Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1552
Hey ho, tenkte å bygge meg en mini-PC til å ha i stua, som i tillegg til spille av lyd og film også skal brukes til litt spilling. Ja, også vil vi at den skal være lydløs.

Jeg har satt opp en liste her:

Listen jeg referer til.

I tillegg til punktene på listen kommer også:
  • Streacom Slimline SATA & Power Cable x 3: 297,-
  • INTEL CORE I3 3220T 2.80GHZ 3MB S-1155 IVY: 999,-
  • Kjølepasta (anbefalinger? Leste om en som brukte kjeramisk pasta for at det ikke skulle være så farlig om han sølte litt, da det går med en del, er det lurt, fett eller bra?)
SSD-ene jeg har valgt er a: fordi de er på tilbud og b: fordi de kommer ålreit ut i tester.

I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

1: Passer alt? Alt er basert på Streacom-kabinettet, hvorpå jeg har basert meg på et 1155-hovedkort (som i følge Streacom skal passe). Det jeg er mest usikker på er skjermkortet.

2: Vil den duge til spill? Målet er å få til Sims 4 (samboer), som visstnok skal være snilt mot dårligere speccede PC-er.

3: Her står det at maks. «Thermal Design Power (TDP)» er på 95 W for dette kabinettet. Er dette da kun for prosessoren, eller for alle komponentene?

Prosessoren jeg har funnet nå skal dra 35 W og skjermkortet står det skal dra 29–32 W (finner ingen definitiv kilde), regner med at disse i kombinasjon ikke drar mer enn 95 W. Dog kan jeg jo klaske til med en i5 eller i7 som drar 65 W hvis det kun gjelder prosessoren.

4: Er det noe jeg ikke har tenkt på, ev. innspill og forslag?
Sist endret av Viva la Opium; 25. juli 2014 kl. 13:06.
Det skjermkortet er såpass basic og gammelt at du kommer bedre ut ved å bruke den integrerte grafikken på prosessoren. Sånn sett anbefaler jeg sterkt å finne et kompatibelt LGA1150-hovedkort istedenfor, og benytte deg av Haswell-prosessorer. Ikke bare fordi de er nyere, men fordi den integrerte grafikken der er kraftig forbedret både med tanke på filmavspilling og spillytelse. Sims 4 burde fungere helt kurant på et slikt oppsett.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Godt innspill! Jeg antok at 1155 måtte være nyere enn 1150, men tenkte ikke over Ivy Bridge vs. Haswell.

Har laget en oppdatert liste her. Der er et oppdatert hovedkort, i5 4570s 65 w-prosessor og intet skjermkort.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
GT 610 er IKKE laget for noe som helst av spill, det er mer siktet for folk som vil spille av video eller bruke en lett maskin til feks. mail/nettleser.

En GT 640 koster ikke såpass mye mer, men er alikevel ganske mye bedre til spill. Jeg har iallefall brukt en GT 440 i en maskin jeg bygde til dama, og den klarer the sims 3 ganske greit.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Ref. innlegget over, så utgår skjermkort mest sannsynlig, men den du lenker til ville nok ikke passet uansett, da den krever 2 «slots», er ikke plass til mye mer enn 1.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Kan jo legge til at jeg nå har bestilt det som ble skissert i den siste lista. Jeg kommer til å poste hvordan den funker etter jeg har svettet og bannet og forhåpentligvis klart å sette det hele sammen.

Dog måtte jeg bestille kabinettet fra Italia, da det ikke var på lager i noen andre fornuftige butikker – til fornuftige priser – så det kan muligens ta sin tid. Litt ergerlig da jeg mest sannsynlig får all innmaten lenge før.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan har prosjektet gått?
▼ ... noen uker senere ... ▼
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Glad du spurte!

Som forventet ble det litt svetting og banning under monteringen, men det er mest selvforskyldt i den grad jeg ikke var forutseende nok med noen småting. F.eks. glemte jeg å plugge i en kabel i den interne delen av strømforsyningen, som ville vært 100 ganger enklere å gjøre før kjølerørene var montert, men klarte å få lirket den inn.

I tillegg måtte jeg, som forventet utifra hva jeg leste i denne posten bøye litt på det ene kjølerøret for at det ikke skulle være i kontakt med den interne delen av strømforsyningen, som man ser på dette bildet lånt fra nevnte tråd (røret helt til høyre):



Også misforstod jeg litt med SATA-kablene, jeg trodde man måtte ha 3 stk. av «Streacom Slimline SATA & Power Cable x 3», men det holder med én slik + at man må kjøpe en SATA-kabel i tillegg (såfremt det følger med en kabel til hovedkortet, slik det gjorde i mitt tilfelle). Altså én kombinert strømkabel/SATA-kabel og to SATA-kabler.

I bruk fungerer den ganske fint, den er plassert i et TV-møbel med åpen dør foran og mange hull borret i bakveggen bak for mest mulig luft. Den høyeste temperaturen jeg har sett var da det ikke var hull i bakveggen og døra var lukket pga. samboeren min sin uvitenhet, da var det et temperaturpunkt som var over 80 grader og CPU-en lå på noe over 70. Jeg brant meg da jeg tok på toppen av den.

Men når samboeren min spiller Sims 4 ligger det høyeste temperaturpunktet på noe over 70–75, mens CPU-en ligger på rundt 60–65, når man bare surfer / ser på filmer e.l. ligger den noe lavere.

Kravet fra husstanden var at den skulle være lydløs og klare å dra Sims 4 innstilt på «høy», begge deler gjør den med bravur!
Sist endret av Viva la Opium; 10. september 2014 kl. 09:51.