Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5152
Hei. Jeg lurer på om det er skadelig for øyet å bruke natriumklorid til å oppbevare kontaktlinsene? Vet at natriumklorid er et type salt. Er denne type salt safe? Er snakk om dagslinser.
Det er vanlig bordsalt. Hvordan bordsalt er på øyet, derimot, det vet jeg ikke.
Natriumklorid er et av saltene som brukes i vanlig linsevæske.
Approved
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Natriumklorid er et av saltene som brukes i vanlig linsevæske.
Vis hele sitatet...
Aha, da vet jeg det. Takker.
Pass på at du ikke har for sterk konsentrasjon bare. Det vil gjøre vondt, og kan også være skadelig for øyet.
Approved
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Pass på at du ikke har for sterk konsentrasjon bare. Det vil gjøre vondt, og kan også være skadelig for øyet.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt med, hva mener du med "Pass på at du ikke har for sterk konsentrasjon" ? ...
Sitat av Zirto Vis innlegg
Er ikke helt med, hva mener du med "Pass på at du ikke har for sterk konsentrasjon" ? ...
Vis hele sitatet...
For mye salt i forhold til vann
At du ikke har for mye salt i vannet. Det skal ikke være merkbart mer salt i linsevæsken enn det er i naturlig tårevæske.
Approved
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
For mye salt i forhold til vann
Vis hele sitatet...
Oja, har ikke laget saltet selv. Kjøpte det i en flaske på 9mg fra apoteket..
Da har du antageligvis kjøpt injeksjonsvæske. Det kan du helt fint bruke som linsevæske også.
Approved
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Da har du antageligvis kjøpt injeksjonsvæske. Det kan du helt fint bruke som linsevæske også.
Vis hele sitatet...
Er forresten denne flaska her http://www.apotek1.no/produkter/natr...250ml-883207p#
Ok. En generell skyllevæske altså. Den er steril, og bør funke fint. bare smak litt på den så du er sikker på at den ikke er for salt. Smaker den ca som tårevæske, så går det bra.

På lang sikt, så bør du imidlertid forhøre deg med fagfolk om du ønsker å bruke dette fremfor linsevæske. Det kan være at andre salter som linsevæske ofte inneholder i tillegg, som for eksempel kaliumklorid, har egenskaper som er gunstige.
Sist endret av mentalmelt; 5. september 2013 kl. 21:37.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Hei. Jeg lurer på om det er skadelig for øyet å bruke natriumklorid til å oppbevare kontaktlinsene? Vet at natriumklorid er et type salt. Er denne type salt safe? Er snakk om dagslinser.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt vanlig bordsalt i flere år å uten å ta skade.
Bare pass på at du bruker riktig mengde. For mye salt og det svir som satan.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
man kan lage sin egen saltvannsoppløsning som sikkert funker fint. Vet i øyedråper man kjøper på apoteket inneholder 0.9% salt, det er vel 1 strøken teskje kokt opp i en halv liter vann. kan lese mer om fysiologisk saltvann her