Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1032
PC-en jeg håpet å holde i live en stund til med en ny SSD-disk må oppgraderes, da stue-PC-en ikke kommer til å klare å dra Civilization VI som snart kommer ut.

Derfor tenker jeg å oppgradere den med nytt hovedkort, prosessor, minne og strømforsyning. Sistnevnte pga. jeg har fått tak på et Radeon HD6950 grafikkort. som krever minst 500W, min gamle har bare 400W.

Ser denne listen grei og kompatibel ut?

Prøver å få til en balansegang mellom billigst mulig, men ikke altfor dårlige deler, slik at det varer en stund. Følger med på noen dyrere deler også, i tilfelle de kommer på tilbud innen jeg trenger dette.
Sist endret av Viva la Opium; 7. oktober 2016 kl. 13:33.
Ser de nyeste i3 prosessorene gir ganske syke benchmarks så hvis du vil ta steget over til en i3 er det å anbefale.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Jeg har selvsagt sett meg blind på at i5 høres bedre ut enn i3, men ser jo av disse sammenligningene at i3 har noen fordeler, men er det virkelig nok mot f.eks. den høyere L2-/L3-cachen til i5?

Denne (ekstremt uhøytidelige) testen viser at i5-en kommer bedre ut, mens denne peker på flere fordeler for i3-en.

Dog er jo i3-en 250 kroner billigere, hmmm.
Sist endret av Viva la Opium; 8. oktober 2016 kl. 17:01.
i5-en har fire kjerner, og med mindre det er viktig å spare de kronene ville jeg absolutt anbefalt å gå for det. Både med tanke på ytelse nå i spill og applikasjoner som utnytter fler enn to kjerner og hvor holdbar prosessoren er.
Sist endret av Nichotin; 9. oktober 2016 kl. 01:22.
Ville ikke kjøpt akkurat den i5'en. Altså i5 6400. Den kjører kun på 2.7Ghz. Ikke rart i3'en vinner på en-kjerne tester da den kjører 3.9Ghz. Skulle jeg kjøpt selv ville jeg ikke handlet noe under i5 6500 hvis jeg skulle hatt en i5.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Jepp, har både 6500 og 6600 på overvåkingslista mi, i tilfelle de faller i pris. Går nok mest sannsynlig for 6500.

Civ VI kommer jo ut 21. oktober, så håper på noen usannsynlige tilbud før jeg uansett bestiller delene ved begynnelsen av neste uke.