Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1631
Jeg vurderer å kjøpe denne forsterkeren.
Noen som har erfaringer med denne? Husker ikke helt hvordan høytalere jeg hadde men kan huske så mye som at det var 350W på hver høytalere... Kan sjekke det når jeg kommer hjem
Hvor mange watt høyttalerene er på har absolutt ingenting å si mtp om forsterkeren skal klare å dra de. Du må finne ut følsomheten, det står som regel bakpå, i desibel (f.eks 90db). Det sier hvor høyt høyttaleren spiller med en watt inn. Jo lavere nummer, jo mer tungdrevne er de. Je ghar selv hatt 316 og det er en OK forsterker, men den er ikke akkurat et kraftverk.

Finn ut følsomheten (og/eller hvilke høyttalere det er) så er det lettere å gi svar på om det er et bra kjøp for din del.
Trådstarter
61 6
Sitat av Hobby Vis innlegg
Hvor mange watt høyttalerene er på har absolutt ingenting å si mtp om forsterkeren skal klare å dra de. Du må finne ut følsomheten, det står som regel bakpå, i desibel (f.eks 90db). Det sier hvor høyt høyttaleren spiller med en watt inn. Jo lavere nummer, jo mer tungdrevne er de. Je ghar selv hatt 316 og det er en OK forsterker, men den er ikke akkurat et kraftverk.

Finn ut følsomheten (og/eller hvilke høyttalere det er) så er det lettere å gi svar på om det er et bra kjøp for din del.
Vis hele sitatet...
Hmm detta var alt jeg fant om det er til hjelp

http://i.imgur.com/zHTAnE8.jpg
Ut fra hva jeg har lært, er det gunstigere å ha en for kraftig forsterker kontra en for svak forsterker, da du lett kan ødelegge høyttalerne med å spille for høyt med en for svak forsterker i forhold til høyttalerne.
Nå er jo det igjen avhengig av hvordan du har tenkt til å spille, og det har sikkert også skjedd mye med forsterkere siden jeg drev på med hi-fi.
Fant litt info på denne siden, hvis det er de samme høyttalerne du har, står det at følsomheten er på 96 dB.

Det jeg ville gjort, var å kontakte Hi-Fi klubben og hørt om de synes forsterkeren du har sett på, passer bra sammen med høyttalerne du har.
Hvis du skal ha NAD ville jeg gått for en 326BEE, men denne koster endel mer. 316BEE passer for små bokhyllehøyttalere hovedsaklig, som f.eks Dali Concept/Zensor 1, etc (vel, i den størrelsesklassa ihvertfall). Regner med at ettersom du har Proson er du glad i bass og å dra på litt (vell, jeg drar visst alle Prosoneiere over én kam :P ), og da kommer den til å bli sinnsykt varm ettersom den er rimelig svak/spinkelt utrusta om du ser på strømforsyninga. Det du kan gjøre er å stikke ned på Hifiklubben og deponere på en forsterker slik at du får testet den hjemme. Da betaler du et depositum som du får igjen om du ikke kjøper forsterkeren, evt. blir den summen trukket fra totalsummen om du kjøper den.

Har gjort dette utallige ganger på HFK Trondheim.