Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5710
Hei.

Ja, jeg vet at søknadsfristen er om ikke så veldig lenge (15. april). Men jeg har ennå ikke klart å bestemme meg helt for hva jeg vil gjøre til høsten. Har sett på Anvendt datateknologi, og synes det ser interessant ut, da det ikke er noe matte i studiet, da jeg ikke er noe mattegeni..

Vil gjerne komme med et par spørsmål ang. studiet.

1. Er studiet rettet mot webdesign osv?
2. Hvordan er jobbene etter endt studie?
3. Er det anbefalt studie?

Derfor håper jeg at de som har litt peiling på eller erfaring fra Anvendt datateknologi? Tar gjerne imot om noen har gått på det studiet, og vil dele sin opplevelse etc..

Takk på forhånd!
Jeg går dataingeniør på HiO og har inntrykket av at anvendt omtrent er en slags lekelinje for de som ikke har mattekunnskaper. Det er ikke noe problem i seg selv, men de dummer intensjonelt linja ned. Blant annet har de et skikkelig amputert programmeringskurs der du ikke lærer ting på langtnær så bra som på kursene til informatikk og dataingeniør. Har hørt rykter om at de til og med har gått over til PHP istedenfor Java, og bare tanken ga meg frysninger.

Om du ikke liker matte, se heller på informatikk-linja deres.

Her er fagene du kommer til å ha om du velger informatikk:
http://www.hio.no/Studietilbud/Bache...sjonsteknologi

Både diskret matematikk og statistikk er helt overkommelig så lenge du gjør ukeoppgavene og obligene. Diskret matematikk er såpass forskjellig fra matematikken du har hatt før, og statistikk går stort sett bare på å skjønne hvilke fordelinger du skal bruke når.

Det er noen fag på anvendt, slik som webprogrammering og universell utforming, der du driver med web-ting, men det er ikke noen webdesign-linje. Universell utforming kan for så vidt også velges som valgfag på informatikk.
Approved
Trådstarter
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg går dataingeniør på HiO og har inntrykket av at anvendt omtrent er en slags lekelinje for de som ikke har mattekunnskaper. Det er ikke noe problem i seg selv, men de dummer intensjonelt linja ned. Blant annet har de et skikkelig amputert programmeringskurs der du ikke lærer ting på langtnær så bra som på kursene til informatikk og dataingeniør. Har hørt rykter om at de til og med har gått over til PHP istedenfor Java, og bare tanken ga meg frysninger.

Om du ikke liker matte, se heller på informatikk-linja deres.

Her er fagene du kommer til å ha om du velger informatikk:
http://www.hio.no/Studietilbud/Bache...sjonsteknologi

Både diskret matematikk og statistikk er helt overkommelig så lenge du gjør ukeoppgavene og obligene. Diskret matematikk er såpass forskjellig fra matematikken du har hatt før, og statistikk går stort sett bare på å skjønne hvilke fordelinger du skal bruke når.

Det er noen fag på anvendt, slik som webprogrammering og universell utforming, der du driver med web-ting, men det er ikke noen webdesign-linje. Universell utforming kan for så vidt også velges som valgfag på informatikk.
Vis hele sitatet...

Takk for svar. Tror jeg skal vente med å søke på anvendt, da dette hørets ut som et lekelinje slik som du påstår.

Ser at informatikk krever at man må ha R1/(S1+S2) noe som jeg ikke har, eller ikke meldt meg opp som privatist til våren..

Informatikk-linja var egentlig det jeg hadde lyst på, men siden jeg ikke hadde de mattefagene, så er det vel anvendt datateknologi det eneste alternative, da et unntak for matte..

Finnes det en måte å søke seg inn på informatikk-linja, og dokumentere mattefagene senere, når jeg tar de til høsten?

Ser at i år kom "Alle" i førstegangsvitnemål, men i ordinær er snittet ca litt over 4..
Har gått 3 år på anvendt og det er litt som Nicho sier, at det kan oppfattes som en "lekelinje". Jeg har gått halvannet år på Informatikk før Anvendt og jeg gjorde ikke stort annet enn å regne matte. På Anvendt hadde vi stor variasjon og mye praktiske oppgaver innenfor data, ikke matte.

Linja i seg selv er ikke akkurat en lek. Man blir belønnet etter innsats. Jeg jobbet hardt med studiene jevnlig og fikk gode karakterer, mens de som hang seg på meg strøk i flere fag. Man KAN slække gjennom og stå, men det lønner seg og ta ansvar for egen læring da man sitter igjen med så mye mer.

Alt i alt syntes jeg det var en variert og god linje der jeg lærte mye om det meste og jeg sitter igjen med en veldig bred kompetanse nå i ettertid. Har et godt utgangspunkt til å hoppe på alt fra utvikling av databaser, programmering, prosjektarbeider, design av systemer, drift etc. Dessuten kan jeg bygge på med blant annet en master i nettverk.

Btw: Vi hadde både Java og PHP når jeg gikk der.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Takk for svar. Tror jeg skal vente med å søke på anvendt, da dette hørets ut som et lekelinje slik som du påstår.

Ser at informatikk krever at man må ha R1/(S1+S2) noe som jeg ikke har, eller ikke meldt meg opp som privatist til våren..

Informatikk-linja var egentlig det jeg hadde lyst på, men siden jeg ikke hadde de mattefagene, så er det vel anvendt datateknologi det eneste alternative, da et unntak for matte..

Finnes det en måte å søke seg inn på informatikk-linja, og dokumentere mattefagene senere, når jeg tar de til høsten?

Ser at i år kom "Alle" i førstegangsvitnemål, men i ordinær er snittet ca litt over 4..
Vis hele sitatet...
Du kan 1. ta forkurs eller 2. ta tre-termins ting... det står om begge to på hio.no sin hjemmeside!

tre-termins kurs(tror jeg det siste ordet var :P) går ut på at du starter før de vanlige studieelevene, du mister første og siste sommerferie, i bytte mot at du går vanlig... men hørte av en kamerat at det er veldig vanskelig siden du da får r1 r2 fys1 fys2 samtidig som du har vanlige studier osv...

Forkurs går over et år... Men så at det var krav på 4.4 (tror jeg nå) i snitt, og det øker hele tiden så jeg selv gjorde det enkelt og sjekket opp andre muligheter, fant ut at jeg kan gjøre akkurat samme tingen på nith.no (i bytte mot at jeg betaler :P) også bytte over til HiO o.l. siden 20% av ingeniørplassene er forhåndsreservert forkurselever... Så enten kommer du inn via å være en av de flinke på forkurset, går ikke det... så kan det jo hende at du får deg inn helt ordinert!

Vil anbefalle deg forkurs, siden tre-termins elever med 2P matte fra VGS har sterke tendenser til å droppe ut (som jeg har hørt, og som jeg ganske sikkert tror på)... Så å ofre et år til i bytte mot at du virkelig lærer matten og fysikken så er det ingen problem...


treterminordning heter det :P
http://www.hio.no/Studietilbud/Bache...nioerutdanning

og
http://www.hio.no/Studietilbud/Bache...nioerutdanning
Sist endret av Ivar; 2. april 2011 kl. 01:44. Grunn: orket å finne link
Approved
Trådstarter
Sitat av Ivar Vis innlegg
Du kan 1. ta forkurs eller 2. ta tre-termins ting... det står om begge to på hio.no sin hjemmeside!

tre-termins kurs(tror jeg det siste ordet var :P) går ut på at du starter før de vanlige studieelevene, du mister første og siste sommerferie, i bytte mot at du går vanlig... men hørte av en kamerat at det er veldig vanskelig siden du da får r1 r2 fys1 fys2 samtidig som du har vanlige studier osv...

Forkurs går over et år... Men så at det var krav på 4.4 (tror jeg nå) i snitt, og det øker hele tiden så jeg selv gjorde det enkelt og sjekket opp andre muligheter, fant ut at jeg kan gjøre akkurat samme tingen på nith.no (i bytte mot at jeg betaler :P) også bytte over til HiO o.l. siden 20% av ingeniørplassene er forhåndsreservert forkurselever... Så enten kommer du inn via å være en av de flinke på forkurset, går ikke det... så kan det jo hende at du får deg inn helt ordinert!

Vil anbefalle deg forkurs, siden tre-termins elever med 2P matte fra VGS har sterke tendenser til å droppe ut (som jeg har hørt, og som jeg ganske sikkert tror på)... Så å ofre et år til i bytte mot at du virkelig lærer matten og fysikken så er det ingen problem...


treterminordning heter det :P
http://www.hio.no/Studietilbud/Bache...nioerutdanning

og
http://www.hio.no/Studietilbud/Bache...nioerutdanning
Vis hele sitatet...
Jeg tenker å ta treterminordningen, men siden det er så mye som skjer i de semesterene altså r1,r2,fy2 så vet jeg ikke om jeg faktisk klarer meg gjennom de fagene med matte 2P som bakgrunn..

1. sommertermin: Matematikk og Fysikk
1. høstsemester: Matematikk og Fysikk + 25 studiepoeng fra den ordinære ingeniørutdanningen
1. vårsemester: Matematikk + 30 studiepoeng fra den ordinære ingeniørutdanningen
2. sommertermin: Matematikk I000 (5 studiepoeng) fra den ordinære ingeniørutdanningen

Dette er jo helt overkill..

Kommer helt sikkert til å stryke i sommerterminen..

Forkurs med kun r1,r2,og fy2 på et halvt år, er jo også et fint valg, men man sparer jo noen år på tre-terminordningen.

Sitat av Skrekkugle Vis innlegg
Har gått 3 år på anvendt og det er litt som Nicho sier, at det kan oppfattes som en "lekelinje". Jeg har gått halvannet år på Informatikk før Anvendt og jeg gjorde ikke stort annet enn å regne matte. På Anvendt hadde vi stor variasjon og mye praktiske oppgaver innenfor data, ikke matte.

Linja i seg selv er ikke akkurat en lek. Man blir belønnet etter innsats. Jeg jobbet hardt med studiene jevnlig og fikk gode karakterer, mens de som hang seg på meg strøk i flere fag. Man KAN slække gjennom og stå, men det lønner seg og ta ansvar for egen læring da man sitter igjen med så mye mer.

Alt i alt syntes jeg det var en variert og god linje der jeg lærte mye om det meste og jeg sitter igjen med en veldig bred kompetanse nå i ettertid. Har et godt utgangspunkt til å hoppe på alt fra utvikling av databaser, programmering, prosjektarbeider, design av systemer, drift etc. Dessuten kan jeg bygge på med blant annet en master i nettverk.

Btw: Vi hadde både Java og PHP når jeg gikk der.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Da blir det vel advendt på meg da

Edit: Forresten, kan man søke seg inn på Informasjonsteknologi, selvom jeg ikke har det på vitnemålet? Altså jeg har glemt å melde meg opp i matte R1..

Men det er jo mulig å sette Informasjonsteknologi på ønskelista på samordnaopptak
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Zirto Vis innlegg
Takk for svar. Da blir det vel advendt på meg da
:
Vis hele sitatet...
Heisann! siden forumet er fra 2011 og du sikkert søkte deg inn mellom 2011/2012, har du vel endt utdanningen eller holder fortsatt på med den(?)

Vil bare høre ditt inntrykk av studiet? forventninger.. og positive negative sider? Vurderer selv å takke ja (om jeg kommer inn) til dette studiumet. men er usikker på når det gjelder bruken av studiet etter endt utdanning? hvilke typer jobber vil være relevante i henhold til det man lærer i løpet av disse 3(5) årene. er det tøfft? hvor mye bør en kunne om data og teknologi før man begynner på studiet?
Er veldig redd og usikker på det når det kommer til utdanning og jobbmuligheter og hvordan det henger sammen med lønn og fremtiden
Vil ikke ende opp som en ikt/it fyr på en ungdomsskole som hjelper til med deres daglige problemer med pc og excel/ it's learning... hehe mye mas nå beklager, men håper på forløpende svar da jeg må endre på rekkefølgen på studieønsker innen 1.juli.
Sist endret av hussy96; 25. juni 2015 kl. 02:47.