Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 29389
Sett at man ønsker å kjøpe en pitbull, så kan man kjøpe i sverige.

Men hvordan er mulighetene til å kunne få registrert denne i Norge, som f eks engelsk staff? Så man slipper å være redd for i bli rammet av forbudet?
Don't. Forbudet gjelder uansett. Du ender fort opp med å få bikkja avlivet. Kjøp deg noe annet, det finnes flere raser som har lignende trekk men som ikke er ulovlige.
Det å kjøpe en bikkje du må holde i skjul er bare idioti. En pitbull er ikke laget for å smyges rundt med og holdes inne som sofa-hund.
Sist endret av moret; 4. oktober 2013 kl. 12:19.
"Øko-Terrorist"
Ikke finn på å gjøre dette... I Norge har vi en ganske bakvendt hundelov, der politiet kan konfiskere alle hunder som de MISTENKER er en ulovlig rase, og det er da opp til hundeeieren å bevise at det er en lovlig rase(Stamtavle eller DNA prøve). Så motsetning til hvis det er en sak mot mennesker der man er uskyldig til det motsatte er bevist, er hunder desverre skyldige til det motsatte er bevist.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av moret Vis innlegg
En pitbull er ikke laget for å smyges rundt med og holdes inne som sofa-hund.
Vis hele sitatet...
Og hva vet du om Pitbull?

Jeg har hatt diverse "lifsfarlige kamphunder"
Og den siste vi hadde var en typisk sofahund.

Bedre hunder kan du ikke få, er bare at norge og de som bestemmer ikke har peiling i det hele tatt.

Men det som bekymrer meg er hva DU skal med bikkja.

Skal du ha den fordi du synes den ser søt og nusselig ut, og vet at selv om den har en sterk psyke, er den en av de beste familiehunder man kan ha, så skaff deg en amstaff eller staffordshire bullterrier.

Vil du ha den for at den ser tøff og farlig ut, og har et bitt som nesten kun overgåes av en saltvanskrokodille, så dont do it!!!!!
Du ødelegger for alle oss andre.


Har en tidligere kompis som ble helt frelst da vi hadde en staff, og han ville ha en fordi den var tøff og farlig.
Han endte opp med en Amerikansk Bulldog, som er hissig som faen, og hver gang jeg møter han da han går tur med bikkja, så angriper den meg, og han grisebanker bikkja til den blir liggende.

PittBull ble tidligere kalt "nanny doggs" siden den hadde såpass rolig gemytt, og var svært beskyttende ovenfor små barn, så det er en perfekt hund, som gjennom dyreplaging, og en tanke om lettjente penger har blitt offer for uvitende myndigheter.
kjøp deg puddel istedet, de fleste som ønsker seg pitbull burde ikke ha dyr.
Sist endret av Bothrops; 25. oktober 2013 kl. 14:05.
Sitat av kenny Vis innlegg
Og hva vet du om Pitbull?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at de er ulovlige i norge, og jeg skjønte såpass at det var det moret mente. Skal man ha en pitbull i norge, så blir man raskt nødt til og holde den mye inne, eventuelt snike den ut på tur i frykt for å bli anmeldt.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
kjøp deg puddel istedet, de fleste som ønsker seg pitbull burde ikke ha dyr.
Vis hele sitatet...


Du burde ikke ha tilgang til internett med slik holdning.
Sitat av kenny Vis innlegg
Du burde ikke ha tilgang til internett med slik holdning.
Vis hele sitatet...
vi er nok bare uenige. Sier ikke at du plager pitbullene dine, bare at de fleste som ønsker seg slike hunder ikke ønsker seg en hund, men et våpen\statussymbol. Vil man være tøff, kjøp heller balltre eller tribal tattis. Ikke et levende dyr.
Sist endret av Bothrops; 25. oktober 2013 kl. 14:21.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
vi er nok bare uenige. Sier ikke at du plager pitbullene dine, bare at de fleste som ønsker seg slike hunder ikke ønsker seg en hund, men et våpen\statussymbol. Vil man være tøff, kjøp heller balltre eller tribal tattis. Ikke et levende dyr.
Vis hele sitatet...

Da burde du lese resten av det første innlegget mitt.
har du kustus på bikkja di har det ikke noe å si hva slags hund du har, poenget med pitbull er bare at den har såpas sterk psyke at der en shaeffer eller puddel ville gitt opp kampen vil en pitbull kjempe til siste bloddråpe.

Og det er derfor diverse folk har funnet ut at det er kult, som foreksempel min forhenværende venn.
Dermed med din holdning bør man forby amerikansk bulldogg også.
Rottweiler og.

Som sagt, jeg har hatt hund gjennom nesten hele livet, og den siste jeg/vi hadde var en staff, og den var den beste familiehunden vi noen sinne har hatt, smarteste og mest familievennlige var den og.

Høyt premiert utstillings hund som hadde masse priser i lydighet og.
Imponerende stamtavle hadde han og.
Så en pitbull eller lignende hund (amstaff og staffordshire er omtrent samme hund(merk jeg sa omtrent, jeg vet det er små forskjeller)) er en utrolig flott hund men som sagt i de rette eiers hender.

Skal jeg være farlig kan jeg godt ta med kniven i kjøkkenskuffen, ned til karl johan og gjøre ganske mye mer skade enn en liten hund.

Det finnes flere nettsider og kennelklubber som har med disse hunderasene og gjøre, som vet mer enn folk her, så er du virkelig interessert kan du kontakte de, og ikke gjennom folk som bare skal utdype sine egne meninger uten fakta.
nå er det sånn at i sverige finnes det rund 500 eksemplarer av rasen. Å finne en oppdretter i sverige må du nesten kjenne noen, dette er ikke noe som blir gjort i stor grad over internett. dem pit opdretterene du vil komme i kontakt med over nettet er med 99% sikkerhet utblanede amstaffer med dårlig bakrunn med en pappirlapp dem kaller stamtavle. noe å du bør tenke på er at du faktisk leker med livet til hunden ved inport til norge å om du ikke tenker over dette vill jeg egentlig si at du ikke egner deg som hunde eier!
Sitat av kenny Vis innlegg
Da burde du lese resten av det første innlegget mitt.
har du kustus på bikkja di har det ikke noe å si hva slags hund du har, poenget med pitbull er bare at den har såpas sterk psyke at der en shaeffer eller puddel ville gitt opp kampen vil en pitbull kjempe til siste bloddråpe.

Og det er derfor diverse folk har funnet ut at det er kult, som foreksempel min forhenværende venn.
Dermed med din holdning bør man forby amerikansk bulldogg også.
Rottweiler og.

Som sagt, jeg har hatt hund gjennom nesten hele livet, og den siste jeg/vi hadde var en staff, og den var den beste familiehunden vi noen sinne har hatt, smarteste og mest familievennlige var den og.

Høyt premiert utstillings hund som hadde masse priser i lydighet og.
Imponerende stamtavle hadde han og.
Så en pitbull eller lignende hund (amstaff og staffordshire er omtrent samme hund(merk jeg sa omtrent, jeg vet det er små forskjeller)) er en utrolig flott hund men som sagt i de rette eiers hender.

Skal jeg være farlig kan jeg godt ta med kniven i kjøkkenskuffen, ned til karl johan og gjøre ganske mye mer skade enn en liten hund.

Det finnes flere nettsider og kennelklubber som har med disse hunderasene og gjøre, som vet mer enn folk her, så er du virkelig interessert kan du kontakte de, og ikke gjennom folk som bare skal utdype sine egne meninger uten fakta.
Vis hele sitatet...
Du skriver at de har en veldig sterk psyke og kan være ekstremt beskyttende ovenfor barn. Ser for meg tusen scenarioer der dette desverre ikke er positivt. Hva skjer hvis et annet barn som ikke bikkja kjenner er barnslig og slem mot ungen den beskytter? Ikke alle følger med og har like god kustus på bikkja si. I noen husholdninger kan en 4 måneder gammel valp bli sjef over kjøkkenet og ta over tvstolen til far med knurr og tenner. Bare fordi de ikke vet hva hunden trenger. Hvis dette da er en hund som er så vanvittig sterk psykisk og samtidig avla for å ha mest mulig bitekraft og ikke gi seg så ser jeg mer risiko enn det er verdt.

Hadde jeg hadd en selv hadde jeg sikkert hatt et annet syn fordi jeg var glad i bikkja og vil ikke måtte avlive den. Men jeg syntes totalt sett vi burde sakte men sikkert fase ut de farligste kampkundene. I de fleste land er ikke bruken de er avlet frem for lenger tillatt og de brukes i kriminelle kamphundmiljøer og hos wannabe gangstere uten vett i skallen som han kompisen din som banker bikja si. Det er akkurat den typen folk jeg snakker om.
Sist endret av Bothrops; 25. oktober 2013 kl. 14:43.
Sitat av kenny Vis innlegg
Du burde ikke ha tilgang til internett med slik holdning.
Vis hele sitatet...
ser du noen "normale" som går rundt med en pitbull ? som regel er det jo anabolesteroid spisere eller personer som må ha en potens forlenger som traver rundt med en pitbull og derfor har pitbull dårlig rykte
Sitat av moret Vis innlegg
Don't. Forbudet gjelder uansett. Du ender fort opp med å få bikkja avlivet. Kjøp deg noe annet, det finnes flere raser som har lignende trekk men som ikke er ulovlige.
Det å kjøpe en bikkje du må holde i skjul er bare idioti. En pitbull er ikke laget for å smyges rundt med og holdes inne som sofa-hund.
Vis hele sitatet...
En pitbull er minst like glad i sofaen og varme som den er glad i å springe ute.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ser du noen "normale" som går rundt med en pitbull ? som regel er det jo anabolesteroid spisere eller personer som må ha en potens forlenger som traver rundt med en pitbull og derfor har pitbull dårlig rykte
Vis hele sitatet...
Det er fordi all opplysning som finnes om rasen er at "med denne bikkja blir du gangsta #1" eller "med denne bikkja kan du tjene kjappe 30 laken på en kveld"

Som det er med alle hunder, en hvilken som helst hund kan bli hissig og farlig.

Noen vi kjente før hadde en fuglehund, som de ikke behandlet bra, og den skambet alle som gikk bort til den.
Så kluet her, eller stikkordet er "DRESSUR" gjerne litt "LYDIGHET" også.

Kan legge til at 100% av de gangene jeg har blitt bitt av hund som er hissig, har det vært shaeffer, eller en av de andre norsk anerkjente familiehundene.

Min staff, bortsett fra bjeffingen ville ikke gjort så mye om noen brøt seg inn i huset, fordi den var venner med absolutt alle som kom inn, takket være dressur, lydighet, og sosial omgang med bikkja fra familiens side.

Dessuten har det MEGET mye med eieren og gjøre, en hund vil alltid få eierens gemytt, er du en hissig aggressiv person vil bikkja bli det samme, er du rolig, og sørger for at bikkja blir sosialisert får du en perfekt hund.

Her er et eksempel: enhver hannhund vil alltid barke sammen da den møter en annen hannhund da du er ute å går tur med den, samme hva som skjer.
Min mor gikk tur med vår, i skogen, og møtte på en annen hannhund, hun bare sa ifra til vår hund (Oscar) bli på plass, rolig nå, og han enset ikke den andre hunden engang, den andre hunden ble helt vill, og skulle sloss.

Men til trådstarter, om du fortsatt leser, eller til andre uopplyste mennesker med interessen der ute.
Skaff dere info fra kennel/oppdretter gjerne søk på nettet, sikkert mange aktive klubber der ute, har ikke drevet aktivt på over 10 år så jeg er ute av gamet, men vet at det er MANGE seriøse folk der ute, som kan gi deg de rette opplysningene, og som har ekspertise og ikke bare meninger de har fått tredd nedover øra av staten/politiet/media.

Jeg er ferdig med denne diskusjonen, da ingen her har peil på temaet.
Sitat av kenny Vis innlegg
Jeg er ferdig med denne diskusjonen, da ingen her har peil på temaet.
Vis hele sitatet...
Du bør være litt forsiktig med hvordan du ordlegger deg. Du argumenterer med personlig erfaring fra én hund, mens du blankt overser hva andre skriver her.

Selvfølgelig er pitbuller flotte hunder under de rette omstendigheter. Problemet er det at altfor mange velger hunder ut ifra utseende og ikke gemytt. Det gjelder selvfølgelig ikke bare pitbuller, men også andre hunder som kan være "krevende". Dette fører igjen til at berter kjøper seg chihuahuaer, gangstere kjøper seg staffhunder og folk på Vinderen kjøper seg Gordon Setter (selv om de jakter 5 dager i året) osv.

Poenget er at alle hunder kan trenes, men de færreste har evner til å trene hundene sine på en skikkelig måte.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Du bør være litt forsiktig med hvordan du ordlegger deg. Du argumenterer med personlig erfaring fra én hund, mens du blankt overser hva andre skriver her.

Selvfølgelig er pitbuller flotte hunder under de rette omstendigheter. Problemet er det at altfor mange velger hunder ut ifra utseende og ikke gemytt. Det gjelder selvfølgelig ikke bare pitbuller, men også andre hunder som kan være "krevende". Dette fører igjen til at berter kjøper seg chihuahuaer, gangstere kjøper seg staffhunder og folk på Vinderen kjøper seg Gordon Setter (selv om de jakter 5 dager i året) osv.

Poenget er at alle hunder kan trenes, men de færreste har evner til å trene hundene sine på en skikkelig måte.
Vis hele sitatet...
Dette er uansett ikke grunn til å forby pitbull. Som du er inne på, så kan alle hunder være farlige. Er en pitbull farlig, så er det som regel eieren som har gjort feilen. Jeg synes det er syndt at man skal forby en enkelt rase fordi de kan være farlige, når det er så mange andre hunder som kan være like så farlige. Straff heller eieren de gangene det kreves.

Uansett så synes jeg ikke TS skal skaffe pitbull så lenge det faktisk er forbudt. Før eller siden skal du jo gjerne ha den til dyrlegen av diverse grunner, eller kanskje du møter på en litt for nysgjerrig politimann en dag du er ute å spaserer med hunden..

Sitat av kenny Vis innlegg
Her er et eksempel: enhver hannhund vil alltid barke sammen da den møter en annen hannhund da du er ute å går tur med den, samme hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke helt enig i. Dette er noe man forholdsvis lett kan trene hunden på. Dessuten vil jeg si det er mer vanlig om to tisper møter hverandre at det blir slåsskamp.
Sist endret av Fuzzybossen; 25. oktober 2013 kl. 15:40.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ser at denne diskusjonen er gammel, men blir så irritert over hva jeg leser.. Har selv en pitbull, men jeg er hverken en som spiser anabolesteroider eller en som trenger potens forlenger..

Har også både Chihuahua og Mops, og det er disse to som er de "farligste" av hundene mine.. Pitbullen har aldri gort noe skade, annet enn da hun spiser opp sengene sine og lekene sine. Mens de andre hundene, biter meg til blods når det passer dem.

Synes det er for dumt å forby hunder, bare pga det har kommet opp et par ganger i media at de har skadet andre personer/dyr, og for at de kan se litt skumle ut. Det er eierenes feil at hundene blir slik de blir. Synes heller ikke hvem som helst burde fått lov til å ha hund. Schæfer og Rottweiler er nok dem som kommer oftes opp i media anngående bitt ol. Er de rasene forbudt? Nei..
Ta nå å få deg en hanne av rasen Staffordshire bull terrier istedet... Utrolig ukult å skape mer blest rundt rasen og raser som likner pitbull! Greit de er like snille hunder som staff, men de er fremdeles ulovlig.

Enda verre er at du risikerer at hunden som du kommer til å elske (forhåpentligvis?) blir tatt ifra deg og avlivet på ett eller annet tidspunkt.


Har selv to staffer, hadde pitbull vært lovlige hadde jeg hatt 2 pitbuller istedet! Verdens beste familiehund
Det kan fort hende dette er et veldig dumt spørsmål, men hvorfor er akuratt pitbull ulovlig? Mange episoder hvor det har forekommet skader? Alle raser har vel bitt mennesker, er statistikken på pitbull så forferdelig overlegen? Samt at det argumentet jeg har hørt mest, er at "de er aggressive / voldelige av natur", men er dette i det hele tatt mulig? At de er genetisk aggressive?

Og dette med at rasen er "populær" i kriminelle miljøer o.l, er dette virkelig enda et anker i begrunnelsen om ulovligheten? Da må de vel snart ta rottweilere også, da?

Jeg for min del har jo liksom alltid trudd at det var oppdragelsen det gikk på, men kan godt hende jeg tar grusomt feil.

Beklager om dette er åpenlyst / diskutert før, jeg har ikke fulgt så mye med på debatten annet enn at jeg har hørt den er ulovlig.
Sist endret av Bruskork1; 2. mai 2014 kl. 03:34.
Hundeloven har vært en suksess

Hundeloven som er fem år 28 mai, har vært en ubetinget suksess, mener fedretrioen som deltok i utformingen av loven, spesielt med tiltak mot farlig hundehold. Kamphundproblemet er nesten borte, ingen flere barn eller voksne er drept av hund og langt færre er skadet av hundebitt.

- Hundeloven har gitt oss et tryggere hundehold. Langt færre er de siste fem årene skadet eller kvestet av aggressive hunder.
Vis hele sitatet...
Mer til å fyre opp bålet med her. Fet link.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Det kan fort hende dette er et veldig dumt spørsmål, men hvorfor er akuratt pitbull ulovlig?
Vis hele sitatet...
Massehysteri og inkompetente politikere, kort og godt. En enorm overvekt av relevante fagmiljøer, nasjonalt og internasjonalt, har hele tiden vært i mot forbud av hunderaser, fordi hunder ikke er farlige på grunn av sin rase, men som følge av oppdragelse. Les for eksempel Norsk Kennel Klubb sin uttalelse. Forskning viser at det ikke er noe forskjell på aggresjonsnivå mellom forskjellige hunderaser, og at en overhengende stor andel av hunder som biter i aggresjon har hatt manglende oppdragelse og sosialisering som valp.

Både Nederland og Italia har nylig opphevet sine raseforbud med begrunnelse i at det ikke har noen som helst effekt på antall hundeangrep, samt i forskning som viser at aggresjon ikke er et raseproblem.

Sitat av G-Erik-L Vis innlegg
Mer til å fyre opp bålet med her. Fet link.
Vis hele sitatet...
Siden er drevet av de største pådriverne for dagens forbud av enkelte hunderaser. I hovedsak tre fedre av barn som på tragisk vis ble angrepet av hund, og som i et øyeblikk av hysterisk politisk skjødesløshet ble nedsatt av Odd Einar Dørum som ressurspersoner for å utforme en ny hundelov. Det på tross av at ingen av dem på noen måte kunne sies å være hundekyndige. Hovedproblemet med nettsiden er at den bugner over av påstander som den du siterer, på tross av at det ikke eksisterer noen oversikt over hundebitt i Norge. Dette føres ikke hverken av sykehus eller politi, så påstandene er kun basert på deres personlige gjetning, mens de fremstilles som fakta.

Men selv om jeg er sterkt i mot forbud av hunderaser, så er det ansvarsløst å skaffe forbudte hunder. Dersom du blir stoppet med hunden, eller politiet får melding om at det mistenkes at du har en ulovlig hund, og du ikke kan fremvise papirer som entydig viser at hunden er av en lovlig rase, vil den bli innbrakt av politiet og avlivet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har vært rundt hunder av ymse raser, både renraset og grøfteblandinger i alle mine år, og det begynner å bli noen. Min mor tok ofte imot hunder fra omplassering, og bortsett fra en som hun måtte gi opp etter en par år ble det veldig fine familiehunder av dem alle. Eneste hunden som noen gang bet meg var en renraset Golden Retriver, men det var min egen feil pga jeg som barn ikke helt skjønte at når en hund var ny i huset skulle jeg ikke prøve å leke med maten hans.

Min mor hadde også en blanding av pitbull og rotweiler, det var før hundelåven tredde i kraft at vi fikk den. Det var en sta en faen av en hund, men det ble også uten tvil en av de beste hundene vi noen gang hadde i min oppvekst! Den ville nokk gådd gjennom både ild og vann for min mor, og gjerne hele familien!

Hunder blir aldri bedre enn eierene sine, det er da min erfaring. Skal du bare ha en hund som ser spesiell ut men er lett å ha med å gjøre kjøp en fin Fransk Bulldog, tøffe små krabater som er lette å holde styr på. Vi har en tispe på 4 år og det er hunder som passer godt til nybegynnere, enn om de ikke er riktig så macho
Sist endret av Rick; 11. mai 2014 kl. 00:23.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Redpilled alfahann
Sitat av Provo Vis innlegg
Massehysteri og inkompetente politikere, kort og godt. En enorm overvekt av relevante fagmiljøer, nasjonalt og internasjonalt, har hele tiden vært i mot forbud av hunderaser, fordi hunder ikke er farlige på grunn av sin rase, men som følge av oppdragelse. Les for eksempel Norsk Kennel Klubb sin uttalelse. Forskning viser at det ikke er noe forskjell på aggresjonsnivå mellom forskjellige hunderaser, og at en overhengende stor andel av hunder som biter i aggresjon har hatt manglende oppdragelse og sosialisering som valp.
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke skulle være noe forskjell i aggresjon vil selvsagt noen hunder være langt farligere på grunn av fysikken sin. Hundedrap ville for eksempel ha blitt langt sjeldnere om det ikke var lov å holde andre raser enn dvergpuddel. Rett og slett fordi de ikke har sterke nok kjever til å påføre et menneske dødelige skader.

I USA er de aller fleste skader påført av et lite antall hunderaser. http://www.dogsbite.org/dog-bite-sta...tt-clifton.php Er virkelig eierne av slike hunder så udugelige at det ikke ville blitt noen reduksjon av angrep om hundene ble byttet ut med andre hunderaser? Tror du statistikken hadde vært lik om alle chihuahua eiere plutselig fikk byttet ut hundene sine med hver sin dobermann?
Det er ikke bare pitbull som er ulovlig i Norge. Enda merkeligere er at Tsjekkoslovakisk ulvehund er forbudt, og det som eneste land i verden med forbud mot denne rasen.
Sist endret av Avatar; 18. mai 2014 kl. 11:22.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det forundrer vel ingen at vi har inkompetente lover rundt hunder da vi har det rundt det meste annet.

Enig i det som har vært føringen så langt i tråden:
Det er ikke hundens feil at den er dårlig oppdratt, det er eierens.

Samme kan vel sies om drittunger osv. Til syvende og sist er det de med ansvar for hunden/ungen/eiendelen som har forårsaket problemet.

Skal Audier lik Northugs forbys fordi de blir brukt til fyllekjøring?
Sitat av bennnern Vis innlegg
Selv om det ikke skulle være noe forskjell i aggresjon vil selvsagt noen hunder være langt farligere på grunn av fysikken sin. Hundedrap ville for eksempel ha blitt langt sjeldnere om det ikke var lov å holde andre raser enn dvergpuddel. Rett og slett fordi de ikke har sterke nok kjever til å påføre et menneske dødelige skader.
Vis hele sitatet...
Ja, skader fra hundebitt ville blitt færre om man utryddet alle hunder store nok til å gjøre skade. Men da har det fortsatt ingenting med rase som sådan å gjøre, og å forby en håndfull raser har derfor ingen effekt.

Sitat av bennnern Vis innlegg
I USA er de aller fleste skader påført av et lite antall hunderaser. http://www.dogsbite.org/dog-bite-sta...tt-clifton.php Er virkelig eierne av slike hunder så udugelige at det ikke ville blitt noen reduksjon av angrep om hundene ble byttet ut med andre hunderaser? Tror du statistikken hadde vært lik om alle chihuahua eiere plutselig fikk byttet ut hundene sine med hver sin dobermann?
Vis hele sitatet...
Denne "studien" er jo opplagt upålitelig, da den bare har oppsummert saker i media. Og media skriver som kjent mer om skader påført av en pitbull enn skader påført av en golden retriever. Den er kort og godt basert på fundamentalt sensasjonalistiske og selektive kilder som i tillegg ofte ikke ser forskjell på en pitbull og en boxer.

Og om de så skulle ha rett i at det er flere pitbullangrep enn labradorangrep, så er statistikken ubrukelig for å avgjøre om enkelte raser er farligere enn andre. Det meste den kan si oss, aggresjons- og atferdsstudier tatt i betraktning, er at det er flere uansvarlige eiere med enkelte typer raser enn andre. Å forby pitbull betyr ikke at de uansvarlige pitbulleierne lar være å få hund, de får bare en annen rase i stedet, og da neppe en chihuahua.

EDIT: En liten ekstra kommentar til dette:
Sitat av bennnern Vis innlegg
Er virkelig eierne av slike hunder så udugelige at det ikke ville blitt noen reduksjon av angrep om hundene ble byttet ut med andre hunderaser?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev: "Både Nederland og Italia har nylig opphevet sine raseforbud med begrunnelse i at det ikke har noen som helst effekt på antall hundeangrep, samt i forskning som viser at aggresjon ikke er et raseproblem."
Sist endret av Provo; 19. mai 2014 kl. 07:29.
Redpilled alfahann
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, skader fra hundebitt ville blitt færre om man utryddet alle hunder store nok til å gjøre skade.
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan det tenkes at det ville blitt færre skader om det ble forbudt å eie hunder med ekstraordinært kraftige kjever, og en risterefleks utviklet for å drepe pattedyr omtrent på størrelse med småbarn.

Hundelovgivningen kan på mange måter sammenlignes med våpenlovgivningen. Det er lov å eie en rifle, men ikke ak 47. På samme måte er det lov å eie golden retriever, men ikke pitbull.Selv om det i begge tilfeller er eierens skyld dersom det går galt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Men da har det fortsatt ingenting med rase som sådan å gjøre,
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva du sikter til her. Når problemet kunne vært kraftig redusert ved å forby alle store raser, kan det vel trygt kalles et raseproblem. Det spiller vel strengt tatt liten rolle om problemet også kunne vært unngått ved hjelp av bedre hundehold, eller bruk av hundekrage for den saks skyld.
Sitat av Provo Vis innlegg
og å forby en håndfull raser har derfor ingen effekt.
Vis hele sitatet...
Du får linke til sider som viser at forbud mot pitbull ikke har noen effekt på skadestatistikken da.


Sitat av Provo Vis innlegg
Denne "studien" er jo opplagt upålitelig, da den bare har oppsummert saker i media. Og media skriver som kjent mer om skader påført av en pitbull enn skader påført av en golden retriever. Den er kort og godt basert på fundamentalt sensasjonalistiske og selektive kilder som i tillegg ofte ikke ser forskjell på en pitbull og en boxer.
Vis hele sitatet...
Mulig studien er dårlig utført. Har derimot vanskelig for å tro at tendensen i Finnes det bedre statistikk for hundeangrep?

Sitat av Provo Vis innlegg
Og om de så skulle ha rett i at det er flere pitbullangrep enn labradorangrep, så er statistikken ubrukelig for å avgjøre om enkelte raser er farligere enn andre. Det meste den kan si oss, aggresjons- og atferdsstudier tatt i betraktning, er at det er flere uansvarlige eiere med enkelte typer raser enn andre.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilke undersøkelser du sikter til, men nkk sine uttalelser baserer seg på en undersøkelse gjort av Association of pet behavoiur counsellors. Jeg fant ikke undersøkelsen, men på organisasjonens sider står det følgende:
Sitat av ;3123599
Because of the way some types of dogs have been bred, some puppies will need more careful nurturing than others to ensure that they do not grow up to use aggression inappropriately.
Vis hele sitatet...
http://www.apbc.org.uk/articles/dog-aggression-FAQs
Det er vel ganske logisk å anta at en rase som er avlet fram til å drepe andre hunder, ikke er blant de letteste å oppdra. Det vil i såfall bety at det vil eksistere flere aggressive pitbuller enn andre hunder. Det er åpenbart at dette vil ha en effekt på skadestatistikken selv om effekten kanskje er liten.
Sitat av Provo Vis innlegg
Å forby pitbull betyr ikke at de uansvarlige pitbulleierne lar være å få hund, de får bare en annen rase i stedet, og da neppe en chihuahua.
Vis hele sitatet...
Det finnes vel strengt tatt ingen andre raser med den samme fysikken som pitbull. Det betyr at disse hundeierne vil eie hunder som ikke har den samme høyden, de samme kjevene eller de samme tennene som pitbullen. Dette vil selvfølgelig ha en betydning for statistikken, selv om betydningen muligens er neglisjerbar.

Sitat av Provo Vis innlegg
EDIT: En liten ekstra kommentar til dette:

Som jeg skrev: "Både Nederland og Italia har nylig opphevet sine raseforbud med begrunnelse i at det ikke har noen som helst effekt på antall hundeangrep, samt i forskning som viser at aggresjon ikke er et raseproblem."
Vis hele sitatet...
At det ikke skal ha noen effekt på antall hundeangrep er rett og slett feil dersom det stemmer at andre hunder ikke har den samme fysikken eller det samme anlegget for aggresjon.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Eventuelt kan det tenkes at det ville blitt færre skader om det ble forbudt å eie hunder med ekstraordinært kraftige kjever, og en risterefleks utviklet for å drepe pattedyr omtrent på størrelse med småbarn.
Vis hele sitatet...
Pitbull har ikke "ekstraordinært kraftige kjever" eller noen spesielt utviklet "risterefleks". Dette er fjollete myter uten rotfeste i virkeligheten. Akkurat som den enda mer fjollete myten om at pitbuller har et annerledes kjevebein som gjør de i stand til å mekanisk låse kjeven. Dersom du skulle fått ned frekvensen på alvorlige skader ved å forby visse typer hunder, måtte du nedlagt et forbud mot å eie hunder på mer enn 7 kg, noe som selvsagt er fullstendig uaktuelt, og har ingenting med raseforbudet vi diskuterer å gjøre. Det som derimot ville vært gjennomførbart, og som også ville vært mye mer effektivt, ville vært å pålagt vordende hundeeiere å gjennomføre et enkelt kurs for å få en nødvendig lisens før de kan bli faktiske hundeeiere.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Hundelovgivningen kan på mange måter sammenlignes med våpenlovgivningen. Det er lov å eie en rifle, men ikke ak 47. På samme måte er det lov å eie golden retriever, men ikke pitbull.
Vis hele sitatet...
Dette er en dårlig analogi. Fordi pitbull ikke er noe farligere eller vanskeligere å ha enn en enorm mengde hunder som er lov. Schäfer er lov, husky er lov, grand danois er lov, border collie er lov, engelsk staffe er lov, boxer er lov også videre.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Du får linke til sider som viser at forbud mot pitbull ikke har noen effekt på skadestatistikken da.
Vis hele sitatet...
http://stopbsl.org/bsloverview/the-f...mprove-safety/

In June 2008, the Dutch government announced the repeal of their 15-year-long ban on pit bulls due to its failure to ensure public safety. Dog bites continued to rise in spite of the ban. …

The United Kingdom’s Dangerous Dog Act bans the American Pit Bull Terrier and three other breeds of dogs and their crossbreeds. Yet reports from the U.K. indicate that dog bites requiring hospital treatment have not decreased. Rather, 4,328 dog bites were reported treated by U.K. hospitals in 1999, whereas in the year ending April 2011 there were 6,118 such treatments—an increase of 41% over ten years. …

Spain passed the Dangerous Animals Act in 2000, placing restrictions on nine breeds of dogs and dogs possessing “characteristics” of those breeds. A scientific study analyzing dog bites reported to the Aragon health department during a five year period before the Act was passed (1995 to 1999) and the five year period after passage (2000 to 2004) found that there was no significant difference in the number of dog bites in Spain before or after the Dangerous Animals Act passed. … The scientists concluded that there was no rational basis for Spain’s BSL.

In 1996, Prince George’s County, Maryland, instituted a pit bull ban. In 2003, a task force set out to determine whether the ban was having the desired effect in a number of areas, including public safety.

The task force found that

- The “public safety benefit is unmeasurable.”
- Across the board, dog bites had decreased among all breeds at about the same rate. The ban did not appear to have had any noticeable effect on public safety.

Denver’s ban on “pit bulls” has been in place since 1989, and has long been touted as a success by a handful of Denver officials, but it turns out that the results of the ban have been unclear.

Recent press coverage has also noted: “Between 1995 and 2006, Denver had almost six times as many dog-related hospitalizations compared to Boulder, even though Denver’s population is less than twice that of Boulder.” Boulder does not have BSL.

Aurora passed a breed ban on “pit bulls” and seven rarer breeds (e.g. Dogo Argentinos) effective 2006. The most recent statistics from Aurora demonstrate that the annual total of dog bites, including severe dog bites, has not decreased. The bites are primarily inflicted by non-banned breeds and types of dogs. Statistics also indicate that severe bites have not decreased, and non-banned breeds of dogs have been overwhelmingly responsible for those—putting lie to the oft-repeated claim that banning “pit bulls” reduces severe bites.
Vis hele sitatet...
http://www.publications.parliament.u...5/9507.htm#a12

Banned breeds

44. During our previous inquiry we received evidence from those who consider that banning specific types of dog helped to tackle out-of-control dogs, but received equally strong views from witnesses opposed to such breed-specific legislation. Witnesses to this inquiry again offered opposing views, with ACPO telling us that the banning of Pit Bull types was necessary due to the threat they posed to society,[60] whilst dog welfare charities remained implacably opposed.[61]

45. We accept that the current ban on certain dog types in the Dangerous Dogs Act 1991 has not prevented attacks by dogs either of a banned type or those of types not banned. It is not helpful for policy to focus on the breed type since any dog may become aggressive in the hands of an irresponsible owner. Rather, the policy focus should be on preventing attacks through improving the behaviour of breeders and owners.
Vis hele sitatet...
http://www.chicagonow.com/steve-dale...og-bites-rise/

Breed Specific Bans have done nothing to lessen dog bites in Norfolk, England. In fact, the number of people requiring hospital treatment for dog bites has increased by almost a third since the breed bans went into affect. Clearly, the breed bans didn't do what they were supposed to.

One public official described the situation concerning dog bites "astonishing." Chris Huhne, a Democratic home secretary, added that the dangerous dog act is one of the most ineffective pieces of legislation of recent years - costing millions and is completely unworkable.
Vis hele sitatet...
http://www.expatica.com/nl/news/loca...-bull-ban.html

Dutch Agriculture Minister Gerda Verburg has announced she will scrap the ban on owning and breeding pit bull terriers and related breeds.

The minister has decided to scrap the ban because it has not led to a reduction in the number of biting incidents.
Vis hele sitatet...
http://www.nationalcanineresearchcou...20of%20BSL.pdf

Spain
A study published in the Journal of Veterinary Behavior (2007) showed the Dangerous Animals Act (2000), which targeted a number of breeds of dogs, had no impact on reducing dog-related injuries.

Italy
In 2009, Italy abolished its breed-specific regulations, which applied to 17 breeds of dogs, in favor of legislation that holds individual dog owners responsible for their dog’s behavior. Italy’s Undersecretary Francesca Martini reported, “The measures adopted in the previous laws had no scientific basis. Dangerous breeds do not exist.”

Great Britain
A consultation conducted by Britain’s Department for Environment, Food and Rural Affairs (Defra) confirmed that public sentiment overwhelmingly favors repeal of the UK’s breed-specific law. 88% of the respondents stated that the current legislation is not effective in protecting the public; and 71% called for repeal.

Canada
In Winnipeg, Manitoba, after the city enacted a breed ban in 1990, reports of dog bites actually increased. Though the number has since fallen from those highs, citizens reported roughly the same number of dog bites in 2009 as they did in the year the ban was passed.

The Province of Ontario enacted a breed ban in 2005. In 2010, the Toronto Humane Society surveyed municipalities across the province to see whether or not the law had resulted in a reduction of dog bite incidents. The responding municipalities reported that, despite 5 years of BSL and the destruction of “countless” dogs, there had been no significant decrease in the number of dog bites.

United States
Denver, Colorado enacted a ban in 1989. Thousands of dogs have been seized and killed, some literally snatched from their owners’ arms. All of this government-sanctioned animal cruelty has produced no increase in public safety. In fact, Denver’s
citizens have suffered a higher rate of hospitalizations for dog bite-related injuries than neighboring breed-neutral Boulder, which has half the population of Denver.


Miami-Dade County, Florida, also enacted a ban 1989. There has been no significant decrease in dog bite related injuries.
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det er vel ganske logisk å anta at en rase som er avlet fram til å drepe andre hunder, ikke er blant de letteste å oppdra. Det vil i såfall bety at det vil eksistere flere aggressive pitbuller enn andre hunder.
Vis hele sitatet...
Den er ikke avlet frem for å drepe andre hunder. De må trenes til det. Som nevnt viser atferdsforskning ingen statistisk signifikante aggresjonsforskjeller mellom raser.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Det finnes vel strengt tatt ingen andre raser med den samme fysikken som pitbull.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør det. Amstaff, engelsk staff, bull terrier, rottweiler og amerikansk bulldog er eksempler. Og ditt syn på pitbullens fysikk ser ut til å være fullstendig forvridd. Det er ingenting fryktelig spesielt med en pitbulls fysikk, selv om sensasjonalistisk mediedekning ser ut til å ha betinget inn i enkelte en fryktrespons ved synet av kompakte, brede og korthårede hunder.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Men går man inn på feks liveleak og søker på de forskjellige potensielle farlige hunder som rottweiler, doberman, pittbull osv. Så er jo pitbull ulykker virkelig høyt representert. Bare se igjennom noen av videoene på linken under. De biter jo eierene sine i fillebiter.

http://www.liveleak.com/browse?q=pitbull+attack

Og denne feks http://www.liveleak.com/view?i=521_1352941358

trur denne gamle feilte kjerringa har trent opp hunden sin til kamp? Trur du en doberman ville reagert likt hvis det var det hun hadde?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Pensioner eaten alive by dog, women jailed - Sky

Denne. Tenkte å tilføye noe ift dette med kampunder.
Artikkelen må jeg si nesten sjokkerte meg, og noe av det verste var at hundene (visstnok) bet armen av den stakkars mannen.
En annen ting er også den latterlige straffen eierne fikk.


Fyy faen.

*kamphunder
Sist endret av aeon_illuminate; 3. juni 2014 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av griped Vis innlegg
Men går man inn på feks liveleak og søker på de forskjellige potensielle farlige hunder som rottweiler, doberman, pittbull osv. Så er jo pitbull ulykker virkelig høyt representert.
...
trur denne gamle feilte kjerringa har trent opp hunden sin til kamp? Trur du en doberman ville reagert likt hvis det var det hun hadde?
Vis hele sitatet...
Ulykker med pitbuller og tilsvarende raser får mer oppmerksomhet enn ulykker med andre hunder, pluss at mange "tøffinger" som aldri skulle hatt hund får seg nettopp hunder av disse rasene. Nei, jeg tror ikke kvinnen hadde trent hunden sin til kamp, men hundens rase er fullstendig irrelevant for årsaken til at den gikk til angrep. I innlegget over har jeg dokumentert grundig at forbud mot bestemte hunderaser ikke har noen effekt når det kommer til å senke antall hundeangrep, noe som viser dette svært tydelig. Dette støttes som sagt opp av atferdsforskning, og falsifiseres ikke av en video på Liveleak.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tenkte å tilføye noe ift dette med kampunder.
Artikkelen må jeg si nesten sjokkerte meg, og noe av det verste var at hundene (visstnok) bet armen av den stakkars mannen.
Vis hele sitatet...
Og hvis du leser artikkelen kan du se at dette etter alt å dømme var et forholdsvis ekstremt tilfelle av mislighold og mishandling. De holdt flere hunder i en hage full av gamle spritflasker, og hundene hadde ikke spist på 45 timer. Igjen er det å skylde på hunderasen fullstendig grunnløst, og en ekstremt elementær feilslutning. Det du kommer med her er like overbevisende som om jeg skulle lenket til en nyhetssak om en voldelig svart mann som et "argument" for at svarte menn er farligere, mer aggressive og mer voldelige enn hvite.

Jeg nevnte tidligere de tre fedrene som ble plukket ut til å bistå i utarbeidelsen av en ny hundelov. Den ene av dem hadde en sønn som ble drept av en grønlandshund, en annen av dem fikk sin sønn skambitt av schäfere og sistemanns sønn ble drept av blandingshunder. Er da den naturlige og nødvendige konklusjonen at grønlandshunder, schäfere og blandingshunder er livsfarlige drapsmaskiner vi må forby fortest mulig?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ Provo;

Jeg bare la en generell kommentar til dette med "kamp"-hunder". Nyheten og historien bak satte en real støkk i meg skal jeg være ærlig. For min egen del har jeg ikke tatt side eller standpunkt i saken, er dyreelsker selv forøvrig. Det som du sier stemmer at eierne drev grov mislighold mht (de stakkars) hundene. Derfor burde de også hatt mye verre straff, imo.

Men la meg også tilføye at det er en større fare ved å holde store, ikke minst muskuløse, instinktivt mer aggressive (altså hvis man ser helt bort fra dressur) hunder, dét argumentet er vanskelig å sno seg fra. Og da snakker jeg både om militærschäfere, rottweilere og annet liknende.
En pitbull eller aggressiv schäfer er farligere enn en (til og med medium stor) puddel, uansett hvordan man snur på det. Så jeg forstår de som vil gå inn for et forbud mot store kraftige hunder - men slett ikke at jeg nødvendigvis er enig i det.

Hunder er/var et rovdyr tross alt. Mange store raser er på størrelse med en middelsstor skandinavisk ulv..
Sist endret av aeon_illuminate; 12. juni 2014 kl. 19:08.
Jeg tror pitbull er farlig - fordi jeg tror den tiltrekker seg uerfarne hundeeiere som trenger en penisforlenger. Jeg har hatt rottweiler, og det verste den kunne gjort mot noen var å kose de ihjel. Jeg har nå en hund i bull terrier-familien, den veier knappe 10 kilo, men eier ikke frykt. Noe som er bra, fordi trygge hunder biter ikke.
Begge mine hunder har vært meget trygge, selv om rase og bruk har vært ganske vidt forskjellig. Jeg velger å tro det er på grunn av en miks av god og målrettet avl, og at jeg er hundevant, og ikke minst hundeinteressert.

Ved å drive med riktig avl kan man unngå de store aggresjonsproblemene, som flere har sagt, er raseuavhengig. Det står og faller på foreldrene til hunden. Golden retriever ble umåtelig populær på 80-tallet. Mange mennesker så sitt snitt til å tjene penger, og avlet uten hensyn til gemytt eller helse. Følgende var at bittstatistikken gikk opp, fordi både aggressive og nervøse hunder ble avlet på. Det samme skjedde med Schæferen. Helsen til Schæferen, etter tiår med dårlig og ukontrollert avl, er fortsatt ganske dårlig på mange individer rundt i Norge. Selv etter flere generasjoner med målrettet avl
Nå om dagen ser man det på Staffordshire Bull terrier. Umåtelig popularitet fører til avl av alt som kan krype og gå. For ett tiår siden var Staffen kjent som en meget sunn hund, nå vil ikke en av de ledende oppdretterene av Staff avle videre på de, grunnet både helse, og uerfarne hundeeiere som på død og liv skal ha Staff uten å vite hva de nødvendigvis går til.

Og det fører meg til dette; Så lenge Pit Bull er opphauset slik den er, vil unge mennesker som trenger penisforlengere ha en Pit Bull.Ekstra poeng fordi den er ulovlig. Og hvis man først skal skaffe seg en Pit Bull, istedet for å gå gjennom en ordentlig oppdretter som selger bare til ansvarlige voksne, så finner de den første og beste annonsen på Finn.no, og får seg en nusselig Pit Bull. Uten å vite noenting om gemytt til foreldre eller helsen deres.

Jeg bor i Oslo. Jeg møter nesten daglig både Amstaff og Pit Bull på luftetur. Om hunden min på ti kilo leker med de? Vel, jeg gjør som jeg alltid gjør; Ser nøye på eieren først.

(Beklager lang og rotete tekst som antageligvis bare bidrar til å slå den døde hesten enda mer. Jeg har drukket øl, og er kranglevoren. Nå skal jeg gå og skrike til bikkja mi for å få ut litt damp)
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men la meg også tilføye at det er en større fare ved å holde store, ikke minst muskuløse, instinktivt mer aggressive (altså hvis man ser helt bort fra dressur) hunder, dét argumentet er vanskelig å sno seg fra. Og da snakker jeg både om militærschäfere, rottweilere og annet liknende.
Vis hele sitatet...
Men de er ikke instinktivt mer aggressive! Dersom de var instinktivt mer aggressive enn gjennomsnittshunden skulle raseforbud hatt en effekt. Det har det ikke, som dokumentert grundig i et tidligere innlegg. Og det skulle blitt avslørt gjennom atferdsforskning. Men slik forskning viser at det ikke er aggresjonsforskjeller mellom raser. La meg sitere fra en tidligere link:

415 dogs of the targeted breeds [including Bull Terriers, American Staffordshire Terriers, Pit bull Terriers, Staffordshire Bull Terriers, Rottweilers and Dobermans] were tested in 21 situations of dog-human contact and 14 situations of dog-environment contact. ... 70 Golden Retrievers, having been volunteered by their owners, were also tested using this same standardized temperament test.
...
• There was no significant difference between the volunteered Golden Retrievers and the dogs from the targeted breeds that were required to submit to the test in the occurrence of aggressive behavior in inappropriate situations.
• Dogs of the targeted breeds signal their intent just like other dogs.
• Dogs of the targeted breeds are statistically no more likely to show inappropriate aggressive behavior than are Golden Retrievers.

No indicators of greater dangerousness of any of the then-restricted dog breeds were found.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate
Men la meg også tilføye at det er en større fare ved å holde store, ikke minst muskuløse, instinktivt mer aggressive (altså hvis man ser helt bort fra dressur) hunder, dét argumentet er vanskelig å sno seg fra. Og da snakker jeg både om militærschäfere, rottweilere og annet liknende.
Vis hele sitatet...

Sitat av Provo Vis innlegg
Men de er ikke instinktivt mer aggressive! Dersom de var instinktivt mer aggressive enn gjennomsnittshunden skulle raseforbud hatt en effekt. Det har det ikke, som dokumentert grundig i et tidligere innlegg. Og det skulle blitt avslørt gjennom atferdsforskning. Men slik forskning viser at det ikke er aggresjonsforskjeller mellom raser. La meg sitere fra en tidligere link:
Vis hele sitatet...
Det ser ut som aeon_illuminate har gått over fra aggresjons forskjeller hos rasene til skadeomfanget rasen kan påføre om det eventuelt oppstår en ulykke.

Men uansett om det er et mer valid argument så blir det uansett helt feil å forby alle hunderaser som har et bitt på over X PSI.

Rasen er ikke den skyldige, det er hunde eierne som ikke er egnet til å ha denne type hund som er problemet.
Skal noe forbedres så måtte det være å sette opp et dressur kurs med eksamen eller lignende der du må bestå for å få lov til å eie hunden.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det ser ut som aeon_illuminate har gått over fra aggresjons forskjeller hos rasene til skadeomfanget rasen kan påføre om det eventuelt oppstår en ulykke.
Vis hele sitatet...
Han skriver at disse rasene er "instinktivt mer aggressive", så tanken om at enkelte raser er mer aggressive enn andre har tydelig ikke sluppet helt taket.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Han skriver at disse rasene er "instinktivt mer aggressive", så tanken om at enkelte raser er mer aggressive enn andre har tydelig ikke sluppet helt taket.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle den ha sluppet taket?`Er det et mål for deg?
Vi vet jo godt ulike underarter av samme dyr har forskjellig aggresjonnivå, dét har vært kjent lenge og gjelder også/burde i høyeste grad gjelde, også for hunder. Men om dette er gener eller miljø eller begge like mye som har skyld er et mer komplisert spørsmål. Til eksempel er nordamerikansk brunbjørn mer aggressiv i atferden enn skandinavisk.

Sitat av Provo Vis innlegg
Men de er ikke instinktivt mer aggressive! Dersom de var instinktivt mer aggressive enn gjennomsnittshunden skulle raseforbud hatt en effekt. Det har det ikke, som dokumentert grundig i et tidligere innlegg. Og det skulle blitt avslørt gjennom atferdsforskning. Men slik forskning viser at det ikke er aggresjonsforskjeller mellom raser. La meg sitere fra en tidligere link:
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg hundeekspert, men du har ikke nevnt muligheten for at riktig og god dressur nærmest alene kan rense vekk atferdsproblemer/mye av aggressiviteten? Da ligger jo muligheten for aggressivitet fremdeles der.


(..) Som nevnt, hunder er og forblir tidligere rovdyr, noe annet blir dumt å si. Og vi har avlet frem temmelig store raser som er like store og muskuløse som ulver. Hvorfor er det ikke greit da å temme (store) katter eller bjørnedyr og holde dem til sofakos? (geparder f.eks liker kos vet jeg, men jeg tror ikke de liker å ligge i en sofa)

Jeg tror moderne mennesker sånn helt generelt bør ta utgangspunkt i at hunder er gamle rovdyr, og velge seg en som er håndterbar for dem. Jeg sier ikke at pitbull er farligere enn schäfer eller vice versa, men store hunder er en potensiell fare.
På bondegårder i gamle dager var hunden (store hunder) den mest farligste og aggressive av alle dyr en bonde hadde.

Og hvis du leser artikkelen kan du se at dette etter alt å dømme var et forholdsvis ekstremt tilfelle av mislighold og mishandling. De holdt flere hunder i en hage full av gamle spritflasker, og hundene hadde ikke spist på 45 timer. Igjen er det å skylde på hunderasen fullstendig grunnløst, og en ekstremt elementær feilslutning.
Vis hele sitatet...
Store ord og voldsom prangende retorikk som vanlig, men ingen i innlegg #30 hadde gitt hunderasen skyld. Det ble også eksplisitt nevnt at eierne burde ha vært straffet desto mer.
Sist endret av aeon_illuminate; 13. juni 2014 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvorfor skulle den ha sluppet taket?`Er det et mål for deg?
Vis hele sitatet...
Det var en bemerkning til en feilaktig påstand om at du har endret mening.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vi vet jo godt ulike underarter av samme dyr har forskjellig aggresjonnivå, dét har vært kjent lenge og gjelder også/burde i høyeste grad gjelde, også for hunder.
Vis hele sitatet...
Vi vet at nært beslektede arter kan ha forskjellig terskel for å gå til angrep. Men dette er altså, i følge tilgjengelig (og sitert) forskning og data, ikke tilfelle for forskjellige hunderaser.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Store ord og voldsom prangende retorikk som vanlig, men ingen i innlegg #30 hadde gitt hunderasen skyld. Det ble også eksplisitt nevnt at eierne burde ha vært straffet desto mer.
Vis hele sitatet...
Ha! Store ord og prangende retorikk? Virkelig? Hva var det om var stort og prangende? "Elementær feilslutning"?

Uansett, i innlegget lenket du til en sak om såkalte kamphunder som hadde gått til angrep, med den eneste relevante kommentaren som "Tenkte å tilføye noe ift dette med kampunder." og en påpekning av at personens arm ble revet av og at eierne fikk lav straff. At du mener eierne fikk lav straff er selvsagt ikke gjensidig utelukkende med en forestilling om at enkelte raser er svært aggressive av instinkt. Derfor dro jeg den naturlige slutningen at du også mente enkelte raser er mer aggressive, en antagelse som viste seg å være fullstendig korrekt. Da har jeg problemer med å se hva du egentlig har å klage over.

At store og sterke hunder kan gjøre mer skade enn små og svake hunder er jo åpenbart. Det har jeg heller ikke reagert på. Det var din påstand om at enkelte raser er "instinktivt mer aggressive" jeg sa i mot.
Sist endret av Provo; 13. juni 2014 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Det var en bemerkning til en feilaktig påstand om at du har endret mening.
Vis hele sitatet...
Altså jeg har ikke endret mening mht kommentaren rundt aggressivitet. Holder muligheten åpen når jeg ser nok forskningsmateriell med tyngde, fra forskjellige instanser.

Min egen opplevelse er at forskjellige hunderaser har forskjellig aggresjonsnivå, men om det stemmer..


Sitat av Provo Vis innlegg
Vi vet at nært beslektede arter kan ha forskjellig terskel for å gå til angrep. Men dette er altså, i følge tilgjengelig (og sitert) forskning og data, ikke tilfelle for forskjellige hunderaser.
Vis hele sitatet...
Så det finnes data som sier at en schäfer og en puddel har like aggressive? Jeg har dessverre ikke tid til gjennomlesing av en masse dokumenter.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Så det finnes data som sier at en schäfer og en puddel har like aggressive? Jeg har dessverre ikke tid til gjennomlesing av en masse dokumenter.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes. Les sitatet i innlegg #34. I tillegg viser raseforbudenes totale mislykkethet akkurat det samme: Om de forbudte hunderasene var mer aggressive enn de lovlige, skulle et forbud ført til en skarp nedgang i antall hundeangrep, noe som ikke er tilfelle; dette er dokumentert grundig i innlegg #28.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Nå er ikke jeg hundeekspert, men du har ikke nevnt muligheten for at riktig og god dressur nærmest alene kan rense vekk atferdsproblemer/mye av aggressiviteten? Da ligger jo muligheten for aggressivitet fremdeles der.
Vis hele sitatet...
Alle dyr kan bli aggressive under rette omstendigheter, disse kan oppmuntres eller reduseres av eieren.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
(..) Som nevnt, hunder er og forblir tidligere rovdyr, noe annet blir dumt å si. Og vi har avlet frem temmelig store raser som er like store og muskuløse som ulver. Hvorfor er det ikke greit da å temme (store) katter eller bjørnedyr og holde dem til sofakos? (geparder f.eks liker kos vet jeg, men jeg tror ikke de liker å ligge i en sofa)

Jeg tror moderne mennesker sånn helt generelt bør ta utgangspunkt i at hunder er gamle rovdyr, og velge seg en som er håndterbar for dem. Jeg sier ikke at pitbull er farligere enn schäfer eller vice versa, men store hunder er en potensiell fare.
På bondegårder i gamle dager var hunden (store hunder) den mest farligste og aggressive av alle dyr en bonde hadde.
Vis hele sitatet...
Som en hundeier så skal du være stammens alpha han, du er sjefen i flokken og hunden lystrer og følger eierens adferdsmønster.

Hos katter artene du nevnte så er de fleste artene uten et sosialt bete-ende, mye som en huskatt, en katt med god oppdragelse kan bli irritert, blir den det så setter den kløra eller tennene sine i deg.
En hund med god oppdragelse blir ikke irritert på deg, den går på plassen sin og lurer på hva den har gjort galt for at du oppfører deg som du gjør.
Sitat av kenny Vis innlegg
Og hva vet du om Pitbull?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at de trenger mosjon, mer enn de får ved å være inne(med mindre du har usaklig med areal å bevege deg på). Vil også tro at du som eier setter pris på at bikkja bæsjer et annet sted enn i sofaen.
Når bikkja lever i konstant fare for å bli snappet opp av lovens håndhevere om du tar med deg dyret ut så sier det seg selv at det ikke er optimalt.
Om din tidligere livsfarlige kamphund trivdes i sofaen tviler jeg ikke på et sekund, men noe sier meg at den også syntes det var moro å bevege seg utendørs en gang iblant også. Kanskje et snev av rastløs bikkje kunne merkes om den hadde vært innelåst i en leilighet mer enn 3dager?

Ikke heng dere opp i terminologien men se heller på budkapet:
å holde en hund inne til enhver tid er ikke helt kult og ulovlige raser må man være forsiktige med om bikkja skal luftes... En luftetur kan fort ende med politi-sak; er dette noe du synes er drittfett?

[COLOR="White"](jævla flisespikkeri det skulle være her da; chill ned tre hakk liksom.)[/COLOR]
Alt går på oppdragelse. Var ute med min12 uker gamle rottis hanne igår og ble møtt av 3 pitbuller der flere var løs, men rolige og trygge hunder som bare f... Kompis gikk med løs schæfer også, inget problem.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Problemet med pitbuller er att det ofte er idioter som eier de.

På hundesletta jeg vanket før, så var det ei dame som hadde pitbull, og denne fikk gå helt løs og den drepte en dachs. Den ble avlivet. Samme dama, kjøpte ett par år etter enda en ulovlig hund, en Dogo Argentino som også fikk gå helt løs blant andre hunder.

Selv om dogo argentino er farlig på en annen måte enn en pitbull, var det en sjangse å ta. Jeg har møtt flere pitbuller, og de har vært veldig dominante mot andre hunder, så skal man lufte en slik hund, så bør man holde den i bånd dersom det er andre hunder rundt. Med mindre man har en veldig eventempered en, men da kan man jo like godt skaffe seg en amstaff. hva skiller egentlig en pit fra en amstaff? Annet enn gemytt? jeg vet ikke derfor spør jeg. Jeg har inntrykk av att det er lite som skiller.
Sist endret av Luxferre; 13. juli 2014 kl. 00:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har selv noe media kaller for "aggressiv hunderase" - en Dogo Canario.

Der sa de blant annet at folk som har store hunder, har de enten som vakthunder eller penisforlengere.

Med slike gammeldagse holdninger blir hunder forbudt i Norge. Dette er så veldig synd, da Dogo'n er en sofagris av en annen verden og elsker kos over alt på jord. Elsker å leke med andre hunder, og bjeffer aldri. Eneste lydene hu lager er gjensynsglede-lydene.

Norge burde innføre et påbud om at folk som vill eie store hunderaser må gå kurs, og til slutt få et sertifikat. Akkurat som EU-kontroll på bil, burde også de eierne med jevne mellomrom vise at de har kustus på hunden sin til en offentlig enhet.

Litt OT: Jeg gikk tur med Dogo'n og det kom en liten puddel springende fra at hus og angrep. Jeg stilte meg i mellom hundene, slik at jeg fikk et glefs i foten



Her er bilde av drapsmaskina, som media skal ha det til.

Ja til dyrepoliti!