Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2137
Hei. Går å venter på rettsak i forbindelse en hendelse i jan da jeg ble tatt for andre gang for ruskjøring. Tilståelses sak ble det. Politet sa etter omregning ble det " over 0,5 " i promille. Ble oxo tatt med bare promille i 2015 , da hadde jeg 0,8 i promille, ble dømt å mistet lappen.

Jeg er avhengig av lappen og nå frykter jeg at de har lyst å gi meg livstid på kortet.

Er det noe jeg kan gjøre i forkant for å hjelpe saken min ?
frivillig tisseprøve er problematisk i forhold til jobben min. Da jeg som handtverker er mye rundt omkring i distriktet. ( med sjåfør selvfølgelig)
Du har hatt veldig lav promille det er værtfall positivt for deg. Er det dagenderpå promille du har hatt?
Det er svært lite du kan gjøre, hjelper ikke å være etterpåklok i en slik situasjon.
Retten vil ikke ta hensyn til at du jobber og de vil heller ikke ta hensyn om du sier eller kan bevise at du er rusfri.

Du lærte tydeligvis ikke første gangen du ble tatt så nå vil de gi deg 5år, slik er reglene når det kommer til ruskjøring.
Etter loven å dømme så er det "two strikes and you're out".
Sist endret av Kjelldriver; 9. desember 2018 kl. 20:44.
Etter forskrift om tap av førerkort § 3-3 skal det fastsettes tap på livstid i tilfeller med gjentakende ruskjøring innen fem år. Det er lite du kan gjøre for å unngå det, men det skader likevel ikke å legge deg flat og å gjennomføre en reell endring av dine rusvaner. Dersom du kan vise at du har skjerpet deg, pleier det å gå greit å få kjøre opp igjen om fem år. Fem år er minstetiden dersom du er fratatt lappen på livstid, men det er ikke en automatisk ordning at du får lappen igjen.

En generell betraktning er for øvrig at konsekvenser som var påregnelige før forholdet oppstod, sjelden vil telle som formildende.
Hei

Er i samme båt.
Har du barn? Barn på vei?
Har gått noen år siden jeg mistet lappen for andre gang pga. rus.

Ringte inn til politi og fikk slengt i trynet at dersom jeg ikke har/får barn trenger jeg ikke prøve å søke engang før etter 5år.

Mistet jobb da mitt yrke også krever førerkort.
Er bare å dra lærdom av dette og ikke gjenta det.

Som straff er jeg litt usikker, min promille var på over 0.2. Så mine alternativer var fengsel, elektronisk fotlenke eller program for ruspåvirket kjøring og 1.5x brutto mnd lønn, 45k i bot.
uff å uff ,.... ja jeg har to barn. Sometimes life fucks you in tha ass ! men tar jeg en titt i speilet så ser jeg jo den skyldige !
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Etter forskrift om tap av førerkort § 3-3 skal det fastsettes tap på livstid i tilfeller med gjentakende ruskjøring innen fem år. Det er lite du kan gjøre for å unngå det, men det skader likevel ikke å legge deg flat og å gjennomføre en reell endring av dine rusvaner. Dersom du kan vise at du har skjerpet deg, pleier det å gå greit å få kjøre opp igjen om fem år. Fem år er minstetiden dersom du er fratatt lappen på livstid, men det er ikke en automatisk ordning at du får lappen igjen.

En generell betraktning er for øvrig at konsekvenser som var påregnelige før forholdet oppstod, sjelden vil telle som formildende.
Vis hele sitatet...
Trodde den nye rus reformen skulle hjelpe istedet for å ødelegge. Seriøst brydde dem seg ikke om at du mistet jobben.?? Forstår jo at vi må straffes men ikke på en slik måte at det ødelegger familien, hvertfall hvis det ikke er en gjenganger da.

En generell betraktning er for øvrig at konsekvenser som var påregnelige før forholdet oppstod, sjelden vil telle som formildende.[/quote]

Trodde den nye rus reformen skulle hjelpe istedet for å ødelegge. Seriøst brydde dem seg ikke om at du mistet jobben.?? Forstår jo at vi må straffes men ikke på en slik måte at det ødelegger familien, hvertfall hvis det ikke er en gjenganger da.
Sist endret av stompenheimer; 24. desember 2018 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stompenheimer Vis innlegg
Trodde den nye rus reformen skulle hjelpe istedet for å ødelegge. Seriøst brydde dem seg ikke om at du mistet jobben.?? Forstår jo at vi må straffes men ikke på en slik måte at det ødelegger familien, hvertfall hvis det ikke er en gjenganger da.
Vis hele sitatet...
For det første har det ikkje vore noko ny rusreform. Det er pågåande prosess, som så langt ikkje er implementert i lovverk eller forvaltning.

For det andre er det neppe snakk om å lempe vesentleg på regelverket for ruskøyring. Om du gjentatte ganger vert hekta for å køyre i rusa tilstand er det gjerne ein indikasjon på at du reint faktisk ikkje bør køyre bil før du har fått hand om problemet ditt, for konsekvensane av bilulukker er såpass store.

Handlinger har konsekvenser. Eg har full forståelse for at det å ha eit rusproblem er problematisk i seg sjølv, og er kritisk til at folk mister lappen utelukkande for å ha eit rusproblem, utan nærare vurderinger. Men eg er ikkje spesielt kritisk til at folk som bryt regelverket ved å køyre rusa får konsekvenser for det.