Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2872
God dag, det kan hende at jeg skal jobbe noen ekstra dager i uka for bedriften og lurer på hvordan det er angående lønn. Er det slik at jeg får den vanlige lønna mi, eller har jeg krav på bedre betalt siden det egentlig er utenfor læretiden min? Og har jeg lov til å nekte å jobbe disse ekstra dagene?
Sist endret av Ekvivokk; 20. mai 2015 kl. 00:02.
Sitat av http://elevombudene.no/finnmark/for-laerlinger/rettighetene-dine-laerling?start=6
Arbeid utover lovens grenser er overtid, og skal normalt være maks 10 timer per uke, 25 timer over fire sammenhengende uker og 200 timer i året. Tillitsvalgte og Arbeidstilsynet kan i noen tilfeller tillate mer. Du har lov til å jobbe mer frivillig, men ikke over 13 timer per dag og 48 timer per uke.
Arbeid utover avtalt arbeidstid skal bare gjennomføres når det er et særlig og tidsavgrenset behov for det. Hvis bedriften gjennomgående trenger overtid, bør den altså heller ansette flere.
Læretiden for de fleste fag er 2 år i 100% stilling. Det skal normalt ikke være behov for at lærlinger jobber overtid.
Overtid skal lønnes med minst 40% tillegg i lønna per time, og kan etter skriftlig avtale tas ut som avspasering. For overtidstimer skal du lønnes som en ufaglært arbeider, ikke som lærling.
Vis hele sitatet...
Merk punktet om at overtidsbetaling SKAL baseres på lønna til en ufaglært arbeider, ikke din lærlinglønn.
Sitat av Forconin Vis innlegg
Merk punktet om at overtidsbetaling SKAL baseres på lønna til en ufaglært arbeider, ikke din lærlinglønn.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde nettopp en runde med advokat på dette, du tar feil. Ingenting SKAL baseres på ufaglært arbeider, bedriften kan VELGE å gjøre det om de vil.

Edit: Jeg ble også fortalt av lærlingombudet at man skal ha ufaglært lønn, men når vi ringte de i etter tid av dette sa de noe slikt: "Nei, det har ikke vi sagt, vi har sagt at bedriften kan velge å gjøre det"
Sist endret av Siilverpants; 20. mai 2015 kl. 08:07.
Ekvivokk's Avatar
Trådstarter
Men nå jobber jeg 2 ut av 5 dager, altså 40% stilling (?), hvis jeg da skal jobbe 60, 80 eller 100% stilling, hvordan blir det da, siden jeg kan jo ikke akkurat jobbe 3 dager overtid pr. uke etter loven.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Men nå jobber jeg 2 ut av 5 dager, altså 40% stilling (?), hvis jeg da skal jobbe 60, 80 eller 100% stilling, hvordan blir det da, siden jeg kan jo ikke akkurat jobbe 3 dager overtid pr. uke etter loven.
Vis hele sitatet...
Jo det kan du, du overstiger ikke maksimum antall timer per uke. Da har jeg regnet med at du jobber 7 og en halv time om dagen.
Ekvivokk's Avatar
Trådstarter
Jeg syntes bare det høres rart ut at man kan være ansatt i 40% stilling, så kan arbeidsgiver "velge" om du skal jobbe hel uke, det virker jo som det er brudd på en eller annen lov da det gir, ikke meg riktig nok, men kan gi andre veldig usikre jobbforhold.

Siden da kan du jo ansette folk i 40%, be dem jobbe ekstra noen uker uten overtid, så si at de ikke får jobbe noe mer enn 40% to uker etter det igjen. Virker feil.
Prøv og be om overtidstillegg, ganske sikker på at areidsgiveren din har en dårlig sak hvis han krever at du jobber mer en hva kontrakten din tilsier, på normal lønn.
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Jeg hadde nettopp en runde med advokat på dette, du tar feil. Ingenting SKAL baseres på ufaglært arbeider, bedriften kan VELGE å gjøre det om de vil.

Edit: Jeg ble også fortalt av lærlingombudet at man skal ha ufaglært lønn, men når vi ringte de i etter tid av dette sa de noe slikt: "Nei, det har ikke vi sagt, vi har sagt at bedriften kan velge å gjøre det"
Vis hele sitatet...
Overtidsbetaling skal baseres på lønnen til en ufaglært arbeider, dette for å forhindre misbruk av lærlinger. Lærlinger skal kun jobbe en 100%-stilling, all overtid skal lønnes som en ufaglært arbeider + overtidstillegg.

Lærlinger som blir pålagt overtidsarbeid skal lønnes som ufaglærte arbeidstakere. Dette er et resultat av lønnsoppgjøret mellom LO/NHO 2008. LO fikk gjennomslag for at overtidsarbeid ligger utenfor lærekontrakten. Det betyr at lærlinger ved overtidsarbeid må lønnes etter overenskomstens regler for ufaglærte, dvs. arbeidstakere uten fag eller svennebrev. Ny bestemmelse i Fellesoverenskomsten har følgende ordlyd:

§ 3-1 Generelt for alle kategorier lærlinger og lærekandidater
Overtidsgodtgjørelse
Ved overtidsarbeid skal lærlingene minst lønnes som øvrig ufaglærte i bedriften.
Grunnlaget for beregning av overtidsgodtgjøre er satsen i § 2-8 – Overtidsgodtgjørelse.
Ved akkordarbeid, se § 4-10 nr 2.

Dersom bedriften har egen lønnssats for ufaglærte i sitt lønnsystem, så er det denne satsen som skal benyttes. Dersom bedriften ikke har slik lønnssats, må minstelønnssatsene i overenskomsten brukes. Disse er kr. 127,50 eller 132.50 etter ett års praksis.

Grunnlaget for beregning av overtidstillegget på 50 % eller 100 % er satsen i fellesoverenskomsten på kr 188,50. Ved eventuell overtid ved akkordarbeid fastsettes andel i akkorden på samme måte som for ufaglært.

Regneeksempel på overtidslønn for timelønnet
Bedriftens lønn til ufaglært kr. 127,50 pr time
+ Overtidstillegg kr. 188,50 x 50 % kr. 94,25 pr. time
= Betaling for overtid til lærling kr. 221, 75 pr time

For overtidsarbeid etter kl 21.00 betales fullt overtidstillegg på kr 188,50. I eksempelet over blir samlet overtidsbetaling til lærlingen etter kl 21.00 følgelig kr. 316,00 pr time.
Vis hele sitatet...
Ekvivokk's Avatar
Trådstarter
Jeg har et litt annet tilfelle hvor jeg går TAF så jeg jobber kun 2 dager i uka og skole 3 dager, skal ringe inn til lærlingkontoret og spørre.