Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 24165
Jeg har prøvd å funnet ut av dette, men greier ikke finne noe konkret svar.

Hvis man har en regning på noen titalls tusen og ikke betaler namsmann før fristen for innbetalning er gått ut, hva skjer da?

Kommer de hjem til deg med politiet og henter ALT man eier? Eller bruker de tvangstrekk fra bankkontoen din? Hva er vanlig praksis?
Sist endret av Undiken; 11. november 2013 kl. 20:46.
Først og fremst er det vel trekk i lønn og andre ytelser du har. Om du feks eier en bil og har 10 kreditorer som ønsker trekk i lønn så er det kun en i gangen som får det så kan en av dem begjære bilen din tvangssolgt. Det gjelder også eiendeler. Men de kommer ikke på døren med det første og røsker med seg alt de finner
Sitat av Dasset Vis innlegg
Først og fremst er det vel trekk i lønn og andre ytelser du har. Om du feks eier en bil og har 10 kreditorer som ønsker trekk i lønn så er det kun en i gangen som får det så kan en av dem begjære bilen din tvangssolgt. Det gjelder også eiendeler. Men de kommer ikke på døren med det første og røsker med seg alt de finner
Vis hele sitatet...

Nå har jeg bare trygd på ca. 10.000 i måneden, tar de alt eller levner de meg noe til overs til mat og sånt? Eier absolutt ingenting av verdi utenom en gammel Galaxy S2 og en enda gamlere laptop, har kun skrot og bor hjemme hos mine foreldre..
Sist endret av Undiken; 11. november 2013 kl. 20:51.
Du får vel brev fra namsmannen hvor du blir innkalt til møte med han/henne. Her følger det ogs med ett skjema som du skal skrive utgifter, inntekter osv på som du eventuelt kan sende ferdig utfylt i retur dersom du ikke ønsker å møte namsmannen face to face.

De kommer ikke til å ta mobiltelefonen ifra deg, og dersom du ikke har noen verdier å ta pant i så har du ikke det. De tar ikke noe fra foreldrene dine osv.
De tar heller ikke hele inntekten din, du skal ha penger å leve for. Jeg tipper at med 10 000 i inntekter og dersom du betaler litt for deg der du bor så er det ikke mye for kreditor å hente. De kan gå til skrittet å slå deg personlig konkurs med heller ikke her har du mye inntekt å ta av. Jeg anbefaler deg å ringe namsmannen og prate med de, hyggelige vanlige folk som ikke er ute etter å ta deg.
Sist endret av Dasset; 11. november 2013 kl. 20:56.
Skylder du noen penger, f.eks pga en ubetalt regning så kan kreditor (den du skylder penger) sende kravet til namsmannen for å få pant i noe du eier, slik som bil,hus eller lignende. Har du ikke noe av verdi så vil de som oftest begjære utleggtrekk i lønna di og du trekkes da et visst beløp hver måned, men det er begrenset hvor mye de kan trekke da du skal ha til livsopphold og løpende utgifter. Det er egne satser for livsopphold og boutgifter og dette kan variere till fra kommune til kommune. Du vil i første omgang få et brev om "utleggsforetning" hvor du må fylle ut et skjema med inntekt og utgifter og eventelt eiendeler du kan stille som "pant/sikkerhet". I dette brevet vil det stå at utleggsforretningen er på bopel eller namsmannens kontor. Med "pant" menes at dersom du f.eks eier en bil så kan namsmannen selge denne hvis du ikke gjør opp kravet etter en viss tid (avdragsordning).

Mitt råd er å betale så fort som mulig. Namsmannen gir ikke opp ;-)

Du vil også bli registrert med betalinganmerkning.
De vil ikke ta alt du får i trygd, du har fortsatt krav på nok penger til å leve, det samme gjelder om du hadde jobbet.
Hvordan satsene er for livsopphold akkurat nå vet jeg ikke, men du mister ikke alt.
Sitat av tubtau Vis innlegg
Skylder du noen penger, f.eks pga en ubetalt regning så kan kreditor (den du skylder penger) sende kravet til namsmannen for å få pant i noe du eier, slik som bil,hus eller lignende. Har du ikke noe av verdi så vil de som oftest begjære utleggtrekk i lønna di og du trekkes da et visst beløp hver måned, men det er begrenset hvor mye de kan trekke da du skal ha til livsopphold og løpende utgifter. Det er egne satser for livsopphold og boutgifter og dette kan variere till fra kommune til kommune. Du vil i første omgang få et brev om "utleggsforetning" hvor du må fylle ut et skjema med inntekt og utgifter og eventelt eiendeler du kan stille som "pant/sikkerhet". I dette brevet vil det stå at utleggsforretningen er på bopel eller namsmannens kontor. Med "pant" menes at dersom du f.eks eier en bil så kan namsmannen selge denne hvis du ikke gjør opp kravet etter en viss tid (avdragsordning).

Mitt råd er å betale så fort som mulig. Namsmannen gir ikke opp ;-)

Du vil også bli registrert med betalinganmerkning.
Vis hele sitatet...


Jeg har flere kreditorer og jeg har allerede fått brev fra namsmannen om utleggsforretning. Det sto at den skulle avholdes på namsmannens kontor om noen dager, om jeg husker rett.

Problemet er at jeg aner ikke hvilke kreditorer jeg har siden alle regningene og papirer fra namsmannen er blitt tatt ifra meg (komplisert). Jeg må antageligvis ringe namsmannen og få de til å oversende kravene fra kreditorene slik at jeg får en oversikt igjen..

I tillegg har jeg jo bedt om betalingsutsettelse fra nesten alle mine kreditorer fra før av så tviler på de er så hjelpsomme med å utsette enda flere gang.

Faen..
Så lenge du har prøvd å gjøre ditt beste med å få til en avtale med kreditorene, og de ikke ønsker å gjøre noen avtale med deg, så kan du søke namsmannen om å få gjeldsordning.

Sitat av Undiken Vis innlegg

I tillegg har jeg jo bedt om betalingsutsettelse fra nesten alle mine kreditorer fra før av så tviler på de er så hjelpsomme med å utsette enda flere gang.

Faen..
Vis hele sitatet...
Prøv igjen. Da kan de ikke skylde på at du ikke har prøvd å ordne opp. Dette vil lette saksgangen om du ber om gjeldsordning.

Edit: Med å prøve igjen så mener jeg at du må forsøke å få til en avdragsordning dere alle kan leve med.
Sist endret av Fuzzybossen; 11. november 2013 kl. 21:35.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Så lenge du har prøvd å gjøre ditt beste med å få til en avtale med kreditorene, og de ikke ønsker å gjøre noen avtale med deg, så kan du søke namsmannen om å få gjeldsordning.



Prøv igjen. Da kan de ikke skylde på at du ikke har prøvd å ordne opp. Dette vil lette saksgangen om du ber om gjeldsordning.

Edit: Med å prøve igjen så mener jeg at du må forsøke å få til en avdragsordning dere alle kan leve med.
Vis hele sitatet...
Takk for svar fuzzybossen!

Det er en veldig vanskelig situasjon. Sist jeg kontaktet kreditorene som har min største gjelds-sak, så laget de en nedbetalingsplan for meg som jeg ikke overholdt. Og denne var på rundt 17.000 i måneden og de ville ikke gå lavere. Hvis det er noe lignende denne gangen også, så vil jeg få store problemer med å betale 17.000 kr i måneden i tillegg til alle kravene fra mine andre kreditorer. Spesielt når jeg bare får ca. 10.000 kr i trygd hver måned..

Lukter gjeldsordning på meg. Blir vel fattiglus i 5 år fremover.
Unlicensed Surgeon
Politi.no:

Når saken er tilstrekkelig opplyst vurderer namsmannen om det skal nedlegges trekk i saksøktes inntekt, tas pant i eiendeler eller om saken skal avsluttes med intet til utlegg. Intet til utlegg innebærer at namsmannen ikke har funnet noe å ta utlegg i. Det viktig å merke seg at selv om det er intet til utlegg vil utleggsforretningen virke fristavbrytende, det vil si at kravet står seg i nye 10 år. I tillegg vil det påløpe visse sakskostnader ved behandling hos namsmannen og vil som hovedregel bli lagt til kravet, samt at eventuelle rentekrav vil fortsette å løpe.
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Har du 10 000 i inntekt, ingen registert hytte, bil, båt, eller ligende i ditt navn så vil du kun få registert "intet til utlegg".
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Så lenge du har prøvd å gjøre ditt beste med å få til en avtale med kreditorene, og de ikke ønsker å gjøre noen avtale med deg, så kan du søke namsmannen om å få gjeldsordning.



Prøv igjen. Da kan de ikke skylde på at du ikke har prøvd å ordne opp. Dette vil lette saksgangen om du ber om gjeldsordning.

Edit: Med å prøve igjen så mener jeg at du må forsøke å få til en avdragsordning dere alle kan leve med.
Vis hele sitatet...
Skal mye til for å få innvilget en gjeldsordning. Du må ha gjeld av en viss størrelse og ALLE andre muligheter må være prøvd og du må på lang sikt være ute av stand til å betjene gjelda di før du idet hele tatt blir vurdert for en gjeldsordning. Men det finnes en mulighet å det er å ta kontakt med en økonomisk rådgiver i din kommune som kan hjelpe det med å få en oversikt og inngå en overkommelig nedbetalingsavtale på gjelda di. Dette er gratis og alle kommuner har en slik rådgiver. Denne rådgiveren er ikke ansatt hos NAV hvis du lurer på det..

Jeg har vært borti dette og vet hva jeg sankker om
Sitat av tubtau Vis innlegg
Skal mye til for å få innvilget en gjeldsordning. Du må ha gjeld av en viss størrelse og ALLE andre muligheter må være prøvd og du må på lang sikt være ute av stand til å betjene gjelda di før du idet hele tatt blir vurdert for en gjeldsordning. Men det finnes en mulighet å det er å ta kontakt med en økonomisk rådgiver i din kommune som kan hjelpe det med å få en oversikt og inngå en overkommelig nedbetalingsavtale på gjelda di. Dette er gratis og alle kommuner har en slik rådgiver. Denne rådgiveren er ikke ansatt hos NAV hvis du lurer på det..

Jeg har vært borti dette og vet hva jeg sankker om
Vis hele sitatet...
http://www.namsmannen.com/gjeldsordning.html


Ifølge den der linken så kan det ta lang tid før jeg får hjelp hos en rådgiver, og det er ikke sikkert jeg får skikkelig hjelp heller. Ifølge linken så kontakter man som oftest en gjeldsrådgiver når man må gå siste utvei og be om gjeldsordning.

Får først prøve å ringe kreditorene selv så får vi se.
Sist endret av Undiken; 11. november 2013 kl. 21:47.
Sitat av tubtau Vis innlegg
Skal mye til for å få innvilget en gjeldsordning. Du må ha gjeld av en viss størrelse og ALLE andre muligheter må være prøvd og du må på lang sikt være ute av stand til å betjene gjelda di før du idet hele tatt blir vurdert for en gjeldsordning. Men det finnes en mulighet å det er å ta kontakt med en økonomisk rådgiver i din kommune som kan hjelpe det med å få en oversikt og inngå en overkommelig nedbetalingsavtale på gjelda di. Dette er gratis og alle kommuner har en slik rådgiver. Denne rådgiveren er ikke ansatt hos NAV hvis du lurer på det..

Jeg har vært borti dette og vet hva jeg sankker om
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også vært borti, fullført fem år.

Gjeldsordning får "alle" som oppfyller kravene og det er ikke så ille om du først er ute i gjørma.

I praksis så er varig ute av stand definert som ikke oppnåelig over 10år.

Kommunal gjeldsrådgivnng kan være passe ubrukelig og de hverken gjør eller får gjort noe mer enn hva trådstarter virker ha noenlunde kontroll over selv.

https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/

Absolutt verdt å sjekke ut om gjelda er av en viss størrelse.

Det er slettes ikke så verst å leve på gjeldsordning, du sitter igjen med ca 11-12k + husleie i måneden og slipper alt hassel med postkassa full av krav.
Sitat av Undiken Vis innlegg
http://www.namsmannen.com/gjeldsordning.html


Ifølge den der linken så kan det ta lang tid før jeg får hjelp hos en rådgiver, og det er ikke sikkert jeg får skikkelig hjelp heller. Ifølge linken så kontakter man som oftest en gjeldsrådgiver når man må gå siste utvei og be om gjeldsordning.

Får først prøve å ringe kreditorene selv så får vi se.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke nødvendigvis å ta lang tid. Det er bare å ta en telefon å spørre. Namsmannen er også behjelpelig med å gi deg råd om hva du kan/bør gjøre. Ring namsmannen å forklar situasjonen din så viser det ihvertfall vilje fra din side. Eventuelt kan du jo ta kontakt med dine foreldre å spørre dem

Sitat av Undiken Vis innlegg
Takk for svar fuzzybossen!

Det er en veldig vanskelig situasjon. Sist jeg kontaktet kreditorene som har min største gjelds-sak, så laget de en nedbetalingsplan for meg som jeg ikke overholdt. Og denne var på rundt 17.000 i måneden og de ville ikke gå lavere. Hvis det er noe lignende denne gangen også, så vil jeg få store problemer med å betale 17.000 kr i måneden i tillegg til alle kravene fra mine andre kreditorer. Spesielt når jeg bare får ca. 10.000 kr i trygd hver måned..

Lukter gjeldsordning på meg. Blir vel fattiglus i 5 år fremover.
Vis hele sitatet...
17 000,- i måneden?? Hvilken inntekt la de da til grunn?

Dette er vel litt i overkant av hva en normal person har i utgifter i måneden..
Sitat av tubtau Vis innlegg

17 000,- i måneden?? Hvilken inntekt la de da til grunn?

Dette er vel litt i overkant av hva en normal person har i utgifter i måneden..
Vis hele sitatet...
En kreditor tar ikke nødvendigvis hensyn til inntekt. De bestemmer seg for hva de ønsker å ha pr. mnd. uavhengig av inntekt. Når de ikke vil gå lavere enn dette, så har du som sagt i det minste prøvd å få til en avtale.

Det du videre bør gjøre nå, er å avtale et møte med namsmannen og forklare situasjonen for ham. Han vet hva du bør gjøre videre.
Edit: Så nå at du skrev det samme ang. namsmannen tubtau.
Sist endret av Fuzzybossen; 11. november 2013 kl. 22:06.
Kreditorene er først og fremst interessert i å få inn pengene du skylder. Det sitter ofte noen drittsekker på telefonen deres, men da må du enten be om å få snakke med sjefen dems eller så må du stå fast ved ditt og vise at du vil betale(betalingsvilje) men at du dessverre ikke kan gå så høyt(redusert betalingsevne).

Helst skriftlig. Vis dem ett budsjett som viser hva du har av inntekt og utgifter pr måned, og at det er alt du kan bidra med. Om de da ikke kan komme til en fornuftig avtale med deg så er det ikke så mye mer du får gjort. Da blir det frivillig gjeldsordning eller tvungen gjeldsordning på et eller annet tidspunkt.
Sitat av nomore Vis innlegg
Kreditorene er først og fremst interessert i å få inn pengene du skylder. Det sitter ofte noen drittsekker på telefonen deres, men da må du enten be om å få snakke med sjefen dems eller så må du stå fast ved ditt og vise at du vil betale(betalingsvilje) men at du dessverre ikke kan gå så høyt(redusert betalingsevne).

Helst skriftlig. Vis dem ett budsjett som viser hva du har av inntekt og utgifter pr måned, og at det er alt du kan bidra med. Om de da ikke kan komme til en fornuftig avtale med deg så er det ikke så mye mer du får gjort. Da blir det frivillig gjeldsordning eller tvungen gjeldsordning på et eller annet tidspunkt.
Vis hele sitatet...

Tingen er at kreditorene mest sannsynlig skal ha meg til å betale kanskje 5000-17.000 ++ kr på hvert månedlige avdrag HVIS jeg greier å forhandle meg til en nedbetalingsplan. Men jeg vil ikke ha sjans til å betale alle kreditorene med 10.000 kr i måneden.. Jeg må i såfall fordele det slik at jeg betaler 1000 kr i måneden på de forskjellige gjelds-sakene mine og DET går neppe alle kreditorene med på, siden det vil ta årevis å nedbetale gjelden min.

Derfor tror jeg eneste utvei her er tvungen gjeldsordning.. :/

Får også sette meg på knær og be om at noen i familien/venner kan ta opp et lån for meg slik at jeg nedbetaler alt, og derfor bare sitter igjen med de månedlige avdragene på dette ene lånet. Noen som er enig?
Sist endret av Undiken; 12. november 2013 kl. 00:10.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av Undiken Vis innlegg
Derfor tror jeg eneste utvei her er tvungen gjeldsordning.. :/
Vis hele sitatet...
Kanskje litt flåsete av meg, men du kan eventuelt flytte til England og bli slått konkurs. Les her
Sist endret av CosmoKramer; 12. november 2013 kl. 00:14.
Sitat av Bravehammer Vis innlegg
Kanskje litt flåsete av meg, men du kan eventuelt flytte til England og bli slått konkurs. Les her
Vis hele sitatet...
Noe så dustete artikkel, det der er jo å emigrere skal det ha noe for seg.

- Når gjelden er slettet gjennom en engelsk konkurs, vil dette ha virkning også for norske kreditorer så lenge debitor fortsatt oppholder seg i England, sier Siv Sandvik, partner/advokat i advokatfirmaet DLA Piper Norway. - Det er imidlertid lite trolig at konkursen i England vil beskytte deg overfor norske kreditorer om du flytter tilbake til Norge igjen.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Tingen er at kreditorene mest sannsynlig skal ha meg til å betale kanskje 5000-17.000 ++ kr på hvert månedlige avdrag HVIS jeg greier å forhandle meg til en nedbetalingsplan. Men jeg vil ikke ha sjans til å betale alle kreditorene med 10.000 kr i måneden.. Jeg må i såfall fordele det slik at jeg betaler 1000 kr i måneden på de forskjellige gjelds-sakene mine og DET går neppe alle kreditorene med på, siden det vil ta årevis å nedbetale gjelden min.

Derfor tror jeg eneste utvei her er tvungen gjeldsordning.. :/

Får også sette meg på knær og be om at noen i familien/venner kan ta opp et lån for meg slik at jeg nedbetaler alt, og derfor bare sitter igjen med de månedlige avdragene på dette ene lånet. Noen som er enig?
Vis hele sitatet...
Hva tror du kreditor er mest tjent med?

At dere inngår en nedbetalingsavtale som du klarer å overholde, slik at de får pengene sine selv om det går 7-8 år?
Eller at du havner på en tvungen/frivillig gjeldsordning hvor du er ferdig etter fem år, uansett hvor lite kreditor har fått inn av skyldig beløp?

Det er her du må sette hardt mot hardt og fortelle dem at det ikke nytter å kreve at du betaler penger du ikke har. Du kan ikke trylle, og har heller ikke penger til å ta kurs for å lære deg å trylle.

Tenk kreativt. Kanskje du kan be kreditorene holde kjeft så du får betalt ned en og en kreditor om gangen? Beløpene renter seg i mellomtiden, så det er langt fra gunstig, men det kan føre til at du får bedre oversikt(færre kreditorer etterhvert) og får en mestringsfølelse(du ser at det virker).
Sitat av Undiken Vis innlegg
Tingen er at kreditorene mest sannsynlig skal ha meg til å betale kanskje 5000-17.000 ++ kr på hvert månedlige avdrag HVIS jeg greier å forhandle meg til en nedbetalingsplan. Men jeg vil ikke ha sjans til å betale alle kreditorene med 10.000 kr i måneden.. Jeg må i såfall fordele det slik at jeg betaler 1000 kr i måneden på de forskjellige gjelds-sakene mine og DET går neppe alle kreditorene med på, siden det vil ta årevis å nedbetale gjelden min.

Derfor tror jeg eneste utvei her er tvungen gjeldsordning.. :/

Får også sette meg på knær og be om at noen i familien/venner kan ta opp et lån for meg slik at jeg nedbetaler alt, og derfor bare sitter igjen med de månedlige avdragene på dette ene lånet. Noen som er enig?
Vis hele sitatet...
Hvis namsmannen sier til kreditorene, at dem får X antall kr/mnd, som er regnet ut etter din betalingsevne, har dem ikke noe valg. Dem kan syte og klage så mye dem vil, mens namsmannen har det siste ordet! Men ikke regn med, at det blir fett for deg rent økonomisk fremover! Lykke til!
Sitat av Undiken Vis innlegg
Jeg har flere kreditorer og jeg har allerede fått brev fra namsmannen om utleggsforretning. Det sto at den skulle avholdes på namsmannens kontor om noen dager, om jeg husker rett.

Problemet er at jeg aner ikke hvilke kreditorer jeg har siden alle regningene og papirer fra namsmannen er blitt tatt ifra meg (komplisert). Jeg må antageligvis ringe namsmannen og få de til å oversende kravene fra kreditorene slik at jeg får en oversikt igjen..

I tillegg har jeg jo bedt om betalingsutsettelse fra nesten alle mine kreditorer fra før av så tviler på de er så hjelpsomme med å utsette enda flere gang.

Faen..
Vis hele sitatet...
Leste ikke alle svarene før jeg poster dette.

Namsmannen avlegger en utleggsforetning i din kommune, gjerne på lensmannskontoret. Du trenger ikke å møte opp i det heletatt.
Om du ikke eier bil, hus, hytte eller båt og trygden din kun dekker de aller mest nødvendige utgiftene dine som husleie og mat så får du mest sannsynligvis et brev i posten en til to uker etter hvor det står: Intet til utlegg.

Der etter så blir nok kreditor gjelden din lagt til overvåkning, som vil si at dersom du skulle en måned få "unormalt" mye penger inn på kontoe (for eks. lønn fra arbeid) så kan de begynne å trekke beløp fra kontoen din.

Så kan du ikke betalte så trenger du ikke å bekymre deg med det aller første.

Ta kontakt med gjeldsrådgiver hos NAV/kommunen du bor i for mer informasjon/rådgivning.

Kilde? Skriver av egen opplevelse.
Tusen takk for svar alle mann! Hjalp meg virkelig!

Har vært i kontakt med namsmann og kreditor nå. Kreditoren var som forventet ikke spesielt samarbeidsvillig, men han sa at hvis namsmann sender en bekreftelse på at jeg har "intet til utlegg" så kunne de ordne en avdragsordning, men rentene ble IKKE fryst.
Det er spesielt uheldig siden rentene på denne ene saken er over 20%. Men hvordan vet namsmannen om jeg har "intet til utlegg" ? Må de bare ta meg på ordet eller sender de en person hjem til meg for å undersøke...?

Håper bare jeg får til en fornuftig avtale likevell.
De sjekker om du har hus, bil e.l. og om du har inntekt. De kommer ikke og tar mobilen din. Du kan til og med ha bil under en viss verdi uten at de kan ta den. En jeg kjenner bare ga opp og slutta og hente posten når skapet var fullt av uåpna brev. Han hadde bil til ca. 20.000,- Det skjer ikke noe. Det kommer ingen. Men gjelda vokser, og du har betalingsanmerkninger til du gjør opp for deg. Han jeg kjenner bytta bare land..

Lov å spør hvordan du har havnet i en situasjon hvor du ikke lenger kan betale?
Sitat av Undiken Vis innlegg
Håper bare jeg får til en fornuftig avtale likevell.
Vis hele sitatet...
Med all respekt for at du faktisk prøver løse dette ordentlig. Jeg skrev litt om gjeldsordning og anbefaler deg se på det om gjelda er av den størrelsen som det virker som. Hvis du ikke har noe bedre plan for de neste åra får du faktisk en mulighet til å bli ferdig med alt på fem år. Du skrev "tvungen gjeldsordning" i ditt tilfelle er det frivillig som er aktuelt det er ingenting å være redd for.

For ett forum med mer erfaringer prøv gjerne pengevett.com
Ja, det beste er å få tatt opp -ett- lån og betalt alle, og betalt på det ene lånet. Enklere for deg .. hvis du får det til.