Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4241
Hei, jeg har da vært i Danmark en tur og sett åssen de har det der med alkohol.

Dette har nemlig fått meg til å tenke litt på åssen det ville gå i Norge hvis forbudet blir fjernet.

Her i Norge så er ofte man ser fulle folk på gata etc. og dette er mye fordi at man ikke har tid til å bli full sakte så man må bli full i løpet av 6 timer etc. noe som gjør at du bli en litt annen type full.
Derimot i Danmark så jeg bare en person som var full og han var 16 og jeg hadde antakelig sett han full om det var lov eller ikke å drikke når man er 16. Her starter folk å drikke om morran og stopper på kvelden, men du ser dem aldri fulle, du ser dem bare veldig blide/glade.

Jeg veit at et argument er at salget av alkohol vil gå opp, men er dette virkelig en ting som er ille? Eller er det bare en bivirkning.

Så med dette i hue, hva syntes dere om forbudet, alle saklige argumenter settes pris på.
Det foregår akkurat en tråd om dette nå HER, selv om denne tråden har blitt litt off-topic.

Personlig tror jeg helt ærlig ikke det vil gi store forskjeller. Ja, du vil kanskje se flere mennesker som nyter en pils ute i godværet, men det er det allerede veldig mye av. Dette er en lov som den dag i dag fungerer best som en oppfordring, sett fra min side. Politiet håndhever ikke denne loven noe særlig, da de ikke kan prioritere slike ting. Så det blir mer som en forebyggende lov for å hindre at folk sitter dritings på en lekeplass klokken 2 om formiddagen sammen med barn som leker.

La oss si at vi sammenligner loven med fartsgrensene (bortsett fra at fartsgrensene prioriteres). Selv om vi har fartsgrenser, bryter sikkert 90% av befolkningen denne jevnlig. Men på grunn av at loven er der har den begrenset uendelig mange ulykker, da den hindrer folk i å gjøre mer dristige ting i trafikken.
På samme måte tror jeg alkoholloven forebygger alkoholforbruket i det offentlige. Jeg mener på ingen måte at det burde være ulovlig å nye en pils ute på en sommerdag, men fjernes loven tror jeg det vil bli en økning av såkalt "rølpefyll" i parker, noe som er sjenerede. Derfor tror jeg denne loven er grei som den er.
Sist endret av TaterKjell; 29. juli 2013 kl. 12:31.
Vet ikke hvor bevist det er at salget vil gå opp, men ser for meg at det er noe som kan dokumenteres med statistikk eller lignende. Hvorvidt konsumet går opp, det er jeg langt mer usikker på. Per i dag er det enorme mengder alkohol som konsumeres som aldri har blitt registrerte i norske butikker/pol. Hadde det blitt mer normalt å ta seg ei øl (eller to) utenom natterstid i helgene så hadde det kanskje skifta litt.
De fleste driter i loven og tar seg ei pils i parken om de føler for det. Politiet har også - i enkelte kommuner - unnlatt å følge opp loven så lenge folk oppfører seg ordentlig.

Loven burde absolutt fjernes, for hvorfor skal vi beholde en lov som flertallet bryter, og som politiet ikke ser noen hensikt i å håndheve?
Sist endret av caperno; 29. juli 2013 kl. 12:39.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Selv om de kan være støyende og ikke veldig hyggelige i bybildet, så tror jeg ikke fulle folk i gatene er noe godt mål på hvor mye et land sliter med alkoholrelaterte problemer.

Standardized mortality rates (per 100 000) for acute and chronic disease and injury, by WHO regional subgroupings (data shown is
for most recent year available):


(Fra side 57, WHOs rapport.)
Problemet med denne loven er ikke nødvendigvis at den finnes, jeg mener det største problemet er at den blir håndhevet svært ulikt i forskjellige norske byer. I Oslo kan man stort sett sitte i en park og ta seg en pils uten større problemer, gjør man derimot det samme i Stavanger blir man garantert kastet bort og risikerer også en finfin bot.
Sitat av caperno Vis innlegg
Politiet har også - i enkelte kommuner - unnlatt å følge opp loven så lenge folk oppfører seg ordentlig.
Vis hele sitatet...
Alt fungerer bra så lenge folk klarer å oppføre seg. Problemet (som kan skje) hvis denne loven oppheves er at det gjør det lovlig å hoie rundt og bråke dritings i en park. Jeg vil tro at politiet tar tak i deg hvis de ser deg kav dritings løpende rundt i en park med en vodkaflaske i hånda. (for å sette det litt på spissen)

Fjernes loven vil dette bli lovlig, og politiet kan ikke gjøre noe med det. Slike hendelser er til sjeanse for samfunnet, og jeg mener det ikke burde være akseptert med slik aktivitet i dagslyset rundt andre mennesker.

Sitat av caperno Vis innlegg
Loven burde absolutt fjernes, for hvorfor skal vi beholde en lov som flertallet bryter, og som politiet ikke ser noen hensikt i å håndheve?
Vis hele sitatet...
Folk bryter fartsgrenser, som jeg sa i innlegget i stad. Alkoholloven fungerer som en forebyggende lov. Å fjerne fartsgrenser fordi folk bryter de er ingen løsning.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Alt fungerer bra så lenge folk klarer å oppføre seg. Problemet (som kan skje) hvis denne loven oppheves er at det gjør det lovlig å hoie rundt og bråke dritings i en park. Jeg vil tro at politiet tar tak i deg hvis de ser deg kav dritings løpende rundt i en park med en vodkaflaske i hånda. (for å sette det litt på spissen)

Fjernes loven vil dette bli lovlig, og politiet kan ikke gjøre noe med det. Slike hendelser er til sjeanse for samfunnet, og jeg mener det ikke burde være akseptert med slik aktivitet i dagslyset rundt andre mennesker.



Folk bryter fartsgrenser, som jeg sa i innlegget i stad. Alkoholloven fungerer som en forebyggende lov. Å fjerne fartsgrenser fordi folk bryter de er ingen løsning.
Vis hele sitatet...

Hva med ordensforstyrrelse loven? Den gir politiet myndighet til og gi både bøter og fengsel til personer som "rammer forstyrrelse av den alminnelige fred"
Sitat av danseku Vis innlegg
Hva med ordensforstyrrelse loven? Den gir politiet myndighet til og gi både bøter og fengsel til personer som "rammer forstyrrelse av den alminnelige fred"
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat til å skrive det.

I skissen til TaterKjell så tviler jeg sterkt på at politiet ville bare stått der å se på.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Alt fungerer bra så lenge folk klarer å oppføre seg. Problemet (som kan skje) hvis denne loven oppheves er at det gjør det lovlig å hoie rundt og bråke dritings i en park. Jeg vil tro at politiet tar tak i deg hvis de ser deg kav dritings løpende rundt i en park med en vodkaflaske i hånda. (for å sette det litt på spissen)

Fjernes loven vil dette bli lovlig, og politiet kan ikke gjøre noe med det. Slike hendelser er til sjeanse for samfunnet, og jeg mener det ikke burde være akseptert med slik aktivitet i dagslyset rundt andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Som danseku skriver, så finnes det allerede lover for slike situasjoner.
Man kan enkelt gjøre det lovlig å drikke alkohol på offentlig plass, men fremdeles la bråk og overstadig beruselse på offentlig sted være straffbart.
Sist endret av caperno; 29. juli 2013 kl. 13:12.
Sitat av caperno Vis innlegg
Som danseku skriver, så finnes det allerede lover for slike situasjoner.
Man kan enkelt gjøre det lovlig å drikke alkohol på offentlig plass, men fremdeles la bråk og overstadig beruselse på offentlig sted være straffbart.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper at politiet i dag enkelte steder stopper all drikking som et føre var, da de vet at hvis de 5% som kommer til å lage bråk i parken en sommerdag (for å ta et tall) hvis de fortsetter drikkinga kommer til å bli et for stort antall å hanskes med. Frykten for å måtte gripe inn mot femti stykker i en park en sommerdag blir så stor at de enkelte ganger velger å stoppe all drikking.

Hvis man åpner for drikking overalt samtidig som samfunnet forventer at politiet skal stoppe alle som driver kvalm må man sannsynligvis øke antall politifolk som får dette som hovedaktivitet en fredags ettermiddag på sommeren.
Sitat av danseku Vis innlegg
Hva med ordensforstyrrelse loven? Den gir politiet myndighet til og gi både bøter og fengsel til personer som "rammer forstyrrelse av den alminnelige fred"
Vis hele sitatet...
Skal ærlig innrømme at du tok meg litt der, glemte helt at vi har ordensforstyrrelselov som også gjelder "støy og annen utilbørlig adferd i offentlig rom".

Eksemplet mitt var nokså ekstremt, men jeg er også veldig usikker på hvordan denne loven vil håndheves. Vil det være greit at en gruppe med edru mennesker sitter og spiller gitar og synger i en park, kontra en gruppe med fulle mennesker som sitter og spiller gitar og synger?

Det kan selvfølgelig gå, selv om loven fjernes tror jeg ikke at parkene fylles opp med fylliker midt på dagen. Nyter seg gjerne en øl ute offentlig, men har hatt dårlige erfaringer med noen som drikker litt for mye, litt for tidlig, litt for offentlig. Av denne grunn liker jeg loven.

Men som du sa i innlegget tidligere om håndheving, så peker kanskje det jeg skriver nå mot din mening. Problemet ligger kanskje i at lover håndheves på forskjellig måte, og sikkert gjerne på dagsformen til politimannen der og da når det gjelder slike lover.
Ekvivokk's Avatar
Trådstarter
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Alt fungerer bra så lenge folk klarer å oppføre seg. Problemet (som kan skje) hvis denne loven oppheves er at det gjør det lovlig å hoie rundt og bråke dritings i en park. Jeg vil tro at politiet tar tak i deg hvis de ser deg kav dritings løpende rundt i en park med en vodkaflaske i hånda. (for å sette det litt på spissen)

Fjernes loven vil dette bli lovlig, og politiet kan ikke gjøre noe med det. Slike hendelser er til sjeanse for samfunnet, og jeg mener det ikke burde være akseptert med slik aktivitet i dagslyset rundt andre mennesker.



Folk bryter fartsgrenser, som jeg sa i innlegget i stad. Alkoholloven fungerer som en forebyggende lov. Å fjerne fartsgrenser fordi folk bryter de er ingen løsning.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å hoie rundt i offentlig rom heller, det er forskjell på en lov mot å drikke pils i offentlighet og en lov mot å fyke rundt å skape kvalme. Folk som er fulle blir fjernet fra offentlige plasser.

I tillegg som jeg skreiv tidligere, i Danmark så er det ingen på stranda etc. som oppfører seg som beskrevet ovenfor. Som jeg så i allefall.
Sist endret av Ekvivokk; 29. juli 2013 kl. 13:35.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg tipper at politiet i dag enkelte steder stopper all drikking som et føre var, da de vet at hvis de 5% som kommer til å lage bråk i parken en sommerdag (for å ta et tall) hvis de fortsetter drikkinga kommer til å bli et for stort antall å hanskes med. Frykten for å måtte gripe inn mot femti stykker i en park en sommerdag blir så stor at de enkelte ganger velger å stoppe all drikking.

Hvis man åpner for drikking overalt samtidig som samfunnet forventer at politiet skal stoppe alle som driver kvalm må man sannsynligvis øke antall politifolk som får dette som hovedaktivitet en fredags ettermiddag på sommeren.
Vis hele sitatet...
Politiet skal som hovedregel slå ned på straffbare handlinger, og at de velger å ikke være konsekvente på dette er strengt tatt ikke bra. Politiet i Oslo har selv uttalt at de føler at det å drikke noen pils lovlig i parken ikke vil være ett problem, men de blir likevel tvunget til å håndheve forbudet, selv om de i enkelte kommuner ser gjennom fingrene på det. I de fleste kommunene så håndheves imidlertid loven strengt, og jeg antar at det er kapasiteten til politiet som er avgjørende, og ikke frykten for at femti øldrikkere skal slå seg ned i parken.

Du mener at dersom man kan få lov til å drikke i parkene - noe som de aller fleste drister seg til å gjøre allerede i dag under forbudet - så vil forbruket og gatebråket øke? Du mener at flere vil begynne å drikke dersom de får lov til å sitte i en park og gjøre det? Hva baserer du dette på?
Sitat av caperno Vis innlegg
Du mener at dersom man kan få lov til å drikke i parkene - noe som de aller fleste drister seg til å gjøre allerede i dag under forbudet - så vil forbruket og gatebråket øke? Du mener at flere vil begynne å drikke dersom de får lov til å sitte i en park og gjøre det? Hva baserer du dette på?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser det jeg skrev en gang til så sier jeg ingenting om forbruk, men jeg tror man vil få mer offentlig drikking hvis man åpner opp for offentlig drikking, hvis det er det du mener. Hva jeg baserer dette på? Jeg tenker.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis du leser det jeg skrev en gang til så sier jeg ingenting om forbruk, men jeg tror man vil få mer offentlig drikking hvis man åpner opp for offentlig drikking, hvis det er det du mener. Hva jeg baserer dette på? Jeg tenker.
Vis hele sitatet...
Du skrev:

Hvis man åpner for drikking overalt samtidig som samfunnet forventer at politiet skal stoppe alle som driver kvalm må man sannsynligvis øke antall politifolk som får dette som hovedaktivitet en fredags ettermiddag på sommeren.
Vis hele sitatet...
Jeg misforstod deg. At det kan bli mer offentlig drikking dersom det åpnes opp for det er nok sannsynlig, men at det vil bli mer bråk er ikke nødvendigvis tilfellet. Jeg har - til forskjell fra deg - mer tro på mine medmennesker, og mener at de som ellers klarer å oppføre seg, også vil klare å oppføre seg i en park. De som ikke klarer å oppføre seg er vel gjerne de som ikke tar hensyn til lover og regler uansett, og som allerede i dag sitter i parken. Til og med politiet deler mitt syn på dette. Hvem deler ditt? Jeg tørr påstå at det er svært få.

Hva er viktigst? At din "signallov" blir stående, eller at man fjerner den ettersom folk flest, og politiet, ikke lenger aksepterer eller respekterer den som en riktig lov.
Sitat av caperno Vis innlegg
At det kan bli mer offentlig drikking dersom det åpnes opp for det er nok sannsynlig
Vis hele sitatet...
Enig. Vil tro at dette nærmest er garantert.

Sitat av caperno Vis innlegg
Men at det vil bli mer bråk er ikke nødvendigvis tilfellet. Jeg har - til forskjell fra deg - mer tro på mine medmennesker, og mener at de som ellers klarer å oppføre seg, også vil klare å oppføre seg i en park. De som ikke klarer å oppføre seg er vel gjerne de som ikke tar hensyn til lover og regler uansett, og som allerede i dag sitter i parken.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke det er noen sammenheng mellom bråk og alkoholinntak? Jeg vil tro at de som vanligvis drikker seg fulle på utesteder hvor det er vakter som sørger for orden, vil ha lettere for å kunne "skeie ut" når det er fritt frem i en park hvor ingen har som fast jobb å passe på.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hvem deler ditt? Jeg tørr påstå at det er svært få.
Vis hele sitatet...
Påstand.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er viktigst? At din "signallov" blir stående, eller at man fjerner den ettersom folk flest, og politiet, ikke lenger aksepterer eller respekterer den som en riktig lov.
Vis hele sitatet...
Er nokså enig her. Bør være lik håndheving av loven over alt hvertfall. Jeg har forståelse for at prioritering er viktig for å sikre at de viktigste sakene får mest fokus fra politiet, men hvis de bestemmer at offentlig drikking generelt er noe de ikke vil benytte kapasitet til å bekjempe, så bør heller loven fjernes enn å la noe være ulovlig kun på papiret.
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Så du tror ikke det er noen sammenheng mellom bråk og alkoholinntak? Jeg vil tro at de som vanligvis drikker seg fulle på utesteder hvor det er vakter som sørger for orden, vil ha lettere for å kunne "skeie ut" når det er fritt frem i en park hvor ingen har som fast jobb å passe på.
Vis hele sitatet...
Selvsagt så er det en sammenheng når det gjelder forbruk og bråk, men dette betyr ikke at det vil bli mer bråk dersom man får lov til å drikke noen pils i parken. Politiet skal passe på i samfunnet, og dersom det blir bråk, så regner jeg med at de kommer. Man har allerede lover som dekker bråk og sjikane osv, og det finnes også haugevis som drikker i parkene til tross for forbudet. Jeg har vanskeligheter for å tro at det å fjerne denne loven ville ført til mer fyll og bråk.

Påstand.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en av flere påstander i denne tråden. Den eneste måten jeg kan bevise den på er at du selv går ut og spør folk på gata.

Er nokså enig her. Bør være lik håndheving av loven over alt hvertfall. Jeg har forståelse for at prioritering er viktig for å sikre at de viktigste sakene får mest fokus fra politiet, men hvis de bestemmer at offentlig drikking generelt er noe de ikke vil benytte kapasitet til å bekjempe, så bør heller loven fjernes enn å la noe være ulovlig kun på papiret.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er en lov som i praksis ikke har noen effekt. Den stopper kanskje noen for å drikke i parken, men det er ingenting som stopper de i å gjemme seg litt ekstra bak en busk eller i å blande spriten i colaflasken sin. Det er heller ingen som stopper de i å drikke seg fra sans og samling hjemme før de drar ned til parken.
Bruk av alkohol i det offentlige rom reguleres av Alkohollovens §8-9. Bare for å sette dette i perspektiv: Fram til 1970 var det også forbudt å være synlig full i det offentlige rom (Løsgjengerloven §16). Det vil si at hvis du hadde vært på en pub og drukket i lovlige former, hadde du i teorien ikke lov å gå hjem igjen før du var edru. (Eller i stand til å skjule at du var påvirket).

Formålet med loven var selvsagt å kunne arrestere fylliker og uteliggere. Det er klart at "ordentlige" folk som var ute en lørdagskveld ikke fikk noe stress med politiet selv om de sjanglet seg inn på siste trikk. Men dette sier altså litt om tankegangen da denne loven kom i 1907 -- Både om klasseforskjeller og om underforstått, inkonsekvent praksis.
Ekvivokk's Avatar
Trådstarter
Dere som sier at det blir mange flere som hoier rundt drittings hvis du får lov å drikke offentlig, hvorfor er det sånn at etter mine 2 uker i Danmark så jeg kun en full 16 åring, mens her i Norge ser jeg mange fulle. Dette er antakeligvis at de ikke kan ta seg en pils på morgenen, og så noen stykker når de er i parken etc. her drikker de alt i løpet av et par timer på bar/pub. Dette gjør at de blir brå fulle og da raver rundt etc.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Dere som sier at det blir mange flere som hoier rundt drittings hvis du får lov å drikke offentlig, hvorfor er det sånn at etter mine 2 uker i Danmark så jeg kun en full 16 åring, mens her i Norge ser jeg mange fulle. Dette er antakeligvis at de ikke kan ta seg en pils på morgenen, og så noen stykker når de er i parken etc. her drikker de alt i løpet av et par timer på bar/pub. Dette gjør at de blir brå fulle og da raver rundt etc.
Vis hele sitatet...
Sist jeg var i Danmark så jeg haugevis av ravende fulle mennesker.

Sånn, nå er ikke anekdoten din lenger av verdi for diskusjonen.
Si meg, har dere hørt om en hendelse hvor f.eks. noen har blitt gitt bot ved å være på en piknikk i en park, og at de tok med seg 1-2 pils? Greia er, hvor skal man sette grense for vår egen dumhet? Å drikke i offentlig rom skal nå ikke være negativt? bedre en å skjule sannheten om at det blir konsumert store mengder alkohol i Norge.... Alle vet jo hvor spennende det er å gjøre noe man ikke har lov til (ser til barn som er i alderen hvor man eksperimenterer mye med alkohol)....
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Si meg, har dere hørt om en hendelse hvor f.eks. noen har blitt gitt bot ved å være på en piknikk i en park, og at de tok med seg 1-2 pils? Greia er, hvor skal man sette grense for vår egen dumhet? Å drikke i offentlig rom skal nå ikke være negativt? bedre en å skjule sannheten om at det blir konsumert store mengder alkohol i Norge.... Alle vet jo hvor spennende det er å gjøre noe man ikke har lov til (ser til barn som er i alderen hvor man eksperimenterer mye med alkohol)....
Vis hele sitatet...
aldri sett noen få bot - men sett folk fått beskjed om å gå et annet sted om de ønsket å konsumere alkhol. Dette med å drikke i park er noe som er helt greit enkelte plasser i landet, mens andre plasser får man ikke lov.
I de landene der det er ølsalg 24/7 og alkohol sjenking 24/7 å man kan drikke offentlig som jeg har vært i så så jeg faktisk ingen drita personer eller slosskamper. Mens 1 natt på byen i norge så ser du gjerne folk som spyr, sovner på gata å sloss. Når skal norge innse at barnehage regler ikke funker på mennesker over 18-20?
Sitat av heihallohade Vis innlegg
I de landene der det er ølsalg 24/7 og alkohol sjenking 24/7 å man kan drikke offentlig som jeg har vært i så så jeg faktisk ingen drita personer eller slosskamper. Mens 1 natt på byen i norge så ser du gjerne folk som spyr, sovner på gata å sloss. Når skal norge innse at barnehage regler ikke funker på mennesker over 18-20?
Vis hele sitatet...
men statistikk viser fortsatt at disse landene, men mer liberal alkoholpolitikk, har mer alkoholrelaterte problemer enn norge.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
men statistikk viser fortsatt at disse landene, men mer liberal alkoholpolitikk, har mer alkoholrelaterte problemer enn norge.
Vis hele sitatet...
Okei, men hvilken statistikk og hvilke alkoholrelaterte problemer?
Ifølge meg så er forgiftede levrer et mindre problem totalt sett enn fullstendig dritings folk som voldtar, sloss, spyr, og generelt er både en sjenanse og fare for seg selv og andre. Og vi freaks som diskuterer ofte rusmidler vet at alkohol er en av de stoffene som hardest påvirker et menneske..

..Altså en av de to største alkoholrelaterte problemene i [gitt et forenklet eksempel] henholdsvis Frankrike (levrer, pga høyere forbruk) og Norge (grøftefyll). I forhold til indirekte helseskadelige problemer er det verre i Frankrike, mens i Norge så kommer følgene av alkoholen mer direkte, altså fyll og faenskap.

Likevel, jeg tror det er alkoholkulturen som bør endres i Norge i første omgang, deretter en lemping på tilgjengelighet og pris. Et sunt forhold til alkohol som f.eks iblant franskmenn har, har ikke skadet mange nei, akkurat som at et sunt forhold til cannabis ikke er farlig.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. juli 2013 kl. 20:56.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Det foregår akkurat en tråd om dette nå HER, selv om denne tråden har blitt litt off-topic.

Personlig tror jeg helt ærlig ikke det vil gi store forskjeller. Ja, du vil kanskje se flere mennesker som nyter en pils ute i godværet, men det er det allerede veldig mye av. Dette er en lov som den dag i dag fungerer best som en oppfordring, sett fra min side. Politiet håndhever ikke denne loven noe særlig, da de ikke kan prioritere slike ting. Så det blir mer som en forebyggende lov for å hindre at folk sitter dritings på en lekeplass klokken 2 om formiddagen sammen med barn som leker.

La oss si at vi sammenligner loven med fartsgrensene (bortsett fra at fartsgrensene prioriteres). Selv om vi har fartsgrenser, bryter sikkert 90% av befolkningen denne jevnlig. Men på grunn av at loven er der har den begrenset uendelig mange ulykker, da den hindrer folk i å gjøre mer dristige ting i trafikken.
På samme måte tror jeg alkoholloven forebygger alkoholforbruket i det offentlige. Jeg mener på ingen måte at det burde være ulovlig å nye en pils ute på en sommerdag, men fjernes loven tror jeg det vil bli en økning av såkalt "rølpefyll" i parker, noe som er sjenerede. Derfor tror jeg denne loven er grei som den er.
Vis hele sitatet...
Det spørs helt hvor du bor. Utenfor storbyene, iallefall her og endel andre steder kan man få endel tusen i bot for å drikke øl ute.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Okei, men hvilken statistikk og hvilke alkoholrelaterte problemer?
Vis hele sitatet...
Det er allerede en link i tråden som tar for seg danmark og norge, med flere alkoholrelaterte problemer.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
..Altså en av de to største alkoholrelaterte problemene i [gitt et forenklet eksempel] henholdsvis Frankrike (levrer, pga høyere forbruk) og Norge (grøftefyll). I forhold til indirekte helseskadelige problemer er det verre i Frankrike, mens i Norge så kommer følgene av alkoholen mer direkte, altså fyll og faenskap.
.
Vis hele sitatet...
Tenker du på f.eks. "liver cirrhosis" vs. "falls", "intentional injuries" og "traffic casualties"?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av luni Vis innlegg
Tenker du på f.eks. "liver cirrhosis" vs. "falls", "intentional injuries" og "traffic casualties"?
Vis hele sitatet...
Ja noe i den duren ja, skrev innlegget litt fort og var kanskje litt uspesifikk. Poenget mitt er at det er større og verre samfunnsmessige problemer, direkte som indirekte, knyttet til grøftefyll (én viss periode), enn til en generelt høyere alkoholforbruk pga tradisjoner/kulturelle aspekter (over en viss tid).
Sist endret av aeon_illuminate; 30. juli 2013 kl. 23:42.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja noe i den duren ja, skrev innlegget litt fort og var kanskje litt uspesifikk. Poenget mitt er at det er større og verre samfunnsmessige problemer, direkte som indirekte, knyttet til grøftefyll (én viss periode), enn til en generelt høyere alkoholforbruk pga tradisjoner/kulturelle aspekter (over en viss tid).
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du tok hintet.