Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 11027
Sitat av Choobe Vis innlegg
De som argumenterer med narkotika og forbud; jeg vil heller at naboen får tak i hasj enn sprengstoff, det kan gå utover andre enn han selv. Og ja; jeg skjønner at noen av dere sannsynligvis er svært forsiktige og talentfulle, og det er surt og miste hobbyen sin, men jeg stoler ikke på nye" pyroteknikere som skal begynne å mekke bombe i kjelleren til mor.
Vis hele sitatet...
Neivel, men hva skal man gjøre når man i etterkant innser at forbudet ikke virker som tiltenkt og at både pyroklubben og terroristene fortsatt får tak i det de trenger? For, som det sies her - de ihuga pryofolka mekker tingene sine selv hokke som. Hvor langt er det rimelig å gå?

Det er ikke et så stort tap i livet å måtte frasi seg muligheten til å leke litt med hjemmemekka kinaputter. Jeg ville også trolig ha overlevd det om staten plutselig krevde at jeg ikke skulle få ha rifla hjemme lenger, men måtte oppbevare den på politistasjonen og hente den ut de gangene jeg trengte den (ja, det har blitt foreslått flere ganer). Alle disse småtingene er greier man kunne svelge hvis man visste at det bare var akkurat den ene tingen det var snakk om. Men jeg opplever heller et stadig press på mange fronter hvor alle friheter utfordres hele tiden! Politiet vil ha økte fullmakter til ransakelse, PST vil ha utvidede hjemle til å ta folk for planlegging kriminalitet, hvilke våpen man kan eie og hvordan blir stadig nedjustert, ytringsfriheten skal ikke gjelde for innhold som er for drøyt osv., osv. Noe er gammelt, mye er nytt. Og, det skal sies, noen friheter har vi også fått - homofile har f.eks fått det mindre ille med årene. Helhetsinntrykket mitt er derimot at politikere og myndigheter jevnt over (med de beste intensjoner!) alltid konkluderer med at en ørliten innskrening i individets frihet er en grei pris å betale for akkurat denne ene lille tingen de nå ønske rå forby.

Men ingen har en overordnet strategi. Dersom politiet hadde som sitt mål å sikre innbyggernes rettigheter, og at retten til sikkerhet bare var én av disse, da ville de nok ofte ha konkludert annerledes i slike saker da nytten er mindre enn inngrepets alvorlighet i forhold til andre rettigheter. Jeg kan sammenligne med nedbyggingen av utmark og verna områder - vi har en masse lover og direktorater som skal passe på at jordbruket, skogbruket og naturen ikke blir overkjørt av byggeherrer. Men dette er totalt kaos, lite kommunikasjon og ingen helhetlig plan. Derfor blir det at alle driver med give and take, slik at alt sakte men sikkert blir bygd ut bit for bit uten at noen kan stoppe det. Slik blir det også med borgerrettigheter; de nedfelles med store bokstaver i grunnloven når landet skal reise seg, også blir de tilføyd en masse "med unntak om..." i etterkant. Til slutt er de borte, slik som boka Animal Farm beskriver så treffende.

Så, for å vende tilbake til utgangspunktet - eksplosiver er ikke et så forbanna stort problem; det er ganske få som blir drept eller skadet av terroristers bomber og hjemmemekka fyrverkeri. På den annen side er det (i denne sammenhengen) en liten begrensning; man kan finne seg en annen hobby. Noen mener at dette er en rimelig greie, andre (heriblandt undertegnede) mener at det er uproporsjonalt og urimelig. Men igjen, livet går videre. Spørsmålet som imidlertid må besvares er:
Hvor skal grensa gå?
kjemi og pyro er hoved hobbyen min vertfall å vist den blir borte så blir tingene å falle sammen for meg
skjøner ikke hvorfor de ikke bare kan feks lage et kurs som gjør det mulig å holde på med dette lovelig?
desuten så vil jeg nok si et 22 jui var det nok våpnene som drepte mest ikke bomba
de burde vel heller forby våpen kurs her i landet like mye som de forbyr pyro syns jeg vist de regner på hva som gjorde mest skade .
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Trådstarter
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
kjemi og pyro er hoved hobbyen min vertfall å vist den blir borte så blir tingene å falle sammen for meg
skjøner ikke hvorfor de ikke bare kan feks lage et kurs som gjør det mulig å holde på med dette lovelig?
desuten så vil jeg nok si et 22 jui var det nok våpnene som drepte mest ikke bomba
de burde vel heller forby våpen kurs her i landet like mye som de forbyr pyro syns jeg vist de regner på hva som gjorde mest skade .
Vis hele sitatet...
Du kan jo ta det, det koster jo bare godt over 20k?
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Du kan jo ta det, det koster jo bare godt over 20k?
Vis hele sitatet...
ja å det tror har jeg råd til!
foresten hvilket kurs er det?
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Du kan jo ta det, det koster jo bare godt over 20k?
Vis hele sitatet...
Etter å ha tatt det kurset får du fortsatt ikke lov til å produsere fyrverkeri selv.

PS: Husk reise og oppholdskostnader, det kryper fort over 20k når man må delta på 10 pyroshow

Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
ja å det tror har jeg råd til!
foresten hvilket kurs er det?
Vis hele sitatet...
Kurset heter "Fyrverkeri klasse IV"
Sitat av Choobe Vis innlegg
De som argumenterer med narkotika og forbud; jeg vil heller at naboen får tak i hasj enn sprengstoff, det kan gå utover andre enn han selv. Og ja; jeg skjønner at noen av dere sannsynligvis er svært forsiktige og talentfulle, og det er surt og miste hobbyen sin, men jeg stoler ikke på nye" pyroteknikere som skal begynne å mekke bombe i kjelleren til mor.
Vis hele sitatet...
Med mindre denne pyroamatøren mekker seg en 500g flashsalutt han skal sette av i 17. Mai toget, skal det mye til for at en pyroteknikker skader noen andre enn seg selv. Du har like mye grunn til å stole på at jeg ikke sprenger huset ditt(det går ikke med LE, som er det pyrotekknikere bruker) som jeg har grunn til å stole på at narkisen i nygårdsparken ikke skal smitte meg med AIDS.

Og vær så snill, ikke bruk ordet bombe. Det er et ord forbundet med eksplosiver designet for å drepe mennesker. Vi lager kunst, ikke bomber.
Sist endret av Sinken; 8. januar 2013 kl. 14:09.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
I england har de fine regler når det kommer til pyroteknikk. De kan kjøpe å oppbevare kjemikalier og de kan lage så masse raketter og shells de vil opp til 100g pr stk.
I følge en engelsk venn.
Men uansett, som et lite plaster på såret til dere som ikke kan holde på lenger ( og dere andre forsåvidt) , så vil jeg anbefale å laste ned firework arcade på deres smarttelefoner. Det synes jeg var meget kjekt, spesiellt der hvor du lager ditt eget show
Sitat av sven Vis innlegg
I england har de fine regler når det kommer til pyroteknikk. De kan kjøpe å oppbevare kjemikalier og de kan lage så masse raketter og shells de vil opp til 100g pr stk.
I følge en engelsk venn.
Men uansett, som et lite plaster på såret til dere som ikke kan holde på lenger ( og dere andre forsåvidt) , så vil jeg anbefale å laste ned firework arcade på deres smarttelefoner. Det synes jeg var meget kjekt, spesiellt der hvor du lager ditt eget show
Vis hele sitatet...
da skal jeg flyte til england så fort som mulig skulle ønske norge var like fint som england
jeg syns vertfall at hjemme meka fyrverkeri burde være lovt i norge men HE klarer jeg meg fint uten (selv om det er kjempe gøy det å da )
Sist endret av CracklingPyro; 8. januar 2013 kl. 21:01.
Et slikt forbud vil ikke gjøre det umulig for terrorister å lage bomber, men det vil gjøre det vanskeligere og gjennomføre. Det blir også lettere å oppdage og stoppe slike forsøk dersom terroristene er uforsiktige under anskaffelse av disse kjemikaliene. Myndighetene må se disse fordelene opp mot konsekvensene. I dette tilfellet er konsekvensene at folk som liker å lage pyro og bomber, noe som allerede er ulovlig, får større vansker med å skaffe kjemikalier de trenger til dette.

Så lenge all produksjon av eksplosiver er ulovlig har myndighetene (mest sannsynlig) befolkningen med seg i denne saken. I tillegg til at forbudet gjør det vanskeligere å gjennomføre et anslag med hjemmelagede eksplosiver så vil det kanskje forhindre mange ulykker og uønskede hendelser. Folk blir skadet av hjemmelaget fyrverkeri og man må anta at dette skaper sjenanse for samfunnet i form av støy utenom nyttårsaften, røyk og uforsiktig bruk. Dette forumet er fullt av eksempler på uforsiktig bruk av diverse hjemmelagede farligheter. Det har bla. blitt lagt ut filmklipp av en bruker som smalt av flashbomber tapet på propan/butanbeholdere, midt i Oslo (?). Pyrodelen av forumet har så lenge jeg har hatt kjennskap til det tatt HMS og en viss etikette innen faget på alvor, men vi kan fortsatt ikke lukke øynene for alt som faller utenfor denne etiketten.

Om forbud er rette veien å gå er ikke opp til meg og bedømme, men jeg ser fordelene. Et slikt forbud har derimot lite for seg om det ikke jobbes for både å avverge at personer får utvikle seg i denne retningen og avsløre slike handlinger på helt andre plan enn hvem som prøver å ta kjemikalier inn i landet. Som Knask nevner så kan folk gjøre stor skade med relativt vanlige og lett tilgengelige redskaper. Om Breivik hadde satt seg i en lastebil mot barnetoget på 17 mai kunne vi fort hatt en like stor massakre. Så lenge vedkommende fikk utvikle seg til å bli den han ble så er skaden nærmest umulig å unngå. Hadde han blitt fanget opp av barnevernet, PST, u name it, så kunne 77 menneskeliv vært spart.

Hva om de kjemikaliene Breivik importerte var ulovlige og hadde ført til etterforskning som kunne avverget disse handlingene i form at at han ble avslørt og fikk behandling. Selv om dette forbudet begrenser min frihet i hva jeg lovlig kan handle synes jeg tilgangen til kjemikalier er en liten pris å betale for at en slik handling kanskje, kanskje kan bli forhindret i fremtiden.
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Trådstarter
Sitat av Corre Vis innlegg
Et slikt forbud vil ikke gjøre det umulig for terrorister å lage bomber, men det vil gjøre det vanskeligere og gjennomføre. Det blir også lettere å oppdage og stoppe slike forsøk dersom terroristene er uforsiktige under anskaffelse av disse kjemikaliene. Myndighetene må se disse fordelene opp mot konsekvensene. I dette tilfellet er konsekvensene at folk som liker å lage pyro og bomber, noe som allerede er ulovlig, får større vansker med å skaffe kjemikalier de trenger til dette.

Så lenge all produksjon av eksplosiver er ulovlig har myndighetene (mest sannsynlig) befolkningen med seg i denne saken. I tillegg til at forbudet gjør det vanskeligere å gjennomføre et anslag med hjemmelagede eksplosiver så vil det kanskje forhindre mange ulykker og uønskede hendelser. Folk blir skadet av hjemmelaget fyrverkeri og man må anta at dette skaper sjenanse for samfunnet i form av støy utenom nyttårsaften, røyk og uforsiktig bruk. Dette forumet er fullt av eksempler på uforsiktig bruk av diverse hjemmelagede farligheter. Det har bla. blitt lagt ut filmklipp av en bruker som smalt av flashbomber tapet på propan/butanbeholdere, midt i Oslo (?). Pyrodelen av forumet har så lenge jeg har hatt kjennskap til det tatt HMS og en viss etikette innen faget på alvor, men vi kan fortsatt ikke lukke øynene for alt som faller utenfor denne etiketten.

Om forbud er rette veien å gå er ikke opp til meg og bedømme, men jeg ser fordelene. Et slikt forbud har derimot lite for seg om det ikke jobbes for både å avverge at personer får utvikle seg i denne retningen og avsløre slike handlinger på helt andre plan enn hvem som prøver å ta kjemikalier inn i landet. Som Knask nevner så kan folk gjøre stor skade med relativt vanlige og lett tilgengelige redskaper. Om Breivik hadde satt seg i en lastebil mot barnetoget på 17 mai kunne vi fort hatt en like stor massakre. Så lenge vedkommende fikk utvikle seg til å bli den han ble så er skaden nærmest umulig å unngå. Hadde han blitt fanget opp av barnevernet, PST, u name it, så kunne 77 menneskeliv vært spart.

Hva om de kjemikaliene Breivik importerte var ulovlige og hadde ført til etterforskning som kunne avverget disse handlingene i form at at han ble avslørt og fikk behandling. Selv om dette forbudet begrenser min frihet i hva jeg lovlig kan handle synes jeg tilgangen til kjemikalier er en liten pris å betale for at en slik handling kanskje, kanskje kan bli forhindret i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Kan bare nevne at mange av kjemikaliene vi "pyro folket" har importer er ulovlige, derfor mange mistet kjemikalier nå PST ryddet opp hos alle, alikevell kom alt igjennom toll
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Kan bare nevne at mange av kjemikaliene vi "pyro folket" har importer er ulovlige, derfor mange mistet kjemikalier nå PST ryddet opp hos alle, alikevell kom alt igjennom toll
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke akkurat mange av kjemikaliene som blir brukt her som er ulovlige. Bruken av dem derimot. Når PST spør om å få kjemikaliene en bruker til pyro, så er det som oftest greit å bare si ja så de slipper å få politiet til å måtte komme å hente dem sammen med en anmeldelse.
Hvis man virkelig vil lage en bombe, terroristaksjon vil man klare det.
Det gjør bare livet surt for fredelige pyroteknikkere
Sist endret av Nick O' Teen; 8. januar 2013 kl. 23:50.
Dere velger selv å støtte kriminelle, det er en grunn til at det er forbudt.
Så dere kan unnskylde dere så mye dere bare vil, men til slutt så er dere en gjeng med kriminelle
som støtter andre kriminelle
Sitat av cheetos Vis innlegg
Dere velger selv å støtte kriminelle, det er en grunn til at det er forbudt.
Så dere kan unnskylde dere så mye dere bare vil, men til slutt så er dere en gjeng med kriminelle
som støtter andre kriminelle
Vis hele sitatet...
Vi støtter jo ikke kriminelle ondsinnede hensikter. Mye av det som i dag regnes som kriminelt men ikke går utover andre (inkludert produksjon av LE) burde ikke vært ulovlig i utgangspunktet.
Dette tiltaket blir litt som DLD, det går bare utover fredelige folk, de som virkelig planlegger noe vil alltid finne en vei rundt.
Sitat av cheetos Vis innlegg
Dere velger selv å støtte kriminelle, det er en grunn til at det er forbudt.
Så dere kan unnskylde dere så mye dere bare vil, men til slutt så er dere en gjeng med kriminelle
som støtter andre kriminelle
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om?
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Vi støtter jo ikke kriminelle ondsinnede hensikter. Mye av det som i dag regnes som kriminelt men ikke går utover andre (inkludert produksjon av LE) burde ikke vært ulovlig i utgangspunktet.
Dette tiltaket blir litt som DLD, det går bare utover fredelige folk, de som virkelig planlegger noe vil alltid finne en vei rundt.
Vis hele sitatet...
Korrekt! Videre, med et par propantanker, litt gaffatape, plast og tilgang til kjelleren, så kan du legge en hvilken som helst bygning i ruiner. Kanskje er anfo å foretrekke blandt terroristspirene, men hvis de ikkefår tak i det, så går de for noe annet. Det er så enkelt!

I tillegg vil et slik forbud bare bidra til å skape mer følelse av at staten ikke tar individet på alvor, vondt blod, mer antipati mot styresmaktene og mindre respekt for staten. Slikt skaper flere terrorister! Jeg vil heller ha færre terrorister med lett tilgang til dynamitt enn en stor gruppe som må ta mer kreative virkemidler i bruk.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Korrekt!

I tillegg vil et slik forbud bare bidra til å skape mer følelse av at staten ikke tar individet på alvor, vondt blod, mer antipati mot styresmaktene og mindre respekt for staten. Slikt skaper flere terrorister! Jeg vil heller ha færre terrorister med lett tilgang til dynamitt enn en stor gruppe som må ta mer kreative virkemidler i bruk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du overdriver litt her.
Pyrovirksomhet er bare en liten nisje for spesielt intereserte og vil derfor bare berøre en liten del av befolkningen, mens majoriteten vil kunne føle seg litt tryggere ettersom Staten ihvertfall har begynt fra en ende og har fjernet en stor potensiell risiko ved å begrense tilgangen på farlige kjemikalier betraktelig.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg tror du overdriver litt her.
Pyrovirksomhet er bare en liten nisje for spesielt intereserte og vil derfor bare berøre en liten del av befolkningen, mens majoriteten vil kunne føle seg litt tryggere ettersom Staten ihvertfall har begynt fra en ende og har fjernet en stor potensiell risiko ved å begrense tilgangen på farlige kjemikalier betraktelig.
Vis hele sitatet...
Å ja, jeg underslår ikke at effekten (i begge retninger) vil være marginal. Men det var dette med "mange bekker små". Jeg ville blitt dypt sjokkert om en terrorist oppga akkurat dette tiltaket som utslagsgivende for handlingen. Men helhetlig synes jeg det er et enormt press hvor det tas små museskritt og grepet strammes til fra alle kanter. Ett eller annet vil før eller siden få begert til å flyte over. Blir det fullt hos noen få får vi terrorisme (gud forby!), blir det fullt hos mange blir det revolusjon (gud forby det også).
Akkurat dette tiltaket er kanskje rimelig, men jeg tviler - propan, bensin med mer kan være minst like destruktivt, men det må brukes på en annen måte. Grunnen til at det aldri har vært noe tema er at terroristene har brukt mer tradisjonelle metoder. Men å tvingedem til å endre modus operandi vil ikke gjøre samfunnet tryggere!
Jeg er derfor en innbitt motstander av alle kontrolltiltak og restriksjoner, i alle fall hvis de er lite gjennontenkte og har potensiale til å radikalisere (som det heter på fint).

Hadde det vært en helhetlig og overordnet strategi fra oven der man konkret vurderte effekt og konsekvens opp mot alle våre rettigheter, så hadde jeg hatt mye større respekt for slike restriksjoner, og kanskje ønsket dem velkommen. Men, dersom de hadde gjort en kyndig helehetsvurdering, så hadde de heller aldri foreslått slike idiottiltak som dette.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Kan bare nevne at mange av kjemikaliene vi "pyro folket" har importer er ulovlige, derfor mange mistet kjemikalier nå PST ryddet opp hos alle, alikevell kom alt igjennom toll
Vis hele sitatet...
Hvilke av disse kjemikaliene er ulovlige? Jeg har skummet gjennom de fleste komposisjonene på pyroguide og finner nemlig svært få ulovlige kjemikalier der.

Ja, jeg vet jeg kverulerer nå, men jeg klarer ikke se problemet med et slikt forbud. Som jeg nevnte i forrige posten min vil dette forbudet ikke løse noe alene, men det vil kanskje være et lite hinder for at noen skal gjennomføre en slik handling i fremtiden.
Sitat av Corre Vis innlegg
Hvilke av disse kjemikaliene er ulovlige? Jeg har skummet gjennom de fleste komposisjonene på pyroguide og finner nemlig svært få ulovlige kjemikalier der.

Ja, jeg vet jeg kverulerer nå, men jeg klarer ikke se problemet med et slikt forbud. Som jeg nevnte i forrige posten min vil dette forbudet ikke løse noe alene, men det vil kanskje være et lite hinder for at noen skal gjennomføre en slik handling i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Mener å huske at bariumnitrat er ulovlig Tror det er flere av kjemikaliene som brukes til farging som er ulovlig
Er det noen restriksjoner på å bestille kull?
Har fått det gjennom tollen før uten problemer. Ser ikke helt hvorfor det skulle være ulovlig
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har fått det gjennom tollen før uten problemer. Ser ikke helt hvorfor det skulle være ulovlig
Vis hele sitatet...
Nei, si det takk for svar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Newsflash: 'hobbypyro' er ulovleg utan nødvendige kurs, (...)
Vis hele sitatet...
Dette reglementet går under arbeidsmiljøloven, som gjelder ansatte i bedrift samt "a) elever ved institusjoner som har undervisning eller forskning som formål,
b) vernepliktige,
c) sivile tjenestepliktige og tjenestepliktige i sivilforsvaret,
d) innsatte i kriminalomsorgens anstalter,
e) pasienter i helseinstitusjoner, attføringsinstitusjoner o.l.,
f) personer som i opplæringsøyemed eller i forbindelse med arbeidsrettede tiltak utplasseres i virksomheter uten å være arbeidstakere,
g) personer som uten å være arbeidstakere deltar i arbeidsmarkedstiltak."

Har du kilder som sier noe annet?
Trist for dere som intresserer dere for pyroteknikk. At 1 mann skal herpe hobbyen til flere tusen?! er bare feil..

Ta heller ta i ekstremisme. Bomber vil de(ekstremistene) få laget uansett så lenge viljen er der.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Mener å huske at bariumnitrat er ulovlig Tror det er flere av kjemikaliene som brukes til farging som er ulovlig
Vis hele sitatet...
Også tull, normale stjerneskudd som selges hele året rundt inneholder hele 10 g bariumnitrat. Som ofte fører til forgiftning hos barn og unge som tygger mye på de: http://www.helsebiblioteket.no/forgi...ed-forgiftning
Vi må nok finne oss en annen hobby dersom ting for å lage bomber skal bli ulovliggjort hos privatpersoner.
Men blir det dermed totalt tørke for oss? Nei, det blir det nok ikke. Men vanskeligere blir det

Men det at staten skal gjøre det ulovlig, er jo akkurat som å fjerne Plumbo fra matbutikker. Det kan jo lages bombe av. Da må man jo forby fyrstikker, patroner, fyrverkeri (på nyttårsaften) og alt som lager litt trykk. Jeg synes dette bare er helt idiotisk.

Nå skal jeg starte å spille på klarinett.
Sitat av Polesch Vis innlegg
Også tull, normale stjerneskudd som selges hele året rundt inneholder hele 10 g bariumnitrat. Som ofte fører til forgiftning hos barn og unge som tygger mye på de: http://www.helsebiblioteket.no/forgi...ed-forgiftning
Vis hele sitatet...
Så fra "Det finnes lovlige produkter som inneholder bariumnitrat" trekker du konklusjonen "Det er lovlig å importere rent bariumnitrat"?

Det er svært få kjemikalier det per dags dato er ulovlig å importere til Norge. Norge følger så vidt jeg vet EUs reglement, og det reglementet ble laget for å hindre narkotikaproduksjon, ikke produksjon av eksplosiver. De restriksjonene som gjelder på kjemikalier som brukes til pyroteknikk er stort sett på måten de sendes i posten. Dvs. at giftige eller svært reaktive stoffer skal pakkes og merkes på spesielle måter.

------------------------------------------------------------------

Jeg slutter meg til de som mener at et slikt forbud ikke nødvendigvis virker etter hensikten. Har man til hensikt å skape død og fordervelse trenger man ikke å importere eller kjøpe kjemikalier.

Et slikt forbud ser fint ut på "Se hva vi fikk til"-listen til politikerne, men det kommer ikke til å stoppe fremtidige terrorister. Åpenhet, ærlighet og aksept er det samfunnet trenger for å hindre at motvilje gror til terrorisme. Forbud kommuniserer hverken åpenhet, ærlighet eller aksept.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av sorn Vis innlegg
Det er svært få kjemikalier det per dags dato er ulovlig å importere til Norge. Norge følger så vidt jeg vet EUs reglement, og det reglementet ble laget for å hindre narkotikaproduksjon, ikke produksjon av eksplosiver. De restriksjonene som gjelder på kjemikalier som brukes til pyroteknikk er stort sett på måten de sendes i posten. Dvs. at giftige eller svært reaktive stoffer skal pakkes og merkes på spesielle måter.
Vis hele sitatet...
Privatpersoner har ikke lov til å importere giftige/meget giftige stoffer. For å kjøpe et stoff merka giftig/meget giftig som privatperson må du å ha godkjent politirekvisisjon, men det er ikke lov i det hele tatt hvis du kjøper fra utlandet. Det er noen få unntak, bl.a. drivstoff (bensin er jo som kjent merket "giftig").