Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6119
Hvordan er det å låne han bilen min når han er på besøk i Norge?

Han har USA førerkort og er 17 år han blir her i ca 1 måned.
Hvordan blir det da med låning av bil? får jeg problemer eller har han lov siden han bare er på besøk ikke skal bo her mtp bytte til norsk førerkort?

Prøvde å søke litt på nettet og ringe statensvegvesen/Politi men de har vist ikke søndagsåpen.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...A+eller+Canada

Kan jeg kjøre med mitt amerikanske/canadiske førerkort i Norge?
Dersom førerkortet er fullverdig, du oppfyller de norske alderskravene og 6 måneders sammenhengende opphold kan dokumenteres, er ditt amerikanske førerkort gyldig i 3 måneder etter hjemkomst, jf. førerkortforskriften § 9-4, annet ledd.
Sist endret av Xernox; 20. april 2014 kl. 19:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Aldersgrensa er 18 i Noreg. Han er under det, og kan ikkje køyre bil i Noreg. End of discussion.
Han er amerikansk statsborger ikke norsk.
Statsborgerskap er ikke relevant i så måte, det er uansett norske regler som gjelder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Han er amerikansk statsborger ikke norsk.
Vis hele sitatet...
Hjelper ikkje. Førerkortforskrifta §8-2, siste ledd:
Førerkortinnehavere må oppfylle norske alderskrav i aktuelle førerkortklasser.

Alderskrav klasse B er 18 år.
Så hvis han er 18 så får jeg ingen konsekvenser??
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Så hvis han er 18 så får jeg ingen konsekvenser??
Vis hele sitatet...
Hvis han er 18 så oppfyller han jo aldersreglene. Er han 17 gjør han ikke det.
Nei men det er jo noe sånn piss med at norske folk ikke kan kjøre med svensk skilta bil etc. så hva vet jeg.
Man kan jo fint kjøre bil med svenske skilter i Sverige!
kjedelig streiting
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Nei men det er jo noe sånn piss med at norske folk ikke kan kjøre med svensk skilta bil etc. så hva vet jeg.
Vis hele sitatet...
Det er pga risiko for avgiftsunndragelse. Etter hva jeg vet kan en fint ta en prøvetur med en svensk kompis sin bil i Norge så lenge den svenske eieren sitter på.
Så han kan låne bilen min hvis jeg sitter på eller har ikke det noe å si siden han ikke har norsk statsborger og ikke de lovene følger han.
kjedelig streiting
De lovene gjelder kun for utenlandskregistrerte kjøretøy i Norge ja. Så lenge han oppfyller de norske kravene for å kjøre med sitt amerikanske førerkort(sitert noen poster opp), så skal alt være i orden. Som amerikaner kan det nok også være lurt å minne han på høyreregelen, da de jo i USA har bytta ut så og si alt av vikepliktregler med stoppskilt.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Han har USA førerkort og er 17 år han blir her i ca 1 måned.
Vis hele sitatet...
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Så han kan låne bilen min hvis jeg sitter på eller har ikke det noe å si siden han ikke har norsk statsborger og ikke de lovene følger han.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Aldersgrensa er 18 i Noreg. Han er under det, og kan ikkje køyre bil i Noreg. End of discussion.
Vis hele sitatet...
10 fuckings tegn
Sist endret av CosmoKramer; 20. april 2014 kl. 21:57.
Kort (Langt) oppsummert:
Så fremt kompisen din oppfyller de Norske kravene for å kjøre kjøretøy klasse B (Personbil), så kan han kjøre bil her i Norge. Disse kravene innebærer blant annet at han har et gyldig førerbevis fra landet han er fra, samt at han oppfyller de spesifikke norske kravene, deriblant fylte 18 år. Disse reglene har ingen unntak som jeg vet om, så det spiller ingen rolle om du sitter på eller hva; kompisen din kan ikke kjøre i Norge i og med at han ikke er fylt 18.
Sist endret av Deadlock Radium; 20. april 2014 kl. 21:54.
Tusen takk.. Kompisen min fyller 19 innen han kommer til Norge. Jeg som hadde regna feil.
Han har høyst sannsynlig sertifikat for automatgiret bil, dette er ikke gyldig for å kjøre en manuelt giret bil, hvis det er det du har.
Faen, tenkte ikke på det :P
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
og 6 måneders sammenhengende opphold kan dokumenteres

Fra loven sitert lenger oppe, tror nok ikke han kan kjøre.
Sitat av Choobe Vis innlegg
og 6 måneders sammenhengende opphold kan dokumenteres

Fra loven sitert lenger oppe, tror nok ikke han kan kjøre.
Vis hele sitatet...
Som sakt han skal bare være her i ca 1 måned, så drar han tilbake til USA hvor han bor og har statsborgerskap
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av keentoo Vis innlegg
Han har høyst sannsynlig sertifikat for automatgiret bil, dette er ikke gyldig for å kjøre en manuelt giret bil, hvis det er det du har.
Vis hele sitatet...
Den distinksjonen gjeld ikkje nødvendigvis på utanlandske førarkort, som ikkje har samme kodesystem som norske. Det står kun om klasser i førarkortforskrifta, så det ville ikkje eg tenkt for mykje på.

Men ta med internasjonalt førarkort. Det får han i USA.

Og choobe: les kontekst for seks måneders opphold... Du er på viddene.

Er han over 18, har gyldig førarkort, kan han køyre bil i Noreg.
Sitat av Choobe Vis innlegg
og 6 måneders sammenhengende opphold kan dokumenteres

Fra loven sitert lenger oppe, tror nok ikke han kan kjøre.
Vis hele sitatet...
6 måneder gjelder hvis du som nordmann har tatt førekort i utlandet, da må du ha vært minimum 6 måneder i utlandet, for at du skal kunne bruke det i Norge.
Bare kjør. Blir man stoppa og det er ulovlig, så si det som du er. Dere trodde det gikk bra. Det skjer ikke noe farlig eller alvorlig. I verste fall må dere la bilen bli stående.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Bare kjør. Blir man stoppa og det er ulovlig, så si det som du er. Dere trodde det gikk bra. Det skjer ikke noe farlig eller alvorlig. I verste fall må dere la bilen bli stående.
Vis hele sitatet...
Nei, problemet er om du vraker bilen utan gyldig førarkort. Då vert det fort regresskrav, der du må betale tilbake til forsikringsselskapet.

Om du i tillegg er uheldig nok til å t.d. bryte vikeplikta uforvarande, og skade nokon, så kan det verte regresskrav på personskaden og - og det vil lette deg for mange ganger bilens verdi fort.

Så å køyre bil utan gyldig forsikring og førarkort er det mest idiotiske du kan finne på omtrent. Det er ein av få ting som kan gjere deg til gjeldsslave på sekunder i Noreg.
Enten har veldig mange der ute dårlig fantasi, eller så er det veldig få som virkelig forstår hva som menes med "i verste fall ..."

Som slashdot nevnte; Å bli stoppet av politiet er sjeldent det verste som kan skje, det er faktisk på den "gode ting som kan skje" enden av skalaen..
Tror 6 mnd opphold viser til hvor lenge en nordmann må ha bodd i et gitt land før hans sertifikat fra det landet er gyldig her i Norge.
Sikkert for å forhindre at noen stikker på en ukestur for å ta sertifikatet i et annet land.