Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5981
Jeg har hatt fagbrev i mange år og har ett rusproblem. Mistet lappen og fylkesmannen krever at jeg går ett år på blodprøver før jeg kan ta lappen igjen. Ganske forbanna der, men nok om det. Det jeg lurer på er om de kan ta fagbrevet fra rusmisbrukere? De gjør det med lappen og kan sikkert bruke samme begrunnelser for å inndra fagbrev i yrker som har farer ved seg. Noen som har hørt om noe slikt?
Nei.
Du mister sertifikatet fordi du er en fare i trafikken.
Det å ta fra deg fagbrevet blir som å si at du ikke lenger har lov til å si at du er utdannet til et fag.
Du ER jo det.
Det du imidlertid risikerer er å miste din autorisasjon hvis du jobber med mennesker som f.eks. som sykepleier. Du er fremdeles utdannet sykepleier, men får ikke lov til å jobbe som det i Norge. Det er også Fylkeslegen som tilbakekaller slik autorisasjon.
Håper dette oppklarte litt.
Kan tenke meg at f.eks Apotekteknikere kan miste fagbrevet (eller i hvertfall ikke få mulighet til å bruke det igjen før vandelen blir ren)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Kan tenke meg at f.eks Apotekteknikere kan miste fagbrevet (eller i hvertfall ikke få mulighet til å bruke det igjen før vandelen blir ren)
Vis hele sitatet...
Det krev autorisasjon som helsepersonell. Du mister ikkje fagbrevet, du mister autorisasjonen.
Trådstarter
Ok, kan si det er elektriker fagbrev.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Nei.
Du mister sertifikatet fordi du er en fare i trafikken.
Det å ta fra deg fagbrevet blir som å si at du ikke lenger har lov til å si at du er utdannet til et fag.
Du ER jo det.
Det du imidlertid risikerer er å miste din autorisasjon hvis du jobber med mennesker som f.eks. som sykepleier. Du er fremdeles utdannet sykepleier, men får ikke lov til å jobbe som det i Norge. Det er også Fylkeslegen som tilbakekaller slik autorisasjon.
Håper dette oppklarte litt.
Vis hele sitatet...
Kan miste fagbrev! Om man kan miste pga rusproblem skal eg ikke uttale meg om. Men om du jobber svart og blir tatt, er det grunnlag for å miste fagbrev! Er selv utdannet som elektriker. Er endel år siden eg tok fagbrevet nå, men mener at det ble forklart da at man kan miste fagbrevet av flere grunner. Da blant annet svart arbeid, forskriftmessig dårlig arbeid, osv
Jeg stjeler denne tråden litt(beklager) men jeg lurer på noe av det samme. Jeg har aldri hatt førerkortet før, men jeg ble tatt for fyllekjøring for 6 år siden, ble dømt 2 år etter det(altså 4 år siden). Har ikke noe sperre på førerkortet slik jeg oppfatter det, mener advokaten sa at når samfunnstraffen min er unnagjort er du helt fri til å få sertifikatet.

Lurer altså på om jeg kan få problemer. Jeg er for øyeblikket under rus behandling og har vært inn og ut av avrusing i et år. Skal være i behandling noen måneder fremover nå. Kommer det til å kreves helseattest av meg? Om det gjør det, er det sannsynlig at jeg må ta urinprøver(vise til rene prøver i en gitt periode) i kanskje opp mot et år? Har altså aldri prøvd å kjøre opp for lappen eller hatt den. Og det er alkohol som er misbruket mitt om det har noe å si.
Sitat av pontiac Vis innlegg
Kan miste fagbrev!
Vis hele sitatet...
Jeg finner dessverre ikke noen kilder som støtter opp denne påstanden. Har du noen?

Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Kommer det til å kreves helseattest av meg? Om det gjør det, er det sannsynlig at jeg må ta urinprøver(vise til rene prøver i en gitt periode) i kanskje opp mot et år? Har altså aldri prøvd å kjøre opp for lappen eller hatt den. Og det er alkohol som er misbruket mitt om det har noe å si.
Vis hele sitatet...
Det kommer til å kreves helseattest av deg hver gang du søker om førerkortet, ihvertfall med de nye reglene med nytt førerkort hvert 15. år eller noe sånt, jeg har ikke satt meg inn i det.
Hvis din fastlege mener at du ikke er rusfri, vil fastlegen krysse av for dette på NA0202-skjemaet. Fylkeslegen vil da sannsynligvis gi politiet beskjed om at ditt førerkort fra nå av er inndratt, og du må levere urinprøver i et halvt år (om ikke mer) for å få førerrett igjen.
Dette har ingenting med at du allerede er dømt for fyllekjøring å gjøre, det er en isolert sak at du er i rusbehandling, bare på grunn av det vil du ikke få førerkort.

Det er også mulig din behandler allerede har rapportert deg inn til fylkeslegen i forbindelse med rusbruk, slik de er pliktige til.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 7. mai 2016 kl. 23:22.
ZionRoad det du vil trenge er 6 mnd rene blodprøver. Du spør legen din om hvilken, mener det heter CDG og de måler verdiene på leveren din. Så det er viktig å holde seg unna Paracet osv i denne perioden, og om du må så må du si ifra til fastlegen din. Etter 6 mnd er gått må du fortsette på prøvene, men du kan sende inn og vil mest sannsynlig få innvilget føreretten din. Prøvene tas først hver ukr i 4 uker, deretter hver 14. Dag.



Mvh Mozzie.
Javel ja. Så du får faste datoer som du skal ta urinprøver på? Hver 14 dag høres jo rimelig ut det. Men skulle jeg ha dummet meg ut og sprukket på fylla, si 1 uke før en blodprøve, vil de se dette på leververdiene? Vil jo tro at disse prøvene først og fremst viser promille og alkohol i blodet, og om man da misbruker alkohol at det gir utslag ved dårlige leververdier.

Hvis du ikke får godkjent helseattest og må ta urinprøver, da regner jeg selvfølgelig med at man ikke får kjøre opp til lappen heller, men må vente til man er ferdig med perioden?
Sist endret av ZionRoad; 8. mai 2016 kl. 00:00.
Informerer om at jeg har tapt førerretten to ganger på grunn av legens rapporteringsplikt.
Begge gangene var det krav om rene urinprøver to ganger i uka i 6 måneder og 1 år.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Javel ja. Så du får faste datoer som du skal ta urinprøver på? Hver 14 dag høres jo rimelig ut det. Men skulle jeg ha dummet meg ut og sprukket på fylla, si 1 uke før en blodprøve, vil de se dette på leververdiene? Vil jo tro at disse prøvene først og fremst viser promille og alkohol i blodet, og om man da misbruker alkohol at det gir utslag ved dårlige leververdier.

Hvis du ikke får godkjent helseattest og må ta urinprøver, da regner jeg selvfølgelig med at man ikke får kjøre opp til lappen heller, men må vente til man er ferdig med perioden?
Vis hele sitatet...

Ja de vil se sorekken din, så sliter du med viljestyrken vil jeg råde deg å få skrevet ut Antabus i tillegg til prøvene kun for å gjøre planen din skuddsikker. Jeg gjorde det og har nå lappen i pengboka. Antabus går du kun på frem til du føler att du har kontroll, type 3 bokser ca i mitt tilfelle. Man vil ikke oppleve å drikke mens man bruker Antabus da man gjerne spyr og driter seg ut samtidig, ig i tillegg gar dødsangst. Derfor er det effektivt for harde sjøfolk sånn som oss.
Nei, det er ikke lov å frata deg fagbrev pga rus. Når leger, f eks kirurger, får et rusproblem, fryses autorisasjonen midlertidig for å hindre risikabel yrkesutøvelse, men de mister ikke papirene sine. I det perspektivet, der det er snakk om liv og helse, ser du at en elektriker ikke kommer til å fratas noe.
Trådstarter
Sitat av Lotuspotus Vis innlegg
Nei, det er ikke lov å frata deg fagbrev pga rus. Når leger, f eks kirurger, får et rusproblem, fryses autorisasjonen midlertidig for å hindre risikabel yrkesutøvelse, men de mister ikke papirene sine. I det perspektivet, der det er snakk om liv og helse, ser du at en elektriker ikke kommer til å fratas noe.
Vis hele sitatet...
Det jeg og tenker. Fikk bare litt noia der med tanken. Så nå kan både meg og fylkesmannen sove godt i natt. For hvis de tar fagbrevet mitt så er Breivik ingenting i forhold.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
ZionRoad det du vil trenge er 6 mnd rene blodprøver. Du spør legen din om hvilken, mener det heter CDG og de måler verdiene på leveren din. Så det er viktig å holde seg unna Paracet osv i denne perioden, og om du må så må du si ifra til fastlegen din. Etter 6 mnd er gått må du fortsette på prøvene, men du kan sende inn og vil mest sannsynlig få innvilget føreretten din. Prøvene tas først hver ukr i 4 uker, deretter hver 14. Dag.



Mvh Mozzie.
Vis hele sitatet...
Ja, du må holde deg unna Paracet, da resten av verdiene går opp, og kan bli tolket som misbruk av alkohol. Men de har en egen test for å sjekke bruk av alkohol PETA/PTA eller noe lignende heter det.

(Det er enkelt å se på forhøyet leververdier og si du drikker, når du tar 2 paracet om dagen..)

Kan prøve Antabus/Selincro, kanskje?

OBS: Det er også foreslått at man skal kunne ta en pille beroligende, eller smertestillende, ikke begge i fra 2017. (Dette er bare et forslag og er ikke i nærheten av å gå igjennom da overlegen er uenig, da dette er forslag i fra noen uten noen medisinsk eller rus-trening).

Så hvis alt blir så jævlig, så kan du velge mellom kroniske smerter, eller angstanfall når en trailer kjører forbi.

Men slapp av, det er ikke mulig at dette forslaget går igjennom.
Sist endret av Hoarse; 11. mai 2016 kl. 15:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.