Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5138
Så vurderer da å kjøpe rc bil, vil helst ikke at den skal koste over 750 kr bestille fra utlandet er vel nesten et must for det, så det gjør ikke noe at det er utenlandske nettsider ¨

Så er det en liten spørre liste:

1) El. eller bensin/nitro?
2) skala bilen skal være i?
3) Type buggy, gate etc.?
for det første så får du ikke noe gode saker for 750 kr... kanskje en 19/1 elbil, liten tull bil... du må nokk bruke et par 4 sifrete lapper. når det er sagt

1. nitro er vell det artigste, jeg har dog hatt 3 nitro biler og de er artigs og leke seg med.
2. hvis du alldri har kjørt rc nitrobilerosv så går du for en monster truck 10/1
3. som nevnt nummer 2 monster truck. de tåler mest og er mest pålitelige og du kan kjøre hvor du vil.

EDIT: sider som du kan kjøpe biler på: http://elefun.no/rc/hobby.aspx og rcbutikken.no og http://www.rchobby.no/zencart/
Sist endret av frisksom1fisk; 3. juni 2013 kl. 01:07.
Den som bare er der
Vel 750 kr får du ikke mye bil for. Ta å sett opp budsjettet opp til 3-4 tusen. Kjøper du billig bil kommer du til å bruke alt for mye i deler uansett. For 3-4 tusen får du ikke bensinbil, men elektrisk eller nitro. Elektrisk er mye lettere å holde vedlikehold på. Med nitro er det mye styr med innstillinger av motor og det er et hellsikkes slit. Så jeg ville anbefalt elektrisk.

På el biler finnest det 2 typer motorer. Børste og børsteløsmotor. Børsteløsmotor er den som går best. Som regel fortere enn bensin og nitro. Men siden budjsettet ditt er så lavt, må du nøye deg med børste.

Skala jeg ville anbefalt er 1/8. Delene på disse er større en 1/10 skala og derfor tåler de mer. Jeg synest også det er mye bedre med 1/8 skala, med mindre du skal kjøre på sandtak eller store jorder.

Typen avhenger av hvor du hvil kjøre. Skal du bare kjøre litt rundt om kring i skogen eller lignende ville jeg anbefalt monstertruck. Vill du ha mer stabilitet og kjøre på bane vil jeg anbefaly buggy eller truggy.

Viss du ikke skal drive på med noe konkuranse eller slikt. ville jeg anbefalt HPI Savage X. Enten du går får nitro eller elektrisk. Den elektriske er med børsteløs og koster endel (ca 6-7 tusen) mens nitro koster ca 4 tusen. Ville også anbefalt og sjekket etter brukte da de ofte er oppgradert og i tilleg er billigere enn nye.
jaha her kommer HPI fanatikere med kjøp savage de er så gode... jeg har hatt 2 savage, en x og en XL.. når sant skal sies så har Team Losi bedre kvalitet og er ikke like kompliserte som HPI sine biler, jeg har en Losi raminator og en Losi Aftershock og ville heller valgt Team Losi framfor HPI, de er i samme prisklasse men bedre. HPI savage x osv er så vanskelig og holde styring på i god fart, fordi når du skal ta en liten sving i litt små høy hastighet tipper disse bilene veldig fort, imens 1/8 Losi monstertruck sine biler har mere stabilitet og Losi har brukt mere tid på kvalitet av "shocksene/støt demperne"! konklusjon er at monstertruckene til Team Losi er nesten helt lik en buggy bare det at de fortsatt er monstertrucker, veldig stabile og robuste. så skal du ha kvalitet for penga så går du for en nitro/EL bil fra Team Losi!
til det budsjettet du har satt, så er det meeeget lite du kan forvente av en rcbil

HPI Savage tåler en god trøkk, men må i gjengjeld ut med 3-5k for den.
Men HPI har et herberg av deler og utstyr til bilene sine.

Ved valg av Nitro ( som jeg personlig synes er artigst) så koster fuelen rundt 100-150kr literen.

Sett ut i fra budsjettet du har valgt, så tror jeg Elektro kan være et mer økonomisk valg for deg.

HBX Rocket Brush Har denne i pro brushless utgave, og den tåler meeget mye og med LiPo batteri gjør denne rundt 80km/t - Deler finner man masse av


Lykke til !
Hva vil du? Ut og kjøre med en gang, eller skru mye?

Hvis du vil ut å kjøre med en gang, så ville jeg valgt elektrisk bil.
En god nybegynner bil vil nok være Traxxas Slash. Den tåler veldig mye, billige deler, kommer ferdig med børsteløst og 2,4Ghz radio. Koster vel rundt 4k nå.
Hvis du skal ha rc-bil, og har et budsjett på 750 kr så må jeg skuffe deg, du få kanskje ett sett med dekk til en 1/8 offroad bil for den prisen...
Ikke for å skremme deg, men du må opp i hvertfall minimum til 2000. Vil ikke annbefale deg å kjøpe bil av ukjent merke. Du burde kjøpe fra ett merke som leverer deler i Norge.

Jeg vil annbefale deg merker som: Team Losi, Hpi Racing, Kyosho, Traxxas etc. Dette er merker som er kjente og leverer gjevnt over god kvalitet.
(ikke begynn å diskutere her dere som har bil fra før om hva som er best. De leverer alle gode biler i forhold til kinadritt)

Hvis du vil ha noe som bare går å går så er definitivt 1/5 de mest driftssikre bilene du kan kjøpe, men dette er også biler som koster langt over ditt budsjett. Du kan jo gå for feks denne. Det er en bil som går greit og tåler en støyt. Den leveres klar til kjøring og du kan oppgradere motor med tiden hvis du ønsker.

Jeg vil ikke annbefale deg å starte med nitro. Gå for noe enkelt som du kan bli vandt til før du utvider samlingen med mange flere biler
Traxxas er ett bra bil merke. Har en Slash 1/16 4x4 Brushed Anbefalt på det høyeste.
Artig bil tåler mange støt og stort terreng. Ikke en nitro bil.
Kjør med ett 3cellers lipo batteri, da går det unna. Fin bil for nybegynnere "som meg" :3
Kjøpte min i Juli 2012. Har ikke hatt noen problemer.
Fin oppbygging inni. Fin pris på den også. Kjøpte den i sverige for rundt 2700,- SEK trur jeg.
Det blir en ca 2400,- NOK
Bare husk på å vedlikeholde den når man er ferdig. Som jeg, jeg bruker en luftkompressor og blåser vekk all smugg, stein, jord og gress når jeg er ferdig å kjøre med den for dagen.

Ta en titt!
Sist endret av Ghostskull_96; 3. juni 2013 kl. 20:26.
Sikkerhetsklarert
Budsjettet må du nok 3-4 doble skal du ha noe som tåler mer enn en tur.
Nitro ville jeg ikke valgt, støyete, møkkete, mye skruing, dyrt.

Traxxas slash er en fin start. Selv har jeg en HPI savage xs (extra small) flux. Denne går som rakkern på 3S lipo batterier.
Gjør vel ca 80 km/t, den har fått så mye juling at jeg aldri trodde den skulle kunne kjøres igjen. Har byttet bare smådeler som koster hundrelapper.

Kjøper du billig bil så er det omtrent ikke mulig å få tak i deler.