Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 9459
Må slenge med en kommentar her.

Røykte veldig mye en periode. Har sluttet nå. Det er glorifiseringen av cannabis hos brukere her som det er noe galt med ( jeg har selv vert der ) jeg trengte ikke planten, jeg var frisk som en fisk, hadde ingen mentale problemer. Periode. Da jeg røykye 3 ganger daglig vil jeg ikke kalle en bra fase i livet mitt. Livsstilen min endret seg, helsa mi ble dårligere, jeg ble faktisk gradvis deperimert under den perioden. Jeg mener et moderat forhold til weed er viktig.

Deg jeg vil frem til er at folk går fram feil i diskusjonen for weed. Ja kanskje det skulle blitt legalisert, men. Første omgang tror jeg det smarteste er å få det lovlig fornde som trenger det. Da snakker jeg om folk med sykdommer,mmentale problemer osv..
Jeg tror heller på mildere straffer for narkotikabruk og høyere straffer for vold og overgrep.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du man skal straffe mennesker bare pga feil rus, eller rus i seg selv. Dem som skaper bråk blir straffet for det, dem som faktisk har problemer pga rusmisbruk i seg selv blir hjulpet av ett helsevesen.
Hva er det som gjør at nyte rus i seg selv bør være\forbli straffbart?
Jeg greier ikke rettferdiggjøre straff bare pga rus i seg selv. Handlinger man evt gjør under rusen kan jeg godt forstå bør forbli straffbart.
Sist endret av sneipen; 5. august 2011 kl. 02:40.
Jeg må si meg helt enig med DarthVidar. Etter min mening er stonere som regel de verste til å argumentere og skape et godt bilde for cannabislegalisering. Mange som støtter totalforbud er som regel direkte benektende ovenfor den faktiske vitenskapen bak cannabis samt argumentene for legalisering, men jeg må si at du finner like mye feilinformasjon og dårlig innsikt blant de som åpenlyst glorifiserer cannabis. Jeg har møtt mang en person som kommer med utsagn som at cannabis er ''godt for deg'', at det får deg til å kjøre bedre, at verden hadde vært et bedre sted om folk røyke cannabis og ikke drakk alkohol osv. De gjentar også gamle myter om at cannabis ikke er avhengighetsskapende og er en mirakelkur for mange sykdommer.

Mens forkjempere for totalforbud overdriver skadene ved cannabis, så er det i den motsatte fløyen mange som sterkt undervurderer den. Jeg mener begge synspunktene er like gale og villedende. Personlig støtter jeg full legalisering pga. tidligere nevnte argumenter, men jeg tror ikke saken blir hjulpet ved å høylydt glorifisere planten som om den først ble dyrket av Jesus. En god del brukere av cannabis er dessverre like esel-aktige som de menneskene TS kritiserer. Ekstremister, som vi alle vet, finner man på begge sider av en problemstilling.
"Til slutt har eg ett spørsmål til deg, kan du si meg hvilke positive effekter forbudet har i dag?"

Signalet det sender til norsk ungdom vil jeg si er meget positiv.

"Du skriver at det er gjenger som allerede nå går inn på ungdomsskulenivå og får dem til å selge hasj, kan du da forklare meg hvilken effekt forbudet har her da? Det hindrer tydeligvis ikke dette."

Mye strengere straffer ved en eventuell dom for de som gjør det - Politiet har og innført egne straffer for folk under 18 som blir tatt for bruk av cannabis. Slipper unna ting på rulleblad/betinget/ubetinget/samfunstjeneste ved å gå med på urinprøve på kontrakt, hvor du kan bli testet i opptil 1 år, så lenge du ikke tester positiv er saken ute av verden for din del. Et veldig bra prevantivt tiltak fra politiet.

"Tanken er jo at ved en legalisering så vil tabuet forsvinne " - Vil påstå at alkoholisme blant ungdom er laaangt mer tabu enn misbruk av cannabis. Er ikke sånn at heeelt a4 mennesker ikke har vært i kontakt med hasj og...Er virkelig ikke noe fyfy sak på linje med andre stoffer lenger.

Enig med dere siste som commenter, var stoner selv i mangfoldige år og var sveiseblind og under inntrykk av hvor bra/lite farlig cannabis var. Fucka opp litt til, vokste litt, sona litt...Forandra greit synspunkt over årene.Spesielt når du er på plasser hvor du virkelig kan se de negative sidene ved cannabis.
Sier ikke at cannabis i seg selv er så sykt farlig, er jo selvsagt måten/settingen det blir brukt på, men ser ikke på det som særdeles gunstig å legalisere det å la ennhver få tak i det lovlig. Signalet du sender til ungdom da er uansett ikke gunstig.
Debatten rundt legalisering av cannabis lider, som så mange andre debatter i samme sjanger, etter min mening særlig under to svøper. Det er generelt mangel på objektiv forskning, særlig er det vrient å få solide tall for skadevirkning og samfunnsmessige konsekvenser. Det andre er en hang til å sammenligne med alkohol og tobakk, to stoffer som er legale kun på grunn av sin sosiale og kulturelle forankring.

En nyansert debatt rundt legalisering vil utfordre begge parter til å se flere sider av saken, cannabis kan ikke sies å være et udelt positivt stoff å putte i seg, men det har påvist enkelte gode effekter. Det vil dermed være en avveining hvorvidt de positive effektene overgår de negative. Desverre er mange av disse sammenligningene rent subjektive. Enkelte vil mene at muligheten for at et eneste menneske går til grunne er for mye, andre vil hevde at det finnes en viss risiko i livet uansett hva du gjør. Andre avveininger vil være kostnaden ved å behandle avhengige opp mot velværet den enkelte koserøyker opplever; hvor mye er hver koserøyk verdt?

Et viktig moment i en slik diskusjon er at om du skal ha fnugg av forventning om at motparten forholder seg seriøs og åpen til sinns er at alle dine argumenter må være gjennomtenkte og verifiserbare. At man lettere skal kunne komme seg til avrusning vil kreve langt mer enn legalisering av cannabis; tilbudet må først og fremst styrkes slik at man har plass, og ser man på det tilbudet som finnes for alkoholikere sier det seg selv at det er ikke lovligheten av stoffet som er problemet.

På nFF og andre liberale fora har legaliseringsdebatten en tendens til å bli ganske skjønnmalt; alle problemer vil forsvinne, politiet vil få økte ressurser og vi vil bli et lykkeligere folk. Av en eller annen grunn er dette de samme konsekvensene man forventer av å skjerpe inn lovene for alkohol, noe som tilsier at det finnes flere faktorer og nyanser å ta hensyn til. Alkohol fås kjøpt lovlig, nærmest hvor som helst, men fortsatt smugles det og selges ulovlig til barn og unge.

Generelt er jeg for opplyst og saklig debatt, men per i dag ikke tilhenger av legalisering utover til medisinske formål. Jeg forsøker likevel to ting:
1. Holde meg til fakta og verifiserbare påstander i debatten.
2. Skille debatten om legalisering fra debatten om straffenivå.
Sitat av hideout Vis innlegg
Hasj er det kriminelle nettverk importerer mest og tjener mest på i Norge. Ta det vekk og import/salg av hardere stoff vil få en enorm økning, direkte linket til legaliseringa. Rimelig naivt å tro at du vil få noe innvirkning på de som livnærer seg på det svarte markedet for hasj, går bare over til heroin/amfetamin/kokain de.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke for å kun forandre cannabispolitikk, men hele ruspolitikken. Jeg tror ikke økt tilgang nødvendigvis vil føre til økt bruk. Se på Nederland.
Sitat av hideout Vis innlegg
Høyere form for åpenhet rundt rusbruk og avhengighet - Lettere for folk å søke hjelp.... (?) For hva? Bruk av THC? Og om du mener det, så vil du likevell legalisere det å la ungdom få tak i det lovlig? Skjønner ikke helt hva du mener i det punktet der as :P
Vis hele sitatet...
Ja, lettere for folk å søke hjelp når det kommer til avhengighet, uavhengig av stoff. Selvsagt annerkjenner jeg farene ved cannabisbruk, det er derfor jeg vil ha en trygg og sunn politikk rundt det.
Sitat av hideout Vis innlegg
Legaliseringa rundt om i verden har ikke visst oss kun positive sider heller ass, den lovlige trafikken av cannabis i amsterdam har gjort at produksjonsstedene produserer så mye at de er blitt et stort transit land for cannabis dyrket i Nederland. De som selger andre illegale narkotikum i Amsterdam drar uten tvil og godt nytte av trafikken som er der for å kjøpe cannabis.
Vis hele sitatet...
Dette er mye på grunn av den enorme turismen som når Nederland, konstruert av de konservative statene, samt den litt bakvendte "legaliseringen" man har hatt i Nederland, hvor kriminelle nettverk fortsatt står for mye av produksjon. Det viktigste Nederland viser oss, er samfunnets egne statistikker.

Sitat av hideout Vis innlegg
Men såklart, ekke så sykt ille heller, men er nok en rimelig likegyldig sak for de fleste. Til og med mangen stoners synes det er helt forbanna greit at norsk ungdom ikke kan gå å kjøpe seg cannabis lovlig i Norge. Ekke så problematisk, bruk er så og si avkriminalisert anyways. Det er nok as good as it gets før det er et par generasjonsskifte.
Vis hele sitatet...
Nja, tror man kan pushe det. Om det er så og si avkriminalisert, hvorfor ikke gå hele veien og nyte godt av godene som følger?
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 5. august 2011 kl. 13:22.
Dont argue with fools, they will drag you down to their own level, and beat you in their own game

Det er et direkte sitat som passer veldig godt inn her. Fordi "eslene" du snakker om er eksperter på å forsvare meningene sine. Det å inse at man tar feil, er ofte veldig ydmykende for mange mennesker. Mtp at folk tar valg og ønsker å forsvare disse. i tillegg er det enda verre for ego til en slik person å bli satt på plass av en "skitten hasjrøyker" Så det at folk ikke vil høre/se på fakta eller argumentasjon er veldig forståelig og bortkastet tid å prøve å endre.

Det beste teknikken ligger i å bekrefte deres fordommer mer nøyaktig en de er i stand til.
F eksempel; Røykar man hasj, ender man oppå med nåla i armen.
rettelse; kjøper man hasj der det også omsettes heroin(jernbanetorget), er det ikke til å unngå at man vil bli tilbudt heroin på et visst tidspunkt.
Hasj er getaway dop;
rettelse; sigg er det egentlige getaway dopet. Nikotin er et rusmiddel, men det blir man ikke fortalt. Noen som husker nikotinsjokket fra første siggen? den rusen jeg fikk da har jeg ikk klart å overgå med hasj engang. Noe som kanskje kommer av at nikotiv er veldig dødelig (1 gram på en gang er mer en nok til å drepe deg)
påstand; du kommer aldri til å få deg en jobb hvis du røyker hasj.
rettelse; hvis du virkelig vil, så får man til. Jeg kjenner mange folk som jobber full uke i tillegg til litt i helger, alkohol er ikke et fortrukket rusmiddel for disse menneskene. Da de umulig ville ha klart å komme seg på jobb dagen etterpå om de ikke har mesterskapstittler i alkoholisme.


osv, osv,
Sist endret av skeptfisk; 5. august 2011 kl. 13:26.
Hideout, du snakker om signalet til ungdommen, dette signalet blir vel strengt talt ikke bli oppfattet av ungdommen når avkriminalisering i f.eks. portugal resulterte i en nedgang av ungdommer som prøvde narkotika.

Strengere straffer er prøvd før og uten effekt, er en grunn til at de er relativt lave nå.

Forøvrig så vil eg nok engang presisere at hvor skadelig cannabis er ikke er relevant for debatten, det eneste som er relevant er om det er forbud eller legalisering som er mest gunstig og samfunsnyttig, (om målet er at ferrest mulig bruker det, så fungerer ikke forbudet tydeligvis, ser man til andre land så har ungdomsbruken gått ned etter avkriminalisering.) forbudet skaper større problemer enn det forebygger.

Det finnes fornuftige løsninger i systemet vi har nå og, pisseprøve for mindreårige er ett av disse..
Men husk at de aller, aller fleste får aldri et problem til sitt bruk, så hvorfor skal du på død og liv kriminalisere disse fordi en brøkdel kjører livet sitt i grøfta med eller uten hjelp av rusmiddler?
Sist endret av GrønnUgle; 5. august 2011 kl. 13:31.
Man undervurderer et menneskets evne til å tenke hvis man tror at det er forbudet som hindrer mennesker i å bruke dop.
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Må slenge med en kommentar her.

Røykte veldig mye en periode. Har sluttet nå. Det er glorifiseringen av cannabis hos brukere her som det er noe galt med ( jeg har selv vert der ) jeg trengte ikke planten, jeg var frisk som en fisk, hadde ingen mentale problemer. Periode. Da jeg røykye 3 ganger daglig vil jeg ikke kalle en bra fase i livet mitt. Livsstilen min endret seg, helsa mi ble dårligere, jeg ble faktisk gradvis deperimert under den perioden. Jeg mener et moderat forhold til weed er viktig.
Vis hele sitatet...
Jeg tør å si at du ikke gjorde stort annet enn å sitte å røyke?

Det som er _viktig_ er å gjøre annet og, ikke sitte innestengt.. Dra en tur i skogen, dra ut å spark fotball, vær aktiv og ikke bli sittende inne.

Hvis du samtidig oppretholder en sunn livstil, der du er aktiv og sosial, så skal det ikke være noe problem.
Sist endret av phideph; 5. august 2011 kl. 15:26.
Sitat av hideout Vis innlegg
Hasj er det kriminelle nettverk importerer mest og tjener mest på i Norge. Ta det vekk og import/salg av hardere stoff vil få en enorm økning, direkte linket til legaliseringa. Rimelig naivt å tro at du vil få noe innvirkning på de som livnærer seg på det svarte markedet for hasj, går bare over til heroin/amfetamin/kokain de.

Høyere form for åpenhet rundt rusbruk og avhengighet - Lettere for folk å søke hjelp.... (?) For hva? Bruk av THC? Og om du mener det, så vil du likevell legalisere det å la ungdom få tak i det lovlig? Skjønner ikke helt hva du mener i det punktet der as :P

Legaliseringa rundt om i verden har ikke visst oss kun positive sider heller ass, den lovlige trafikken av cannabis i amsterdam har gjort at produksjonsstedene produserer så mye at de er blitt et stort transit land for cannabis dyrket i Nederland. De som selger andre illegale narkotikum i Amsterdam drar uten tvil og godt nytte av trafikken som er der for å kjøpe cannabis.


Men såklart, ekke så sykt ille heller, men er nok en rimelig likegyldig sak for de fleste. Til og med mangen stoners synes det er helt forbanna greit at norsk ungdom ikke kan gå å kjøpe seg cannabis lovlig i Norge. Ekke så problematisk, bruk er så og si avkriminalisert anyways. Det er nok as good as it gets før det er et par generasjonsskifte.
Vis hele sitatet...
Interessant innlegg, det er så sjeldent nei-siden har noen reflekterte argumenter å komme med, så dette var forfriskende.
Jeg er nok fortsatt for legalisering, men liker ikke så godt religiøse legaliseringsforkjempere som maser hele dagen om vidundermedisin og faens oldemor.

Jeg skal være så ærlig å innrømme at det som frister mest med en legalisering er å kunne nyte cannabisrus uten stigma(etter en tid, det ville nok forblitt stigmatisert i årevis etterpå) og noia.
Men selv om Nederland og Portugal ligger milevis foran oss holdningsmessig(liberale, ikke moraliserende), noe som tydelig kan sees om en tar en tur, tror jeg også Norge begynner å nærme seg moden(som i voksen nok) for en legalisering, bare de siste årene føler jeg det har bedret seg betraktelig.
Sist endret av The Great Catsby; 5. august 2011 kl. 18:19.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Interessant innlegg, det er så sjeldent nei-siden har noen reflekterte argumenter å komme med, så dette var forfriskende.
.
Vis hele sitatet...
tja, første poeng er skivebom, andre er en misforståelse av det han komenterte, og etter dette så snakker han om legaliseringen i amsterdam... hvor det til dags dato overhode ikke er legalisert.

joda... forfriskende.
Og da glemte du å ta med at hvis vi tar oss en tur til Nederland i disse tider, så vil vi se resultatet av frontkjemperne mot avkriminalisering/legalisering i EU også rammer dette ellers så liberale landet (etter hva jeg har hørt, noy anm.). Snakker om modne tider gitt ...
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
tja, første poeng er skivebom, andre er en misforståelse av det han komenterte, og etter dette så snakker han om legaliseringen i amsterdam... hvor det til dags dato overhode ikke er legalisert.

joda... forfriskende.
Vis hele sitatet...
Han prøvde ihvertfall, og fikk meg til å tenke meg om to sekunder for å se om det var noe hold i påstandene, det er mer enn hva man kan si om de fleste innlegg som taler mot legalisering.

Og til Noy, var i Amsterdam for noen uker siden, og tenkte ofte mens jeg vaste gatelangs at dette var sykt najs, men Norge er ikke riktig klar enda.
Nederlenderne er utrolig mye mer laidback og chille, det hadde vært helt fucket om man plutselig skulle kunne stikke på coffeeshop i Oslo liksom.
første jeg så ( Diskusjon med esler) wtf
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Han prøvde ihvertfall, og fikk meg til å tenke meg om to sekunder for å se om det var noe hold i påstandene, det er mer enn hva man kan si om de fleste innlegg som taler mot legalisering.

Og til Noy, var i Amsterdam for noen uker siden, og tenkte ofte mens jeg vaste gatelangs at dette var sykt najs, men Norge er ikke riktig klar enda.
Nederlenderne er utrolig mye mer laidback og chille, det hadde vært helt fucket om man plutselig skulle kunne stikke på coffeeshop i Oslo liksom.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg tydeligvis! Dette er en tråd om legalisering og saklig diskusjon rundt temaet, ikke hvor laidback og chill det hadde vært å kose seg med en joint i ny og ne. Det ville jeg da faen meg klart selv om det er ulovelig!

NB!
Med "narkotrafikk" i den artikkelen sikter domstolen til "narkoturister", altså noe a la "svenskehandel" i Norge. Det skulle tatt seg ut om det hadde kommet en EU restriksjon som forbød Sverige å selge billig røyk og alkohol til nordmenn pga "alkohol- og røyktraffikk" ...

For øvrig er diskusjonen i nederland ved --disse tider-- at dette skal gjelde for hele landet og ikke bare geografiske grenseområder (som nesten inkluderer hele nederland, derfor bare rundt 700 coffee shop igjen, et antall som Amsterdam alene bestod av for bare noen få år siden så forandringen er progressivt).
Sitat av noy Vis innlegg
Du misforstår meg tydeligvis!
Vis hele sitatet...

Ja, tydeligvis, beklager.
EDIT: Misforstod igjen, lang uke.

Men det jeg mente å si er at det virker å være en stor forskjell på nordmenn og nederlenderes holdning, derav store vanskligheter ofte med å trenge igjennom, fordi mange nordmenn er veldig trangsynte.
Sist endret av The Great Catsby; 5. august 2011 kl. 19:21.
Ah, ja da er jeg med!

Kan nok til dels være ganske enig med deg - her i området er vel generelt ikke folk så trangsynte lenger som majoriteten av de var en gang i tida, men støtt og stadig ser jeg jo eksempler på det motsatte andre steder samt på diverse diskusjonsfora på nett, så det ble mer forståelig. Men det er viktig å få frem både positive og negative sider i slike debatter og bare for å påpeke at trangsynthet ikke bare er et norsk fenomen tok jeg frem den lenka. I alle disse årene som "narkotrafikken" mellom nabolandene til nederland og nederland har foregått og først nå så har det plutselig blitt et problem? Og hva slags problem? Bråk og uorden? Mens denne problematikken er nærmest fraværende i Nederland der stoffet faktisk er avkriminalisert? Snakker om logikk ...
Føler igrunn at det som må siest er sagt, men til du/dere som mener jeg har sagt at -nederland- har legalisert hasj. Det har jeg vel aldri sagt. Amsterdam Har legalisert bruk av cannabis på designerte områder, dog holder de på å stenge dette ned for turister og kun nederlendere med et kort kan nyte godene der. De vil stoppe turismen som der er for bruk av cannabis og vil ikke lenger bli knyttet til dette(Dette er bare noen partier sitt synspunkt.)

Er vel kanskje ikke så rart tho, etter legaliseringa har Nederland virkelig komt på banen, selv om de ikke klarer å utkonkurere afghanistan og noen andre land, så står de for mye av eksporten av cannabis rundt i Europa. Dette er selvsagt direkte knyttet opp til legaliseringen som jeg tidligere sa, hvor kriminielle står for produksjon(Lovlig for dem), og produserer såpass mye at eksport lønner seg.
Ca. alle hasj kjøpt i christinia f.eks stammer direkte fra Nederland.
Nederland er jo ett fint eksempel på at avkriminalisering bare fungerer sånn halveis, de har isteden for å ta kontroll over markedet som man kan med en legalisering, valgt å bare la være å bruke resurser på de som foretrekker cannabis fremfor alkohol f.eks.

Den produksjonen som er i Nederland er fortsatt ulovlig, men de bruker resursene sine på andre ting. Dette mener jeg kansje er en direkte konsekvens av at de har avkriminalisert cannabis på grunnlag at det ikke er så farlig og dermed ikke verdt å bry seg så mye med.

Det er på ingen måte en slik holdning jeg vil ha fra staten her hjemme, cannabis er ikke ufarlig, og er i tillegg en massiv inntektskilde til de kriminelle miljøene. Vi må legalisere det for å få kontroll over det og ett bedre støtteapparat for dem som skulle få problemer. Ja, sistnevnte kan gjøres uten en legalisering. Men så lenge målet er ett rusfritt samfunn, så vil staten fortsette å angripe symptomene på problemer i samfunnet isteden å bruke resurser på de problemene som ligger til grunn. Rusmissbruk er ett symptom på ett problem.
Jeg er sikkert et av eslene OP snakker om.

Jeg har selv røyka mariuana i en kortere periode men kutta ut fordi det var dyrt og ga meg ingenting jeg ikke fikk på mer behageligere måter.

Fra et eselstandpunkt så kan dette være irriterende;
Folk som til stadighet aggressivt skal diskutere legalisering og røyking av hasj, uansett situasjon. Det vitner bare om en plagsom besettelse. Grunnen til at jeg for min del ikke gidder diskutere saken er at saken i grunn ikke interesserer meg. Dette møtes ofte av frustrasjon fra motparten da det er en kjempeviktig sak for dem. Personlig mener jeg i prinsippet at rusmidler ikke har noen plass i samfunnet overhodet, dette inkluderer alkohol. Jeg drikker gjerne og ofte men har ingen problemer med å legge bort flaska i lang tid og ha det artig på andre måter. (Jeg er ikke religiøs :P )

En standard situasjon er at person A starter sin 40nde diskusjon for uka om legalisering og retten til å røyke, så kanskje jeg kommer med noen mindre engasjerte motsvar fordi jeg igrunn gir faen, og da blir person A frustrert og oppfører seg som om han "krever" gode nok motsvar på hvorfor det skal være ulovlig. Jeg føler forsåvidt ikke at jeg trenger gjøre en innsats for å bevise noe da status quo blir ivaretatt selv om jeg er passiv. Og slik går dagene.

Dessuten har man en sterk fornemmelse av at all denne hellige praten om samfunnsnytte og virkninger av legalisering egentlig bare er et påskudd for å kunne sitte i offentligheten og røyke seg stein hver dag.

Dette gjelder bare min opplevelse med et utvalgt knippe personer og jeg tror som i alle andre situasjoner at det finnes et bredt spekter av både mennesker og argumentasjoner som jeg ikke har møtt.

Bare en kommentar fra propaganda-eselstallen.
Downing; om du ikkje gidder å engasjere deg i debatten så er ikkje det noe galt i det hele tatt.. vi har forskjellige interesser, men om du ikkje bryr deg med denne debatten, er det da så nødvendig å holde på at det skal være forbudt? kan du ikke heller si det enkelt og greit at du ikkje bryr deg med dette, og stiller deg nøytral til legaliseringsspørsmålet.

For vi bør alle se at på de områder som vi ikke bryr oss med å sette oss inn i, så har vi intet grunnlag til å holde på en bestemt holdning.
Om du ikke vil sette deg inn i debatten og høre på argumentene, så har du ikke grunnlag for din mening.

Ting man ikke vil sette seg inn i bør man holde seg for klok til å ha en mening om.

At du mener rusmidler er unødvendig i samfunnet virker litt lite gjennomtenkt. Du må i så fall definere rusmidler. trening, jobb, sport, sex er rusmidler.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=192204
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Downing; om du ikkje gidder å engasjere deg i debatten så er ikkje det noe galt i det hele tatt.. vi har forskjellige interesser, men om du ikkje bryr deg med denne debatten, er det da så nødvendig å holde på at det skal være forbudt? kan du ikke heller si det enkelt og greit at du ikkje bryr deg med dette, og stiller deg nøytral til legaliseringsspørsmålet.

For vi bør alle se at på de områder som vi ikke bryr oss med å sette oss inn i, så har vi intet grunnlag til å holde på en bestemt holdning.
Om du ikke vil sette deg inn i debatten og høre på argumentene, så har du ikke grunnlag for din mening.

Ting man ikke vil sette seg inn i bør man holde seg for klok til å ha en mening om.

At du mener rusmidler er unødvendig i samfunnet virker litt lite gjennomtenkt. Du må i så fall definere rusmidler. trening, jobb, sport, sex er rusmidler.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=192204
Vis hele sitatet...
At du lager din egen definisjon på rusmidler er forsåvidt greit, men at du mener trening og jobb er rusmidler blir rett og slett for dumt. Er det et rusmiddel å tisse? Å sove? Å se på tv? Alt man gjør er vel rusmiddel iflg din definisjon...
What? Har du ikke hørt uttrykkene "treningsnarkoman", "arbeidsnarkoman" og "sexavhengig"
Sitat av pappagutt Vis innlegg
At du lager din egen definisjon på rusmidler er forsåvidt greit, men at du mener trening og jobb er rusmidler blir rett og slett for dumt. Er det et rusmiddel å tisse? Å sove? Å se på tv? Alt man gjør er vel rusmiddel iflg din definisjon...
Vis hele sitatet...
sitere meg selv:

""Rus er en kjemisk reaksjon i hjernen. Man oppnår rus for eksempel når man får til noe som man har jobbet hardt for, er forelsket, har sex, trener, driver risikosport, og mye, mye mer.
Alle former for rus er i en viss grad avhengighetsskapende, vi vet vel alle om en adrenalin junkie, en treningsnarkoman, en som presser grenser for å teste seg selv hele tiden, og så videre.
Rus er i de tre tilfellene over noe som gir mål og mening til livet. Rus er noe mennesket har oppsøkt i alle tider.
Rus er rett og slett noe av det mest naturlige som finnes. Alle ruser seg.

Når man kombinerer denne menneskelige "trangen" til å ruse seg, bevisst eller ubevisst, med ungdommelig nysgjerrighet. Så er det umulig å unngå at en rekke ungdommer prøver ut diverse substanser som alkohol, nikotin, koffein, cannabis, psilosybin,
meskalin, OSV..""


Rus er livsviktig i samfunnet vårt, og vi vil alle oppsøke vår foretrukne rus. enten det er risikosport, cannabis, shopping, eller sex.
Det er derfor ikke noe som bør bekjempes, men aksepteres og la oss bruke resurser på å forhindre missbruk, ikke bruk.
De siste dagene har jeg lest boken "What prohibition has done to America" av J. Henry Phillips. Nå er denne boken litt eldre og handler om alkoholforbudet, ikke marijuanaforbudet.

Det boken forklarer, i kapittel 2, er hvordan nasjonen lager et samfunn av lovbrytere med å drive politikken på denne måten. Det er vel ingen som vil at noen skal i fengsel fordi de liker å bli ruset, med mindre de faktisk bryter en viktig lov og skader andre eller noe lignende.

Det jeg tror kan være en god måte å opplyse alle grupper angående denne politikken og dens problemer, er ved å introdusere denne boken, og la leserne selv trekke tråder fra alkoholforbudet og se at det faktisk virker på samme måte selv om det er et annet produkt det er snakk om.
Sist endret av Blastedninja; 6. august 2011 kl. 16:47.
Bare så det er sagt vurderer Liberaldemokratene i UK å legalisere/avkriminalisere narkotika!!!
Hehe, står bilde av snortecola på artikkelen, men cola er vel ikke dèt første som avkriminaliseres kan jeg tro.
Deretter følger en legalisering av softdrugs kan jeg tenke meg.
De sier jo selv at narkopolitikken er '''ineffektiv og skadelig'''.

Herlighet var på høy tid altså!


http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4192391.ece
Jeg ville bedt dem se tre filmer; The Union, Grass og Reefer Madness.
Utenom dette ville jeg kommet med lett forstålig og konkret fakta, om blandt annet hva legaliseriengen i Portugal førte til. Hvordan og hvorfor cannabis ble illegalisert i utgangspunktet, og hvorfor argumentet om at cannabis er et gateway drug fungerer mot sin hensikt.
Fint å se at vi har esler på begge sider
Sitat av downing Vis innlegg

Dessuten har man en sterk fornemmelse av at all denne hellige praten om samfunnsnytte og virkninger av legalisering egentlig bare er et påskudd for å kunne sitte i offentligheten og røyke seg stein hver dag.
Vis hele sitatet...
Saklig. Det vil være like ulovlig å røyke seg stein offentlig som det er å drikke alkohol offentlig.

Og når du ser på alle de forskjellige som nå argumenterer for en liberalisering av narkotikalovgivningen; professorer og forskere, og ikke minst The Global Commission on drugs - bestående av Colombias tidligere president César Gaviria, Mexicos tidligere president Ernesto Cedillo og Brasils tidligere president Fernando Cardoso. Thorvald Stoltenberg, tidligere generalsekretær i FN Kofi Annan, tidligere Høykommisjonær for flyktninger Louise Arbour, og tidligere generalsekretær i NATO og EUs tidligere ”utenriksminister”, Javier Solana. Ja, da blir du et gigantisk esel med en slik tåpelig og fordummende "argumentasjon".

Det er det samme som å si at de som var for legalisering av homofili før 1972 var skaphomser som bare ville offentlig få en penis i rompen hver dag.
Hvor mange har dødd av cannabis i forhold til alkohol, hvor mange sloss når de er påvirket av cannabis i forhold til alkohol? Etter det pleier de som oftest å ti stilt.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Ser på det som meget problematisk å diskutere med esler da jeg som regel ikke får respons tilbake. De kan umulig ha engasjert seg politisk i særlig grad, da enten i FrP eller i Tjen-Folket...

Er synd å si det, men her har du nok desverre tapt...
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Hvor mange har dødd av cannabis i forhold til alkohol, hvor mange sloss når de er påvirket av cannabis i forhold til alkohol? Etter det pleier de som oftest å ti stilt.
Vis hele sitatet...
Så får man returspørmålet om man faktisk vet/har sett folk på en psykriatisk avdeling hvor gutta virkelig slitter etter hasj-misbruk, eller om man har pratet med eldre karer som mildt sagt ikke har levd på solsiden som virkelig kan gi deg noen informative og negative syn på langvarig bruk av hasj ;-)
Ikke alltid det blir stillhet, blir som regel garantert noe synsing om at det ikke har noe med hasj å gjøre dog.

Oppegående nok til å fatte at liver de lever selvsagt spiller inn her, langt ifra utenkelig at andre stoffer er en faktor og - Men faktum er at det har sagt snapp etter langvarig bruk av hasj for endel av de.
Sist endret av et eller annet; 7. august 2011 kl. 11:47.
Sitat av hideout Vis innlegg
Så får man returspørmålet om man faktisk vet/har sett folk på en psykriatisk avdeling hvor gutta virkelig slitter etter hasj-misbruk, eller om man har pratet med eldre karer som mildt sagt ikke har levd på solsiden som virkelig kan gi deg noen informative og negative syn på langvarig bruk av hasj ;-)
Ikke alltid det blir stillhet, blir som regel garantert noe synsing om at det ikke har noe med hasj å gjøre dog.

Oppegående nok til å fatte at liver de lever selvsagt spiller inn her, langt ifra utenkelig at andre stoffer er en faktor og - Men faktum er at det har sagt snapp etter langvarig bruk av hasj for endel av de.
Vis hele sitatet...
Mye av dette er et resultat av lite kunnskap om stoffet, og et liv som ikke nødvendigvis var på rett vei før de startet med cannabis.

Kunnskap vil forhindre missbruk, (min mening.) Og vi må fokusere innsatsen på skole, barnehvern, og lignende for å få tak i de bakenforliggende grunnene til at ungdommer havner utenfor samfunnet. Skolen i dag er meget ekskluderende og meldingen til de som ikke er lagd for skolen som den er i dag er enkelt og greit at de er ubrukelig, kan aldri bli noe, er noe samfunnet vårt helst ville vert foruten..

Dette er totalt feil, og fører med seg at en rekke ungdommer sitter igjen med liten eller ingen tiltro til seg selv. En normal forsvarsmekanisme er å stenge ute det som fordømmer deg, i dette tilfelle er det mainstream-samfunnet der folk har jobb, går på skole, osv...

Har man stengt ute samfunnet så kommer man ofte kontakt med andre ting som samfunnet har stengt ut fra seg, narkotika og kriminalitet for eksempel.

Hvor ofte hører du om de som gjør det bra på skolen, jobb og ellers som havner helt på kjøret etter å ha begynt med narkotika? det er ikke mange..
Hvor ofte hører man om pøblene i klassen som slet med å få stå karakterer gjennom hele ungdomsskulen som så begynte med hasj og så falt ut av skolen, jobb ol ?
Langt oftere

Så lenge diverse stoffer er ulovlig så vil staten fortsette å angripe symptomet på problemet; De vil ta pøbelen som droppa ut og si "se her, sånn blir du om du bruker hasj" og straffe han for det. Det de burde ha gjort (lenge før han begynte med hasj) var å tilrettelagt undervisningen så han ikke ble trykt ned i driten av stadige toere og stryk i fagene han ikke mestret. Men heller fokusert på hans kvaliteter og lært han mestring og dermed gitt han troen på seg selv.
"Mye av dette er et resultat av lite kunnskap om stoffet, og et liv som ikke nødvendigvis var på rett vei før de startet med cannabis."

Noe av det. Mye av det derimot er hva langvarig hasjbruk gjør med deg som person og din psyke. Om du tror opplysning av stoffet vil føre til at folk går fra og bruke det mye til å bruke det moderat, så må du nok engang forbedre deg på å bli skuffet ;-)
Ironiske er når folk som røyker mye starter å linke problema sine opp til nettop bruket/misbruket for så å slutte en liten periode, neste gang du møter de har de starta å røyke igjen og tilbake på den destruktive veien i livet sitt.
De her personene kan du opplyse så mye du bare vil, shit du trenger det igrunn ikke, for de er allerede klar over det, ikke at det forandrer saken noe for dem.

Den er ganske drøy å knytte ekskludering i skole for unge mennesker opp til det at de til slutt havner utenfor samfunnet og kommer i kontakt med narkotika på den måten. Drøy, men i noen tilfeller selvsagt sann. Dog er nok grunnen til at de fleste unge mennesker(Da snakker vi ungdomskole, tidlig vgs.) får sitt første møte med cannabis enkel; Er ein overdrevent glorifisering av cannabis gjennom kanaler som har innflytelse på oss når vi er unge. Kjendiser,film,musikk og eldre personer som er rundt oss.

Det der kunne være et godt argument for å faktisk legalisere det, å opplyse ungdom mer. Men man ville aldri hørt, eller for å si det på en annen måte, vi hørte aldri; For du har mennesker som reiser rundt og holder foredrag på skoler,du har narkomane som gjør det samme, de prater om cannabis, og du har internett hvor du kan finne informasjon om det. Problemet der er jo å finne konstruktive artikler om cannabis på internett er som en nål i høystakken, det meste man finner er diskusjoner som det her, hvor igjen det kan høres ut for en kar på 15 år at det å starte med cannabis ikke kan være noe stress. De som er imot er jo esler.

Tror ikke mangen som ikke kan si at første gangen man brukte cannabis så var det noen som skulle fortelle deg hvor lite farlig dette stoffet var for deg. Det var hvertfall alt jeg hørte mine første år, og det påvirker deg jo selvsagt, til å tro det samme. Og når du tror det samme, så er du selvsagt på korstoget mot legalisering og skal fortelle den neste mann, hvor ufarlig dette produktet er for deg.Tidenes kjedebrev faktisk.

"Hvor ofte hører du om de som gjør det bra på skolen, jobb og ellers som havner helt på kjøret etter å ha begynt med narkotika? det er ikke mange..
Hvor ofte hører man om pøblene i klassen som slet med å få stå karakterer gjennom hele ungdomsskulen som så begynte med hasj og så falt ut av skolen, jobb ol ?
Langt oftere"

Uhm, vet ikke helt hvordan det er relevant i en slik diskusjon men , kategorien du nevner sist kjenner jeg en 4-5personer hvor jeg var en av de. Alle de droppet ut, fucket opp litt, så vokste vi litt, og nå er faktisk alle fast ansatt med gode jobber.

Men til den førstenevnte saken du nevner, der kjenner jeg utallige personer som fullførte skolen lett, gode jobber, penger; rehab. Antallet er faktisk mangedoblet av de du nevner sist.

Ville aldri ha linket det å være dårlig på skolen, gi faen, bli ekskludert til noe annet enn at man var for ung. Man var for ung og for dum til å sitte i klasserommet og bli fortalt ting, og måtte ha sånne rammer rundt seg, og følge det opplegget. Det her er jo ting som er feil i undervisningspolitikken, men noe som er ca. umulig å gjøre noe med. Foreldre o.l vil aldri godta at barnet deres blir satt i forskjellige grupper på det stadiet.
Er selvsagt enig i at man burde tilrettelegge skole for folk som faktisk er for unge til å ta det innover seg, men det er de fleste allerede klar over, men som sagt, problematikken er ikke enkel å gjøre noe med.
Dette kan du nok ikke blande inn i narkotikapolitikk tho.
Sist endret av et eller annet; 7. august 2011 kl. 13:40.
I Nederland har antallet som har prøvd Cannabis gått litt opp etter avkriminaliseringen, antallet som bruker daglig har dog gått ned, dette ser eg på som ett mulig bevis på mindre missbruk, grunnen er nok vanskelig å fastslå, men eg tror det har med større åpenhet for reelle fakta rundt stoffet i motsetning til det vi har i norge med "esler" på hver sin side..

Forklarte meg litt feil angående skole - narkotika og den blir litt drøy ja. Det eg ville få fram var at det er såkalt "problemungdom" som oftest utvikler ett problematisk forhold til sitt rusbruk, (kilde: SIRUS). For eksempel så viste en undersøkelse av SIRUS at hos "normale" ungdommer så gav ikke bruk av cannabis spesielt økt risiko til å prøve sterkere stoffer, hos "problemungdom" økte risikoen derimot meget mye. Er det da cannabis som er skylden i dette? eller problemene disse ungdomene har med skole/samfunnet generelt?

Rusmidler er som kjent ikke noe som bør brukes for å få det bra/slippe unna livet, etc..

Angående skolen så er det klart noen som bare ikke er modne nok til å gjøre det som trengs i de fagene vedkommende finner ufattelig kjedelig.
Men det er også en del som aldri kunne tenke seg å jobbe med ett yrke i lengre tid/ samme jobb i lengre tid/ i det hele tatt jobbe for noen andre... Og dem som sitter på skolen og enten er intenst interesert i ett fag --hvorpa skolen overhodet ikke klarer å følge opp og tilfredstille interessen (skolen holder en medium progresjon på alle fag.) eller så gir de totalt blaffen i det de ikke bryr seg om. (dette er ikke umodenhet, bare personlighet) resultatet blir umotivasjon.

Husk at mange av norges rikeste er der de er i dag uten utdanning over ungdomsskulen/videregående. Dette er folk som hadde troen på seg selv. Det er mange personer som kunne gjort lignende om de også hadde sterk tro på seg selv, men med dagens system så har de bare lært at de er ubrukelige om de ikke intereserte seg for skolen.

anyway, det er en annen debatt
Sitat av hideout Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
For å oppsummere opp argumentasjonen din mot en legalisering:

Cannabis er farlig - Det vil gi uheldige langtidseffekter og distanserer deg fra samfunnet.
Misbruk har ingenting med individets bakgrunn å gjøre, det er stoffet som ødelegger deg.
Dealere vil fortsette å selge, bare hardere rus.

Dette er vel egentlig det?

Selv om jeg er uenig i en del av påstandene dine, vil meningene dine fortsatt harmonisere med legaliseringspolitikk. Forbruket vil, antageligvis, gå ned på lang sikt. En full legalisering vil også separere ulike droger, og minske det illegale salget innenfor hver eneste sektor.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 7. august 2011 kl. 15:20.
Cannabis er ikke bra for alle og ennhver - Det kan føre til uheldige langtidseffekter

Misbruk har selvsagt noe med individets bakgrunn å gjøre i mangen tilfeller, i noen tilfeller er det personer som rett å slett ikke tåler stoffet, i de fleste tilfeller ødelegger ikke stoffet deg at all, ikke noe som ikke ordner seg etter en periode uten iaf.

Dealere vil selvsagt gå over til noe hardere om cannabis blir lovlig ja, kriminelle og kriminalitet og det de finansierer ved cannabissalg i Norge kommer ikke bare på utrolig vis til å slutte og eksistere ;-)

Finst utvilsomt noen gode argumenter for å legalisere det, samt så det finst gode for å ikke gjøre det. I bunn og grunn så er det så utrolig -greit- for min del at det forblir avkriminalisert men fortsatt ulovlig - Det er så utrolig -greit- for min del at norsk ungdom vokser opp med den viten at cannabis er ulovlig, og ikke lovlig.

Cannabis er ikke så skadelig rusmiddel om du på død og liv skal sammenligne det med andre rusmiddel, det er noe de fleste i verden er opplyst om; Det som dog er farlig er ungdom som er under intrykket av at det ikke er -noe- som er farlig med cannabis, skremmende mange som går under den kammen. Men selvsagt, vanskelig for folk å innse bivirkningene av en ting om man ikke ser det på førstehåndsbasis. Å bli fortalt noe vil aldri gi et like sterkt inntrykk som å se det.
Og du kan argumentere at om vi gjør det lovlig, så skal vi opplyse alle desse menneskene om at det faktisk ikke er helt ufarlig......for det har jo funket så trivelig bra før. Aldri blitt solgt så mye tobakk som etter det eneste som står på pakken er "røyking dreper". Alkohol med strenge lovgivninger om aldersgrense o.l har heller ikke ført til at 14åringer ikke ligger drita i veikanten... :P

Man blir aldri enige anyways
Sist endret av et eller annet; 7. august 2011 kl. 15:47.
Sitat av hideout Vis innlegg
Problemet der er jo å finne konstruktive artikler om cannabis på internett er som en nål i høystakken, det meste man finner er diskusjoner som det her, hvor igjen det kan høres ut for en kar på 15 år at det å starte med cannabis ikke kan være noe stress. De som er imot er jo esler.
Vis hele sitatet...
Det har vært flere på den alderen som har spurt her på freakforum om det å prøve hasj i sin alder. Det har de blitt frarådet på det sterkeste. Ingen her som kaller noen esel for å være mot bruk av (alle) rusmidler i så ung alder. Det sier seg selv at det ikke er bra.

Sitat av hideout Vis innlegg
Aldri blitt solgt så mye tobakk som etter det eneste som står på pakken er "røyking dreper".
Vis hele sitatet...
Tull. Har du kilde på det? Nordmenn røyker stadig mindre: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7480587

Sitat av hideout Vis innlegg
Alkohol med strenge lovgivninger om aldersgrense o.l har heller ikke ført til at 14åringer ikke ligger drita i veikanten... :P
Vis hele sitatet...
I forhold til de fleste andre vestlige land er alkoholforbruket og alkoholproblemene i Norge på bunnivå.
Røyking dreper / smoking kills er worldwide, bare å se på dokumentarer fra tobakkindustrien, ikke noe omsettelse har gått ned etter de ble påtvunget å skrive det der.

Tviler ikke på at en 15åring ikke blir oppfordret til å prøve cannabis, herregud Er noe annet når man søker litt rundt og leser folks holdning til cannabis, bare å slå seg løs på google det, legaliseringstråder over hele linja. Mer det som skjer, heller tvilsomt at flertallet lager tråder selv og faktisk SPØRR om de bør prøve det(?)

Poenget mitt hadde ikke noe tilknytting til alkoholproblemer, er bare det at en aldersgrense, som det og ville blitt på cannabis ikke fører til at ingen under 18 bruker det. Om jeg er 15år og hører at cannabis er ulovlig jfr norsk lov, eller at jeg hører at det er lovlig, men med aldersgrense, så tenker jeg 2 forskjellige ting om den saken.

En ting jeg synest faktisk er av stor interesse i en sånn debattering(Siden selve debatten er rimelig døv), er, dere som er pro-legalisering;
Hvor gamle er dere?
Har noen barn?



Det er ikke et personangrep så ikke tolk det om det, bare av ren interesse, for jeg og, som tidligere sagt var for-legalistically før i tiden og prøvde ofte og diskutere det med folk. Men det har ettersom alderen har steget og livssituajonen utviklet seg forandret seg betraktelig.

For-legalisering*
Sist endret av et eller annet; 7. august 2011 kl. 16:20.
Sitat av hideout Vis innlegg
Cannabis er ikke bra for alle og ennhver - Det kan føre til uheldige langtidseffekter
Vis hele sitatet...
Ingen har utfordret deg på dette punktet. Poenget er at det finnes forskjellige former for cannabisbruk, og måter man kan minimere (eller maksimere) skadene. Dette avhenger selvsagt av personens kunnskap, selvtillit, bakgrunn osv. osv.
Sitat av hideout Vis innlegg
Misbruk har selvsagt noe med individets bakgrunn å gjøre i mangen tilfeller, i noen tilfeller er det personer som rett å slett ikke tåler stoffet, i de fleste tilfeller ødelegger ikke stoffet deg at all, ikke noe som ikke ordner seg etter en periode uten iaf.
Vis hele sitatet...
(iaf?)
Sitat av hideout Vis innlegg
Dealere vil selvsagt gå over til noe hardere om cannabis blir lovlig ja, kriminelle og kriminalitet og det de finansierer ved cannabissalg i Norge kommer ikke bare på utrolig vis til å slutte og eksistere ;-)
Vis hele sitatet...
Nei, men de kommer til å slutte å selge cannabis. Det er det som er poenget. Man trenger en brukermasse (som nå sitter hjemme eller på kafeer og røyker) for å kunne selg et produkt og økt tilgang vil ikke nødvendigvis føre til økt bruk.
Sitat av hideout Vis innlegg
Finst utvilsomt noen gode argumenter for å legalisere det, samt så det finst gode for å ikke gjøre det. I bunn og grunn så er det så utrolig -greit- for min del at det forblir avkriminalisert men fortsatt ulovlig - Det er så utrolig -greit- for min del at norsk ungdom vokser opp med den viten at cannabis er ulovlig, og ikke lovlig.
Vis hele sitatet...
Avkriminalisering hadde vært hyggelig for oss brukere, men vil bare ha en fraksjon av de positive effektene en full legalisering vil ha. Hvorfor ikke gå hele veien.

Don Veto svarer bra på dine andre påstander.
Sitat av hideout Vis innlegg
Men det har ettersom alderen har steget og livssituajonen utviklet seg forandret seg betraktelig.
Vis hele sitatet...
Er familiemann ja. Røyker ikke selv og ikke tenkt å gjøre det ved en evt legalisering.

En stor fare med cannabis i dag er at du gjerne blir trukket inn i et dårlig miljø med dårlige holdninger, der du blir aktivt tilbudt andre og tyngre stoffer. En legalisering vil skape et viktig skille her, og føre til at færre vil gå videre opp de såkalte trappetrinnene.

Forbudet er feilslått, så hvorfor skal jeg som forelder støtte det? Det florerer med narkotika, ingen kvalitetskontroll og ingen aldersgrenser. Hvorfor skal jeg som forelder føle meg trygg? Og hvis ditt barn først skulle fått problemer så hjelper det ingenting at h*n blir møtt med stigmatisering, utestengelse fra samfunnet og blir stemplet som kriminell, tvert i mot.

Bror til en heroinmisbruker skriver: http://rizlabaronen.bloggnorge.com/2...middelalderen/

Ressursene bør bli skjøvet over fra politi og rettsvesen til en kraftig forbedring av helsevesenet, samt forebygging. La politiet konsentrere seg om forbrytelser med et offer. La oss få opp oppklaringsprosenten på vold, voldtekt og vinningsforbrytelser.

Jeg lærer ungen min om menneskeverd, respekt, toleranse, å være inkluderende og fordomsfri. Dette er totalt uforenlig med de verdier forbudspolitikken fører og de tragiske skjebner som renner ned i avløpet som en indirekte konsekvens av den inhumane forbudspolitikken.

Mødre for legalisering: http://www.youtube.com/watch?v=3nf-5q22zZ8
Sitat av hideout Vis innlegg
En ting jeg synest faktisk er av stor interesse i en sånn debattering(Siden selve debatten er rimelig døv), er, dere som er pro-legalisering;
Hvor gamle er dere?
Har noen barn?

Det er ikke et personangrep så ikke tolk det om det, bare av ren interesse, for jeg og, som tidligere sagt var for-legalistically før i tiden og prøvde ofte og diskutere det med folk. Men det har ettersom alderen har steget og livssituajonen utviklet seg forandret seg betraktelig.

For-legalisering*
Vis hele sitatet...
22 år, ingen barn, var litt for lenge overbevist at lovene i Norge var basert på fornuft og vårt eget beste.
Har de siste årene etter å ha sett hvor hakkende feil min første overbevisning var mistet kansje litt for mye respekt for loven. Er hekta på ekstremsport, drikker sjelden og har bare prøvd cannabis noen ganger..

Du snakker om signalet et forbud gir til ungdommen, ser du ikke det som fraverende når avkriminalisering i andre land ikke gir økt forbruk?
Forbudet har jo umulig hatt en effekt når forbruket ikke øker?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om eslene ikke gjør annet enn å benekte fakta, driver dikter opp ekstreme scenarioer, kommer med moralisering and what not. Så tar du å gjør elsene oppmerksom på de umoralske tendense i vår egen drikkekultur og sammenlign det med cannabiskulturen og de filosofiske aspektene ved cannabis rusen. Gjerne utrykk deg på en litt slående måte, men heller ikke overdriv.

Bedre å røyke seg godt skev, få dypere innsikter om livet, få en dypere opplevelse av livet samtidig som en kan ha det ganske fett med venner, enn å drikke seg såpass drita på alkohol alene slik at en blir så egosentrisk at en ikke greier å se lengre enn til sin egen nesetipp.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Jeg vet det er mange legaliserings debatter på freak fra før. Men jeg syns det er fint det kommer opp igjen i ny å ne. Slik at vi kan få friske øyne på saken.

Jeg vil bare skyte inn, siden hideout spurte.
24 år, fast jobb. Tjener slettes ikke verst. Røyker så å si hver dag.
Opprettholder gode bånd med famillie og venner. (selv de som ikke røyker)

Det mest positive som har sjedd siden jeg startet å røyke er;
Har nesten ikke migrene lenger. Så å si borte.
Har vært plaget siden barneskolen, hvertfall 1-2 ganger i uken.

Det andre som for min del er positivt, etter jeg begynte å røyke har jeg utviklet et mye sunnere forhold til alkohol.
Er flinkere til å begrense meg. Alkohol er fortsatt gøy, bare ikke like intressant.

For min del hadde legalisering betydd at vi får kontroll på produktet. Altfor mye drit ute å går.
Og pengene går rett til kriminelle, som helt sikkert bruker de til mye annet enn bare cannabis.
Er bare å reise til Amsterdam og se hva legalisering innebærer, ingenting negativt.
Det virker like håpløst hver eneste gang man diskuterer dette emnet med haters, men er helt enig i det du sier "Appelsinhud". Selv velger jeg så langt det lar seg gjøre å ikke diskutere dette emnet med mine venner som er såkalte esler, holder det for meg selv og de vennene jeg blazer med. Men har fått det verste eselet i flokken til å akseptere at jeg fyrer meg en J i ny og ne, og da føler jeg på en måte at jeg har "vunnet" diskusjonen med han, for han ser jo at jeg ikke sitter på nåler, knipser piller o.l.

Likte forresten betegnelsen esler veldig godt