Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3513
Hei hei, er nok feil plass å spørre om hjelp men.

Eg fekk akkurat eit brev fra posten/tollen, og dette er første gang eg får eit slik brev.

For det første, eg er ikke over 18.

Har fått snus igjennom tollen før, å sitter her med 4 bokser fra nettbutikken eg kjøpte fra.

Og sendinga er fra Israel.(Om det hjelper noko særleg)

På brevet står det at eg skal sende inn fødselnummer, underskrift og tlf nummer. for å fortolle/tollbehandle varen.

Så dette er valga eg kan ta.
1. Gje faen i brevet.
2. Sende inn min egen fødselnummer, underskrift og tlf nummer.
3. Bruke en annen fødselnummer. men min underskrift og tlf nummer

Om eg sender inn info, da må jeg nok betale for skatt og lignende.
Men blir det for dyrt til å få det ut?

Annen spørsmål, blir eg da sett på ein "svarte liste" at tollen kommer til å opne alle sendinger eg senere bestiller? har lest om noko sånt, men finner ikkje akkurat noko verdifull info.

Eg kjem nok bare til å gje faen i det å ikkje svare, og komme meg videre. Men eg har litt lyst til å se om eg kan få ut snusen uten å betale stort.

Eg har aldri hatt noko bli stoppa i tollen, så dette er er altså litt nytt for meg.

men jaja.

Regards.
Sist endret av Jeppepaberget; 14. februar 2017 kl. 15:04.
Du må betale en del i avgifter om du sender inn noen andres ID, oppdaterte satser står på nettsidene til tollvesenet.
Har jobbet hos Posten, så jeg vet litt om dette:

For det første er jo snus tobakk, og all tobakk som innføres i Norge skal være merket etter norsk forskrift. Det betyr at det MÅ være advarsel PÅ NORSK om at middelet er skadelig osv, slik som man ser på snusbokser man kjøper i Norge. I praksis blir det fort vanskelig/umulig å lovlig importere tobakk fordi det ikke er merket på norsk. Les mer her: http://www.toll.no/no/varer/alkohol-...obakk_og_snus/

Når det gjelder avgifter blir det her avgift på selve tobakken (omtrent 1kr pr gram), i tillegg til mva. (25% av verdi + fraktkostnad+ avgifter), i tillegg til at Posten skal ha et gebyr på rundt 300kr for å fortolle.

Det at du er under 18 år kompliserer det hele. Du kan selvsagt ikke sende inn ditt eget fødselsnummer. Det er mulig å prøve seg på å sende inn noen andre sitt, men jeg vil tippe at det ikke godtas. Pakken (og særlig fakturaen som medfølger) burde vært addressert til en person over 18 år.

Når det gjelder "svartelisting" så er det slik at Tollvesenet registrerer alt de synes er interessant, og merker av personer som bestiller tvilsomme ting. Jeg tror ikke du vil bli overvåket noe mer nøye enn noen andre for noe så banalt som snus (men jeg har ikke jobbet i Tollvesenet, så dette vet jeg egentlig lite om).

Står det i brevet at det er snus i pakken og at du må være over 18 år? Dersom det ikke står noe om dette, tipper jeg de ikke har oppdaget at det er snus i den. Dette kan være fordi pakken er dårlig merket med hva innholdet egentlig er. Da er det faktisk mulig at pakken kan bli såkalt "forenklet fortollet" (som da egentlig er en feil fra Postens side). Om du har lyst til å prøve å sende inn fødselsnummer og håpe dette skjer, blir opp til deg. Du må da trolig betale mva. og gebyr hos Posten, men ikke tobakkavgifter.
Sist endret av simena1; 15. februar 2017 kl. 00:36.