Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 10699
Hei, jeg valgte og starte tråd her, da trådene mine ofte blir fjernet om jeg starter dem i diskusjon forumet.

Jeg har ADHD, og har valgt og starte på medisin da jeg skal starte på enn 5 årig utdannelse om ett år.

Denne tråden er lang, med den grunn att jeg ønsker og få med mest mulig av min erfaring til nå. I håp om att flere der ute med ADHD, og som også bruker medsin kunne delt sin erfaring, slik att jeg kan ha enn anelse om hvordan dette skal virke. Har null erfaring liksom.

Var oss spesial legen der jeg ble utredet og fikk utskrevet resept på ritalin kapsler 20mg, altså en lav dose i starten. Denne skal gi en annerledes effekt enn ritalin tabletter. Skal ta denne på morgenen, som er ganske vanlig (07:30 for min del)

Jeg startet nå på onsdags morgen, hadde fri fra jobb den dagen.

Det første jeg kjente var en varme i kroppen. I stedet for uro i magen, føltes det som sommerfugler, pluss denne varmen som steg i kroppen. Jeg følte meg glad på en helt annen måte. Litt små skjelvinger etter en times tid etter inntak, men det gikk fort over. Vanligvis er jeg deprimert på formiddagen, da det er så mye jeg VILL og MÅ gjøre, men jeg vet aldri HVA jeg vill gjøre, jeg sitter bare der deprimert med uro i mage- og kropp, med ett evig tankekjør i håp om att det skal stoppe. Tankene mine etter inntak av ritalin ble lettere og styre, jeg klarte og fokusere bedre på en måte, etter litt virke tid. Tålmodigheten merket jeg også var bedre. Da virkningen gikk ut ble jeg grinete, kort luntet, lett irritabel, lei meg, trist osv.

Morgenen etter (torsdag), samme inntaket- En 20 mg ritalin kapsel.
Kjørte på jobb, spiste i full fart før jeg startet arbeidet mitt, slik att jeg hadde fått næring i kroppen tilfelle jeg ikke følte matlyst i lunsjpausen. Merket ikke så mye effekt denne arbeidsdagen, jeg var kanskje litt avslappet, noe som er veldig uvanlig for meg, men ikke stort mer en det. Pratet som en foss i lunsjpausen, var like vimsete, rotete i hodet som jeg ellers er uten medisin. Da jeg kom hjem var jeg igrunn bare sliten og lei. Tenkte att medisinen ikke virket i det hele tatt, men følte for og holde håpet der. Var kvalm litt senere og fikk samme "nedtur" jeg fikk den første dagen jeg tok ritalin.

Nå er vi på fredag, samme inntak som før, merket mindre av virkningen enn torsdag, følte meg som mitt sanne jeg på en måte.

I går- lørdag, tok jeg to kapsler når jeg våknet - 2x 20mg, 40mg da kanskje? Var utrulig opplagt når virkningen kom, samme type varm og sommerfugler i magen som onsdag. Jeg var liksom i godform, tålmodig, rolig og avslappet men samtidig litt "hyper" på en måte, og det fortsatte og vare i 5-6 timer. Så ble jeg plutselig rastløs, svarte folk rundt meg litt frekt følte jeg. Senere når virkningen virkelig hadde gått ut etter 9-10 timer var det mye som plutselig ble galt igjen, jeg kom liksom tilbake til virkeligheten vil jeg si.

Kald svette har vært en del av alle fire "nedturene".
I skrivende stund er det snart 4 timer siden jeg inntok 2x 20mg kapsler.
Er enda like fokusert, rolig, avslappet, fornøyd, tålmodig og lignende som onsdag og i går. Konsentrert er jeg å, merker det veldig når jeg skriver dette innlegget. Det er langt ja, men det er vanlig for meg å være selv uten medisin- Forskjellen er mye mindre rot og mer orden. Tror jeg

Så til slutt, er dette enn vanlig opplevelse av ritalin i starten? Skal bruke det hver dag i tre uker tilsammen, før jeg skal svare på spørsmål som viser om symptomene er blitt svakere eller ikke.

Håper noen der ute har tiden
Sist endret av Katjakaja; 24. mai 2015 kl. 13:10.
Kjempeflott tråd du har startet. Skal selv igang med samme behandling snart og jeg kommer til å følge denne tråden slik at jeg har best mulig og bredest mulig kunnskap om hva jeg kan forvente av fordeler og ulemper.

Håper du kommer til å oppdatere tråden videre fremover, både i disse ukene nå i starten og også når du og legen har funnet korrekt dosering og type adhd medisin.

Kjenner med veldig igjen i det du skriver om konsentrasjon, tankekjør, og et hode som løper løpsk uten at man klarer å omsette noe av disse tankene og planene i konkrete handlinger. Det er et kjempeproblem og det styrer igjen så mye av både humør og selvfølelse. Det er utrolig kjipt å ha tusen tanker eller gode ideer om fremtiden som men egentlig vet alt mens tanken kommer at dette kommer det heller aldri til å bli noe av. Jeg savner virkelig å kunne konkretisere og sette tanker og planer ut i handling. Lage en plan og følge den liksom.

Lykke til fremover, håper virkelig du får full effekt av medisinene og du får kontroll på tankene slik at livet faller mer på plass.
Sist endret av frtoretang; 24. mai 2015 kl. 13:22.
Trådstarter
35 1
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kjempeflott tråd du har startet. Skal selv igang med samme behandling snart og jeg kommer til å følge denne tråden slik at jeg har best mulig og bredest mulig kunnskap om hva jeg kan forvente av fordeler og ulemper.

Håper du kommer til å oppdatere tråden videre fremover, både i disse ukene nå i starten og også når du og legen har funnet korrekt dosering og type adhd medisin.

Kjenner med veldig igjen i det du skriver om konsentrasjon, tankekjør, og et hode som løper løpsk uten at man klarer å omsette noe av disse tankene og planene i konkrete handlinger. Det er et kjempeproblem og det styrer igjen så mye av både humør og selvfølelse. Det er utrolig kjipt å ha tusen tanker eller gode ideer om fremtiden som men egentlig vet alt mens tanken kommer at dette kommer det heller aldri til å bli noe av. Jeg savner virkelig å kunne konkretisere og sette tanker og planer ut i handling. Lage en plan og følge den liksom.

Lykke til fremover, håper virkelig du får full effekt av medisinene og du får kontroll på tankene slik at livet faller mer på plass.
Vis hele sitatet...
Hehe takk for det, tenkte ikke att denne tråden kunne hjelpe andre å. Men som du sier så kan den jo det

Kan gjerne oppdatere tråden videre, ikke så dumt

Forstår også veldig godt det du beskriver, godt og kunne kjenne seg igjen i andre, noe det ellers er vanskelig å gjøre i en "vanlig" hverdag

Du kan mer enn gjerne dele din opplevelse også, når din behandling er startet Veldig interessant og lese. Har lett lenge etter tråder i forskjellige forum ved hjelp av google, for og finne andres erfaring, men er stort sett bare innhold skrevet av noen uten ADHD som prøver medisin
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ritalin virket ikke overhodet for meg. Fikk bare en god del bivirkninger av det, og tipper det er Concerta du nå prøver? Personlig fikk jeg en del hodepiner, ble irritabel, følte meg trøtt, surrete osv. En skikkelig merkbar "nedtur" og da jeg økte dosen til det punktet jeg trengte for at det skulle være noe merkbar effekt av det ble nedturen enda verre. Nedturen var også veldig merkbar etter hvert. Du kan diskutere muligheten for å prøve Elvanse med legen din kanskje.

Gikk gjennom Elvanse, Concerta, Ritalin, Racemisk Amfetamin, Metamina, Strattera, og Adderall før jeg fant ut at Adderall XR virket best for meg. Tok sin tid! Dextro-Amfetamin baserte midler er ganske mye sterkere enn methylphenidate, så du vil merke det en god del bedre. Jeg har hatt mye mindre bivirkninger med amfetamin baserte medisiner. Skader ikke å spørre om dette ville vært et alternativ å prøve ut

Her er link til en artikkel om hvor viktig det er å prøve forskjellige typer medisiner når en ikke virker eller har for mye bivirkninger. Vet ikke hvordan forholdet ditt er med spesialisten din, men om han/hun er ganske grei å ha med å gjøre kan du finne en måte å foreslå en utprøving på.

"I hans studie med 36 østfoldbarn som har ADHD, kom de to typene medikamenter like godt ut, samlet sett, selv om det varierte fra barn til barn hvilken medisin som fungerte. Ramtvedt trekker konklusjonen at dekstroamfetamin blir for sjelden prøvd ut, og at noe bør gjøres med det.

Av de 36 barna som var med i studien, hadde sju av dem bare nytte av dekstroamfetamin. Det var like mange som bare hadde effekt av metylfenidat.

- Det ser ut som at utprøving av to medikamenter kan gi bedre nytteverdi hos de som får medisin for sin ADHD..."

http://forskning.no/2015/01/adhd-medisiner
Dette er godt og lese. Det er nå rundt 3 måneder siden jeg selv startet på medikinet (også metylfenidat), og kjenner meg igjen i alt du skriver, hvordan dette vil fungere på deg over lengre tid kan ingen av oss svare på, da dette er forkjellig fra person til person. Jeg føler jeg har et godt forhold til dette nå, jeg tar en 40mg kapsel på morgen (ca kl 7) og en 30mg kapsel på ettermiddag (ca 15-16), maks daglig dose er 60mg, men fikk lov på forespørsel med argument for å ha kapsel også ettermiddag, ettersom denne medisinen fungerer såppas bra på meg. Kan vel også nevnes at iløpet av disse 3 månedene har jeg gått ned over 20kg, veide 102 ved oppstart, veier nå 81,2. Ikke bare pga mistet matlyst, men dette påvirker endel.. Men holder denne vekten nå. Det er bare en ting jeg sliter med, og det er at av og til kan jeg få tør munn, må ha vann hele tiden, og dette kan holde på over et par timer, har du merket noe til dette? uansett lykke til vidre
Jeg fikk utrolig opp og nedturer på ritalin. Prøvde dexederine og merket at det var en mye renere effekt med mindre nedtur følelse. Jeg fikk aldri startet på det da jeg flyttet fra Norge, men tenker å gjøre det når jeg kommer tilbake nå.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
35 1
Hei!

Lenge siden jeg startet denne tråden nå ja

Er til nå oppe i en økning på 60mg hver morgen og skal teste det i 3 mnd. Hvordan medisinen virker på meg nå, og hvordan jeg ser endringer er noe helt annet fra jeg da startet tråden.

Har bare gått ned 7kg, så er ikke så alvorlig vektnedgang enda for min del, men så veier jeg nå 53kg- å har satt en minimum grense på 52kg (er 160cm), kommer jeg dit må det endres litt på doseringen.

Over til det positive:
Her vet jeg nesten ikke hvor jeg skal begynne.....
Jeg fullfører alt jeg starter på, som f.eks: før kunne jeg finne ut att jeg kanskje skulle sortere regninger, papirer, brev osv- men det endte alltid med att jeg samlet litt og litt av det forran meg, og så bare "NEI!", det orket jeg aldri, det var alt for mye å holde orden på. Men nå der i mot!
Begynte å sortere og rydde i noen klær i skuffen min, som endte med 5 søppelsekker med klær kom seg på loftet.

Og som for eksempel: i stedet for å utsette rotet og kaoset som har eksistert inni tv bordet, lukket jeg opp og sortere begge skapene til den minste detalj- tok 4 timer, men jeg gjorde det, uten å avslutte eller bli distrahert, jeg fullførte før jeg begynte på noe nytt.

Konsentrasjonen og motivasjonen er også totalt forandret.
Viss jeg skulle tegne en blomst eller hund før, så ble det som regel veldig slurvete- enten en slurvete start eller ett slurvete resultatet, ingenting annet- og det tok max 10-15 min, så var jeg lei å fortsatte aldri på den tegningen igjen.
Viss jeg skal tegne en blomst nå, så kan jeg enten bruke 5 timer å gjøre den ferdig med en gang, eller bruke 2 timer tre dager på rad- den blir i hvertfall fullført og gjort nøye.

Jeg kjeder meg utrolig sjeldent, det eneste er om det er helt stille i stuen f.eks, så er det også veldig stille i hodet mitt. Det er så stille, att jeg nesten har glemt hvor bråkete det engang var. Å da kjeder jeg meg, for da savner jeg bråk, jeg savner å være full av livsglede og energi, att jeg må gjøre noe for jeg er lei av å ikke gjøre noe, for da kjentes uroen ekstra godt.

Nå kjenner jeg ro av å ikke gjøre noen ting. Dette er noe jeg overhode ikke er vant med, derfor føles det godt å slappe av, men en ting mangler, - og det som mangler er uroen. Noe som gjør stillheten veldig stille. Så jeg kan vel ikke direkte si att jeg kjeder meg, men att det er uvant att det er helt stille.


Tenker det jeg skrev nå ble i meste laget så avslutter nå!

Og ja faktisk, drikker mye mere vann nå enn jeg gjorde før. Sikkert pågrunn av tørrhet!
Sitat av Katjakaja Vis innlegg
Hei, jeg valgte og starte tråd her, da trådene mine ofte blir fjernet om jeg starter dem i diskusjon forumet.

Jeg har ADHD, og har valgt og starte på medisin da jeg skal starte på enn 5 årig utdannelse om ett år.

Denne tråden er lang, med den grunn att jeg ønsker og få med mest mulig av min erfaring til nå. I håp om att flere der ute med ADHD, og som også bruker medsin kunne delt sin erfaring, slik att jeg kan ha enn anelse om hvordan dette skal virke. Har null erfaring liksom.

Var oss spesial legen der jeg ble utredet og fikk utskrevet resept på ritalin kapsler 20mg, altså en lav dose i starten. Denne skal gi en annerledes effekt enn ritalin tabletter. Skal ta denne på morgenen, som er ganske vanlig (07:30 for min del)

Jeg startet nå på onsdags morgen, hadde fri fra jobb den dagen.

Det første jeg kjente var en varme i kroppen. I stedet for uro i magen, føltes det som sommerfugler, pluss denne varmen som steg i kroppen. Jeg følte meg glad på en helt annen måte. Litt små skjelvinger etter en times tid etter inntak, men det gikk fort over. Vanligvis er jeg deprimert på formiddagen, da det er så mye jeg VILL og MÅ gjøre, men jeg vet aldri HVA jeg vill gjøre, jeg sitter bare der deprimert med uro i mage- og kropp, med ett evig tankekjør i håp om att det skal stoppe. Tankene mine etter inntak av ritalin ble lettere og styre, jeg klarte og fokusere bedre på en måte, etter litt virke tid. Tålmodigheten merket jeg også var bedre. Da virkningen gikk ut ble jeg grinete, kort luntet, lett irritabel, lei meg, trist osv.

Morgenen etter (torsdag), samme inntaket- En 20 mg ritalin kapsel.
Kjørte på jobb, spiste i full fart før jeg startet arbeidet mitt, slik att jeg hadde fått næring i kroppen tilfelle jeg ikke følte matlyst i lunsjpausen. Merket ikke så mye effekt denne arbeidsdagen, jeg var kanskje litt avslappet, noe som er veldig uvanlig for meg, men ikke stort mer en det. Pratet som en foss i lunsjpausen, var like vimsete, rotete i hodet som jeg ellers er uten medisin. Da jeg kom hjem var jeg igrunn bare sliten og lei. Tenkte att medisinen ikke virket i det hele tatt, men følte for og holde håpet der. Var kvalm litt senere og fikk samme "nedtur" jeg fikk den første dagen jeg tok ritalin.

Nå er vi på fredag, samme inntak som før, merket mindre av virkningen enn torsdag, følte meg som mitt sanne jeg på en måte.

I går- lørdag, tok jeg to kapsler når jeg våknet - 2x 20mg, 40mg da kanskje? Var utrulig opplagt når virkningen kom, samme type varm og sommerfugler i magen som onsdag. Jeg var liksom i godform, tålmodig, rolig og avslappet men samtidig litt "hyper" på en måte, og det fortsatte og vare i 5-6 timer. Så ble jeg plutselig rastløs, svarte folk rundt meg litt frekt følte jeg. Senere når virkningen virkelig hadde gått ut etter 9-10 timer var det mye som plutselig ble galt igjen, jeg kom liksom tilbake til virkeligheten vil jeg si.

Kald svette har vært en del av alle fire "nedturene".
I skrivende stund er det snart 4 timer siden jeg inntok 2x 20mg kapsler.
Er enda like fokusert, rolig, avslappet, fornøyd, tålmodig og lignende som onsdag og i går. Konsentrert er jeg å, merker det veldig når jeg skriver dette innlegget. Det er langt ja, men det er vanlig for meg å være selv uten medisin- Forskjellen er mye mindre rot og mer orden. Tror jeg

Så til slutt, er dette enn vanlig opplevelse av ritalin i starten? Skal bruke det hver dag i tre uker tilsammen, før jeg skal svare på spørsmål som viser om symptomene er blitt svakere eller ikke.

Håper noen der ute har tiden
Vis hele sitatet...
"Opp som en hjort-ned som en lort" beskriver virkningen av ritalin bra.
Kjenner meg igjen i beskrivelsen. Men det er en tankevekker, er det ikke, fordi folk med ADHD skal vel gjerne reagere litt bedre enn beskrevet. Jeg brukte masse av det selv, ritalin, concerta, adderal, og reagerte akkurat som du beskriver, og det endte med et voldsomt overforbruk, ettersom medisinene ikke lenger gav ønsket effekt. Nå har ikke jeg ADHD da, men forfor reager vi akkurat likt? Tror det er best og ligge langt , langt unna disse stoffene, fører bare til helevete.
Trådstarter
35 1
Skjønner godt hva dere mener om ritalin.
Har i går og i dag lest en del rundt om hvor andre med adhd beskriver hvordan ritalin funker på dem.

Og jeg kom inn på ett forum hvor flere reagerte dårlig på samme måte jeg gjør. Det er mange positive virkninger på meg av medisinen. Men etter en samtale med min samboer ble vi enig om att ritalin ikke var bra for meg. Har vært under utprøving i 2 måneder nå, å merker mange negative virkninger. Jeg er blitt ustabil, får sinne utbrudd hvor jeg knuser ting rundt meg, hyler og slår i veggen, gråter helt plutselig. Er lei meg hele tiden. Hele meg er borte vekk. Jeg er tom inni meg, som om jeg ikke eier en eneste følelse. Men likevel er jo sinne, gråting, hyling, skriking osv følelser. Jeg er frustrert av å hele tiden føle att sjelen min nesten så og si er borte.

Skal sies da, veldig kort: søkte på skole, lærer utdanning, søkte særskilt da jeg har dysleksi og adhd. Sliter veldig med matte også. Kravet for studiet er min 3 i norsk å matte, jeg har 2 i begge. Trodde likevell att verden ikke var så urettferdig, så var sikker på att jeg kom inn. Hele live mitt har vært ferdig planlagt i mitt hode siden jeg søkte i februar. Fikk vite nå 17 juli att jeg ikke kom inn. Å da braste alt sammen for meg. Fordi jeg ikke var kvalifisert. Søkte ledig studieplass lektor, kom ikke inn selv om det var ledige plasser. Dette kan jo også ha noe å si på hvordan jeg er nå.

Men jeg tror likevell att ritalin mest sannsynlig er den stygge ulven. Neste time skal jeg be om å få prøve noe nytt. Dette er hva en annen bruker hadde beskrevet, og jeg er veldig enig:

"Så for en stund siden starta jeg på Ritalin, nok en gang, da min kjære lege mente at jeg ikke prøvde det ut godt nok ved forrige runde. Og her sitter jeg da, og holder på å klikke, følelsesspekteret mitt er all over the fucking place og jeg er sinna, lei meg, glad, sinna igjen, bitter, og glad igjen om hverandre. Skjønner ikke at dette midlet er lovlig, det eneste positive det gir meg er at jeg får sove pittelitt bedre enn om jeg skulle la vær å ta de. Kort sagt, jeg holder på å bli gal.

Er dette normalt? Fordi dette kan seriøst ikke fortsette, jeg klarer ikke å fungere skikkelig."

Å senere skrev han "som om jeg ikke lenger har kontroll på følelsene mine"

Er det flere dere ute som kjenner seg igjen i disse negative virkningene?

For selv om det er mye positivt. Så er det ikke verdt det, ikke for min del. Jeg må prøve noe annet.
Bra du holder koken i tråden ts. Er ikke kommet igang selv ennå. Vært for mye for raskt for meg. Men likevel er det fint å følge tråden din slik at en kan være forberedt på hva som kommer og kanskje lettere klare å tolke ting som skjer.

Mtp på alt det positive du beskriver tidligere i tråden så håper jeg du ikke kutter ut behandlingen, men heller at du får prøve noe annet som har ennå mer effekt og mindre bivirkninger. Da vil det også bli mye lettere for deg å studere.

Mtp at du ikke kom inn på studievalget - se på det som en mulighet. Bruk det neste året til å lære mer om deg selv og hva du ønsker. Ta et annet studie - å studere har en verdi i seg selv. Det å ta inn lærdom, lære seg studieteknikker, jobbe sammen med andre og bli kjent på studiestedet. Om du velger feks et typisk lesefag som ikke krever enormt så kan du jo også ta opp norsk og matte ved siden av som privatist. Da får du nok plass neste år.

Er det noen privat skoler der du skal studere? Ta kontakt spesielt mtp matte. Eller snakk med en videregående skole om du kan hospitere slik at du kan følge undervisningen uten standpunkt. Så blir det eksamenskarakteren som teller.

Det vil garantert være adskillig lettere for deg å studere når du fungerer bedre på medisiner, du klarer å gjennmføre ting du bestemmer deg for å du klarer å holde fokus og konsentrasjon. Se på det kommende studieåret som et bonus år, der du først og fremst skal utvikle deg som menneske og lære deg å ta til deg kunnskap på en ny måte som vil fungere fordi du fungerer.

Lykke til ts, er helt sikker på at du finner et studietilbud eller årsstudium du vil få utbytte av. Og å forbedre karakterene fra videregående vil jo være en kjempegevinst både i forhold til krav på lærerstudiet men også for din egen del da du selv ser bevis på at du fungerer når resultatene kommer.
Frtoretang: tusen takk for veldig mange fine og oppmuntrende ord angående skole og alt. Det ordner seg nokk, har flere rundt meg som vil hjelpe meg, da de vet hvor sårt dette er for meg, så med tiden blir det nokk bra og med medisinen, så blir det nokk ikke så tungt som jeg tenker att det er nå, i tilegg til de snille som så gjerne vill hjelpe meg

Ser veldig mørkt ut akkurat nå, men det er sikkert på grunn av att det enda er så ferskt! Nederlag og motgang er ikke kult for noen, men med fakta som finnes, kan jeg si att dette er noe som er EKSTRA fælt for oss med ADHD. Finnes nesten ikke no værre for oss, enn å få en tilbakemelding på att man ikke er bra nokk.

Ja tenker det er greit å holde liv i den, både for andres del og min egen. For det er som du sier, greit å lese om andres erfaringer, da det er sterke medisiner det er snakk om. Fant jo ikke en tråd som rettet direkte til det jeg var ute etter, når jeg startet på medisin. Mange skriver om adhd medisin, men har ikke funnet noe steg for steg virkning.

Nei har absolutt ikke tenkt å avslutte behandlingen. Det er utrolig mange positive virkninger av medisinen, å med de virkningene så klarer jeg å gjøre ting i hverdagen som jeg aldri før har kunnet. Det er da veldig kjedelig att de negative virkningene er så tydelige som de er.

Den sykeste endringen, om jeg ikke har nevnt det: er det stille hodet, att jeg får med meg "alt". Når jeg f.eks så på tv uten medisin, fikk jeg overhode ikke med meg om noen snakket til meg eller rundt meg. Altså, klarte bare å konsentrere meg om en ting av gangen- om jeg i det hele tatt klarte det. Med medisin klarer jeg å gjøre mye mer; høre hva som blir sagt på tv, mens jeg f.eks skriver melding, i tilegg til å få med meg ett eventuelt spørsmål eller en beskjed opp i det hele.

Så må bare prøve en annen medisin eventuelt.
Kan ikke få i pose og sekk, men å leve med en ny personlighet jeg overhode ikke liker, tar litt over for det som er bra, akkurat nå hvertfall.


Jeg blir å fortsette og holde liv i tråden Er så fint å bruke freak til ting som dette!
Godt å se at humøret har letnet litt hos deg

Håper virkelig du finner noe du ønsker å studere, har du sjekket studievalg.no/restplasser?

Husk at når du søker neste år på drømmestudiet så vil du få poeng for årets skolegang, samt at du også kan dra opp snittet fra videregående ved å ta norsk og matte opp igjen.

Ex phil/fac kan jo være et alternativ. Jeg tenker at de aller viktigste for deg dette studieåret blir å lære deg studieteknikker, samt forstå hvordan medisineringen påvirker deg og konsentrasjonen din. Er helt sikker på at dine kognitive evner økes betraktelig når du nå klarer å holde fokus. Alt du har erfart sålangt av skolegang, prøver, tentamener og eksamener betyr lite og ingenting for deg nå. Fordi det hører til fortiden - eller tiden før medisinering.

Se på dette året som selvutvikling, der mestringsfølelse og økt selvtillit står i fokus. Når du oppdager at du klarer å følge forelesninger, husker ting du har lest til eksamen og består eksamen skal du se at det gir gevinst på mange områder i livet.

Lykke til med ønsker om et givende studieår og mange nye relasjoner og erfaringer
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei,

Jeg startet på Ritalin Kapsel 10 mg i dag etter avtale med Lege og psykiater.
Skal ta 10 mg kapsel i 3 dager før jeg trapper gradevis opp.

Nå er det ca 1 time siden jeg tok første kapsel og føler meg litt roligere, på en god måte.
Har ikke samme tankekjør som vanlig, men er veldig trøtt. Gjesper en del.

Tenkte å lage liv i tråden igjen da den døde ut for noen år siden

Er veldig spent på hvordan dette blir fremover og om medisinering er noe for meg, eventuelt Ritalin eller andre legemidler.
Veldig spent også på bivirkninger /virkninger. Kan ikke si at jeg kjenner noe negativt enda.
Hvis du har ADHD ville jeg anbefalt deg å microdose fleinsopp eller LSD. Det hjalp meg veldig med konsentrasjonproblemer uten de eklte bivirkinignen til ritalin. Jeg sier ikke at du må gjøre dette men dette var noe som har hjulpet mange.
Hei!

Ikke kjent for å skrive eller være så alt for retorisk korrekt av meg så håper det ikke er alt for vanskelig å lese igjennom!


Her er min første dag på Ritalin og med diagnosen ADD/ADHD:


Fikk diagnosen ADD med noen tegn til ADHD(men ikke nok til å få med meg H'n) i dag tidlig. Det har tatt lang tid da jeg først har måttet levere negative prøver for cannabis, noe som jeg nå har gjort i over et halvt år.

Tok min første Ritalin kapsel 20 mg klokken 11:00 og dro rett på jobb. Etter rundt en halvtime begynte jeg å kjenne at den begynte å tre i kraft. Brukte den første timen å bare kjenne på følelsen uten å være noe spesielt effektiv på jobb(jobber med salg på telefon). Rundt klokken 12:00/12:30 begynte jeg å kjenne at jeg var mer bevist på valg av ord. Jeg klarte på en måte og tenke meg litt om før det bare ramlet ut ord og setninger som det ofte gjør. Jeg var også litt mer bevist på hva kunden/motpart sa. Rundt klokken 13:30 begynte jeg å bli skikkelig kald og ble iskald på hendene. Folk på jobb reagerte da jeg plutselig satt med jakken på, noe jeg aldri gjør da jeg er den som alltid åpner vinduet og er varm når andre fryser. Etter lunsj forsvant kulden og jeg fikk følelsen av å være varm.

Klokken 14:00 av en eller annen grunn tok jeg en ny kapsel på 20 mg, skulle jo egentlig vente noen dager før jeg økte dosen. Sikkert fordi jeg ville få tilbake til det "kicket" om en kan kalle det som jeg fikk etter første kapsel. Når andre kapsel begynte å slå inn satt jeg med ganske samme effekt som med den første.

Når jeg var ferdig på jobb, kommet meg hjem og spist middag var ikke det "kicket" der lengre. Jeg har nå i noen timer vært på nett og lest om ADHD/ADD og Ritalin, blir ikke helt klok på det. Men det som er meget uvanlig meg er at jeg har nå har lest mye, lange setninger som før var tungt og nå sitter å skriver et innlegg. Veldig ikke-typiske ting for meg å gjøre.

Så konklusjon etter første dag:

Føler at det har gitt meg litt av den "study-drug" effekten som mange snakker om som jeg liker til nå. Jeg ble også mer bevisst i salgs samtalene og følte at jeg hadde mer kontroll, utenom når jeg møtte motgang. Da ble jeg mer pysete å ga meg fortere enn normalt, håper bare dette er fram til jeg blir mer trygg på følelsen av medikamentet. Liker derimot ikke den bivirkningen av å fryse og bli meget varm, regner med at det går seg til etterhvert som kroppen venner seg mer til Ritalinen.

Veldig spent på å nå se framover hvilke virkninger Ritalin har for meg og om de nærmeste vil legge merke til en forandring. Etter alt jeg har lest på nett virker det som flertallet har mer negativ effekt enn det positive over tid? Så gjerne kom med innspill her om du har en annen oppfatning/erfaring.

Og et lite spørsmål da jeg ikke fant så mange gode svar på dette. Har noen her erfaring med styrketrening og Ritalin? Visst så, gjerne del.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av P0intless Vis innlegg
Hei!

Ikke kjent for å skrive eller være så alt for retorisk korrekt av meg så håper det ikke er alt for vanskelig å lese igjennom!


Her er min første dag på Ritalin og med diagnosen ADD/ADHD:


Fikk diagnosen ADD med noen tegn til ADHD(men ikke nok til å få med meg H'n) i dag tidlig. Det har tatt lang tid da jeg først har måttet levere negative prøver for cannabis, noe som jeg nå har gjort i over et halvt år.

Tok min første Ritalin kapsel 20 mg klokken 11:00 og dro rett på jobb. Etter rundt en halvtime begynte jeg å kjenne at den begynte å tre i kraft. Brukte den første timen å bare kjenne på følelsen uten å være noe spesielt effektiv på jobb(jobber med salg på telefon). Rundt klokken 12:00/12:30 begynte jeg å kjenne at jeg var mer bevist på valg av ord. Jeg klarte på en måte og tenke meg litt om før det bare ramlet ut ord og setninger som det ofte gjør. Jeg var også litt mer bevist på hva kunden/motpart sa. Rundt klokken 13:30 begynte jeg å bli skikkelig kald og ble iskald på hendene. Folk på jobb reagerte da jeg plutselig satt med jakken på, noe jeg aldri gjør da jeg er den som alltid åpner vinduet og er varm når andre fryser. Etter lunsj forsvant kulden og jeg fikk følelsen av å være varm.

Klokken 14:00 av en eller annen grunn tok jeg en ny kapsel på 20 mg, skulle jo egentlig vente noen dager før jeg økte dosen. Sikkert fordi jeg ville få tilbake til det "kicket" om en kan kalle det som jeg fikk etter første kapsel. Når andre kapsel begynte å slå inn satt jeg med ganske samme effekt som med den første.

Når jeg var ferdig på jobb, kommet meg hjem og spist middag var ikke det "kicket" der lengre. Jeg har nå i noen timer vært på nett og lest om ADHD/ADD og Ritalin, blir ikke helt klok på det. Men det som er meget uvanlig meg er at jeg har nå har lest mye, lange setninger som før var tungt og nå sitter å skriver et innlegg. Veldig ikke-typiske ting for meg å gjøre.

Så konklusjon etter første dag:

Føler at det har gitt meg litt av den "study-drug" effekten som mange snakker om som jeg liker til nå. Jeg ble også mer bevisst i salgs samtalene og følte at jeg hadde mer kontroll, utenom når jeg møtte motgang. Da ble jeg mer pysete å ga meg fortere enn normalt, håper bare dette er fram til jeg blir mer trygg på følelsen av medikamentet. Liker derimot ikke den bivirkningen av å fryse og bli meget varm, regner med at det går seg til etterhvert som kroppen venner seg mer til Ritalinen.

Veldig spent på å nå se framover hvilke virkninger Ritalin har for meg og om de nærmeste vil legge merke til en forandring. Etter alt jeg har lest på nett virker det som flertallet har mer negativ effekt enn det positive over tid? Så gjerne kom med innspill her om du har en annen oppfatning/erfaring.

Og et lite spørsmål da jeg ikke fant så mange gode svar på dette. Har noen her erfaring med styrketrening og Ritalin? Visst så, gjerne del.
Vis hele sitatet...
Beklager off topic, men hvorfor måtte du ta urinprøver Pointless? Er det vanlig prosedyre? Skal på utredning selv, og ble litt stress nå
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Beklager off topic, men hvorfor måtte du ta urinprøver Pointless? Er det vanlig prosedyre? Skal på utredning selv, og ble litt stress nå
Vis hele sitatet...
Har så lenge jeg kan huske slitt med å sove, så har alltid hatt sovetabletter og imovane tilgjengelig. Fram til jeg fant ut at cannabis og hasj funket bedre enn de sterke tablettene jeg fikk av legen som gjorde meg groggy halve dagen etter. Så var ærlig at jeg brukte det og ikke medikamentene. Begrunnelsen var så enkel som at når jeg var avhengig av å røyke og røykte daglig så kunne dem ikke se på utredelsen som valid da de testene blir påvirket av den langsiktige effekten av å røyke over tid.

Har hørt av flere bekjente at dem også må det om dem er åpne om røykingen. Om du ikke nevner det, så slipper du vell unna å ta prøver.
Selv om jeg ikke var fornøyd at dem krevde det i starten, er jeg evig takknemlig for det nå. Det å gå fra 1-2g hverdag i nesten 2 år og være kronisk fjern 24/7, til å kunne sove uten hjelpemiddler er en befrielse.

Ble kanskje litt unødvendig mye tekst, men håper det ga deg et svar
Sist endret av P0intless; 4. september 2018 kl. 09:38.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg måtte ikke ta urinprøve. Jeg bruker ikke noe heller, så det var liksom ikke noe tema.
Jeg måtte ta urinprøver, ikke for ritalin men da jeg skulle begynne på Dexedrine. Men så var jeg åpen om eget amfetaminbruk da, så det var kanskje ikke så rart
Sist endret av 0bs; 4. september 2018 kl. 15:55.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av P0intless Vis innlegg
Har så lenge jeg kan huske slitt med å sove, så har alltid hatt sovetabletter og imovane tilgjengelig. Fram til jeg fant ut at cannabis og hasj funket bedre enn de sterke tablettene jeg fikk av legen som gjorde meg groggy halve dagen etter. Så var ærlig at jeg brukte det og ikke medikamentene. Begrunnelsen var så enkel som at når jeg var avhengig av å røyke og røykte daglig så kunne dem ikke se på utredelsen som valid da de testene blir påvirket av den langsiktige effekten av å røyke over tid.

Har hørt av flere bekjente at dem også må det om dem er åpne om røykingen. Om du ikke nevner det, så slipper du vell unna å ta prøver.
Selv om jeg ikke var fornøyd at dem krevde det i starten, er jeg evig takknemlig for det nå. Det å gå fra 1-2g hverdag i nesten 2 år og være kronisk fjern 24/7, til å kunne sove uten hjelpemiddler er en befrielse.

Ble kanskje litt unødvendig mye tekst, men håper det ga deg et svar
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar Hvis jeg tolker deg rett, så sover du bedre nå som du går på ritalin? Det hadde vært en amazing bieffekt for min del, da jeg pleier å ligge våken i timevis før jeg sovner uten cannabis. Er det vanlig at folk med adhd/add sover dårlig?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for bra svar Hvis jeg tolker deg rett, så sover du bedre nå som du går på ritalin? Det hadde vært en amazing bieffekt for min del, da jeg pleier å ligge våken i timevis før jeg sovner uten cannabis. Er det vanlig at folk med adhd/add sover dårlig?
Vis hele sitatet...
Nei. Kan ikke si at jeg sover noe bedre på Ritalin da jeg nå er på min første uke. Men etter noen tøffe måneder med null bruk av røyk og medikamenter så sov jeg bedre enn aldri før.
Sitat av P0intless Vis innlegg
Nei. Kan ikke si at jeg sover noe bedre på Ritalin da jeg nå er på min første uke. Men etter noen tøffe måneder med null bruk av røyk og medikamenter så sov jeg bedre enn aldri før.
Vis hele sitatet...

Har du opplevd noen bivirkninger enda og hvilken dosering er du på nå?
Sitat av jesus Vis innlegg
Har du opplevd noen bivirkninger enda og hvilken dosering er du på nå?
Vis hele sitatet...
2x 20mg kapsler om dagen. Har opplevd at det er vanskeligere å sove, mange og mye drømmer. Husker som regel ikke at jeg drømmer, men det gjorde jeg nå. Enn du Jesus?
Sitat av P0intless Vis innlegg
2x 20mg kapsler om dagen. Har opplevd at det er vanskeligere å sove, mange og mye drømmer. Husker som regel ikke at jeg drømmer, men det gjorde jeg nå. Enn du Jesus?
Vis hele sitatet...

Jeg er fornøyd i den forstand at medisinen virker, men det er veldig ubehagelig og ikke være på den...

Sliter med hodepine, angst og blir litt deprimert føler jeg når den går ut og dagen derpå før jeg rekker og ta ny dose.

Og dette er på 1x10 mg kapsel

Vurderer å spørre om å få bytte medisin, for jeg kan ikke ha en sånn berg og dalbane hver kveld og morgen
Sist endret av jesus; 5. september 2018 kl. 14:25.