Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2583
Vi ser at det er en del som har valgt å reise utenlands, til tross for regjeringens anbefaling om å ikke gjøre det. Det hadde derfor vært interessant å få opprettet en tråd der man kan prøve å belyse kontrasten mellom dem som har valgt å reise utenlands og dem som har valgt å bli hjemme i Norge.

Jeg kan derfor starte med noen spørsmål til dem som vil være med i denne tråden;

- Hvorfor valgte du å reise? (utenlands eller i Norge)

- Hvilke konsekvenser tror du reisen din fikk i forbindelse med smittespredning? (også Norge og utland)

- Ville du sagt at Norges Regjering har håndtert smittevernstiltakene godt nok som følge av sommeren 2020?

- Føler du skam?

- Føler du at du ikke kan snakke med personer om hvor du har vært i sommer?

- Hvor alvorlig tror du Covid-19 kan være?


Ta gjerne del i diskusjonen ved å stille flere spørsmål!
Covid er alvorlig. Har man reist på ferie nå for moro skyld skal man føle på skam!
Sitat av Harek Vis innlegg
Covid er alvorlig. Har man reist på ferie nå for moro skyld skal man føle på skam!
Vis hele sitatet...
Er relativt enig med deg der! Men hvorfor velge å reise utenlands når man vett konsekvensene av det? Har regjeringen ikke vært strenge nok, eller gir folk rett og slett bare blanke faen?
Vi har hatt ganske lite smitte i norge og mange tror nok det ikke er så ille, så når ferieland blir grønne kan jeg skjønne at det frister å dra.

Personlig mener jeg at folk fint hadde klart seg uten sydentur i år.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Er relativt enig med deg der! Men hvorfor velge å reise utenlands når man vett konsekvensene av det? Har regjeringen ikke vært strenge nok, eller gir folk rett og slett bare blanke faen?
Vis hele sitatet...
Folk gir faen og skjønner ikke alvoret eller omfanget. Se ekstremvariantene i statene hvor mange right wing rednecks klikker helt og mener at folk med munnbind er dumme og covid ikke eksisterer men er en konspirasjon osv. Egentlig vil jeg si de som bare gir faen og ikke engang har en vrangforestilt overbevisning er værre. De som tror at "det rammer ikke meg så fuck it". Jeg syns regjeringa har vært strenge, vi har jo aldri sett lignende shut down i vår tid så det er overraskende at så mange ikke skjønner alvoret og fortsetter som før.
Sist endret av Harek; 18. august 2020 kl. 14:03.
Covid er alvorlig, men jeg er ikke særlig redd for det selv. Jeg har vært hjemme i sommer og fulgt tiltakene.

Men; Jeg synes langt ifra Regjeringen har vært strenge nok, jeg begynner å nærme meg et punkt selv der jeg er møkk lei. Hvis alt Bent Høie har tenkt å gjøre når folk gir faen i holde reglene er å mumle om en-metern og 'man skal aldri føle skam', nærmer jeg meg sterkt lysten på å gi faen selv. Når 'alle' andre gir faen, hvorfor skal jeg begrense livet mitt i så stor grad?

(Jeg er ikke i noen risikogruppe og har sterkt immunforsvar, jeg har heller ikke levende foreldre eller noen andre jeg MÅ ta hensyn til.)
Bare fordi noen har feriert i norge betyr ikke det at de har bedrevet noe særlig smittevern.
Selv har jeg kun vært i danmark, og føler absolutt ingen skam.

Det er på nærbutikken og på vei til jobb jeg opplever det dårligste smittevernet. I danmark skygget folk banen når de så andre mennesker, her i landet må jeg presse meg forbi folk som stopper i trange passasjer for å snakke med noen de treffer på gata, på bussen er det stappfullt, på enkelte utesteder er det business as usuall og folk går rundt å hoster og nyser uten å bry seg nevneverdig om smittevern.

Personlig mener jeg at dersom de faktisk mener alvor med at man ikke skal reise så burde det vært obligatorisk karantene for absolutt alle reiser utenlands.
Det har vært og er karantene for de aller fleste reiser utenlands med noen unntak fra juli men folk gir faen i det og og drar rett ut på byen, stranda, bursdagsfest eller jobb etter to dager hjemme som de selv syns er nok fordi de blir rastløse.
Sist endret av Harek; 18. august 2020 kl. 14:56.
Sitat av Harek Vis innlegg
Det har vært og er karantene for de aller fleste reiser utenlands med noen unntak fra juli men folk gir faen i det og og drar rett ut på byen, stranda, bursdagsfest eller jobb etter to dager hjemme som de selv syns er nok fordi de blir rastløse.
Vis hele sitatet...
"karantene for de aller fleste reiser utenlands med noen unntak fra juli"

Det stemmer vel ikke helt? i Juli var det vel svært få røde land?
Jeg synes ikke folk som har reist bør skamme seg, om de har fulgt rutinene. De som burde skamme seg, er de som har brutt karantene, de som ikke klarer å begrense festingen etc.
Sitat av Rosander Vis innlegg
"karantene for de aller fleste reiser utenlands med noen unntak fra juli"

Det stemmer vel ikke helt? i Juli var det vel svært få røde land?
Vis hele sitatet...
Det var først i midten av juli regjeringa åpnet for karantenefrie reiser for en rekke fler europeiske EU-land og områder i EØS/schengen utenfor norden. Slutten av juli ble flere grønne EU- land røde igjen. Etter åpningen i midten av juli var det den 25 juli 14 grønne og 18 røde EU-land i følge Folkehelseinstituttet. Reiser utafor EU/Eøs/schengen har vel hele tia vært og er karantene pliktige tror jeg, vet i allfall om man kommer fra statene at man må i karantene.
Sitat av Harek Vis innlegg
Det var først i midten av juli regjeringa åpnet for karantenefrie reiser for en rekke fler europeiske EU-land og områder i EØS/schengen utenfor norden. Slutten av juli ble flere grønne EU- land røde igjen. Etter åpningen i midten av juli var det den 25 juli 14 grønne og 18 røde EU-land i følge Folkehelseinstituttet. Reiser utafor EU/Eøs/schengen har vel hele tia vært og er karantene pliktige tror jeg, vet i allfall om man kommer fra statene at man må i karantene.
Vis hele sitatet...
14 grønne og 18 røde (i Europa) er jo litt annerledes enn din forrige påstand at det kun var enkelte unntak..
Poenget mitt er at du bør forholde deg til fakta og ikke pynte på tallene slik at argumentene dine får en kunstig tyngde.
Det er jo hovedsaklig innenfor Europa vi reiser på ferie så om Kongo er rødt eller ikke spiller liten rolle.
Hadde meg en herlig tur til Amsterdam rett etter det ble grønt og føler null skam.

Ingen av de jeg reiste med har blitt syke så tror ikke vi brakte med oss noe, og Nederland har strengere regler angående covid-19 så føler meg tryggere der tbh
Reiste til Danmark og føler ingen skam i det hele tatt. Alright med sommerferie

Ingen ble syke, ingen ble smitta. Alt vel.
Sist endret av venstrehook; 18. august 2020 kl. 16:25.
Problemet er ikke de som reiser og tilfeldigvis ikke drar med seg noe virus, men risikoen det er for å dra med seg og spre virus som veldig mange bagatelliserer. Det er en risk man må overveie nøye og ikke bare tenke på seg selv men på alle de tilfeldige som risikerer å bli smittet. Nå har det vært snakk om hvordan en syk kan smitte et helt fly via ventilasjonsanlegget og disse risikerer å smitte mange andre tilfeldige.

Selvom man ikke er redd for å få viruset selv så vet man ikke om den neste som tar i dørhåndtaket etter deg har eller kommer i kontakt med andre som har andre sykdommer som gjør en ekstra utsatt for alvorlige komplikasjoner eller død.

Det som er for lite snakket om er også det faktum at mange unge og ellers friske personer ender opp med kroniske og alvorlige sykdommer som følge av virus. Det er rapportert om mange langtidssyke etter corona allerede, og med andre virus som ebola og sars er det hundretusener som fortsatt sliter med etterfølgende av viruset og som har fått ødelagt livskvaliteten og arbeidsførheten sin til et liv som sengeliggende med det som går under betegnelsen som post-viral syndrome. Det er en felles folkehelsedugnad nå som det er viktig at alle bidrar på!

Jeg har valgt å ikke reise. Jeg forstår de som hadde booket ferier nå før corona kom at de har lyst til å reise men syns man skal følge anbefalingen om at reise ikke bør skje med mindre det er høyst nødvendig.

Mange må til og med droppe begravelser, fødsler og bryllup og det blir egoistisk å trosse fornuften og ekspertene bare for å få seg en partyhelg i Køben eller uke ferie i syden.
Jeg har ikke reist utenlands, ikke særlig innenlands heller forøvrig.

Etter min mening så har vært veldig flinke og heldige her i Norge. Jeg syns det ble gjort bra tiltak i mars.

Det som skjer når man hører at «det åpnes for utenlandsreise» er at man hører ikke så godt på setningene som kommer etterpå. Land blir «grønne», da er det jo bare å reise. Jeg syns kanskje vi burde vært litt strengere i sommer. Så fort det «åpnet opp» så var det mange som dro, en del som kom inn til oss også sikkert. Det som er helt sikkert er at for mange av de som dro var ikke dette «nødvendige reiser». Om man skal føle skam vet jeg ikke, men jeg og min familie følte ikke for å ha noen utenlandsferie i år.

Det er heller ikke «nødvendig» å dra på harry handel, men når de «åpner» for det så blir det jo mange som drar.

Jeg syns det med relativ enkelhet kunne vært ryddigere kommunisert og valg av ord. Men vi har jo strengt talt ikke vært i en sånn situasjon før.

Den enkleste kritikken er jo den som kommer i etterpåklokskap.
Sitat av Rosander Vis innlegg
14 grønne og 18 røde (i Europa) er jo litt annerledes enn din forrige påstand at det kun var enkelte unntak..
Poenget mitt er at du bør forholde deg til fakta og ikke pynte på tallene slik at argumentene dine får en kunstig tyngde.
Det er jo hovedsaklig innenfor Europa vi reiser på ferie så om Kongo er rødt eller ikke spiller liten rolle.
Vis hele sitatet...

Nei vet ikke med deg kan godt hende du bare ferierer i norden og EØS men andre vanlige feriemål som er under karanteneplikt er USA, alle Sør-Amerikanske land, alle land i Asia, Karibien, Dubai og Arabiske emirater og mange europeiske land utenfor schengen og EU. Det vil si flertallet av landene i verden og i Europa, med noen unntak som jeg skrev. Jeg skrev ikke "enkelte unntak" så ikke vri på det jeg skriver. I juni ble det lov med karantenefri reise mellom nordiske land utenom Sverige. Fra midten av juli opphørte karanteneplikten for en del, men fortsatt ikke for flertallet av EU og Schengenland eller de europeiske landene utenfor EU og EØS.

Senere i juli ble flere av de grønne landene i EU/EØS røde igjen og fra august ble alle grønne land gule for å gni det inn til reiselystne som ikke tar alvoret at det ikke er grønt lys for å reise bare fordi det ikke var rødt. Noen land har såvidt jeg vet fortsatt innreiseforbud hvertfall Thailand og Australia og det er ikke dumt syns jeg. Skal folk reise burde de legge fram dokumentasjon på viktig ærend det er min mening
Sist endret av Harek; 18. august 2020 kl. 18:24.
Det burde være nok med obligatorisk testing ved ankomst til landet og karantene til test svar foreligger. Da ville de problemene vi nå har vært unngått. Forkastelig at regjeringen ikke har innført dette. Jeg er enig i at norsk turisme og reisenæring trengte at grensene ble åpnet, og det hjelper jo flyselskapene at nordmenn får ta sommerferien i syden. Men at det skal komme på bekostning av alle oss i Norge pga. importsmitte fordi regjeringen er for gnien til å teste alle ved ankomst, det synes jeg blir feil.
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
er enig med det mange sier over. er en unødvendig riskio. ‘jeg har ikke blitt syk’ er et jævlig dårlig forsvar da den største risikoen ligger ved asymptomatiske bærere! disse menneskene blir ikke dårligere, tester seg ikke, og setter seg jo da ikke i karantene. selv synes jeg at alle som reiser utenfor norge, utenom nødvendig reise som ved f.eks. jobb, er rett og slett respektløse ovenfor sine medmennesker. ja, selv om de setter seg i karantene, ettersom de kan smitte mange på vei hjem!

uansett hvordan du vrir og vender på det koker det ned til at de som drar på unødvendige reiser synes deres egne ønsker er verdt mer en andre menneskers helse, for du vet ikke hvem du kan uvisst gjøre syk, eller verst, ta livet av.
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Det burde være nok med obligatorisk testing ved ankomst til landet og karantene til test svar foreligger. Da ville de problemene vi nå har vært unngått. Forkastelig at regjeringen ikke har innført dette. Jeg er enig i at norsk turisme og reisenæring trengte at grensene ble åpnet, og det hjelper jo flyselskapene at nordmenn får ta sommerferien i syden. Men at det skal komme på bekostning av alle oss i Norge pga. importsmitte fordi regjeringen er for gnien til å teste alle ved ankomst, det synes jeg blir feil.
Vis hele sitatet...
Det hjelper absolutt ingenting å teste deg ved innreise, det er derfor vi har karantene ved innreise fra enkelte land.

Sitat av kokain_kanin Vis innlegg
er enig med det mange sier over. er en unødvendig riskio. ‘jeg har ikke blitt syk’ er et jævlig dårlig forsvar da den største risikoen ligger ved asymptomatiske bærere! disse menneskene blir ikke dårligere, tester seg ikke, og setter seg jo da ikke i karantene. selv synes jeg at alle som reiser utenfor norge, utenom nødvendig reise som ved f.eks. jobb, er rett og slett respektløse ovenfor sine medmennesker. ja, selv om de setter seg i karantene, ettersom de kan smitte mange på vei hjem!

uansett hvordan du vrir og vender på det koker det ned til at de som drar på unødvendige reiser synes deres egne ønsker er verdt mer en andre menneskers helse, for du vet ikke hvem du kan uvisst gjøre syk, eller verst, ta livet av.
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med du selv har sittet i isolat siden mars?
Ikke beveget deg utenfor utenom absolutt nødvendigheter?
Eller er det kun reiser til utlandet som kan spre smitte?
Og hvorfor er det ikke respektløst å reise på jobbreise, å sette sin egen økonomi foran andres helse burde jo være like ille?
Sist endret av random105675; 18. august 2020 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil si at regjeringen har prøvd, men er så jævlig med ønsker ifra alle kanter at det blir umulig å gjøre det som er best for landet. Nordmenn som trygler om utenmandsferier o.l. Presset blir for stort. Andre land legger seg et sted, og vi må bare følge etter. Selv om regjeringen har gjort sitt, har de virkelig undervurdert nordmenn som vil ha snus.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det hjelper absolutt ingenting å teste deg ved innreise, det er derfor vi har karantene ved innreise fra enkelte land.
Vis hele sitatet...
Fordi man kan være bærer av viruset og likevel få negativt utslag på test?
Sitat av Dartrix Vis innlegg
Vil si at regjeringen har prøvd, men er så jævlig med ønsker ifra alle kanter at det blir umulig å gjøre det som er best for landet. Nordmenn som trygler om utenmandsferier o.l. Presset blir for stort. Andre land legger seg et sted, og vi må bare følge etter. Selv om regjeringen har gjort sitt, har de virkelig undervurdert nordmenn som vil ha snus.
Vis hele sitatet...
Skulle tro du stemte høyre. Regjeringen har ikke gjort alt de kan, det tok nesten et halvt år før det ble mulig å teste seg på flyplassene og det er attpåtil frivillig (selv om en test bare si noe om øyeblikksbildet og du kan fortsatt være smittet selv om testen er negativ).

Det er jo ingenting som stopper regjeringen fra å innføre karantene ved absolutt alle utenlandsreiser.
Det er altfor mange anbefalinger og liten vilje til å gripe inn.
Selv mange karantene brytere slipper jo unna bøter selv om det er tilgjengelig virkemiddel.

Sitat av Herr potet Vis innlegg
Fordi man kan være bærer av viruset og likevel få negativt utslag på test?
Vis hele sitatet...
Ja
Sist endret av random105675; 18. august 2020 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis man ikke klarer en sommer uten å reise eller ta ferie som man alltid har gjort, så har vi store problemer. Klarer man heller ikke å styre seg og unngå festing etc. Så har man enda større problemer. Men for all del, man skal jo ikke føle på skammen.

Drittmennesker og berettigede nordmenn lenge leve.
- Var i utlandet for å ha det moro.

- Reisen min fikk ingen konsekvenser mtp smittespredning hverken i Norge eller utlandet.

- Har ingen formening om hvordan norske myndigheter har håndtert koronasituasjonen.

- Har ingen skam og folk som bryr seg gjør meg ekstremt flau på deres vegne. Kjenner ingen i det virkelige liv som bryr seg. De eksisterer kun på nett så vidt meg bekjent og er nok uten unntak ekstremt kjipe personer i det virkelige liv.

- Snakker/snakket med både venner, kolleger og foreldre angående ferien.

- Korona er middels alvorlig. 99% sannsynlig at det er feil å sette igang tiltak mot det bortsett fra i helse/omsorgs sektoren. Når man ser på samfunnsmessige konsekvenser ved håndteringen har de antakeligvis allerede overgått worst case scenario av et frittspredende corona virus.

En sunn mental helse for alle er også viktig. Og en sunn mental helse kan aldri koeksistere på populasjonsnivå med flere måneders nedstenging. Mine tanker går til barna som blir låst inne av foreldrene sine. Dette kommer alltid til å være verre i min bok enn at enn litt større en vanlig mengde eldre/svake/tilfeldige dør av en sterk influensa.


Grip tak i balla, sleng på deg et munnbind og slut å syt.
Sist endret av cesece; 19. august 2020 kl. 00:01.
Jeg vurderte nesten tidligere i sommer å besøke noe familie i københavn, men tenkte fuck it det kan taes igjen. Jeg synes heller at noe av problemet er at mange bagatelliserer covid 19 som et mildt influensavirus. Er litt mer enn som så gitt!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cesece Vis innlegg
- Korona er middels alvorlig. 99% sannsynlig at det er feil å sette igang tiltak mot det bortsett fra i helse/omsorgs sektoren. Når man ser på samfunnsmessige konsekvenser ved håndteringen har de antakeligvis allerede overgått worst case scenario av et frittspredende corona virus.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at mortalitet ligg på rundt rekna 0.5% så langt? Dvs. 25000 døde om heile befolkinga fekk viruset i Noreg. Og at ting tyder på at ganske mange fleire får seinskader? I tillegg til at mortaliteten antakeleg ville stige, ved at sjukehusa vart overbelasta av tilfeller, om du ikkje innførte tiltak...

Problemet med slike ting er at om tiltaka fungerer etter hensikta, så merker folk lite til sjukdomen. Då framstår tiltaka som overdramatisering - for ting gjekk jo bra.
Jeg har vært utenlands ved flere anledninger siden det "smallt i Eropa, inkludert Italia når de stengte ned. Ingen av reisene har dog vært fritidsreiser.



- Føler du skam?

Nei, men har valgt vekk alle fritidsreiser utenlands.

- Føler du at du ikke kan snakke med personer om hvor du har vært i sommer?

På ingen måte

- Hvor alvorlig tror du Covid-19 kan være?

Tallene er vel ganske klare her, Covid-19 ER alvorlig

Hva angår regjeringens handlinger, tenker jeg det er delt. Det plager meg at de la seg på en strengere linje en FHIm uavhengig av hva man måtte mene var riktig i ettertid, all den tid politikernes oppgave burde være å lytte til de som har forutsetninger for å mene noe om det, kontra å stenge skoler for å "vi se handlekraft". Videre kan jeg ikke fatte at alle reiser skal behandles likt, er det like viktig å få inn årets Granca-tur som det er for folk å få gjøre jobben sin? Turene har vært likebehandlet inntil nylig.

Testopplegget som omsider har kommet i gang på Gardemoen slet en del med iganfskjøringsvansker da jeg besøkte de: mangler oenner/skjemaer osv.
Jeg tok test da de anbefalte alle å gjøre det, hvorpå jeg etter testen fikk beskjed om at jeg til tross for reise til gult land, uten symptomer nå hadde pådratt meg karantene inntil svarene på test var kommet. Jeg antar det er grunnen til at så få benytter seg av (den veldig gode) muligheten til å teste seg.

Før noen spør, ja, all testing av Cocos jeg har hatt med unntak av nylig på Gardemoen, er gjort privat.
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Da regner jeg med du selv har sittet i isolat siden mars?
Ikke beveget deg utenfor utenom absolutt nødvendigheter?
Eller er det kun reiser til utlandet som kan spre smitte?
Og hvorfor er det ikke respektløst å reise på jobbreise, å sette sin egen økonomi foran andres helse burde jo være like ille?
Vis hele sitatet...
prøver du virkelig å likestille jobb med å reise til utlandet på ferie nå?

men for å svare på resten; holder meg innendørs absolutt så mulig som mye, ekstremt få ganger jeg har beveget meg ut døren for unødvendige ærend siden mars. skal ikke lyve på meg at jeg er perfekt, men jeg kan telle gangene jeg har vært ute for annet enn mat eller medisiner med fingrene.

grunnen til at jeg legger vekt på utlandet er at importert smitte er jo en større bekymring, da vi klarte å ha en god grad av kontroll med stengte grenser, men det blir vel ikke lenge til det ikke har noe å si nå som skolene har åpnet.
Vurderer reise til utlandet, men til noen kompiser. Får se hvordan det blir med smitte, kommer til å bli etter "sesongen" er ferdig isåfall.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er klar over at mortalitet ligg på rundt rekna 0.5% så langt? Dvs. 25000 døde om heile befolkinga fekk viruset i Noreg. Og at ting tyder på at ganske mange fleire får seinskader? I tillegg til at mortaliteten antakeleg ville stige, ved at sjukehusa vart overbelasta av tilfeller, om du ikkje innførte tiltak...

Problemet med slike ting er at om tiltaka fungerer etter hensikta, så merker folk lite til sjukdomen. Då framstår tiltaka som overdramatisering - for ting gjekk jo bra.
Vis hele sitatet...
Dengufeber med god medisinsk oppfølging har dødelighet på oppimot 1%. Skal vi utradere mygg eller kanskje evakuere 25%(?) av verdens bebodde landareal? Hvertfall ikke finn på å reis til Thailand/Brasil!

Hvordan kan de leve under slike omstendigheter? Her må man låse seg selv inne og stenge alle vinduer ASAP!

Covid er alvorlig og farlig. Man bør ta forhåndsreglene man føler er nødvendig og regjeringen gjør en god jobb i å informere om dette. Nedlåsning av samfunnet fungerer dessverre hverken økonomisk eller menneskelig.

Milde restriksjoner er etter min mening logisk i første omgang mtp overbelastning av helsevesen. Det har seg dog slik nå at nok folk har forstått alvoret at selv med 0 restriksjoner utenom helsesektor, så ville fortsatt aldri helsevesenet blitt overbelastet.
En stor nok del av befolkningen ønsker å unngå å få Covid, og å unngå det er jævlig enkelt. Bruk munnbind og unngå nærkontakt med andre. Har du et fungerende immunforsvar så vil du da aldri få covid.

Basically noe ala hva Japan gjorde.
Ingen grunn til å føle skam - med mindre man er en del av den sittende regjering, tenker jeg. I en tid som nå, med en pandemi og dertil døde folk og sjuke folk overalt på kloden så var det å åpne opp for utenlandsreiser populist-politikk. Politikerne åpnet opp grensene, men la inn inn en ventil og la til; de anbefaler ingen som ikke MÅ å reise utenlands. Både regjeringen og alle andre så jo hvordan det ble. Folk reiste på ferie utenlands, og hadde det gått bra så hadde regjeringen tatt æren for fantastisk sommer. Nå gikk det ikke strålende vel - og da skyver regjeringen ansvaret på enkeltmennesket.

Nei - denne skammen får regjeringen ta på seg.

Selv var jeg for blakk i sommer til noe annet enn en gratis hyttetur "i nabolaget". Om ikke hadde jeg kanskje tatt meg en tur, tross alt. Om ikke annet så hadde jeg kanskje sørget for å "tanke godt opp" på harryhandel'n så jeg hadde hatt snus og svenskevarer fram til nyttår.

Erna har holdt koken under pandemien, åpnet hardt og stengte landet. Så vet jeg ikke om hun ble sommer-lat eller corona-lei. Men hun og gjengen har ikke vært helt på ballen fra sommeren og frem til nå.

Så får vi krysse fingra for at skolestart, sfo og barnehager ikke øker smitten dramatisk nå fremover. Ta ansvar skaff sprit.
Sitat av kokain_kanin Vis innlegg
prøver du virkelig å likestille jobb med å reise til utlandet på ferie nå?

men for å svare på resten; holder meg innendørs absolutt så mulig som mye, ekstremt få ganger jeg har beveget meg ut døren for unødvendige ærend siden mars. skal ikke lyve på meg at jeg er perfekt, men jeg kan telle gangene jeg har vært ute for annet enn mat eller medisiner med fingrene.

grunnen til at jeg legger vekt på utlandet er at importert smitte er jo en større bekymring, da vi klarte å ha en god grad av kontroll med stengte grenser, men det blir vel ikke lenge til det ikke har noe å si nå som skolene har åpnet.
Vis hele sitatet...
Jeg synes bare det er merkelig å kalle de som reiser for respektløse og at de setter seg selv før andres helse samtidig som du mener at jobb er viktigere enn andres helse.