Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 7676
God morgen!

Jeg vet vel egentlig godt at dette ikke er noe forum for amatørkokker, men det er jo mange på dette forumet som gjør ting på fritiden sin som øker appetitten betraktelig. Og siden det sikkert ikke bare er jeg her inne som sliter litt med ideer til middagsmat og annen matlaging, så tenkte jeg at vi kunne lage en tråd hvor folk kan skrive ned noen gode oppskrifter.

Mini-Pizza:
Dette er en veldig enkel/rask pizza og lage. Moren min hadde vel gitt meg et slag i bakhodet om jeg kaller det for middag, men mat er det i hvertfall.

1 pakke med pitabrød.
1 boks tomatpuré
Skinke/pepperoni - evnt. noe annet du vil ha på.
Ost
Oregano
Salt
Pepper

Sleng ut så mange pitabrød du ønsker. Smør ut tomatpuré, ta på ønsket pålegg og ost. Dryss deretter litt krydder over "pizzaene" etter ønske.
Stek dette i ovnen på ca 200 grader, til osten er smeltet og blitt gyllen.

Sleng ut deres beste matoppskrifter, gjerne middagsmat (trenger virkelig dette selv, hehe).

Ha en fin dag!
Lager mye sånn pitapizza selv, ellers går det mye i diverse egg retter. Kokt egg, Stekt egg, eller eggerøre.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Lager mye sånn pitapizza selv, ellers går det mye i diverse egg retter. Kokt egg, Stekt egg, eller eggerøre.
Vis hele sitatet...
Da er vi to. Men begynner å føle for variasjoner, egg og pita-pizza blir døft i lengden.
Jeg har en veldig god oppskrift på Chilenske empanadas, men jeg er på skolen nå. Jeg poster den litt senere når jeg har kommet hjem.

Takk for oppskriften trådstarter! Skal teste det når jeg kommer hjem
Har en stygg mistanke om at brukere på nFF kun spiser grandis og røyker weed! Kom igjen da, folkens!

Selv vil jeg gjerne anbefale klassiske nachos! Alltid digg.
Hakkede tomater, blomkål, løk og bønner. Varmes opp i en panne. Nam!
For de sunne...
Løvstek og potetbåter er noe de fleste butikker har. Slenger du på bearnaise saus så har du et resturangmåltid.

Kyllingfilet er også raskt og godt. Kjøper du stor pakke frosne kyllingfileter blir det heller ikke dyrt.
Nytes med Ris og fløtesaus.
Jeg kan slenge ut oppskriften på en heftig ometung hvis noen vil det?
Det er en feit omelett.
Lager gjerne risotto om jeg har lyst på noe godt. Fungerer glimrende både som forrett, hovedrett og som tilbehør til f.eks. kylling.

Ingredienser:
-Risottoris (Arborio er nok enklest å finne i butikken, du kan også være heldig å finne Carnaroli)
-Sjalottløk
-En skvett tørr hvitvin
-smør og olivenolje
-parmesan
-kyllingkraft

Kok opp kraft (buljong går greit om du ikke har kraft for hånden) i ei gryte. I en annen gryte freser du opp litt smør (ikke margarin) og olivenolje og har i finhakket sjalottløk og eventuelt litt hvitløk. La løken bli blank før du heller i ris. Jeg tar det på øyemål, det går som oftest greit. Rør rundt til risen er blank av smør og olje. Hell i en skvett hvitvin og la den koke inn under omrøring. Hell så over kraft til det dekker risen. La kraften koke relativt godt inn under omrøring og hell på mer kraft. Fortsett slik mens du rører til risen er "al dente" (mør med litt tyggemotstand i midten). Rør inn en klatt smør og en neve parmesan. Salt og peppre som du vil (om du har brukt buljong, vær forsiktig med saltet, buljongen inneholder rikelig med salt). Når den er ferdig så skal den være kremete og relativt flytende.

På slutten av koketiden kan du tilsette sopp, kjøttbiter, urter eller hva du vil. Godt, enkelt og raskt.
Skjær Salma laksen i biter, og ha på sitronpepper.
Sett stekeplaten på max/høy varme, og brun fisken i en stekepanne i ca 1 min på hver side. (Panna skal være veldig varm før du legger i fisken.)
Fres gjerne med litt fin kuttet vår-løk.

Ta panna av platen og skru ned varmen, ha Crème Fraîche i stekepannen sammen med laksen, og tilsett soya saus etter smak og behag. Over på stekeplata igjen i 5-6 minutter på middels varme.

Pleier og droppe poteter, og bare koke litt ekstra brokkoli og gulrøtter.

Går sykt fort og er sunt!
Kylling filet kuttet i terninger,
1.paprika grønn kuttet i strimler
2. chilli rød renskes og kuttes i biter
1. rødløk grov hakket
1 fed hvitløk finhakket.

stekes i pannen til ferdig

wrap it up med tortillas med ost og eventuelt rømmesus\ taco saus.

kan tilsettes en boks hakkede tomater og en boks bønner og kokes i ca 20min så har du en chilligryte kjøtt kan du bytte ut til hva du vill
til TS. prøv å ha i LITT sukker i tomat pureen. det blir så mye bedre av det
Flott opskrift du kom med! skal prøves ut selv!
Sitat av losjien Vis innlegg
til TS. prøv å ha i LITT sukker i tomat pureen. det blir så mye bedre av det
Flott opskrift du kom med! skal prøves ut selv!
Vis hele sitatet...
Ok, det SKAL testes.
jeg pleier å lage mye laks. feks:

skinn og -benfri laksefilet stekt i masse rapsolje, nesten så de blir fritert, og servere med quinoa og avocadosalat med kremet balsamicodressing. kjempesunt og kjempegodt.

salaten kan bestå av diverse grønne salatblader, agurk, avocado og tomat.

quinoa er en type frø, som kan brukes på samme måte som ris, og finnes i de fleste butikker, men ikke alltid i de minste butikkene.
Jeg satt tidligere å vurderte å lage en enkel matside for studentmat, hvis noen er interessert i å delta. Tenkte det kanskje var et spesielt niché-marked for oppskrifter som er enkle og billige.

Generelt vil jeg anbefale alle å lage ting fra bunnen av, da dette som regel er bedre og billigere. Poteter er faktisk bra mat, hvis du har tid til å vente. Det er ikke akkurat noe arbeid å koke poteter, men det tar litt tid.
Biffstrimler, løk, pesto, squash og tagliatelle.

Stek biffstrimlene, løken, og squashen, i biter såklart. Bland i pesto. Spis med tagliatelle til, og nyt
Wok i kjele m/nudler (til ca 3 personer)

1 pk wok-blanding
Kjøtt av svin/kylling/okse ca 500g
1 pose blue dragon (tror jeg den heter) chop sui saus
1 pose blue dragon østers saus
1 pk ferdige nudler
Champignon
litt sweet chilli saus
Soya saus
Ingefær (gjerne fersk, men pulver kan også brukes)

Lag en marinade der du tar litt av sausen (chop sui, østers saus), sweet chilli, soyasaus og ingefær, skjær opp kjøttet og dynk det i marinaden og la stå 1 times tid.
Stek kjøttet (som nå er marinert) raskt i en stekepanne, hell tilbake i bollen der det har ligget til marinering, stek så grønnsakene (wok-blanding) i samme stekepanne (uten å skylle panna først).
Når grønnsakene er ferdig stekt, ha grønnsakene over i en kjele, stek så champignon å ha over i kjelen. Kjelen kan med fordel stå på svak varme fra du tilsetter grønsakene, når alt er ferdig stekt og ligger i kjelen, skru opp varmen og tilsett resten av sausen og litt ingefær, når det begynner å putre tilsetter du kjøttet, helt til slutt tilsetter du nudlene (om det er 2 poser i pakken, bruk gjerne begge) og når det nå begynner å puttre er maten klar til servering.

Kjempe god mat med mulighet for stor variasjon i innhold, man kan foreksempel droppe nudlene og heller koke ris ved siden av, forskjellig typer grønnsaker og kjøtt, det er også mange gode sauser å velge i, så her er det bare fantasien som setter grenser.
Sist endret av Veggen; 4. april 2011 kl. 12:52.
Morsomt! Tenkt på å lage noe lignende selv! Freak-kokeboken! (Best hvis folk sier hvrdan det skal lages, og hvilke ingredienser som brukes.)

FOr de fattige studenter som har lyst på noe søtt; "GOGO"

Havregryn
Sukker
Kakao
Smør

Legg en porsjon havregryn i skål. Ha opp i ønsket menge sukker (3 ss?) og samme med kakao.
Smelt smør, og legge det oppi skålen (ønsket mengde etter ønsket konsistens). Rør og HOLY SHIT, det smaker helt greit, og er billig...
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
God morgen!

1 pakke med pitabrød.
1 boks tomatpuré
Skinke/pepperoni - evnt. noe annet du vil ha på.
Ost
Oregano
Salt
Pepper
Vis hele sitatet...
Hvis man vil ha en kurant pizzasaus istedenfor tomatpuré:
5 soltørkede tomater
1 båt hvitløk
Olje + vann (ca 2 dl tilsammen, prøv deg fram)
Salt
Pepper
En dæsj tomatpuré (ca. en spiseskje)

La dette gjennomgå med en stavmixer, og smak deg fram med salt/pepper. Juster evt. konsistensen med olje/soltørkede tomater.

Hvis man er på slankern eller evt. er fattig student kan pita-brødene byttes ut med potetlompe (jepp: potetlompe, ja). Stekes da på 200 grader i rundt 10 minutter. Smaker faktisk helt greit, men du klarer deg vel neppe med én for å få den store metthetsfølelsen
Enkelt og godt; Potetsuppe!

1. Kutt opp poteter i båter eller strimler og putt dem i en kjele med vann og et par buljongterninger (oppkuttingen er for å få dem til å koke fortere)
2. La dette koke til potetene smuldrer opp og mos dem med en gaffel eller liknende. Husk å ha nok vann til at det blir suppe, og ikke potetmos
3. Stek opp baconbiter i en god del smør, og hell dette oppi kjelen når det er ferdig stekt.
4. Til slutt kan man tilsette andre ting som man syns er godt, men jeg syns vårløk er en sikker vinner.
5. Enjoy.
Sist endret av bronsky; 4. april 2011 kl. 13:19.
start med deigen:
ca 5 dl mel
Vann med en god slump olje som til sammen utgjør ca 2 dl
1 pk tørrgjær
3/4 teskje salt, litt basilikum og oregano.

Start med mel, gjær og krydder, bland godt og tilsett vesken (det er en stor fordel om vannet har en temperatur på rundt 37 grader, noe du kjenner ved å la vannet renne over pulsåren på håndleddet). Deigen skal være fast og fin og om den er veldig klissete, tilsettes mer mel. Settes til heving et lunt sted med håndkle over.

Pizza fyll:
1 pk kjøttdeig (helst 500 gram)
1/2 løk (eller en hel liten)
2 fedd hvitløk
1/2 paprika
Champignon
1 liten boks tomatpure´
Ketchup
Pepperoni
Ca 1 dl vann
Krydder i form av salt, pepper, paprikapulver, oregano og basilikum m.m.
Ca 500 gram revet ost

Sett stekeovnen på 225 grader.

Finhakk løk, paprika og hvitløk og fres lett i en kjele med litt olje, samtidig som du bruner kjøttdeigen i en stekepanne.
Når løken paprikaen og hvitløken er klar, tilsetter du tomatpure´, en god dæsj ketchup og ca 1 dl vann. Når kjøttdeigen er klar, ha denne over i kjelen, stek deretter champignon som er skjært i skiver (eventuelt bare tilsett en boks hermetiske skivede champignon rett i kjelen, husk å helle av laken først) og ha over i kjelen når den har sluppet alt vannet. Smak til med oregano, basilikum, paprikapulver, salt, pepper og om ønskelig en halv teskje sukker. (Hva krydder angår, er det nesten bare å tilsette det man selv synes er godt, men oregano og basilikum er et must)
La alt sammen stå og småputre litt.

Ta fram deigen (som nå er ferdig hevet) legg stekebrettet på en fuktig klut (dette gjør at brettet ligger i ro mens du kjevler ut deigen) og kjevle den ut slik at den dekker hele stekebrettet. Ha så pizzafyllet over på deigen og fordel det jevn utover, legg på pepperoni og avslutt med ost (pepperonien kan også legges oppå osten , men jeg foretrekker å ha den under).

Pizzaen er nå klar til å settes i ovnen og stekes i ca 15 minutter eller til den er fin og gyllen.
Sist endret av Veggen; 4. april 2011 kl. 14:07.
1 pakke Karbonadedeig
1 boks bønner i tomatsaus eller chilisaus
1 halv løk
1 pose tacokrydder

Stek hele dritten og server i tortillas med jævlig mye creme fraiche, mais og guacamole, og kanskje litt ost for de mest vågale.
Sist endret av BirkirBjarnason; 4. april 2011 kl. 14:12.
ikke en matrett bra bunnen av, men heller det å få brukt alt fra gårdagens taco.
Stek taco kjøttet som er igjenn i lag med egg og ost + de grønnsakerne man måtte ønske.

Og et tips, ikke bruk lettprodukter, å alt blir som regel litt bedre hvis man sper i litt ekstra rømme etc. dette er vel allmenviten, men syns alt for mange ikke gjør det, for da kan plutselig pose/boks mat bli godt å.
Del poteter i båter
Kok i 15min
Tørk båtene og putt dem i ovnen (250 grader)
Vent til de er gyldenbrune
Profit
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Del poteter i båter...
Vis hele sitatet...
Jeg bruker en litt annerledes variant

Ta ønsket mengde poteter og vask/skrubb de godt. Del deretter i båter og ha i en bolle, strø over salt, pepper, basilikum, paprika, hvitløk-pulver, litt rosmarin, en dæsj med balsamico eddik og litt oliven olje, rør godt, ha det over i ildfast form og stek i ovnen i 30-45 minutter. Potetene er ferdig når de er møre og gyllene, dette finner du best ut av ved å smake. Om du ønsker de litt sprøstekt, kan du skru opp temperaturen til 225 grader mot slutten. Ypperlig som tilbehør eller alene.
Sist endret av Veggen; 4. april 2011 kl. 14:44.
Sitat av losjien Vis innlegg
til TS. prøv å ha i LITT sukker i tomat pureen. det blir så mye bedre av det
Flott opskrift du kom med! skal prøves ut selv!
Vis hele sitatet...
Det blir så mye bedre med en teskje sukker! Litt merkelig at du faktisk smaker det


Noe som er overraskende godt er:

Legg 2 kyllingfileter i en plast-pose med Salsa (Taco-saus funker greit det og). La det stå over natten. Så har du en skikkelig digg kyllingfilet!


Kan anbefale alle som liker matlaging å sjekke ut Jakatak69 på youtube Har laget en del av hans sine ting, og har aldri blitt skuffet!

http://www.youtube.com/jakatak69
ha 3 egg i en liten bolle, visp det sammen.
Bland i melk til smørja blir lys gul, nærmere hvit enn gul altså.
Pøs på med salt pepper og gressløk (gjerne også opphakkede pølserester EL)
Stek på laveste varme i ca et kvarter.

Flipp, del i to og ha på brødskive.
Skjær en kyllingfilet i strimler, skjær poteter i skiver. Stek.
Sleng oppi litt grønnsaker. Stek litt til.
Krydre med hvitløk, pepper, urtesalt, og estragon.
Server med en iskald Frydenlund Fatøl.
Enkel & kjapp Salsa..Passer bra som dip, eller som saus til div kjøttdeig/pasta middager :

1 Boks hermetiske tomater
½ stk finhakket grønn/gul paprika
1 hvitløks fedd, for de som liker det
2 ss balsamicoeddik
½ ts sukker
½ ts salt
½ ts nykvernet pepper
Litt friske urter hvis du har det, f.eks basilikum, timian
Du kan også ha oppi ½ stk finhakket & renset chilli, hvis du vil ha en litt sterkere salsa

Godt enten det blir servert kaldt, eller har småkokt i en kjele et par min før servering
Denne burde vell holde til 2 pers, så dobble gjerne oppskriften hvis du vil ha litt mer =)
Kan også spe på med litt ekstra salt/pepper & krydder, da denne salsaen er ganske mild

Marinade til f.eks Kylling :

½ dl olje, Har kun hatt raps olje de gangene jeg har lagd denne, dunno hva som er optimalt å bruke
1-2 båter finhakket hvitløk
2 ss finhakket frisk ingefær
1 stk finskåret sitrongress , evt. litt sitronsaft
1 stk finhakket rød chilli

Bland kjøtt/marinade godt sammen i en plastpose, la denne ligge et par timer i kjøleskapet før du ska bruke kjøttet

Enkel, kjapp & god middag :

- Ingredienser -
500 g kjøttdeig/karbonadedeig
400 g pasta
1 boks rømme, evt Kesam
1-2 hakket løk, alt ettersom hvor fan du er

1: Stek kjøttdeigen/karbodeigen i panne, samtidlig som du koker pastaen.
Hell gjerne løken oppi sammen med kjøttdeigen/karbodeigen, når den bynner bli ferdig

2 : Legg pastaen på en tallerken, ha kjøttdeig over.
Topp med en dæsj rømme/kesam & litt av den fantastiske Salsaen du har oppskriften til litt lenger opp ;>
Sist endret av Hightime; 6. april 2011 kl. 14:22.
Min hjemmelagde pizza.

Deig:
Ca 5 dl hvetemel
Ca 3/4 pakke tørrgjær
Litt salt
Lunkent vann
Litt olivenolje (helst extra virgin)

Bland sammen til deigen er akkurat slik at den ikke sitter fast i hendene, men fortsatt er litt klissete. Sett til heving.


Tomatsaus:
3/4 boks med hermetiske tomater
2 spiseskjeer tomatpuré
Litt olivenolje
Ca 3 fedd hvitløk
Litt basilikum
Litt Oregano
En klype sukker

Kjør alt i en blender, til sausen har fått en luftig konsistens.


Fyll: (mange muligheter)
Finhakk en liten purre
Fersk sjampinjong
Kjøttdeig
Ost (Tine pizzaost med norvegia og jarlsberg er en sikker vinner), unngå first price og euroshopper, da dette ikke er ost.

Fordel purren utover tomatsausen, strø så osten over dette. Legg soppen på, og til slutt så tar du på rå kjøttdeig i små klumper. (er jo ikke noe vits i å steke kjøttdeigen 2 ganger, derfor rå) Stek pizzaen på ca 200 grader i ca 15-20 min.
Ser det har kommet noen fine pizza-oppskrifter. Takk for det, Kristonio og MeTheWall.
Men ser dere begge bruker gjær i pizzadeigen, det gjør vel så man får en relativt tykk bunn?

Etter et råd fra min kollega, så skal jeg prøve å spise litt mindre brødmat, pasta, poteter osv. Det jeg lurer på er om noen her har en oppskrift på en pizzabunn som er tynn, slik at jeg ikke får i meg så mye brød?

Ha en fortsatt strålene dag i sola, om du er så heldig
Digital nomade
trippy's Avatar
Du kan dele pitabrødet i to :P De blir sprøe og gode. Brekker lett, men veldig digg.

Har som oftest Sopp, ost, pizzasaus, spinat og kylling/magert svinekjøtt på mine minipizzaer
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Ser det har kommet noen fine pizza-oppskrifter. Takk for det, Kristonio og MeTheWall.
Men ser dere begge bruker gjær i pizzadeigen, det gjør vel så man får en relativt tykk bunn?

Etter et råd fra min kollega, så skal jeg prøve å spise litt mindre brødmat, pasta, poteter osv. Det jeg lurer på er om noen her har en oppskrift på en pizzabunn som er tynn, slik at jeg ikke får i meg så mye brød?

Ha en fortsatt strålene dag i sola, om du er så heldig
Vis hele sitatet...
Jeg lagde italiensk pizzabunn for noen uker siden, og da brukte jeg samme oppskrift som på min vanlige pizzabunn, bare at jeg brukte 1/4 - 2/4 pakke med tørrgjær. Denne deigen delte jeg så i 2, og det ble akkurat passe til 2 italienske pizzabunner. Bare vær flink til å kjevle den tynn før du steker.
Sist endret av Kristonio; 6. april 2011 kl. 15:10.
ser at folk nevner at de lager mye med egg, lager selv arme riddere/french toast med denne oppskriften :
2 egg
1.25 dl melk
2 ts sukker
1 klype salt
1 klype kanel
1 klype vaniljesukker
5-6 skiver 1 dag gammel loff
Smør til steking
Nok til 5-6 french toasts
Fremgangsmåte
1. Visp sammen egg, melk, sukker salt, kanel og vaniljesukker i en bolle.
2. Ha røren over i en bolle med flat bunn.
3. Dypp loffskivene godt på begge sider i røren.
4. Stek skivene i smør, et par minutter på hver side på middels sterk varme.
5. Server med sukker, maple syrup eller annet tilbehør.
Jeg pleier å spise disse med jordbærsyltetøy på : ) Enjoy
Kilde : http://www.oppskriftssiden.no/oppskr...-_arme_riddere
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Ser det har kommet noen fine pizza-oppskrifter. Takk for det, Kristonio og MeTheWall.
Men ser dere begge bruker gjær i pizzadeigen, det gjør vel så man får en relativt tykk bunn?
Vis hele sitatet...
Den blir ikke så veldig tykk (ca 4mm +/-), men om du reduserer mel mengden til 4dl og veskemengden til totalt 1,6dl vil bunnen bli enda tynnere. Og en strålende dag til deg også.
Sitat av iGnome Vis innlegg
ser at folk nevner at de lager mye med egg, lager selv arme riddere/french toast med denne oppskriften :
....
Vis hele sitatet...
Bruker akkurat samme oppskriften Tips: Prøv å ta en baguette/spiralloff e. l, og bruk det i stedet for loffskiver. Stek en 7-8 stykker, og lag et tårn på tallerkenen. Serveres varme med canadisk lønnesirup over hele tårnet
3-5 fedd hvitløk
2 store løk
500-800gr kjøttdeig
Purre
2-3 stenger stang selleri
2-3 bokser hakket tomat
2 bokser mais (eller 1 fp boks)
2-3 bokser salat og gryte bønner
1 finhakket chili
1 paprika (gjerne gul)
1/4 ts chilipulver
1/4 ts spisskum
1/2 ts koriander
1/8 ts pepper
3/4 ts salt (helst havsalt)
2,5 dl mørkt øl

Stek kjøttdeigen og hiv den oppi en stooor kjele, hakk opp selleri, purre, løk, chili og paprika, ha alt opp i kjelen, så tar du alle boksene oppi kjelen, rører om, og tilsetter øl, kokes på svak varme i 40-50 min, rør om litt av og til, men ikke la den stå for lenge for seg selv. Nytes med hvitt brød og lyst øl Varer i 2 dager i kjøleskap, så man har middag i noen dager, og det kan fryses i porsjons pakker..
Sist endret av zlinkey; 6. april 2011 kl. 15:37.
Okonomiyaki

Ingredienser:
350 g mel
3 dl vann
4 egg
kål
salt

Kombinasjonen egg-vann-mel kan varieres etter hvor tykk du vil ha røren. Kutt opp kål etter hvor mye du selv ønsker og bruk ca. 1/5 teskje salt etter denne oppskriften, men varier etter mengde. Du kan i tillegg til dette ha i alt du vil av grønnsaker eller kjøtt og fisk.

1. Visp sammen egg og vann. Hell i mel gradvis mens du rører, sånn at du får en jevn og fin røre. Den skal bli noe a'la den du får til en pannekake. Ha i det du ønsker av kål, samt andre grønnsaker og kjøtt.

2. Varm opp stekepannen på medium varme.

3. Hell i olje i stekepannen.

4. Hell i røre sånn at den blir ca. 1 cm tykk.

5. Stek på en side til kantene er tørre og røren i midten er nogenlunde fast, så snu.

6. Ta den av, legg på en tallerken og nyt med soyasaus.

Du kan også, mens du steker på den første siden, legge på kjøtt og grønnsaker, for så å helle over litt ekstra røre på toppen. Så snur du den og steker på den andre siden.

Anbefalte ekstraprodukter er bacon, reker, vårløk og purreløk.
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Bruker akkurat samme oppskriften Tips: Prøv å ta en baguette/spiralloff e. l, og bruk det i stedet for loffskiver. Stek en 7-8 stykker, og lag et tårn på tallerkenen. Serveres varme med canadisk lønnesirup over hele tårnet
Vis hele sitatet...
Må prøves!
Vil forresten anbefale alle her å lage sitt eget vaniljesukker. Å bruke det skvipet som man får kjøpt på boks er jo brudd på menneskerettighetene. Ingen burde utsettes for så syntetiske greier.

Oppskrift vaniljesukker:
1 norgesglass
3-4 vaniljestenger
1/2 - 1 pakke melis

Tøm melis opp i norgesglass. Kutt vaniljestenger på langs, og skrap ut frøene. Ta vaniljestengene og frøene oppi norgesglasset, skru på lokk, og pass på at det er lufttet. Rist glasset. La glasset stå i romtemperatur i ca. 24 timer.

Optimalt til alle slags bakeverk, egentlig! !
Vafler. Veldig enkelt og godt.
Dette er min versjon av oppskriften :P

Mel
2-4 Egg, avhengig av hvor mange vafler du skal ha
Litt olje
Sukker
Vaniljesukker
Melk

Bland alt sammen, til det blir bare litt mindre tykk enn yoghurt.

TIPS TIL MATLAGING:

Aldri følg oppskriften helt nøyaktig, ta litt mindre/mer enn det som står der, ta så mye/lite som du liker. Prøv å improviser litt, jeg gjør dette alltid, og har merket at maten ble MYE bedre, når jeg improviserte, med for eksempel litt ekstra krydder eller noe sånt.
Jeg prøvde nettopp ut oppskriften med mini-pizza, og det ble en stor suksess!

Polarbrød
Tomatpurre
Sjalottløk
Kjøttdeig
Ost
Oregano
Salt/Pepper
Tabasco saus

Sto i ovnen på 210 grader i mellom 8 og 10 minutter. Smakte himmelsk!
Polarbrød har alltid vært en klassisk ostesmørbrød/minipizza-bunn her i huset. Utrolig deilig smaker det også
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Vafler. Veldig enkelt og godt.
Dette er min versjon av oppskriften :P

Mel
2-4 Egg, avhengig av hvor mange vafler du skal ha
Litt olje
Sukker
Vaniljesukker
Melk
Vis hele sitatet...
Ikke noe mel!?

[edit] jeg loker. :S
Sist endret av Yayoisking; 6. april 2011 kl. 21:17.
Siden jeg er halvt mexicansk måtte jeg ta med litt mexicansk her;
Gode Quesadillas!
Du trenger:
Tortillas (så mange du har lyst på)
Ost
Skinke

Fremgangsmåte:
Legg ut en tortilla, fyll opp med ost og skinke som dekker omtrent halve tortillaen, brett over på midten og stek i mikro i ett minutt.
For litt ekstra smak anbefaler jeg rikelig med salsa. Min favoritt er grønn Costeña, som kan fåes i de fleste import-/invandrersjapper i de store byene her i landet

God fornøyelse!
Jeg har oppskrift på digg og sunn pasta!

I pk svinekjøttdeig/karbonade/kjøttdeig
I løk
I gulerot
2 fedd hvitløk
I boks med tomater
2 ss tomatpure
Litt vann
I ts salt, pepper, basilikum, og litt sukker.

Fullkorns penne

Finhakk løk og gulerot, og "svett" den i litt olje. Når løken begynner å bli litt gjennomsiktig tilsetter du finhakket hvitløk. Vent ca 20 sek før du tilsetter tomatpure og noen ss med vann. Jeg pleier å krydre her. Tilsett hakkede tomater og etter dette er det opp til deg hvor lenge du vil at den skal koke.

Men sauser blir som oftest bedre jo lenger de står. Hvis den skal stå lenge må du tilsette mer vann.

OBS! All mat blir bedre av å smake underveis. Viktig å smake mye, og krydre hvis det trengs.

Denne sausen er mer som basissaus, alltids digg å tilsette noe sopp, selleristang, oliven, friske urter osv hvis det ønskes.

Jeg har forsåvidt også matblogg, men er desverre ikke særlig aktiv!
Sist endret av kristiner; 6. april 2011 kl. 22:16.
Niçoise salat

ét smilende egg
1/2 boks tunfisk
halverte kokte nypoteter
tomater
haricot verts
oliven
kapers
finhakket blad persille/gressløk

dressing:

oliven olje
sitron juice
Dijon sennep
hvitløk
salt/pepper

Cæsar m/kylling & bacon

Kyllingfilet surres i bacon og stekes forsiktig over lang tid
romano salat
landbrød stekes i litt olje i en panne før den gnies inn med hvitløk og saltes

ellers samme dressing som for Niçoise salaten + høvla parmesan

Tortilla

poteter
hvitløk/løk
egg
salt/pepper
oliven olje
(cannabis) ???

Poteter i skiver stekes møre(evt. m).
Tilsett løk og stek ferdig til myk.
Hell over egg blandingen.
Senk temp.
Vent til stivnet

Sitat av commie Vis innlegg
Lager gjerne risotto om jeg har lyst på noe godt. Fungerer glimrende både som forrett, hovedrett og som tilbehør til f.eks. kylling.

Ingredienser:
-Risottoris (Arborio er nok enklest å finne i butikken, du kan også være heldig å finne Carnaroli)
-Sjalottløk
-En skvett tørr hvitvin
-smør og olivenolje
-parmesan
-kyllingkraft

Kok opp kraft (buljong går greit om du ikke har kraft for hånden) i ei gryte. I en annen gryte freser du opp litt smør (ikke margarin) og olivenolje og har i finhakket sjalottløk og eventuelt litt hvitløk. La løken bli blank før du heller i ris. Jeg tar det på øyemål, det går som oftest greit. Rør rundt til risen er blank av smør og olje. Hell i en skvett hvitvin og la den koke inn under omrøring. Hell så over kraft til det dekker risen. La kraften koke relativt godt inn under omrøring og hell på mer kraft. Fortsett slik mens du rører til risen er "al dente" (mør med litt tyggemotstand i midten). Rør inn en klatt smør og en neve parmesan. Salt og peppre som du vil (om du har brukt buljong, vær forsiktig med saltet, buljongen inneholder rikelig med salt). Når den er ferdig så skal den være kremete og relativt flytende.

På slutten av koketiden kan du tilsette sopp, kjøttbiter, urter eller hva du vil. Godt, enkelt og raskt.
Vis hele sitatet...
Risotto er perfekt studentmat
Kjøp en halv ferdigstekt kylling i varmdisken, en flaske sweet chilli, chassew nøtter, kanel, salat og paprika

-Riv opp kyllingen
-riv opp noen salat blader
-kutt en halv paprika (etter ønske)
-bruk ca en halv pakke chassew nøtter
-hell over med sweet chilli
-strø kanel over

Så er det bare å blande det sammen og du har et fantastisk godt og relativt sunt måltid!
Finnes flere varianter og du kan for eksempel varme opp noen pitabrød som fylles med salaten (må prøves!)
Ok,
Du kjøper en grandiosa, setter ovnen på ca 225grader
Du tar pizzaen ut av pappen, tar av plasten og måker den inn i ovnen sånn ca midt i.
La den stå til osten har smeltet.
Win.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Ok,
Du kjøper en grandiosa, setter ovnen på ca 225grader
Du tar pizzaen ut av pappen, tar av plasten og måker den inn i ovnen sånn ca midt i.
La den stå til osten har smeltet.
Win.
Vis hele sitatet...
Eller du bare lager deg en hjemmelaget pizza, som er 10x bedre.