øya, men de kom alle tilbake til en plass hvor de kunne møtes igjen før de gikk videre til livet etter døden.
Vet ingenting
Skal se hele serien på nytt nå. Sitter som et spørsmålstegn her. Det har nok mye med at det har tatt så lang tid mellom hver sesong at jeg har glemt av mye. F.eks the others, hva var de. Dharma Initiative, 4 8 15 16 23 42 f.eks. Og alle de små tingene. F.eks hvem var mora til Jacob? Hva var poenget med øya, alle flashbacks, selv i starten av serien, hvilket tidsrom var det, før eller etter øya? Samt hvorfor de kom tilbake til øya i starten. JEG SKJØNNER LITE
Sitat av Noes Vis innlegg
Øyen var ikke mellomstasjonen, men det var livene hjemme på landet i sesong 6.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstod det, døde dem alle i flykrasjet. Jack gikk jo tilbake til plassen han først åpnet øynene, og lukket øynene. Det jeg derimot reagerte på, var at han så flyet passere.

Som noen andre nevner, har jeg også mange spørsmål. Jeg føler meg rimelig sikker på at man får en bredere forståelse av serien når man ser den en gang til.
Flyet var det som de andre dro med. Det er mange som har missforstått mye, og siden LOST er en slik serie hvor tankene kan vandre nesten fritt så er det ikke rart heller.
Dette er den flaueste, elendigste og mest patetiske finalen jeg har sett på en TV-serie noensinne. Dette er så pil råttent venstrehåndsarbeid av forfatterene at jeg mangler ord. I stedet for å forsøke å nøste opp i "mysteriet" velger de den absolutt enkleste utveien av alle. Teoriet om hva som har skjedd ble luftet for fem-seks år siden, men avfeid av omtrent alle fordi man mente det var en for enkel løsning. Det var det altså ikke.

Jeg synes så inderlig synd på LOST-fanboysa som nå desperat må forklare resten av verden at dette er et mesterverk
Du har absolutt rett i at det ble litt enkelt ja, alt for mange spørsmål som henger igjen. Men når jeg så episoden iallefall, så likte jeg den der og da.

Men i ettertid kommer mange spørsmål frem igjen.
Okei

Hva faen ? Jeg skjønner ikke en dritt jeg
Sitat av reklame Vis innlegg
Slik jeg forstod det, døde dem alle i flykrasjet. Jack gikk jo tilbake til plassen han først åpnet øynene, og lukket øynene. Det jeg derimot reagerte på, var at han så flyet passere.
Vis hele sitatet...
De døde ikke i krasjet, alt som skjedde på øya skjedde i virkeligheten. Flashsideways var egentlig en form for flashforwards, der Lost-hovedpersonene ble sendt til en oppdiktet verden etter sin død, for å bli forberedt/klare for å "gå videre".
Spoiler

Førsteinntrykket mitt var bra, men etter jeg lot det synke litt inn forandret synet seg litt. Storkoste meg helt til de siste 15 minuttene. Synes de har nøstet opp mange av spørsmålene man hadde. Det at mye var utelatt gjør meg ikke noe. Jeg har fått svar på mye av det jeg lurte på. Foretrekker at noen spørsmål forblir usvart. Viktig å beholde litt av mystikken. Det jeg synes ødela var at flash-sidewaysene var glimt fra purgatoriet. Alt for lett løsning i mine øyne. Hadde foretrukket en avslutning hvor det faktisk var en virkelighet på lik linje med hovedhandlingen. Det hadde krevd virkelig arbeid å gjennomføre på en tilfredsstillende måte. De kuttet svinger og jeg sitter derfor igjen med litt ambivalente følelser. Likevel synes jeg det var en ok avslutning på en ellers veldig bra serie.

Hadde like store forhåpninger for BSG-avslutningen. De tok også en veldig short-cut. Synes dog Lost sin var mye mye bedre enn BSG sin.
Sist endret av Sinister; 24. mai 2010 kl. 23:23.
Sitat av snegler Vis innlegg
Jeg er ikke særlig imponert (noe som henger sammen med IMHO en kjip sesong 6...) Var altså hele dealen med øya at den inneholdt en eller annen elektromagnetisk energi fra jordens indre, denne energien bandt alle menneskers "diamantsjel" sammen i tid og rom, og med mindre man hadde en kork i bunnen av øya ville denne energien forsvinne, svart røyk ville komme ut i verden og helvette ville være løs? Energien som skulle hindres fra å renne ut så også ut til å være fellesnevneren i alle de store verdensreligionen, jmf glassmaleriet i kirken. Selv om alternative tidslinjer eksisterer side om side, finnes det også, i følge siste episode, noe utenfor dette, et etterliv hvor den kristne hyrden skal ta oss med og vi kan leve evig sammen med andre kjære "diamantsjeler?"

Eh.

Edit: Dette var kanskje en SPOILER
Vis hele sitatet...

Du har fulgt med på hver eneste episode også sier du dette om episoden/serien? høres ut som at du hater Lost jo
Vet ingenting
Anbefaler dere som lurer på mye, les denne forklaringen. Gjorde at jeg forsto mye mer, selv om at jeg fremdeles har spørsmål. Forhåpentligvis får jeg svar på dette når jeg starter på nytt. Happy reading:

Good stuff on here! I can finally throw in my two cents! I've had to bite my tongue for far too long. Also, hopefully I can answer some of John's questions about Dharma and the "pointless breadcrumbs" that really, weren't so pointless ...

First ...
The Island:

It was real. Everything that happened on the island that we saw throughout the 6 seasons was real. Forget the final image of the plane crash, it was put in purposely to f*&k with people's heads and show how far the show had come. They really crashed. They really survived. They really discovered Dharma and the Others. The Island keeps the balance of good and evil in the world. It always has and always will perform that role. And the Island will always need a "Protector". Jacob wasn't the first, Hurley won't be the last. However, Jacob had to deal with a malevolent force (MIB) that his mother, nor Hurley had to deal with. He created the devil and had to find a way to kill him -- even though the rules prevented him from actually doing so.

Thus began Jacob's plan to bring candidates to the Island to do the one thing he couldn't do. Kill the MIB. He had a huge list of candidates that spanned generations. Yet everytime he brought people there, the MIB corrupted them and caused them to kill one another. That was until Richard came along and helped Jacob understand that if he didn't take a more active role, then his plan would never work.

Enter Dharma -- which I'm not sure why John is having such a hard time grasping. Dharma, like the countless scores of people that were brought to the island before, were brought there by Jacob as part of his plan to kill the MIB. However, the MIB was aware of this plan and interferred by "corrupting" Ben. Making Ben believe he was doing the work of Jacob when in reality he was doing the work of the MIB. This carried over into all of Ben's "off-island" activities. He was the leader. He spoke for Jacob as far as they were concerned. So the "Others" killed Dharma and later were actively trying to kill Jack, Kate, Sawyer, Hurley and all the candidates because that's what the MIB wanted. And what he couldn't do for himself.

Dharma was originally brought in to be good. But was turned bad by MIB's corruption and eventually destroyed by his pawn Ben. Now, was Dharma only brought there to help Jack and the other Canditates on their overall quest to kill Smokey? Or did Jacob have another list of Canidates from the Dharma group that we were never aware of? That's a question that is purposley not answered because whatever answer the writers came up with would be worse than the one you come up with for yourself. Still ... Dharma's purpose is not "pointless" or even vague. Hell, it's pretty blantent.

Still, despite his grand plan, Jacob wanted to give his "candidates" (our Lostaways) the one thing he, nor his brother, were ever afforded: free will. Hence him bringing a host of "candidates" through the decades and letting them "choose" which one would actually do the job in the end. Maybe he knew Jack would be the one to kill Flocke and that Hurley would be the protector in the end. Maybe he didn't. But that was always the key question of the show: Fate vs Free-will. Science vs Faith. Personally I think Jacob knew from the beginning what was going to happen and that everyone played a part over 6 seasons in helping Jack get to the point where he needed to be to kill Smokey and make Hurley the protector -- I know that's how a lot of the writers viewed it. But again, they won't answer that (nor should they) because that ruins the fun.

In the end, Jack got to do what he always wanted to do from the very first episode of the show: Save his fellow Lostaways. He got Kate and Sawyer off the island and he gave Hurley the purpose in life he'd always been missing. And, in Sideways world (which we'll get to next) he in fact saved everyone by helping them all move on ...

Now...

Sideways World:

Sideways world is where it gets really cool in terms of theology and metaphysical discussion (for me at least -- because I love history/religion theories and loved all the talks in the writer's room about it). Basically what the show is proposing is that we're all linked to certain people during our lives. Call them soulmates (though it's not exactly the best word). But these people we're linked to are with us duing "the most important moments of our lives" as Christian said. These are the people we move through the universe with from lifetime to lifetime. It's loosely based in Hinduisim with large doses of western religion thrown into the mix.

The conceit that the writers created, basing it off these religious philosophies, was that as a group, the Lostaways subconsciously created this "sideways" world where they exist in purgatory until they are "awakened" and find one another. Once they all find one another, they can then move on and move forward. In essence, this is the show's concept of the afterlife. According to the show, everyone creates their own "Sideways" purgatory with their "soulmates" throughout their lives and exist there until they all move on together. That's a beautiful notion. Even if you aren't religious or even spirtual, the idea that we live AND die together is deeply profound and moving.

It's a really cool and spirtual concept that fits the whole tone and subtext the show has had from the beginning. These people were SUPPOSED to be together on that plane. They were supposed to live through these events -- not JUST because of Jacob. But because that's what the universe or God (depending on how religious you wish to get) wanted to happen. The show was always about science vs faith -- and it ultimately came down on the side of faith. It answered THE core question of the series. The one question that has been at the root of every island mystery, every character backstory, every plot twist. That, by itself, is quite an accomplishment.

How much you want to extrapolate from that is up to you as the viewer. Think about season 1 when we first found the Hatch. Everyone thought that's THE answer! Whatever is down there is the answer! Then, as we discovered it was just one station of many. One link in a very long chain that kept revealing more, and more of a larger mosiac.

But the writer's took it even further this season by contrasting this Sideways "purgatory" with the Island itself. Remember when Michael appeared to Hurley, he said he was not allowed to leave the Island. Just like the MIB. He wasn't allowed into this sideways world and thus, was not afforded the opportunity to move on. Why? Because he had proven himself to be unworthy with his actions on the Island. He failed the test. The others, passed. They made it into Sideways world when they died -- some before Jack, some years later. In Hurley's case, maybe centuries later. They exist in this sideways world until they are "awakened" and they can only move on TOGETHER because they are linked. They are destined to be together for eternity. That was their destiny.

They were NOT linked to Anna Lucia, Daniel, Roussou, Alex, Miles, Lupidis, (and all the rest who weren't in the chuch -- basically everyone who wasn't in season 1). Yet those people exist in Sideways world. Why? Well again, here's where they leave it up to you to decide. The way I like to think about it, is that those people who were left behind in Sideways world have to find their own soulmates before they can wake up. It's possible that those links aren't people from the island but from their other life (Anna's parnter, the guy she shot --- Roussou's husband, etc etc).

A lot of people have been talking about Ben and why he didn't go into the Church. And if you think of Sideways world in this way, then it gives you the answer to that very question. Ben can't move on yet because he hasn't connected with the people he needs to. It's going to be his job to awaken Roussou, Alex, Anna Lucia (maybe), Ethan, Goodspeed, his father and the rest. He has to attone for his sins more than he did by being Hurley's number two. He has to do what Hurley and Desmond did for our Lostaways with his own people. He has to help them connect. And he can only move on when all the links in his chain are ready to. Same can be said for Faraday, Charlotte, Whidmore, Hawkins etc. It's really a neat, and cool concept. At least to me.

But, from a more "behind the scenes" note: the reason Ben's not in the church, and the reason no one is in the church but for Season 1 people is because they wrote the ending to the show after writing the pilot. And never changed it. The writers always said (and many didn't believe them) that they knew their ending from the very first episode. I applaud them for that. It's pretty fantastic. Originally Ben was supposed to have a 3 episode arc and be done. But he became a big part of the show. They could have easily changed their ending and put him in the church -- but instead they problem solved it. Gave him a BRILLIANT moment with Locke outside the church ... and then that was it. I loved that. For those that wonder -- the original ending started the moment Jack walked into the church and touches the casket to Jack closing his eyes as the other plane flies away. That was always JJ's ending. And they kept it.

For me the ending of this show means a lot. Not only because I worked on it, but because as a writer it inspired me in a way the medium had never done before. I've been inspired to write by great films. Maybe too many to count. And there have been amazing TV shows that I've loved (X-Files, 24, Sopranos, countless 1/2 hour shows). But none did what LOST did for me. None showed me that you could take huge risks (writing a show about faith for network TV) and stick to your creative guns and STILL please the audience. I learned a lot from the show as a writer. I learned even more from being around the incredible writers, producers, PAs, interns and everyone else who slaved on the show for 6 years.

In the end, for me, LOST was a touchstone show that dealt with faith, the afterlife, and all these big, spirtual questions that most shows don't touch. And to me, they never once waivered from their core story -- even with all the sci-fi elements they mixed in. To walk that long and daunting of a creative tightrope and survive is simply astounding.
Vis hele sitatet...
Til dere som sier dere har tenkt til å se alle sesongene på nytt har jeg bare dette å si, jeg er hardcore lost fan som kan vær eneste episode ut og inn, å jeg sitter fortsatt igjen med minst 100 ubesvarte spørsmål. Så det å se sesongene på nytt kan kaste litt lys over saken, men du vill fortsatt sitte igjen med mange spørsmål.

I 5 år har jeg ventet på den endelige avsluttningen og glede meg helt villt, å jeg vill bare si hvor skuffet jeg er over at serien er slutt og at det var en dårlig avsluttning. Synes uansett at sesong 6 var den dårligste sesongen.

Så fort jeg får hånd i sesong 6 på dvd skal jeg putte den sammen med resten av sesongene og dvd-spiller å putte dem i en eske. Skal ta dem opp om 20 år i håp om at jeg har glemmt hele serien.
Sitat av imba Vis innlegg
Du har fulgt med på hver eneste episode også sier du dette om episoden/serien? høres ut som at du hater Lost jo
Vis hele sitatet...
Serien har jo utvilsomt vært spennende, men jeg likte ikke utvikling etter at øyen plutselig begynte å reise i tid. Den siste sesongen var stort sett kjip, selv om f.eks episoden om Richard var gøy. Jeg kunne jo ikke bare slutte å se etter fire sesonger...
LOST er seriøst helt latterlig. De 2 første sesongene var bra. Sesong 5 og 6 er BARE forvirring. De tyner serien noe grosalt, i tillegg til at det virker som at de ikke vet hva de skal la neste episode handle om. Virker som om de ikke har flere mysterier å løse på Lost, så de begynner med latterlige ferder gjennom jungelen fram og tilbake. Den ene dagen skal de sprenge øya, den andre dagen skal de forlate øya, den neste dagen vil de sprenge øya og etter der igjen vil de være på øya og nå skal de "slukke" lyset på øya. Helt fuckings latterlig. Sitter å ser på episode 17-18 nå.

Og det som er enda morsommere er at de har en annen handling hvor de er utenfor øya og lever sine nye liv. Sawyer som politibetjent osv. Det var ingen forklaring overhode hvorfor de plutselig hadde andre roller utenfor øya og hvorfor de levde der, mens de fortsatt var på øya....?

Nei vettu hva.. Og ikke nok med det, så putter de den jævla "mysterie-lyden" OVERALT, den der ustemte fela som høres mystisk ut. Omfg jeg blir irritert over at det finnes så dårlige serier.
Sist endret av Outier; 25. mai 2010 kl. 19:11.
litt skuffa over slutten.. synes plutselig det bare handla om Jack og veldig lite om de andre personene... hva skjedde videre med Hurley, Ben og Desmond? Kom de andre seg trygt hjem i flyet eller krasjlandet de på ei ny øy? Aaaalt for mye åpne tråder her.. synes de kunne avsluttet serien litt mer enn det de klarte å gjøre, og det synes jeg seerne virkelig hadde fortjent etter 6 sessonger med forvirringer og spørsmål synes også det var en alt for lett utvei det de gjorde med sidehistorien.. men.. godt at de klarte å lage en slutt i det hele tatt Dexter FTW!
Høydepunktet i sesong 6 kom forøvrig i "What they died for," med Sawyers tørrvittige kommentar til Jacks valg om å bli den nye Jacob: "I thought that guy had a God complex before."
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Dette er den flaueste, elendigste og mest patetiske finalen jeg har sett på en TV-serie noensinne. Dette er så pil råttent venstrehåndsarbeid av forfatterene at jeg mangler ord. I stedet for å forsøke å nøste opp i "mysteriet" velger de den absolutt enkleste utveien av alle. Teoriet om hva som har skjedd ble luftet for fem-seks år siden, men avfeid av omtrent alle fordi man mente det var en for enkel løsning. Det var det altså ikke.

Jeg synes så inderlig synd på LOST-fanboysa som nå desperat må forklare resten av verden at dette er et mesterverk
Vis hele sitatet...
This.
Jeg satt med en ekkel spysmak i kjeften fra jeg et par minutter inn i episoden skjønte hvilken vei hønen sparket.

Det er så forbanna flaut at de har valgt den billigste jævla utveien som de tidligere KONKRET har sagt de ikke kom til å velge.
Sist endret av nso; 25. mai 2010 kl. 21:41.
Grei oppsummering av alle spørsmålene som fremdeles er ubesvart: http://www.collegehumor.com/video:1936291
Digg med lost Vet ikke om det bare er jeg som ikke har følgt så godt med, men story'en er litt hard å få med seg noen ganger.
Syntes lost har vært en helt genial serie. Enig i at de første sesongene helt klart var best, men syntes forsatt de senere sesongene har vært bra'e. Til dere som er ekstremt skuffet og flaue etc. etc. Vil jeg faktisk tørre og påstå at dere ikke helt har kjønt de / den siste sesongen /e
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Syntes lost har vært en helt genial serie. Enig i at de første sesongene helt klart var best, men syntes forsatt de senere sesongene har vært bra'e. Til dere som er ekstremt skuffet og flaue etc. etc. Vil jeg faktisk tørre og påstå at dere ikke helt har kjønt de / den siste sesongen /e
Vis hele sitatet...
Joda jeg har "kjønt" den siste episoden og synes fortsatt det er et makkverk av dimensjoner med et manus skrevet av mennesker med kromosomoverskudd.
Spoiler, kanskje...
Lo godt når Jack satt i "proppen" igjen for å redde verden eller øya eller hva faen... Makan til forvirrende serie :P

Men wtf, hvorfor døde de ikke når de detonerte bomba?
Sitat av Shittles Vis innlegg
Spoiler, kanskje...
Lo godt når Jack satt i "proppen" igjen for å redde verden eller øya eller hva faen... Makan til forvirrende serie :P

Men wtf, hvorfor døde de ikke når de detonerte bomba?
Vis hele sitatet...
Reiste ikke øya i tid rett før bomba sprang? Eller husker jeg feil?
Sitat av etsi Vis innlegg
Reiste ikke øya i tid rett før bomba sprang? Eller husker jeg feil?
Vis hele sitatet...
Korrekt
Synes finalen var fin
Vet ingenting
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Joda jeg har "kjønt" den siste episoden og synes fortsatt det er et makkverk av dimensjoner med et manus skrevet av mennesker med kromosomoverskudd.
Vis hele sitatet...
Det er da det er fint at man har lov å ha forskjellige meninger, men å drite ned tråden med søppel er jo unødvendig. Tror de fleste har skjønt at du ikke liker serien, men da kan du jo la de som liker den diskutere serien i tråden. ELLER du kan utdype hvorfor du ikke liker serien?
Sist endret av margido; 29. mai 2010 kl. 16:41.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg føler det slik: Jeg har i flere år investert tid og tanker på denne serien, som er full av mysterier av både historiemessig, fysisk og metafysisk art. Jeg ble underveis forsikret om at alt kunne forklares, og at dette ville komme etterhvert. Personlig var jeg hakket mer opptatt av de tilsynelatende fysiske fenomenene (røykmonsteret, tidsforskyving, elektromagnetiske anomalier osv) enn de filosofiske og metafysiske (døde og vandøde som kun var synlige for enkelte, Lockes inderlige og urokkelige tro på at alt hadde en mening, osv), og hadde frem til siste sesong fremdeles et håp om å få forklart noe av dette, samt få nøstet opp en del løse tråder fra tidligere sesonger.

I stedet ble det hele skrudd totalt over i filosofien og metafysikken, og alle de tingene jeg har lurt på i løpet av serien betyr liksom ingenting lenger. Ikke bry deg om hvorfor eller hvordan røykmonsteret lager elektromekaniske lyder og fremstår som en slags sansende nanotåke fra en fjern cyberpunkfremtid, bare godta at det er en person inni en magisk røyksky og at han ble sånn av lyset under øya. Ikke bry deg om tidsforskyvingen, tidsreisene og det at øya virker 'gjemt' for resten av verden, bare godta at øya er magisk. Ikke bry deg om løse tråder og alle spørsmålene som har akkumulert seg i løpet av årene, da disse likevel aldri hadde noen betydning for konklusjonen, nemlig at øya var en slags magisk propp som holdt ondskapen fra å ødelegge verden, at det finnes eksistens etter døden og at man går inn i den sammen med menneskene man var sammen med i den viktigste fasen av livet.

Selv om jeg underveis og i økende grad forsto at dette var retningen det tok, føler jeg meg en smule lurt. Nesten som om jeg skulle ha blitt presentert for en vidundermaskin som tilsynelatende utførte magi, samtidig som jeg ble forsikret om at jeg en dag ville forstå hvordan den fungerte gitt at jeg investerte en del tid, bare for til slutt å bli fortalt at maskinen likevel var magisk på en måte som ikke lot seg forklare, og at det var de filosofiske og metafysiske spørsmålene rundt maskinens funksjoner og virke som betød noe, ikke hvordan den faktisk fungerte og virket.

Jeg var villig til å strekke meg langt, og ville ha godtatt mye sci-fi-fjernt som forklaringer, i tillegg til en del metafysisk babbel. Men da de kastet alt som kunne minne om noe pseudoreelt over bord og bega seg fullt og helt over i det overnaturlige, mistet de meg. Likevel, det har tidvis vært morsomt og spennende underveis, og jeg angrer ikke.
Sist endret av xtapolapocetl; 12. juni 2010 kl. 20:20.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg føler det slik: Jeg har i flere år investert tid og tanker på denne serien, som er full av mysterier av både historiemessig, fysisk og metafysisk art. Jeg ble underveis forsikret om at alt kunne forklares, og at dette ville komme etterhvert. Personlig var jeg hakket mer opptatt av de tilsynelatende fysiske fenomenene (røykmonsteret, tidsforskyving, elektromagnetiske anomalier osv) enn de filosofiske og metafysiske (døde og vandøde som kun var synlige for enkelte, Lockes inderlige og urokkelige tro på at alt hadde en mening, osv), og hadde frem til siste sesong fremdeles et håp om å få forklart noe av dette, samt få nøstet opp en del løse tråder fra tidligere sesonger.

I stedet ble det hele skrudd totalt over i filosofien og metafysikken, og alle de tingene jeg har lurt på i løpet av serien betyr liksom ingenting lenger. Ikke bry deg om hvorfor eller hvordan røykmonsteret lager elektromekaniske lyder og fremstår som en slags sansende nanotåke fra en fjern cyberpunkfremtid, bare godta at det er en person inni en magisk røyksky og at han ble sånn av lyset under øya. Ikke bry deg om tidsforskyvingen, tidsreisene og det at øya virker 'gjemt' for resten av verden, bare godta at øya er magisk. Ikke bry deg om løse tråder og alle spørsmålene som har akkumulert seg i løpet av årene, da disse likevel aldri hadde noen betydning for konklusjonen, nemlig at øya var en slags magisk propp som holdt ondskapen fra å ødelegge verden, at det finnes eksistens etter døden og at man går inn i den sammen med menneskene man var sammen med i den viktigste fasen av livet.

Selv om jeg underveis og i økende grad forsto at dette var retningen det tok, føler jeg meg en smule lurt. Nesten som om jeg skulle ha blitt presentert for en vidundermaskin som tilsynelatende utførte magi, samtidig som jeg ble forsikret om at jeg en dag ville forstå hvordan den fungerte gitt at jeg investerte en del tid, bare for til slutt å bli fortalt at maskinen likevel var magisk på en måte som ikke lot seg forklare, og at det var de filosofiske og metafysiske spørsmålene rundt maskinens funksjoner og virke som betød noe, ikke hvordan den faktisk fungerte og virket.

Jeg var villig til å strekke meg langt, og ville ha godtatt mye sci-fi-fjernt som forklaringer, i tillegg til en del metafysisk babbel. Men da de kastet alt som kunne minne om noe pseudoreelt over bord og bega seg fullt og helt over i det overnaturlige, mistet de meg. Likevel, det har tidvis vært morsomt og spennende underveis, og jeg angrer ikke.
Vis hele sitatet...
Enig i alt. Jeg andrer heller ikke, siden jeg ikke neppe ville ha brukt de hundre timene på noe mer fornuftig (og jeg er glad for at jeg har spola meg gjennom den siste sesongen). Jeg synes mer synd på de stakkarane som faktisk har brukt enormt mye tid de siste åra på å skrive artikler og wikis med teorier om serien. Lost hadde potensialet til å bli noe stort, men raste sammen som et korthus etter et par-tre sesonger. Det som også gjør det verre er at forfatterene har holdt seerene for narr i flere år, med å tidlig gå ut med påstander om at "gåten" bak historien ikke hadde en metafysisk forklaring, men at den kunne forklares til minste detalj, og at alt hang sammen med alt. Dette viste seg å være en ren løgn. De ble jo for flere år siden konfrontert med "skjærsild-teorien", men avfeide den som altfor enkel og barnslig, og hevdet at de var mye smartere enn som så. Greit nok: det var ikke skjærsild sånn i bibelsk forstand, med det er faen ikke langt unna.
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen Lost-fans som fortsatt lever? Fant "The Hatch", litt usikker på hvordan jeg skal få åpnet den og komme meg inn.
Den sender ut varme, så jeg er helt sikker på at det er noe mystisk der inne. Tar gjerne imot hjelp.

Fant lokasjonen ut fra kartet til William Shakespear. Så jeg vet hvor luken er innenfor en viss radius.
Sist endret av cryptotrondheim; 13. mai 2023 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utrolig at det snart har 19 år siden Lost debuterte på TV skjermen.. Skal si tiden flyr.
Personlig synes jeg det var bra i 3 sesonger etterfulgt av nedtur. Ble gjort klart at mysteriet ville forbli et mysterie og ingen av våre spørsmål noen gang ville bli besvart. Tittelen på serien var spot on, lett å bli "Lost" i konseptet. Gikk du glipp av en eneste episode ville du ikke forstå en døyt av hva som skjedde. Verdig avslutning men ikke verdig oppbygging til avslutningen. Min konklusjon.