Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 11307
Jeg lurer enkelt og greit på hvordan du fikk vite om tragedien 22. Juli 2011..

Jeg selv var med en venn som ble ringt opp av pappaen sin og han ble da fortalt det. jeg selv trodde han tullet med meg så jeg dro først (Ja, faktisk) inn på Freak.no.. Ja, freak, der sto det en tråd "Bombe i oslo?". Da ble jeg jo lesende i den tråden og ble egentlig veldig sjokert over at noe slikt kunne skje Norge.

Jeg trodde dette var starten på noe enda verre, noe som da skjedde senere på dagen. Men jeg trodde det skulle komme flere bomber rundt i Norge..

Din tur; Hva tentke du da du fikk høre om dette?
Leste på face at noen skrev "jævla Al Quaida", men ville ikke trekke noen konklusjoner enda før vi fikk vite hvem som stod bak.
Jeg tenkte egentlig bare, hva har norge gjort nå?
Ble veldig sjokkert når jeg hørte på Tv2 at han var norsk.
Sist endret av Biggie smalls; 9. oktober 2011 kl. 02:44.
Når jeg hørte om bomben så begynte jeg å le og koste meg litt.

Når alle ungdommene ble drept så reagerte jeg litt annerledes ja. Men brydde meg egentlig ikke så mye.
Eneste gangen noen følelser dukket opp var når de snakket med noen av de overlevende i den dokumentaren til Discovery.
Så overskriften "Terror en Noruega"på en avis da jeg var på ferie i Mexico.
Lå meg for å sove etter og ha hvert på jobb, når jeg vokna og så nyheten så fikk jeg ganske sjokk.
Føltes ut som jeg var i en drøm.
Jeg gikk til Sverige med en gjeng kammerater, vi var på svenskegrensen og fikk plutselig høre hva som hadde skjedd hjemme i Norge. Vi var borte i 5 dager så fikk med oss relativt lite :/
Skuret over på laptopen til han som satt ved siden av på bussen, og så forsiden på vg-nett. Var på vei hjem på tidenes korteste perm.
Var på fest, vi visste jo om bomba fra tidligere på dagen. Så noen slo på tv'en for å se hva som hadde skjedd videre, og når vi fant ut om hva som skjedde på Utøya satt alle klistra til skjermen. (Litt slække vel å merke). Tilogmed han fyren som lå og spøy stakk hodet opp av bøtta.
Nyhetene.

Det som er sprøtt, er at jeg tenkte ikke mer over det da det smalt i Oslo. Ble hverken sjokkert eller overrasket.
Tenkte samme tanken som mange andre i dette landstrakte landet tenkte, mtp bakmenn.

Så jeg tok egentlig en ganske rask titt på nyhetene, før jeg stakk ut i hagen og sola. Så blr jeg ropt inn, meldes nå om skyting på utøya, muligens utkledd gjerningsmann.
Ble stående som et spørsmålstegn. Hadde bakmennene funnet en helt ny måte å bedrive terror på?

Etter det satt jeg foran pc og tv 2 døgn i strekk. Fulgte også en tråd på diskusjon.no. Vanvittig mye folk som postet der. Mye informajon fikk jeg derfra før mediene publiserte noe. Bla fant de ut hvem Breivik var før det ble utgitt av avisene. (Noe som sikkert ble gjort her også?)

Så de ekkle bildene fra hans falske facebook profil. Idiot som jeg var mitt oppe i det hele så lastet jeg ned manifestet hans.

Satt så de neste dagene å slukte rått alt som kom av info. Tv. Nettavser. Forum.
I ettertid ser jeg at jeg kunne spart meg for all den info innhentingen. Ble besatt.

Fikk ingen enorm sorg av det på utøya heller, sorg jo... men ikke den jeg håpet på selv. Følte meg litt kald, da jeg ikke følte at jeg sørget nok.

Tror det var søndagen jeg, ser på nyhetskanalen som har stått på kontinuerlig siden fredagen...

...Maria Mena, Mitt lille land som igjen ble filmet fra blomsterhavet ved domkirken i Oslo. Da sprakk det for meg. Aldri før i mitt liv har jeg grått så mye. Også så godt det var samtidig.

Etter dette klarer jeg ikke høre Maria Mena sin versjon, men alle andre går fint. Skal også sies at jeg adlri har vært noen Maria Mena fan.

Heldigvis så er Norge så si tilbake igjen etter det som skjedde. Så, beklager om det ble et litt lant innlegg. Men ble litt engasjert de adhd lignende fingrene mine.

Så kommer sjokket, norsk gjerningsmann. Første tanken som slår meg er psykisk utstabil person. Men slår det fra meg da de 2 sakene blir koblet sammen.

Ush da. Nederste linjen kom på helt feil plass. Rakk ikke rette på det.
Sist endret av ImnotEmo.; 9. oktober 2011 kl. 03:08.
Startet med at jeg skulle se innspurten av tour de france, noe jeg hadde gledet meg til. Slo på tv'en, også var det ekstra nyhetssending i stedet. Ble bare sagt at det var eksplosjon i regjeringskvartalet, ikke om det var bombe eller ulykke.

Så skal jeg spise middag med familien, hvor onkelen min kommer og sier at en mann skyter folk på en øy. Trodde først at det var tull, eller at en hadde skutt kona eller noe. Fikk sjokk når jeg skjønte at det var en sammenheng, og at det var mange ofre.
Sist endret av dareknix; 9. oktober 2011 kl. 03:18.
Hadde akkurat kommet hjem fra begravelsen til siste bestefaren min, skulle spise litt med onkel og familie før de dro hjem til Oslo. Alle satt i stua og slappet av, endelig var det verste over tenkte vi helt til vi satt på tven. Der fikk vi høre att arbeidsplassen til onkel og tante var sprengt. Tok noen minutter før jeg innså att begge dem hadde vært borte hvis vi hadde utsatt begravelsen....
Så en post her på Freak hvor det sto "bombe i Oslo?", og tenkte med en gang "troll".
Noe det selvfølgelig viste seg å ikke være.
Tenkte egentlig ikke så mye over det, var ingenting jeg kunne gjøre allikevel. Ventet til det kom en oppsummering av det på vg, leste litt igjennom og lot det bli med det. Naturlig nok trist for familie og pårørende, men ingenting som interesserte meg i grunn.
Sitat av Genuinity Vis innlegg
Tenkte egentlig ikke så mye over det, var ingenting jeg kunne gjøre allikevel. Ventet til det kom en oppsummering av det på vg, leste litt igjennom og lot det bli med det. Naturlig nok trist for familie og pårørende, men ingenting som interesserte meg i grunn.
Vis hele sitatet...
Glad jeg ikke var den eneste same shit for me, jeg er jo ikke berørt synes dog synd på etterlatte og berørte
Stakk på et vors med noen venner, vi fikk vite. Det ødla litt men vi drakk og stakk på byen samme dagen
Var bare dritt å måtte gå oslo rundt for å komme til utestedet da alt var sperra. Vi var på møllers og vi var de eneste lol. Personelig brydde jeg meg ikke noe sarlig
Var på hytta i 3 uker uten nett, og mobilen mista jeg i sjøen første dagen. Ikke mye jeg fikk med meg annet enn et par aviser fra kiosken 5km unna...
Satt på en restaurant i Krakow, skulle hjem samme dagen. Jeg reiste sammen med en fra Irak og vi ble VELDIG grundig sjekket på flyplassen i Polen. dama hans ringte oss og sa at vinduene på jobben hadde gått i filler og senere så vi hva som hadde skjedd på nyhetene. Var en rar dag, men ble ikke veldig overrasket...Mer overrasket over at det var en norsk enn noe annet
Frankrikes Solkonge
Husker sjefen braste inn på kontoret og sa "det har nettopp gått av en bombe i regjeringskvartalet" mens jeg satt og spiste lunsj. Jeg skulle dra etter lunsj og svarte bare med at "det måtte jo skje oss også en gang."

Deretter husker jeg at oppstyret bare fortsatte utover utenlandske medier med "Hva har skjedd med Norge?"
Har heldigvis en liten vennegjeng med få politisk aktive, men en kompis av meg var i Oslo pga innspilling den dagen, så han ringte jeg. Han var heldigvis i god form, men faren hans hadde vært så nær regjeringskvartalet da bomben gikk av at tre-, glass- og steinbiter sprutet på bilen hans da han kjørte. Bråsnudde, henta kompisen min og stakk hjem igjen.
Fikk en melding av en kompis:
"Nå er det på tide at de innvandrerne pakker sakene sine og kommer seg ut av landet vårt!"
Jeg selv satt i bilen på vei til stavanger, med en gang jeg kom frem var det på med nyheter hele kvelden.

Er nesten litt glad det viste seg å være en nordmann. På tide at folk skjønner at det ikke bare er folk med annen hudfarge som gjør forbrytelser her i landet!
Var på Riddu Riddu festivalen. Hørte at det hadde vært en bombe i Oslo! Hørte så at det hadde vært skyting på utøya, men tenkte "jaja, ingenting kan måle seg med en bombe i hovedstaden". Senere gråt jeg fordi rykter sa at 110 personer hadde dødd på utøya. Når jeg kom hjem lagde jeg en sang fra Utøya! Men for respekt for de som de som faktisk var på Utøya skifta jeg navn på sangen (til forskjell fra jævler som feks Maria Mena) og ga sangen et annet navn. Dette var for to grunner; for å spare de som er traumatisert etter det som hente mot å oppleve det igjen, og fordi jeg ikke orker å prøve å melke penger ut av dette sånn som veldig mange andre artister gjør.

Håper dere liker EPen da

Og igjen, at Maria Mena melket "mitt lille land" så jævlig ut av det her BARE for å tjene penger gjør mer helg jævlig kvalm.
Jeg ringte en av mine venner akkurat i det bomben gikk faktisk, Denne vennen var en av de som omkom ved eksplosjonen.
Han skulle bare ut for å kjøpe seg bartender utstyr, ettersom han eier en bar ikke langt ifra regjeringsbygget.

Fikk ikke tak i han og tenkte han ville ringe meg opp igjen. Det var en vennine vi hadde besøk av som satt i tlf med en annen som sa - det har sprengt i oslo sentrum. Jeg svarte - Haha, særlig. Det er sikkert bare en venn av meg sin video om en eksplosjon som har blitt sett (Video med et fly som går inni plaza hotell for å så sprenge). Men neida, vi skrudde på tven og da skjønte vi alvoret. Faktisk tenkte jeg dette var en nordmann med engang ( Nazi ) ettersom det var regjerringsbygget som var rammet, og da det ble snakket om en fyr i politiuniform på utøya så var jeg 100% sikker på det ettersom "Terrorister" av den andre typen mest sannsynlig ikke hadde gått etter de målene. Men hva vet jeg.

Dagene etter var jeg besatt av å finne ut alt om denne personen, leste gjennom manifestet og trakk faktisk mange konklusjoner som media gjorde i etterkant, diskuterte også om han, hvor etc med familie, venner osv og seinere har mye av det som har blitt sagt før, kommet i avisa i etterkant.
Sist endret av Saint123; 9. oktober 2011 kl. 03:56.
Vell jeg tenkte nu at sånt skjer ikke i Norge først. Så etter 2 timer så skjønner jeg det. Siden jeg satt på et LAN og en kompis bare sa det sånn helt uten videre og jeg trudde det var en spøk (ser ikke på TV og hadde sovet til sent på kvelden). Men når jeg fant ut om Utøya også tenkte jeg at han skulle vært kastrert med en dårlig øks mens han ble voldtat av en hest for så og bli sendt til verdens værste fengsel.

Men nå syntes jeg det blir for mye mas med 22. Juli jeg begynner og bli lei, skjønner at det var en stor tragedie for mange osv. Men man treng da ikke skrike om det hele tia. Dette er da bare min personlig oppfatning og mening. Mener ikke at jeg ikke bryr meg, er bare lei og høre om det her nesten hele tiden...
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Og igjen, at Maria Mena melket "mitt lille land" så jævlig ut av det her BARE for å tjene penger gjør mer helg jævlig kvalm.
Vis hele sitatet...
Vet du hva som gjør meg kvalm? At du trekker egne beslutninger på noe som ikke stemmer i det hele tatt. Hadde du hatt litt peiling og personlig kjennskap til Maria Mena så hadde du visst at det slettes ikke var hennes avgjørelse å lage egen versjon av den låta pga. 22.juli.
Musikkindustrien slik du virker å tro den er (der det kun er artisten selv som står i fokus og skal håve inn penger er helt feil).

PS: Penger som sangen har spilt inn fikk ikke hun i lomma si en gang.

En verdig versjon som trøstet svært mange mennesker i landet vårt.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Glad jeg ikke var den eneste same shit for me, jeg er jo ikke berørt synes dog synd på etterlatte og berørte
Vis hele sitatet...
"Same shit for me"? Bra de færreste er som deg.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Vet du hva som gjør meg kvalm? At du trekker egne beslutninger på noe som ikke stemmer i det hele tatt. Hadde du hatt litt peiling og personlig kjennskap til Maria Mena så hadde du visst at det slettes ikke var hennes avgjørelse å lage egen versjon av den låta pga. 22.juli.
Musikkindustrien slik du virker å tro den er (der det kun er artisten selv som står i fokus og skal håve inn penger er helt feil).

PS: Penger som sangen har spilt inn fikk ikke hun i lomma si en gang.

En verdig versjon som trøstet svært mange mennesker i landet vårt.
Vis hele sitatet...
Ironien er at Norge ikke engang er så lite. Det er kanskje lite mennesker, men landet er ikke lite. Hvordan vet du at det ikke stemmer i det heletatt? Jeg vet hvertfall at alle jeg kjenner hater låta hun lagde basert på 22/07/11, rett og slett fordi den var lagd for å melke penger.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ironien er at Norge ikke engang er så lite. Det er kanskje lite mennesker, men landet er ikke lite. Hvordan vet du at det ikke stemmer i det heletatt? Jeg vet hvertfall at alle jeg kjenner hater låta hun lagde basert på 22/07/11, rett og slett fordi den var lagd for å melke penger.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at sangen handler om areal?...

Slutt å skriv idiotiske innlegg. Du har ikke tenkt på at Maria Mena faktisk bryr seg om sitt eget land og de etterlatte? Tviler sterkt på at hun i det hele tatt får noe av pengene der, så tenk litt før du skriver.
Satt hjemme å kjeda meg da Det kom på nyhetene om bomben i Oslo.
Fulgte med å tenkte egentlig dæven, skjer det noe i Norge å da.
Syntes hele situasjonen var ganske merkelig fordi det var mest materalistiske skader. og det måtte ligge noe bak og spenningen ble egentlig å fundere på hva som kom til å skje.
Så kom det meldinger om skyting på en øy jeg aldri hadde hørt om men forsto d sånn at det hadde med AUF å gjøre.
Broren min sa med en gang at dette kan ikke være Muslimske terrorister, De smeller av en bombe og satser på å drepe mest mulig. Ventet i spenning på mer nyheter om skytinga på den øya, og ettervært håpet jeg nyhetene fra øya ikke stemte og at de skulle slutte. la meg den kvelden å regnet med at over 100 ungdommer kom til å være realiteten dagen etter. Heldigvis ble det nedjustert istedet.
I ettertid ser jeg på saken som en utfordring av det norske rettsystemet.
Hører folk sier henrett han, forandre på straffeloven og noen som mener han ikke fortjener en rettsak. Jeg sier heller følg loven fullstendig, han skal straffes etter det norske rettsystemet.
Jeg mistet ingen, jeg kjenner ikke noen som mistet noen så for meg blir det hele surrealistisk.

Men tråden på freak.no etter terroren var helt utrolig, At et forum kan ligge så tett opptil politiets etterforskning og til tider forran er helt vanvittig.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Tviler sterkt på at hun i det hele tatt får noe av pengene der.
Vis hele sitatet...
Aff, du er blind.
At statsministerens kontor blir sprengt hadde faktisk vært ganske kult hvis motivet ikke var det det var.

Jeg ble veldig nysgjerrig på hva dealen var og kan ærlig si at jeg antok at det var noen gærne islamister og tenkte at nå blir det helter skelter og alle muslimer kommer til å få masse pes og at dette er 1000 ganger verre enn 7 døde og statsministerens kontor, derfor ble jeg faktisk glad når de fant ut at det var en norsk mann.

Utøya massakren er selvfølgelig HELT fucked up og jeg reagerte kun med sjokk og vantro når onkelen min ringte meg. Chillan på restaurant i Barcelona. At ungdom ble skutt ned på utøya (har vært der) i det samme øyeblikket virket helt uvirkelig og å se alt sammen på CNN fra hotellrommet var veldig rart.

Ellers kjenner jeg ingen som ble drept eller direkte pårørende så saken har gått minimalt inn på meg. Det samfunnsmessige aspektet er veldig interessant, men emosjonelt er jeg så å si uberørt.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Tror du virkelig at sangen handler om areal?...
Vis hele sitatet...
Sangen heter jo "Mitt LILLE land", så ja, den handler om areal ja.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg lurer enkelt og greit på hvordan du fikk vite om tragedien 22. Juli 2011..

[/b]
Vis hele sitatet...
Jeg var akkurat kommet meg ned til Praha.
Vi var åtte venner som satt med hver sin mojito i hånda på en engelsk sportsbar da jeg tilfeldigvis sjekket nyhetene, hvilket ikke er spesielt tilfeldig likevel ettersom jeg gjør dette relativt ofte for å holde meg oppdatert.

Først trodde jeg det bare dreide seg om en eller annen idiot som hadde smurt seg selv utover gata med et makkverk av en hjemmelaget bombe, tilsvarende den som ble utløst i Sverige da kun gjerningsmannen ble drept.
Først ble det meldt om veldig få skadde og drepte så jeg forstod ikke alvoret.

Men etter hvert når jeg fikk se skikkelige bilder og mottok haugevis av kondolanser på vegne av det tsjekkisk folk begynte jeg å forstå alvoret.

Da var det ikke spesielt hyggelig å tenke på at en kamerat og jeg hadde tuslet rundt i Regjeringskvartalet med en joint natta før.
"Der jobber onkelen min." sa jeg og pekte på en etasje den såkalte høyblokka.
I dagene som fulgte kunne man lese aviser om "den blonde djevelen" osv.

Noen dager etter tok vi turen til Amsterdam og der fikk vi også veldig mange kondolanser og støttende ord.
Selv doplangerne på gata lot oss være i fred når vi sa hvor vi kom fra.
Dette gjorde at hele ferien vår fikk en bismak av disse motbydelige handlingene til den like motbydelige ABB.

Da var først da vi kom tilbake til Oslo vi fikk kjenne på den dårlige stemningen som terroren hadde forårsaket.
Det første jeg så på Oslo City f.eks. var voldsomt heftige debatter mellom etniske nordmenn og tilsynelatende utenlandske personer.

Edit:
Sitat av Mr.Jack Vis innlegg
At statsministerens kontor blir sprengt hadde faktisk vært ganske kult hvis motivet ikke var det det var.
Vis hele sitatet...
Hva slags andre motiver enn terrorisme (politisk motivert vold) har man for å sprenge statsministerens kontor?
Sist endret av Knask; 9. oktober 2011 kl. 07:49.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Hadde akkurat kommet hjem fra begravelsen til siste bestefaren min, skulle spise litt med onkel og familie før de dro hjem til Oslo. Alle satt i stua og slappet av, endelig var det verste over tenkte vi helt til vi satt på tven. Der fikk vi høre att arbeidsplassen til onkel og tante var sprengt. Tok noen minutter før jeg innså att begge dem hadde vært borte hvis vi hadde utsatt begravelsen....
Vis hele sitatet...
Det der var dødsfreaky å lese. Jeg og hadde akkurat kommet hjem fra begravelsen til siste bestefaren min. Og jeg satt å spiste med tante og familie før jeg skulle inn til Oslo igjen. Vi satt i stua å slappet av da det begynte å tikke inn meldinger på mobilen til tante. Venner og kolleger som spurte om tante var på jobb. Hun jobber i en bedrift som holder til i VG bygget, så om begravelsen hadde vært utsatt i vårt tilfelle og, så hadde tante vært på jobb. Hun så rimelig forskrekka ut når hun satt å så nabokontoret hennes sine vinduer borte og kaos overalt...
Huff. Jeg fikk det med meg ganske kjapt naar jeg satt hjemme og saa paa tv. Eksplosjon og greier, ringte noen venner og fortalte dem hva som skjedde og dro saa inn til faren min i Oslo.

Saa satt jeg hjemme med pappa og royket en joint mens vi begge satt der og saa pa det som hadde skjedd pa nyhetene da en kamerat av meg som var med faar en telefon at mange har blitt drept pa utoya, skutt i vannet osv. Da tenkte jeg, og haapet, at dette maa vaere noen overdrivelser.

Men dessverre, nei... Litt senere er det paa nyhetene, og etter det satt jeg klistret til tv-skjermen lenge. Naar jeg var alene tilot jeg meg flere ganger aa trille en del taarer, selv om jeg ikke kjente noen som var direkte involvert for senere. Jeg la meg tidlig den natten, dro paa jobb dagen etterpaa og lager meg en kaffe, staar og snakker med en av de andre der naar jeg titter bort paa tven og ser "over 80 dode". Kommer nok aldri til a glemme det.

Festene som var planlagt for den kvelden ble naturligvis ikke noe av. Og vi var en ganske mange sammen og satt og saa paa tven den kvelden. Det hele har gjort en del inntrykk paa meg. Hvor forandret Norge var etterpaa, uten reklamer paa tven, radio, stillheten i Oslo, vitnebeskrivelsene, osv.

Av og til saa tenker jeg paa det som skjedde pa utoya fortsatt, spesielt kommer tankene naar holder paa aa sovne inn av og til. Men jeg er glad for det, jeg hadde foelt det unaturlig og gaa uberort av det. Ble ringt opp av en venn i Italia som satt og graat og graat naar hun leste nyhetene. Det var alt det medmenneskelige og gode som gjorde en dyster situasjon litt mindre dyster.
Jeg satt på jobb da dette hendte. Jeg jobber på kundesenteret til et større mediehus, og telefonenene pleier å ringe ganske konstant. Ca 15.30 så blir alle linjene helt stille og, holder seg slik til vi var ferdige klokken 16. Tydelig at brått alle i området ble mer opptatt av å sette seg foran TV'n eller radioen da, enn å ringe til et kundesenter for å klage. Vi hadde storskjerm i lokalene og vi ble bare alle stående å måpe foran den siste halvtimen når vi så bildene fra regjeringskvartalet.

På veien hjem fra jobb sendte jeg meldinger til de jeg kjente i Oslo for å forsikre meg for at de var ok. Da jeg kom hjem klistrer jeg meg foran dataen og rett inn på diverse nett-aviser. Brått dukket nyheter om skyting på Utøya opp. Min reaksjon var "Hva faen" samtidig som jeg var forbanna over alle de rasistiske utsagnene på Facebook (jeg slettet mange fra vennelista mi den kvelden). Da jeg la meg den kvelden så meldte de rundt 10 døde på Utøya. Jeg hadde sett noen stygge videoklipp allerede og visste at jeg kom til å våkne opp til et mye verre tall morgenen etter.

Lørdagsmorgenen startet jeg med å sjekke nettavisene på mobilen med en gang jeg våknet, og ble kvalm. rett og slett dårlig. Men jeg måtte på jobb igjen. Å gå gjennom gatene den morgenen var utrolig sært. Alle var så stille. Sjokk. Og den dagen på jobb var også veldig sær.
våknet opp litt utpå kvelden og hadde en god del uleste sms angående saken. vurderte å kjøre bort til hotellet de samlet folk på for å hjelpe til, men konkluderte med at det sikkert var mange andre som allerede hadde gjort det.
fulgte tråden "bombe i olso?" gjennom helgen, lastet ned og skumleste manifestet, dro til minnemarkeringen på rådhusplassen, og bestemte meg for å bruke stemmeretten min.

Det var en del snakk om å manipulere/forandre manifestet for å forhindre ABBs plan om å spre sitt budskap, men vet noen om det faktisk skjedde?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Det var en del snakk om å manipulere/forandre manifestet for å forhindre ABBs plan om å spre sitt budskap, men vet noen om det faktisk skjedde?
Vis hele sitatet...
Njaa, nærmeste er vell denne.
Helt ærlig, så tenkte jeg: "Nå må vi f*** meg få en slutt på all innvandringen, se hva det gjør med landet vårt!! Muslimer!!" Aldri vært så flau som da jeg fikk høre at det var en etnisk norsk person. Tar ikke like forhastede beslutninger lengre, og er kanskje litt varsom med å uttale meg om andre mennesker i dag. Fikk en lærepenge der gitt.
Jeg var på vei inn til hytta til svigers, da fruen får en sms fra ei venninne i Danmark. Trodde med engang at det var pga den Mulla rettsaken.

Men når jeg fikk høre på radio'en at det var en av våre egne, så var det fiske opp det mobile bredbåndet fra sekken og logge seg inn på freak.

Sviger mor satt over skulderen og leste på Freak med meg. Kommer aldri til å glemme hvor imponert hun var over alt dere på Freak fant ut.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
(til forskjell fra jævler som feks Maria Mena)

Og igjen, at Maria Mena melket "mitt lille land" så jævlig ut av det her BARE for å tjene penger gjør mer helg jævlig kvalm.
Vis hele sitatet...
Hør her, din idiot. Marie Mena la sangen gratis ut på nett. Hun tok ikke penger for å stille opp i noen TV-program, og overskuddet fra samleplata gikk til Amnesty, Utøyafondet og Norsk Folkehjelp. Hvordan mener du at hun har melket sangen?
Jeg kjørte bil, og var i en lang tunnel midt mellom Oslo og Bergen da de første meldingene begynte å tikke inn fra familien. Jeg ringte de opp (uten handsfree - følte meg kriminell) - og spurte humoristisk om "Norge var blitt kvitt Stoltenberg" (vi er en ikke-AP-familie). På dette tidspunktet forestilte meg at det var et slags "tysk bobiluhell", og at nå alt som kunne krype og gå av utrykningsmateriell kom til å rykke ut til en tysker med svidde øyenbryn, så jeg tok det kanskje mindre seriøst enn jeg hadde gjort om jeg hadde forstått alvoret allerede da.

Jeg var altså underveis til familien i Bergen, og dette ble kjøreturen med personlig rekord i å følge med på smartphone'en istedenfor på veien. Jeg oppdaterte RSS-feedene hvert 5. minutt, sikkert. Når det begynte å komme inn nyheter om skyting på Utøya som ble sett i sammenheng med bomben, så tenkte jeg med en gang at det var for spesialisert og for lokalkjent til å være "utenlandske terrorister" (men det var en tanke jeg holdt for meg selv, selv etter at jeg var kommet hjem til familien, hvor praten gikk i "al Qaeda", "Libya" og "Afghanistan"). Jeg fryktet at en slags geriljakrig hadde brutt ut i Norge, og jeg var oppriktig redd for at det skulle bli utført angrep andre steder i Norge. Min bekymring var spesielt rettet til alle stedene jeg kjørte forbi, og til Bergen.

Jeg var bekymret for at jeg skulle dø (enten av å kollidere, eller angrep) og ikke få med meg slutten på historien. Da jeg nærmet meg Bergen unngikk jeg hovedveien (motorveien gjennom Åsane), ettersom jeg forestilte meg at det var størst sjanse for å bli utsatt for angrep der.

Ja, en fucked up kjøretur. Jeg så på nyhetene resten av kvelden (og helgen) etter at jeg kom frem, og det var først når de begynte å rapportere om at en person var pågrepet at jeg virkelig senket skuldrene og innså at Bergen ikke kom til å brenne. Dagen derpå var preget av sjokk og vantro.

Jeg syns dog at Anders Breivik sine sitater om "Stoltenberg-jugend" og "Landsmo(r)deren" gikk ufortjent mye oppmerksomhet. Etterhvert gikk fokuset heldigvis over til 2083-manifestet. Jeg mente, og mener fremdeles, at ytringsfriheten skal være så omfattende at det også skal være takhøyde for å omtale AUF og Brundtland i nedlatende ordelag uten at ordbruken som sådan antyder at man er en samfunnsfiende.

I ettertid var jeg veldig fornøyd med at Anders Breivik var medlem på Facebook, for om han hadde vært "Faceless" som meg, så hadde nok vi uten Facebook blitt sett på som potensielle terrorister og blitt fryst ut av samfunnet..
Sist endret av FREEthjof; 9. oktober 2011 kl. 11:39.
Tenkte veldig lite. Det skjer terrorangrep over hele verden nesten hver dag. Hvorfor skal jeg bry meg? Ingen av mine nærmeste var med i angrepet, så jeg har fint lite med saken å gjøre.
Først hørte jeg om bomben i Oslo, og tenkte ikke noe over det. fulgte litt med på nyhetene, men ikke så veldig.

Ettherhvert, når meldingen om skytinga på utøya kommer, sender jeg med en gang en sms til Jenta mi som var der. Jeg får ikke svar innen 10 min, så jeg sender en melding te en kompis av meg. "Hei. Jeg får ikke tak i Jenta mi, kan du prøve å få tak på henne??" Hu var en av de savnede, så jeg satt klistra til skjermen for å finne ut av mer. Torsdagen etter, kommer bekreftelsen på at hun er død, og det er da allt går opp for meg, hvor jævlig EN mann var.

Det værste er at henne ikke skulle være der i utgangspunktet, så ja.

Allt i allt, er dette en utrolig stor tragedie som har rammet norge, men den måtte komme før eller siden. Etterhvert kommer det vell noe oppfølger ting til dette.
Satt og oppdaterte Freak tråden om det i flere timer og så på nyhetene
Jeg sjekket vg når det stod "Oppdateres: Bombe i Oslo", begynte å lage en tråd om det på freak men så var en annen raskere... leste freak-tråden og følgte med 3 døgn. Og 22 juli 11 var min sweet 16... ABB bodde også rett ved meg og har sett han før.
Dama ringte meg liv redd og sa hun hadde sett en bomba sprenge ned i byen.
Logger meg fort på vg og ser kun en enkel overskrift uten noe tekst til. "regjerings kvartalet ødelagt fra topp til bunn" Eller noe i den duren. Da forsto jeg at dette var noe alvorlig. Satt opp i 3 døgn for å få med meg alt.
Syntes dette var sinnsykt spennende og koste meg veldig, men også nærmere dama igjen.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
"Same shit for me"? Bra de færreste er som deg.
Vis hele sitatet...
Si hva du vil, men det hadde null påvirkning på hverdagen min. Selvfølgelig er det ille, og han burde som forklart tidligere vært kastrert med en dårlig øks men jeg kan ikke bry meg om alt som skjer her i verden. Beklager, men sånn er det

Sitat av sh1bby Vis innlegg
Det der var dødsfreaky å lese. Jeg og hadde akkurat kommet hjem fra begravelsen til siste bestefaren min. Og jeg satt å spiste med tante og familie før jeg skulle inn til Oslo igjen. Vi satt i stua å slappet av da det begynte å tikke inn meldinger på mobilen til tante. Venner og kolleger som spurte om tante var på jobb. Hun jobber i en bedrift som holder til i VG bygget, så om begravelsen hadde vært utsatt i vårt tilfelle og, så hadde tante vært på jobb. Hun så rimelig forskrekka ut når hun satt å så nabokontoret hennes sine vinduer borte og kaos overalt...
Vis hele sitatet...
Heter du Lone eller Morten? Jeg begynner å lure på om vi eri slekt

Sitat av Muradi Vis innlegg
Tenkte veldig lite. Det skjer terrorangrep over hele verden nesten hver dag. Hvorfor skal jeg bry meg? Ingen av mine nærmeste var med i angrepet, så jeg har fint lite med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg tenkte

Sitat av Muradi Vis innlegg
Tenkte veldig lite. Det skjer terrorangrep over hele verden nesten hver dag. Hvorfor skal jeg bry meg? Ingen av mine nærmeste var med i angrepet, så jeg har fint lite med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg tenkte

Oi, dobbelpost... Sånn går det når safari henger
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Heter du Lone eller Morten? Jeg begynner å lure på om vi eri slekt
Vis hele sitatet...
Har dere en i slekta som heter Savannah?
Synes hele greia var spennende, men brydde meg ikke så veldig.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Har dere en i slekta som heter Savannah?
Vis hele sitatet...
tror ikke det.
Sist endret av vangsfreaken; 9. oktober 2011 kl. 13:49.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Aff, du er blind.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10081041

Artistene stilte opp GRATIS.