Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1686
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke om det er en greie på quietapin men vet det er en greie på andre antipsykotika. Feit i ansiktet, kinna og kjakan som bivirkning.. Jeg har brukt 75-100mg et års tid og dette er søvndose og ikke "antipsykotika-dose" som først er fra 300mg og opp. Legen min sier at vektøkning først er bivirkning fra antipsykotika-doseringa og kompisene mine er høflige å nekter på at jeg har fått rar ansiktsform.

Som dere sikkert skjønner stoler jeg ikke på noen av dem og jeg syns jeg selv har blitt feit i kjakan. Sååå er det noen her som har opplevd eller observert det samme på quietapine i "ikke-antipsykotika-dose"?

Er det noe som hjelper for å få det vekk av triks eller ansiktsbehandlinger eller må man slutte på medisinene da? Håper for guds skyld det går vekk da i det minste!
Jepp! Og grunnen var så enkel at når jeg tok de på kvelden så ble jeg så sinnsykt sulten og spiste 4-5 brødskiver med pålegg. Den ekstra maten gjorde meg generelt litt feitere overalt, inkludert trynet. Etter en god tid på queta så merket jeg at jeg spiste mer på dagen også.

Siden årsaken min var at jeg spiste for mye prøvde jeg å motstå fristelsen av å spise etter inntak av medisinene, men fristelsen ble for stor.
Løsningen ble dermed å spise en del færre kalorier i løpet av dagen så det var rom for litt ekstra mat rett før sengetid og det funket greit.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk quetiapin 10mg mot søvnproblemer, tok ikke lang tid etter jeg begynte på de før jeg begynte å overspise.
Var konstant sulten og ble aldri mett.
Er visst en veldig normal bivirkning.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
75 mg. Alltid sulten når medisinen virker.
Spiser ikke på dagen pga. spiseforstyrrelse, så det er helt greit.
Er feit som faen.
New generation
colakork's Avatar
Eksen min sin mor spiste aldri noe særlig før hun tok sove-medinsinen sin. Da var det full gang på kjøkken før lalletid.

Prøv å legg deg i seng rett etter medisin er tatt og sov!
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Trådstarter her

Så kommer det bare av fett? Vektøkning av matinntak?
Jeg trodde det kom av noe vannsamling som bivirkning av medisinene?

Jeg kan få munchies i blandt etter inntak av medisinen men fjeset er vel siste stedet man vanligvis legger på seg ved normal vektøkning? Sånn det ser ut for meg på andre på antipsykotika og på meg selv så er det mer noe jeg forbinder med å være oppblåst, hoven, vannsamling, tjukk i ansiktet, deformert midtre og nedre ansikt enn generell vektøkning som rammer hele kroppen?

Er det pga munchisen er det jo en grei deal og enkel sammenheng men jeg trodde månefjes kom av noe medisinen gjør med deg (utenom munchies)?
Jeg leste et eller annet sted at det også gjør noe med metabolismen din. Legen min kunne ikke svare på det? Men at man får munchies, det er faen så sikkert. Jeg gikk fra 105 til 132 kilo på det verste. Da trente jeg mye styrke og da så jeg var stor gutt fra før av, men at man legger på seg av quetiapin er ingen hemmelighet. Jeg finner det litt lettere å styre hvis jeg spiser et kveldsmåltid før jeg tar quetiapinen. Og man må trene ellers blir du en pudding. Drittbivirkning, men den har virkelig gjort livet mitt bedre siden jeg hadde et forferdelig søvnproblem
.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trådstarter her

Så kommer det bare av fett? Vektøkning av matinntak?
Jeg trodde det kom av noe vannsamling som bivirkning av medisinene?

Jeg kan få munchies i blandt etter inntak av medisinen men fjeset er vel siste stedet man vanligvis legger på seg ved normal vektøkning? Sånn det ser ut for meg på andre på antipsykotika og på meg selv så er det mer noe jeg forbinder med å være oppblåst, hoven, vannsamling, tjukk i ansiktet, deformert midtre og nedre ansikt enn generell vektøkning som rammer hele kroppen?

Er det pga munchisen er det jo en grei deal og enkel sammenheng men jeg trodde månefjes kom av noe medisinen gjør med deg (utenom munchies)?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vil tro utifra min egen erfaring at det handler om normal vektøkning med muligens noe dårligere metabolisering enn vanlig. Men det du beskriver høres jo ikke ut som en normal vektøkning hvis det kun går på ansiktet, så det gjør meg usikker.

Prøv å gjør noe med dietten din både før og etter du har tatt medisinene og se om det gjør noe utslag. Hvis det ikke bedrer seg at jeg vurdert å finne noe annet man kan sove på. Quietapine er jo ikke det beste å stå på om man kun bruker det mot søvn, har jeg hørt leger bable om.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Månefjes blir mer fremtredende jo større dose jeg tar. Hele kroppen svulmer litt opp men det vises mest i ansiktet. Ei venninne blir bare oppblåst i ansiktet, eller man ser det bare på ansiktet, det vises godt når hun har hatt innleggelse og de har endret eller justert dosene. Fjeset hennes blir liksom veldig bredt og ansiktet litt oppsvulmet og rundt i formen. Når hun blir stabil og ikke lengre er psykotisk så trapper hun ned dosene og da er hun raskt tilbake til normalt utseende. Litt skummelt å se de store endringene, hun veier sikkert 50 til 55 kilo og er 175 lang og når ansiktet svulmer opp så blir hun nesten litt skummel. Den tynne vevre kroppen og det oppsvulma fjeset. Det er jo ikke noe alternativ å ikke ta medisinen, for da blir det langvarige psykoser. Utseendet blir normalt når man går ned i dose.
Jeg velger å referere til det her innlegget fra lommelegen.no - sjekk det ut.

Lommelegen.no - vektøkning og økt apetitt?

Spørsmålet her gjelder generell bivirkninger av medisinen, og om vektøkning er en av dem. Svaret fra legen er som følger:

Du har rett i dine vurderinger med fett / muskler / tid og evt ytterligere kalorireduksjon, men her kan være andre faktorer som spiller inn også, jfr ditt spørsmål.
Seroquel kan påvirke en rekke hormoner i kroppen, og på den måte vanskeliggjøre vektreduksjon.

Blant annet kan det påvirke funksjonen av skjoldbruskkjertelen, og gi lavt stoffskifte.Få dette sjekket hos legen din.
Og det kan gi forstyrrelser i sukkermetabolismen, inkl. nedsatt glukosetoleranse og tilhørende hyperinsulinemi, hvilket er en meget effektiv hemmer av vektnedgang, da høye insulinnivåer stimulerer til fettlagring og hemmer glukoneogensen ifra kroppens fettvev (nedbryting av kroppsfett, dvs slanking)
Vis hele sitatet...
Altså er det bullshit at det kun er økt inntak av kalorier som har skylden, den fucker med skjoldbruskkjertelen og dermed produksjonen av enkelte hormoner.
Sist endret av Jokke; 29. oktober 2020 kl. 14:10.
Klimafiendtlig troll
@TS: Det du kaller "moonface" er noe som heter Cushings syndrom . Det kan du få hvis du bruker f.eks prednisolon eller diverse kortikosteroider (astmamedisin mm).

Du legger på deg av Seroquel. Det er pekt på ihvertfall en mekanisme tilknyttet dette i posten. Seroquel er jo et antipsykotika uansett dose, vil anta at det generelt setter ned metabolismen, du får mindre dopamin og annet snacks i hjernen.

En del som har stått lenge på antipsykotika, er påfallende tunge og får en "apedop-look". Veldig mange får oksehunger etter kveldsdosen også. Diabetes er en risiko, mye dritt.

Be legen din om Vallergan(utgår fra produksjon inntil produksjon i Sverige er oppe) eller Phenergan. Disse er trygge og man sovner. Hangoveren er en vanesak (pun intended).

Det er flere diskusjoner rundt Seroquel i nyheter, og tidsskrifter for leger. Det er mye diskusjon om dette her på forumet også. Overutskrivninger av Seroquel brukt reint off-label får mer og mer fokus.

PS: Du går ned igjen når du slutter med seroquel og andre antipsykotika, gjerne med trening og godt kosthold. Gi deg mens leken er god!

PS2: Jeg ble feit, dum og deprimert av Seroquel. 25-100mg. Merket det ganske raskt, måtte bruke akkurat da. Hadde en voldsom toleranseøkning, det gikk utrolig fort. I perioder tidligere hadde jeg brukt 100mg kveld og evt 100mg dagtid pga "tankekjør", "russug" og sånne bullshit liksom-diagnoser.
Sist endret av Taert; 29. oktober 2020 kl. 17:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jokkerella Vis innlegg

Lommelegen.no - vektøkning og økt apetitt?

Spørsmålet her gjelder generell bivirkninger av medisinen, og om vektøkning er en av dem. Svaret fra legen er som følger:



Altså er det bullshit at det kun er økt inntak av kalorier som har skylden, den fucker med skjoldbruskkjertelen og dermed produksjonen av enkelte hormoner.
Vis hele sitatet...
Blir dette en permanent endring i kroppen etter bruk av Kvetiapin?

Spør på vegne av oss som ikke snakker legeiansk eller gidder å google selv.