Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4124
Hei

Har et nytt akvarium og skulle hatt en timer som jeg kan koble til akvarium lampene som gjør at de skrues av og på automatisk, og når dette skjer så skjer det gradvis.

Noen som vet hva jeg ser etter, eller hvordan jeg kan DIY (om det er "enkelt")?

Tenkte å gjøre fiskene en tjeneste med regelmessig dag/natt rytme og at de ikke skvetter hver gang jeg skrur av og på lyset.

Takker for svar
Eeee... Du må først ha lamper som takler dette. De fleste gjør ikke det. Billigere (og like greit): kjøp skumringslys til akvarie. Sett på skumringslyset et par timer på morgenen og på kvelden før/etter du skrur av det vanlige. Fiskene er ikke mer sensitiv enn at det går helt bra.
Nei tull og tøys. Selges på Clas Ohlson/jula/biltema/dyrebutikker. Koster under 100kr.

Er bare å koble til og du har display på den og knapper der du programerer inn når den skal på og av.
Husk at lyset skal i gjennomsnitt være på 8-10 timer per døgn.
Hilsen akvarie-entusiast
Hvis du er ny i fiskeverden, vil jeg anbefale deg joine www.akvaforum.no =)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
En enkel timer vil gjøre akkurat det du vil.

Ikke kjøp de analoge hvis en lav tikkelyd plager deg.

http://www.clasohlson.com/no/Skumrin...-timer/36-4488
Sitat av Fleff Vis innlegg
En enkel timer vil gjøre akkurat det du vil.

Ikke kjøp de analoge hvis en lav tikkelyd plager deg.

http://www.clasohlson.com/no/Skumrin...-timer/36-4488
Vis hele sitatet...
Jeg tror den der er fotosensitiv, altså at den slår seg på når det blir mørkt...?

Tenner belysningen ved skumring.
Vis hele sitatet...
Ellers er det litt trøblete å få til den dimmeeffekten som TS spør etter. Akvarielys pleier vel å være lysrør, som ikke kan dimmes. Det finnes vanntett hvit LED, men de må dimmes med PWM. Hvis du har lyst til å gjøre det "DIY" kan jeg forklare hvordan, men det krever at du har en loddebolt og gidder å ta deg bryet. Ellers er det mulig at det finnes ferdige løsninger, men jeg vet ikke om noen...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Jeg tror den der er fotosensitiv, altså at den slår seg på når det blir mørkt...?
Vis hele sitatet...
Beklager den, på mobilen

Denne: http://www.clasohlson.com/no/Digital...ingsur/36-4425
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Jeg tror den der er fotosensitiv, altså at den slår seg på når det blir mørkt...?



Ellers er det litt trøblete å få til den dimmeeffekten som TS spør etter. Akvarielys pleier vel å være lysrør, som ikke kan dimmes. Det finnes vanntett hvit LED, men de må dimmes med PWM. Hvis du har lyst til å gjøre det "DIY" kan jeg forklare hvordan, men det krever at du har en loddebolt og gidder å ta deg bryet. Ellers er det mulig at det finnes ferdige løsninger, men jeg vet ikke om noen...
Vis hele sitatet...

Hmm ok. Siden de er lysrør som er i "taket" i akvariumet fra før.. Finnes det noen spesiell slags lysrør som jeg kan erstatte som kan dimmes?


Vanntett hvit LED; hvor kunne de monteres, og hva er PWM?

Sitat av nikita Vis innlegg
Eeee... Du må først ha lamper som takler dette. De fleste gjør ikke det. Billigere (og like greit): kjøp skumringslys til akvarie. Sett på skumringslyset et par timer på morgenen og på kvelden før/etter du skrur av det vanlige. Fiskene er ikke mer sensitiv enn at det går helt bra.
Vis hele sitatet...
Har du installert dette selv eller hvor skulle de ekstra lysene blitt montert?
Sist endret av williamdude; 4. mars 2014 kl. 09:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av williamdude Vis innlegg
Hmm ok. Siden de er lysrør som er i "taket" i akvariumet fra før.. Finnes det noen spesiell slags lysrør som jeg kan erstatte som kan dimmes?


Vanntett hvit LED; hvor kunne de monteres, og hva er PWM?
Vis hele sitatet...
De har dobbeltsidig tape så du kan tape dem rett i taket, men jeg har tenkt på dimmingen og det er rett og slett ..rimelig vanskelig å få til, med mindre du finner en ferdig krets/dings. Det lar seg selvfølgelig gjøre, men hvis du ikke vet hva PWM er så er det lite håp...

Det beste håpet ditt (utover å være heldig og finne en ferdigløsning) er å kontakte en videregående skole for elektro(nikk) i nærheten og høre om noen kan gjøre det for deg. Vi hadde et prosjekt som vi skulle velge selv i alle fall, og det er en god oppgave... jeg hadde gjort det da jeg gikk på skole selv om jeg fikk muligheten til å bruke skoletid på det I så fall er nøkkelord "ebay, LED, PWM, dimmer med puls-styrte knapper"

Hvis du dropper dimme-effekten er det bare å kjøpe en timer fra Clas Ohlson, evt. supplere med en til med en annen lyskilde du enten bytter til, eller som skrur seg av en time før.