Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5447
Har nå vurdert og starte med hjemmebrent igjen. Brukte plastbrenneren før og har nå tenkt til å gå over til 'sterkere' saker.

Har vurdert og kjøpe denne.

http://www.ebay.com/itm/2-Gal-8L-Cop...item43d959e139


Er det alt jeg trenger? Ser denne låvende ut? Hva er max alkoholprosent jeg kan brygge?

Takker for svar
Dette er vel nærmest en " potstill" Kjekk om du skal brenne gjæra epler, calvados eller druer, brandy o.l.
Akkevitt kanskje..
Ikke det du ønsker om du skal ha rein over noenognitti. Da bør du gå for en kolonne, VM eller LM et de beste mener jeg.
Har sett dem på Internett før, men akkurat nå husker jeg ikke, det er ett østeuropesk ebay lignende sted. Kanskje jeg sjekker mer i måtar.
Ett annet sted å spørre er på brygging.com. Er litt laber trafikk der for tida, men tror du burde få noe svar...

Lykke til, la oss høre hvordandet går.
Om du ikke går "all in" og velger kolonne så bør du kanskje heller bare oppgradere det du alt har? Bygg plastbrenneren om til spiralbrenner og sats på å filtrere all sprit. Husk å bytte kullfilter ofte. Head+tails kan du slenge eller eller spare til neste runde. Du kan også øke kvaliteten med å gjære satsen under 20 grader. Alt i alt så vil du få veldig bra kvalitet på spriten fra spiralbrenneren da.

Strevsomt å brenne så små mengder som 8 liter bare i den linken du la ut. Blir mye styr for lite sprit.
Trådstarter
61 6
Tenkte og "Step it up" med hjemmebrent. Har ikke plastbrenneren lenger derfor jeg tenkte og invistere i bedre saker.
La oss si jeg bruker rundt 1k på et apperat som jeg kan produsere ~90% sprit med. Vil jeg da tjene pengene lett opp vist jeg selger det? Og hvordan brenner anbefaler dere med erfaringer?

Vil helst ha en brenner som ikke er så mye jobb med og som kan flyttes når det trengs. Bor hjemme men er veldig mye alene og har muligheten til og rigge det opp i kjelleren. Har en slik 'hybelkokeplate' så jeg slipper og rigge alt opp på kjøkkenet.

Okey, da har jeg tenkt til og prøve meg på denne typen. https://www.youtube.com/watch?v=gMg1Ivis1Ho

hvor mange prosent kan produseres med den?
Kan det gå noe galt under produksjon så kan 'ødelegge meg?'

Positivt? Negativt?
Sist endret av cidica1; 5. mai 2015 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjedelig streiting
Skal du først gjøre noe, gjør det ordentlig. Det du lenker til sammen med dine kunnskaper vil ikke egne seg til å lage annet enn drit. De eneste du vil få solgt det til er fjortiser, som sikkert kommer til å tyste på deg når foreldrene finner dem drita fulle på gata.

Du kan risikere å forgifte deg selv ved å bruke feil materialer. Alkohol er et utmerket løsemiddel og kan dermed løse opp diverse stoffer i spriten. Det er også en viss brann/eksplosjonsfare når du driver med alkoholdamp.
Sist endret av legalize_it; 5. mai 2015 kl. 18:09.
Trådstarter
61 6
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Skal du først gjøre noe, gjør det ordentlig. Det du lenker til sammen med dine kunnskaper vil ikke egne seg til å lage annet enn drit. De eneste du vil få solgt det til er fjortiser, som sikkert kommer til å tyste på deg når foreldrene finner dem drita fulle på gata.

Du kan risikere å forgifte deg selv ved å bruke feil materialer. Alkohol er et utmerket løsemiddel og kan dermed løse opp diverse stoffer i spriten. Det er også en viss brann/eksplosjonsfare når du driver med alkoholdamp.
Vis hele sitatet...
Har ikke muligheten til og ha noe store apperater, jeg trenger noe lite så er lett og flytte på
Kupper denne litt jeg.
Jeg har også lyst å prøve å brenne, men kun av nyskjerrighet og for å se om jeg klarer lage noe godt.
Jeg trenger ikke sprit å drikke på, ei har planer om å selge noe som helst.
Vil det være mulig for meg å lage en halvliter eple, druesprit o.l med potensielt ok kvalitet som jeg deretter kan bruke i matlaging med en slikt apparat som TS viser her?
Det er ett polsk "ebay" på allegro.pl.
Har sjøl ike erfaring derfra. Søk etter f.eks destylator og bruk google oversetter.

Disse Kina boksene lager du lett sjøl med en tryk koke og kobberrør fra biltema. Burde
Ikke bli mye over tusenlappen det heller. Gjennomføring til kobberrøret lager du på samme
Måte som ølbryggerne lager gjennomføring i kjeldene side. Sjekk forum på norbrygg.no eller
En bryggebutikk i nærheten om du for sentralt. Bruk foodgrade materiale som tåler varme. Eller
Du kan lodde. Igjen sjekk loddetinn som er ok for drikke vann. Endel loddestoff er ikke bra for helsa.
▼ ... flere år senere ... ▼
Er det noen som kan forklare meg hvordan denne kolonnen fungerer, har aldri sett noe sånt før så all råd tas med stor takk
Rip 8-4-23
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om du ikke går "all in" og velger kolonne så bør du kanskje heller bare oppgradere det du alt har? Bygg plastbrenneren om til spiralbrenner og sats på å filtrere all sprit. Husk å bytte kullfilter ofte. Head+tails kan du slenge eller eller spare til neste runde. Du kan også øke kvaliteten med å gjære satsen under 20 grader. Alt i alt så vil du få veldig bra kvalitet på spriten fra spiralbrenneren da.

Strevsomt å brenne så små mengder som 8 liter bare i den linken du la ut. Blir mye styr for lite sprit.
Vis hele sitatet...
Hva gjør satsen bedre ved og holde den under 20 grader? På turbogjæren står det20-25 grader i 2 dager for 21% .da med 6kg sukker til 26l væske og en pose turbo. Antar du mener at smaken som overføres fra satsen til spriten er merkbart bedre og smooth?
Gjæren produserer mindre søppel ved lavere temperatur. Som regel får en også bedre kvalitet ved å ikke presse konsentrasjonen til absolutt max.
Rip 8-4-23
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Gjæren produserer mindre søppel ved lavere temperatur. Som regel får en også bedre kvalitet ved å ikke presse konsentrasjonen til absolutt max.
Vis hele sitatet...
Har fåt ordnet meg et sånt gammel saft apparat som man setter oppå en kjelle kokende vann for og extrahere saften fra bær.kan man konvertere den til et brukbart aparat?
Sist endret av Sæd; 30. mars 2022 kl. 19:35.
Sitat av Torjen94 Vis innlegg
Er det noen som kan forklare meg hvordan denne kolonnen fungerer, har aldri sett noe sånt før så all råd tas med stor takk
Vis hele sitatet...
Du snakker om en kolonne-brenner og ikke pot-stillet som trådstarter skriver om, sant? Det ble nevnt kolonne litt lengre ned enn førstepost.

Alkohol har et lavere kokepunkt enn vann. Vann har 100 grader som kokepunkt. Altså begynner vannet å koke når det er så varmt som 100 grader.

Alkohol har 78,37 grader som kokepunkt.

Det betyr at når satsen oppnår en temperatur på 78,37 grader, så vil dampen inneholde alkohol.

Hvis du kjøler ned dampen, får du kondens, altså blir dampen til væske igjen. Denne væsken er sprit.

Hvis du derimot koker alkohol på høyere temperatur enn 78,37 grader, f.eks. 100 grader, så vil dampen også inneholde vann, og da er det ikke like ren alkohol i kondensen.

NB: Det kan være svært farlig å koke alkohol, spesielt hvis temperaturen går så høyt som til 100!

Kolonnen er altså designet for at du skal koke opp alkohol på korrekt temperatur, og når dampen går fra kjelen og opp til kolonnen, så er det også et kjølesystem omtrent midt på kolonnen, eller øverst, avhengig av hvordan du designer det.

Kjølesystemet består som oftest av et vannrør som er formet som en spiral eller lignende. Vannrøret er koblet til vann, og det går konstant vann gjennom røret. Dette vil kjøle ned dampen, slik at det blir til kondens.

Litt lengre nede på kolonnen under kjølesystemet, så er det en ventil (altså et hull) der væsken kommer ut. Væsken er sprit. Du samler opp væsken, og drikker deg dritings.

Dette er på ingen måte en nøyaktig beskrivelse av hvordan det fungerer, jeg har ikke nevnt at de første desiliterne av sprit som kommer ut kalles for «cut off», som vil si at du skal kaste de første desiliterne fordi dette ikke kan regnes som å være fullstendig rent for andre væsker.

Det vanligste designet for hjemmebrentapparat innebærer at alt er under trykk, det betyr at det er tett, ingen luft slipper ut av apparatet. Det sier pang hvis noe går galt.

Det finnes flere ulike typer kolonner, de har forkortelse VM, LM, CM.

VM = Vapor Management
LM = Liquid Management
CM = Cooling Management

Jeg husker ikke nøyaktig hvordan VM eller LM fungerer, da jeg kun har vært borti CM.

Med CM så justerer du kjøletemperaturen slik at du balanserer hvor mye sprit som skal komme ut på hvor lang tid. Jo lengre tid spriten er i kolonnen, jo renere sprit får du.

Det er slik at spriten drypper ut, en og en dråpe, så ikke forvent en foss av sprit.
Rip 8-4-23
Den jeg har gått til anskaffelse av ser ca
ut som denne

https://cdn.blogg.no/content/uploads...7801990675.jpg

Tenkte vis man fyller bunn med sats og øverste delen med is vil det da ikke fungere som et mini still?
Sist endret av Sæd; 30. mars 2022 kl. 19:43.
Hvis du derimot tenker på en såkalt plastbrenner, så er det så enkelt som at du tar en stor dunk (vindunk) eller bøtte.

Denne store dunken skal være ren.

Inne i denne dunken legger du en mindre bøtte / dunk. Den lille dunken inneholder sats. Du putter et varmeelement oppi, og varmer satsen opp til f.eks. 50 grader. Du lukker igjen den store dunken før du skrur på varmen.

Etter en stund skrur du av varmen, åpner dunken og fjerner den lille dunken.

På bunnen av den store dunken vil det da være sprit. Dette har altså fordampet inne i den store dunken og blitt til kondens, som selvfølgelig havner på bunnen.

Husk!!! Ved å bruke denne pot-stillen, så SKAL du ha en gjærlås på den store dunken, ettersom det vil bli et trykk inne i vindunken. Gjærlåsen sørger for at ikke altfor mye luft kommer ut, og at luft ikke kommer inn.

Ettersom temperaturen er lavere enn 78,37, så vil ikke spriten være sterk. 40% kanskje?

Sitat av Sæd Vis innlegg
Den jeg har gått til anskaffelse av ser ca
ut som denne

https://cdn.blogg.no/content/uploads...7801990675.jpg

Tenkte vis man fyller bunn med sats og øverste delen med is vil det da ikke fungere som et mini still?
Vis hele sitatet...
Jo, men isen smelter kjapt.

Sitat av Sæd Vis innlegg
Har fåt ordnet meg et sånt gammel saft apparat som man setter oppå en kjelle kokende vann for og extrahere saften fra bær.kan man konvertere den til et brukbart aparat?
Vis hele sitatet...
Usikker….. problemet ditt er at du MÅ kjøle ned dampen..

Nå har jeg sjekket en gang til. Røret er for langt nede. Det blir da sats som kommer ut. Du må finne ut av hvordan du skal hente ut kun nedkjølt damp. Det sier pang om det damper sprit inne på rommet. Alt skal kun skje i apparatet.
Sist endret av Tysteren; 30. mars 2022 kl. 19:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rip 8-4-23
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hvis du derimot tenker på en såkalt plastbrenner, så er det så enkelt som at du tar en stor dunk (vindunk) eller bøtte.

Denne store dunken skal være ren.

Inne i denne dunken legger du en mindre bøtte / dunk. Den lille dunken inneholder sats. Du putter et varmeelement oppi, og varmer satsen opp til f.eks. 50 grader. Du lukker igjen den store dunken før du skrur på varmen.

Etter en stund skrur du av varmen, åpner dunken og fjerner den lille dunken.

På bunnen av den store dunken vil det da være sprit. Dette har altså fordampet inne i den store dunken og blitt til kondens, som selvfølgelig havner på bunnen.

Husk!!! Ved å bruke denne pot-stillen, så SKAL du ha en gjærlås på den store dunken, ettersom det vil bli et trykk inne i vindunken. Gjærlåsen sørger for at ikke altfor mye luft kommer ut, og at luft ikke kommer inn.

Ettersom temperaturen er lavere enn 78,37, så vil ikke spriten være sterk. 40% kanskje?



Jo, men isen smelter kjapt.



Usikker….. problemet ditt er at du MÅ kjøle ned dampen..
Vis hele sitatet...
Tenkte på og fjerne den gummi slangen og sette på et kobberør som man lager en spiral på i enden med kaldt vann som avkjøling. Gjorde en test med 9lsats og masse isbiter i en pose oppi der. Etter 2t på 80grader så var det ca 35ml spiritus så det funka dårlig. Kan tenke meg det fungerer bra så lenge man får kjølt ned dampen raskt

Aha ja var circka det jeg tenkte, væsken som kom ut var gråaktig
Sist endret av Sæd; 30. mars 2022 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sæd Vis innlegg
Tenkte på og fjerne den gummi slangen og sette på et kobberør som man lager en spiral på i enden med kaldt vann som avkjøling. Gjorde en test med 9lsats og masse isbiter i en pose oppi der. Etter 2t på 80grader så var det ca 35ml spiritus så det funka dårlig. Kan tenke meg det fungerer bra så lenge man får kjølt ned dampen raskt
Vis hele sitatet...
Du, jeg er litt usikker på hvordan det der fungerer. Jeg ser en kjele oppå en annen kjele. Er det altså hull i bunnen på den store / øverste kjelen, slik at alt i den lille / nederste damper opp til den øverste? Og den øverste har et rør ut nederst, som da leder ut til en tredje kjele?

Da har du riktig tankegang, men! Du bør ha et høyere uttakspunkt enn det du har nå. Dampen bør reise enda lengre før den blir kjølt ned. Kanskje du kan bøye metallrøret oppover (1-1,5 meter langt rør), slik at det alltid renner væske tilbake ned til kjelen. Kjøl ned røret ca. på toppen, sørg for at kjølingen dekker ca. 20 cm av røret. Ta uttakspunkt nesten midt i de 20 centimetrene, kanskje bittelitt lengre ned eller lengre opp enn midten.

(Eller forresten, det jeg skrev nettopp innebærer at du lager et hull i røret. Det trenger du slett ikke. Lag en bøy på 10 cm.

. /\
. /
./

Kjøl ned de siste 10 cm, og de siste 10 cm før bøyen.
Sist endret av Tysteren; 30. mars 2022 kl. 20:05.
Rip 8-4-23
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Du, jeg er litt usikker på hvordan det der fungerer. Jeg ser en kjele oppå en annen kjele. Er det altså hull i bunnen på den store / øverste kjelen, slik at alt i den lille / nederste damper opp til den øverste?

Da har du riktig tankegang, men! Du bør ha et høyere uttakspunkt enn det du har nå. Dampen bør reise enda lengre før den blir kjølt ned. Kanskje du kan bøye metallrøret oppover (1 meter), slik at det alltid renner væske tilbake ned til kjelen. Kjøl ned røret ca. på toppen, sørg for at kjølingen dekker ca. 20 cm av røret. Ta uttakspunkt nesten midt i de 20 centimetrene, kanskje bittelitt lengre ned eller lengre opp enn midten.
Vis hele sitatet...
Ja det er et hull i den øverste i midten som dampen kommer opp gjennom,så sitter det en kurv over der med masse hull i som en rist som man skal legge bærene i som blir dampet. Saften samler seg så opp og renner tilsutt ut av det nederste hullet i kjelen

Skal prøve det og forlenge røret oppover ,ser at det sitter altfor langt nede og vis man øker høyden så vil vel det si at man får høyere % også ?
Sist endret av Sæd; 30. mars 2022 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sæd Vis innlegg
Ja det er et hull i den øverste i midten som dampen kommer opp gjennom,så sitter det en kurv over der med masse hull i som en rist som man skal legge bærene i som blir dampet. Saften samler seg så opp og renner tilsutt ut av det nederste hullet i kjelen
Vis hele sitatet...
Ja okei, bruk det som utgangspunkt, men da synes jeg at du har veldig lite sats. 25 liter er liksom det som er utgangspunktet for kolonnebrennere….

Om du får til å bytte ut kjelen til en som er stor nok, så kan du prøve det sånn. Da vil spriten både fordampe inne i den store øverste kjelen, og inne i røret jeg foreslår. Det er fint at dampen kommer tilbake fra den øverste kjelen slik at det kan kokes opp igjen og igjen. Så får du det reneste mulige produktet i røret. Husk at alt må være trykk-tett.

Sitat av Sæd Vis innlegg
Skal prøve det og forlenge røret oppover ,ser at det sitter altfor langt nede og vis man øker høyden så vil vel det si at man får høyere % også ?
Vis hele sitatet...
Ja, og dessuten risikerer du at det sier pang om du ikke har et høyere utgangspunkt, for da reiser dampen altfor kort vei til at alt blir til kondens. Da ender du med spritdamp inne i rommet. Ikke tenn deg en sigarett da for å si det slik.
Sist endret av Tysteren; 30. mars 2022 kl. 20:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rip 8-4-23
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Ja okei, bruk det som utgangspunkt, men da synes jeg at du har veldig lite sats. 25 liter er liksom det som er utgangspunktet for kolonnebrennere….

Om du får til å bytte ut kjelen til en som er stor nok, så kan du prøve det sånn. Da vil spriten både fordampe inne i den store øverste kjelen, og inne i røret jeg foreslår. Det er fint at dampen kommer tilbake fra den øverste kjelen slik at det kan kokes opp igjen og igjen. Så får du det reneste mulige produktet i røret. Husk at alt må være trykk-tett.



Ja, og dessuten risikerer du at det sier pang om du ikke har et høyere utgangspunkt, for da reiser dampen altfor kort til å bli til kondens. Da ender du med spritdamp inne i rommet. Ikke tenn deg en sigarett da for å si det slik.
Vis hele sitatet...
25liter kjelle ville vært perfekt da gjærings dunkene mine med kullås er på 25l vær. Bruker plastbrenner atm men er så lei av lav % og vil gjerne kunne infusere sprite med god fruktsmak fra brenning.og ikke måte tilsette smak etterpå. Skal se om jeg ikke får kjøpt meg en sånn 30liters kjelle de bruker til og koke kreps i. Ville vært golden vis jeg fikk det saft apparatet til og produsere god HB. Takk for alle tipsene, skal gå til innkjøp av noen meter kobberør og lage en liten kolonne der og sørge for skikkelig avkjøling.
Rip 8-4-23
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Klarer du å få tak i noe bedre enn et tynt kobberrør, altså større i diameter, så kan du like greit kjøre på med en ordentlig kolonnebrenner. Da anbefaler jeg CM.

Forresten, jeg ser at jeg har skrevet noe misvisende i tidligere innlegg:

Ikke HELE apparatet er trykktett. Kun alt annet, bortsett fra toppen av kolonnen hvor dampen kjøles ned. Det er altså kjølingen som sørger for at dampen ikke kommer ut av toppen, men kondenseres istedenfor. For dårlig kjøling = spritdamp i rommet.
Vis hele sitatet...
Er nok det problemet jeg fikk når jeg prøvde apparatet med bare en isklump øverst. Det kom en god del kondens i røret men minimalt med væske i glasset. På slutten luktet det sats i rommet og det skal vel være luktfrit? Det var med minimalt kjøling da jeg tenkte at en stor isblokk inni ville sørge for og gjøre om dampen til væske .men siden hele røret ble fylt med kondens ,og man måte knipse på det for at det rant lit væske er vel bad?

Skal ta og lese meg opp skikkelig på den siden du lenket til. Dette har blit en hobby ,det eneste jeg har og gjøre om dagen så jeg vil gjerne få det til riktig er så kjiipt og faile men samtidig så lærer man av feilene tho
Sist endret av Sæd; 30. mars 2022 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sæd Vis innlegg
Er nok det problemet jeg fikk når jeg prøvde apparatet med bare en isklump øverst. Det kom en god del kondens i røret men minimalt med væske i glasset. På slutten luktet det sats i rommet og det skal vel være luktfrit? Det var med minimalt kjøling da jeg tenkte at en stor isblokk inni ville sørge for og gjøre om dampen til væske .men siden hele røret ble fylt med kondens ,og man måte knipse på det for at det rant lit væske er vel bad?
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg slettet innlegget mitt fordi jeg så at jeg formulerte det feil og la ved feil bilde. Skriver det på nytt nå:

Sitat av Sæd Vis innlegg
25liter kjelle ville vært perfekt da gjærings dunkene mine med kullås er på 25l vær. Bruker plastbrenner atm men er så lei av lav % og vil gjerne kunne infusere sprite med god fruktsmak fra brenning.og ikke måte tilsette smak etterpå. Skal se om jeg ikke får kjøpt meg en sånn 30liters kjelle de bruker til og koke kreps i. Ville vært golden vis jeg fikk det saft apparatet til og produsere god HB. Takk for alle tipsene, skal gå til innkjøp av noen meter kobberør og lage en liten kolonne der og sørge for skikkelig avkjøling.
Vis hele sitatet...
Klarer du å få tak i noe bedre enn et tynt kobberrør, altså større i diameter, så kan du like greit kjøre på med en ordentlig kolonnebrenner. Da anbefaler jeg CM.

Forresten, jeg ser at jeg har skrevet noe misvisende i tidligere innlegg:

Ikke nødvendigvis HELE apparatet er trykktett. Det gjelder kun CM.
På LM og VM er det kun alt annet som er trykktett, bortsett fra toppen av kolonnen hvor dampen kjøles ned. Det er altså kjølingen som sørger for at dampen ikke kommer ut av toppen, men kondenseres istedenfor. For dårlig kjøling = spritdamp i rommet.

Kjøle-spiralen (kobberrør formet som spiral) skal kunne enkelt senkes inn i kolonnen, og enkelt taes opp igjen på LM:


På CM derimot:



Mer info om hjemmebrenning:
https://learntomoonshine.com/what-is...lumn-still/amp

Så, nå skal jeg svare deg:
Tålmodighet… Jeg husker dessverre ikke om det skal lukte eller ikke, men man må nok forvente noe lukt, kanskje ikke så ille som sats i seg selv. Du har nok gjort noe feil uansett, spesielt hvis du kun kjølte ned med is. Det kalles passiv kjøling. Koker du til 78,37 grader, så SKAL det være aktiv kjøling….

Send gjerne en PM, så får du Discorden min (Eller Facebook), så snx vi grundig om det.
Sist endret av Tysteren; 30. mars 2022 kl. 20:35.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Det betyr at når satsen oppnår en temperatur på 78,37 grader, så vil dampen inneholde alkohol
Vis hele sitatet...
Nja, ikke helt. Eller jo, da også. Sammensetning av dampen avhenger bare av styrke på satsen. Det er derfor man ikke får mer enn 40-50% fra et pot-still uten kolonne. For å få sterkere sprit må man da destillere flere ganger. En kolonne fungerer som en serie med apparater satt sammen til ett. Dampen som stiger opp gjennom kolonnen blir kontinuerlig anriket mens væsken som renner nedover strippes for alkohol.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Nja, ikke helt. Eller jo, da også. Sammensetning av dampen avhenger bare av styrke på satsen. Det er derfor man ikke får mer enn 40-50% fra et pot-still uten kolonne. For å få sterkere sprit må man da destillere flere ganger. En kolonne fungerer som en serie med apparater satt sammen til ett. Dampen som stiger opp gjennom kolonnen blir kontinuerlig anriket mens væsken som renner nedover strippes for alkohol.
Vis hele sitatet...
Ja, mye bedre forklart sånn

Ser også nå at jeg blandet mellom LM og CM da jeg beskrev hvordan CM fungerer. Ikke langt unna uansett
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Plastbrenneren er en fin ting. Kjente en kar som hadde en slik for lenge siden. Hvis jeg husker rett så fikk han over 70%. Spriten var så ren at den trengte ikke å siles i kull engang, det var bare å drikke som det var.
Spiralbrenner er også en enkel sak man lager selv med ett 300w varmeelement og plastdunk med kobberspiral. Tar evigheter å koke opp men spriten blir faktisk bedre enn den blir med mitt cm apparat ved første brenning. Styrken ligger også tett oppunder 93-94 om du kjører sakte.

Sitat av intreserte Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Video funker ikke lengre.
Sist endret av NokErNok; 26. august 2022 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.