Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3154
Det er en vei i nærheten av meg som er ment å være en 30 sone, kjører alltid i 30 langs veien osv, men skiltet som tilsier at det skal være 30 sone er tidligere opphevet av et kryss. I motsatt kjøreretning er det rett skiltet.

Det jeg egentlig lurer på er om noen da hadde kjørt der i 50KM/t for så å bli stoppet av politiet: Kunne politiet straffet personen for det da? Det er åpenbart ment å være 30 sone, men er teknisk sett ikke en 30 sone.

Holder meg selv i 30 i området, men ble litt nysgjerrig på hva konsekvensene ville ha vært

Hvor det er ment å være 30kmt* Vet ikke hvor jeg redigerer tittelen

Hvor det er ment å være 30kmt* Vet ikke hvor jeg redigerer tittelen
Sist endret av Lemoop; 14. juni 2017 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva mener du med opphevet av kryss? Fartsgrenser oppheves ikke av kryss.
Hvor fort må man kjøre for å miste førerkortet?
Her har du politiets veiledende liste.

30-sone 56 km/t
40-sone 66 km/t
50-sone 76 km/t
60-sone 86 km/t
70-sone 106 km/t
80-sone 116 km/t
90-sone 131 km/t
100-sone 141 km/t
110-sone 151 km/t

Er fartsgrensen 60 km/t må du kjøre 25 km/t eller saktere over grensa for å beholde førerkortet. For grenser over 60 km/t gjelder 35 km/t som en magisk overskridelsesgrense. På motorveger er grensen 40 km/t over det tillatte.

Slik var det i 2014, vet ikke om reglene er blitt endret.
http://www.rbnett.no/nyheter/article10262507.ece
Du får bot uansett om du kjører under fartsgrensen dersom du kjører uansvarlig fort.
Sitat av trallaren Vis innlegg
Hva mener du med opphevet av kryss? Fartsgrenser oppheves ikke av kryss.
Vis hele sitatet...
De oppheves vel ikke direkte av kryss per definisjon, men ettersom det kommer biler inn fra disse kryssene, skal veien skiltes dersom den fraviker den generelle fartsgrensen (50/80).
Hvis det da ikke er skiltet etter et veikryss, kan man i teorien regne med at det er den generelle fartsgrensen som gjelder.

Siterer også fra denne artikkelen: http://www.itromso.no/nyheter/2017/0...t-14656584.ece

Misforståelsen skjedde på Skattøra. Grunnen var en feil der 40-sonen blir opphevet av et kryss.

– Det er mangelfull skilting der. Du kommer i en 40-sone som blir opphevet av et kryss uten at det er skiltet på nytt. Da er det 50-sone, sier Martinsen.
Vis hele sitatet...
TS:
Det må dog merkes at fartsgrensen fortsatt er gjeldende dersom det er "Sone" det er snakk om, ettersom du bruker det ordet.
Ved "Sone" vil fartsgrensen gjelde all videre kjøring inntil "Sone" er opphevet, selv etter veikryss.

Det du beskriver er vel noe av det som blir nevnt i artikkelen jeg linket til over.
Sist endret av MrCryptical; 15. juni 2017 kl. 01:11.
Trådstarter
69 6
Sitat av MrCryptical Vis innlegg
De oppheves vel ikke direkte av kryss per definisjon, men ettersom det kommer biler inn fra disse kryssene, skal veien skiltes dersom den fraviker den generelle fartsgrensen (50/80).
Hvis det da ikke er skiltet etter et veikryss, kan man i teorien regne med at det er den generelle fartsgrensen som gjelder.

Siterer også fra denne artikkelen: http://www.itromso.no/nyheter/2017/0...t-14656584.ece



TS:
Det må dog merkes at fartsgrensen fortsatt er gjeldende dersom det er "Sone" det er snakk om, ettersom du bruker det ordet.
Ved "Sone" vil fartsgrensen gjelde all videre kjøring inntil "Sone" er opphevet, selv etter veikryss.

Det du beskriver er vel noe av det som blir nevnt i artikkelen jeg linket til over.
Vis hele sitatet...
Artikkelen er akkurat det jeg tenker på! Ser jeg godt kunne forklart situasjonen litt bedre, og det er da at det ikke er skiltet med nytt 30kmt skilt, og det gjelder vanlige påbudskilt, ikke soneskilt.
Fartsgrensen har da gått til den generelle grensen på 50 siden det er tett bebygd