Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1722
Hei!

Vi har nettopp hatt en såkalt miljødag på skolen. Der vi ble satt til å gjøre vedlikeholds arbeid på skolen. Jeg og en kompis ble satt til å bale en vegg. Der stod vi i stillas og mala. Stillaset var minst 2m høyt, da har vi ifløge arbeidsloven rett på rekkverk, noe vi ikke hadde. Vi fikk ikke noe utstyr, bare malekost og maling. Det jeg lurer på da er om lærerne (kommunen kan gjøre dette?

Skole skal vere gratis, vi måtte selv ta med klær og sko som vi kunne få maling på. Dermed må vi selv betale for nye klær og sko. De har ikke spurt foreldrene mine om samtykke, noe som også er påkrevd: § 7. Samtykke fra foreldre/foresatte. Før barn som er under 15 år eller er skolepliktig settes til arbeid, skal arbeidsgiver sørge for at det innhentes skriftlig samtykke fra foreldre eller andre foresatte.

Slenger også på at jeg synst dette er veldig urettferdig siden de tvinger oss til å gjøre dette, mens de nekter å sende oss på en skikkelig skoletur siste året på ungdomsskolen. Og dette går jo selvfølgelig utover timene våre, en hel skoledag går ut ..

Dette er jo ikke rettferdig?
Buhu. Mann deg opp littegrann å si ifra til kontaktlærer/skolestyret på egenhånd. Om du mener skolen bryter loven så speak up, ikke klag på et forum.
Det er kun DU som kan passe på deg selv i løpet av livet. Like greit å lære å fikse ting på egenhånd nå, så slipper du å stå med tommelen i rompa den dagen ingen kan passe på deg.

De prøvde seg på noe lignende når jeg gikk på skole også, men det skal ikke veldig mye protestering og et par oppslag i lovverket til før ledelsen ved skoler kneler.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Noen linker til regler, som jeg kan ta med på skolen og vise de? Har planer om å ta det opp. Trenger bare litt info først
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Hva med de du selv listet opp?
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Ja, men det er litt svakt? Litt lite?

Foreksempel; har vi rett på noe utsyr når vi maler?

Dette gjør vi hvert andre år. Prøve å protestere forrige gang men ble fort avist. Det skal ikke skje denne gangen ! XD
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Prøv. Det er ikke for lite det, etter min mening. Blir det avvist, så sier du at de får følge loven, og gjør de ikke det går du høyere opp i systemet.
Hva med å kontakte lokalavisa? De blir sikkert glade for å skrive om at skoleelever må utføre vedlikeholdsarbeidet ved skolen.
Hva ønsker du å oppnå med dette da? For all del, føler du deg urettferdig behandlet bør du kjøre på, men dette kommer nok ikke til å føre til at dere får dra på klassetur uansett.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Nei mener ikke at klassen kommer til å få en klassetur, men jeg gidder jo ikke jobbe nettopp fordi vi ikke får denne klasseturen. Vil bare få slutt på denne "miljødagen".
Arbeidsmiljøloven gjelder kun for arbeidstakere og ikke elever. For elever er det Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa som gjelder, og der er det ikke definert hvilke retningslinjer som gjelder ved maling fra stilas. Jeg er enig i at skolen enten burde ha skaffa overtrekksdresser eller bedt dere om å ta med noen gamle klær. Når det gjelder det du definerer som tvang og ikke er det skolens ansvar å forberede elevene på det virkelige livet, og jeg mener dugnad er en ypperlig måte å lære folk å ta ansvar for miljøet rundt seg.

Forøvrig mener jeg du er en sutrepave som burde fokusert på viktigere ting enn dette. Det er sikkert nok å ta tak i.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Når man er under 18 er det jo enda større grunn til å ha rekkverk på stillaset..?

Men synst ærlig talt at det er urettferdig av kommunen.. Dette hadde jo kostet dem MYE penger å få gjort av andre folk. Og de vil ikke sende oss på skoletur utenfor kummunegrensen engang.. Og det er ikke akkuratt en stor kommune jeg bor i.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Hva med å kontakte lokalavisa? De blir sikkert glade for å skrive om at skoleelever må utføre vedlikeholdsarbeidet ved skolen.
Vis hele sitatet...
Vedder en femmer på at overskriften i såfall blir noe à la "ungdom gir en hjelpende hånd for bedre arbeidsmiljø". Tror virkelig ingen tar dere seriøst om dere klager på at dere må hjelpe til med litt vedlikeholdsarbeid på skolen deres. Dere har fått gratis undervisning der i flere år, så det skulle bare mangle å bruke litt energi på å gjøre det litt trivligere for alle der!
Privat skole, eller offentlig?
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Offentlig skole.
Snu på det.

Dere har ikke engang råd til å male skolen, såklart har dere ikke råd til skoletur.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Forøvrig mener jeg du er en sutrepave som burde fokusert på viktigere ting enn dette. Det er sikkert nok å ta tak i.
Vis hele sitatet...
Sutring eller ei, det burde ikke gjøres på den måten som beskrives her. Hadde noen skoler jeg har gått på krevd noe slik som dette hadde jeg bedt de om korrekt verneutstyr (maske, klær og hansker) og sikret arbeidsområde.

Er det virkelig noen nytte i å lære ungdommen at siden de er unge betyr ikke HMS noe som helst?

Generelt å rydde søppel rundt skole/skolevei synes jeg høres greit ut, men maling har en tendens til å være giftig og du skal ikke ha store fallhøyden før skader blir til varig men.

http://onlinehms.no/HMS-Nyheter/Unge...i-arbeidslivet
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Vet ikke engang hva HMS er..? Har ikke lært mye om det på skolen nei. Nettopp dette jeg prøver å få fram, sa det til lærerene at vi burde få hansker. Men de liksom bare lo og pratet seg vekk..
Sitat av Splittr Vis innlegg
Vet ikke engang hva HMS er..? Har ikke lært mye om det på skolen nei. Nettopp dette jeg prøver å få fram, sa det til lærerene at vi burde få hansker. Men de liksom bare lo og pratet seg vekk..
Vis hele sitatet...
Helse, Miljø og Sikkerhet står det for. Nå gjelder ikke arbeidsmiljøloven for dere som elever, men jeg synes likefullt at du burde sende en epost til og spørre om det virkelig er rett at de kan gjøre slikt.

Som den tidligere artikkelen jeg lenket til så ser det teit ut at skole og kommune skal gjøre sitt beste for å fortelle dere at dere ikke har behov for sikring og korrekt utstyr når dere faktisk har akkurat det.

I eposten kan du jo droppe det med skoleturen, for det kan faktisk høres litt sutrete ut.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Ok, takk for svar ! Sendte en e-post isted faktisk, navnte vell kanskje skoleture der og XD Menmen, tar det opp på skolen på mandag
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
Helse, Miljø og Sikkerhet står det for. Nå gjelder ikke arbeidsmiljøloven for dere som elever, men jeg synes likefullt at du burde sende en epost til og spørre om det virkelig er rett at de kan gjøre slikt.
Vis hele sitatet...
Vedkommande er ikkje arbeidstaker, så kva arbeidsmiljølova skulle ha å sei kan eg ikkje sjå.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vedkommande er ikkje arbeidstaker, så kva arbeidsmiljølova skulle ha å sei kan eg ikkje sjå.
Vis hele sitatet...
Missforstå meg rett, jeg har intet imot praktisk arbeid for elever, men da med korrekt utstyr.

Muligens kan man si at siden maling av skolen neppe er noe som går inn i læreplanen, således ikke er noe de faktisk skal gjøre, så var det ikke skole og da er det følgelig arbeid. Da skulle arbeidsmiljøloven gjelde for de også, uansett hvor mye administrasjonen mener at den ikke gjør det.
Du går på ungdomsskole, right? Der sa de hvertfall til oss at: "Dere er på skolen, spille og andre ting må dere gjøre hjemme".

Når det er noe sånt, synes jeg alle skal bidra. Siden du synes det var "teit", skulle du ikke gjort noe, lite dere kan gjøre med det nå

Du burde ta det opp, sånn at det ikke blir en tradisjon med en slik "miljødag". Det er en grunn til at det heter skole, ikke malefirma.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Du går på ungdomsskole, right? Der sa de hvertfall til oss at: "Dere er på skolen, spille og andre ting må dere gjøre hjemme".

Når det er noe sånt, synes jeg alle skal bidra. Siden du synes det var "teit", skulle du ikke gjort noe, lite dere kan gjøre med det nå

Du burde ta det opp, sånn at det ikke blir en tradisjon med en slik "miljødag". Det er en grunn til at det heter skole, ikke malefirma.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Akkuratt det jeg mener, og det ER faktisk en tradisjon.. Tenkte på å ikke gjøre noe, men da hadde jeg helt sikkert fått merknad.. noe jeg ikke liker å få XD

Men bare så det er sagt jeg har ikke noe imot fysisk arbeid, så lenge vi har ordentlig utstyr og sånn !
Sitat av Splittr Vis innlegg
Nettopp! Akkuratt det jeg mener, og det ER faktisk en tradisjon.. Tenkte på å ikke gjøre noe, men da hadde jeg helt sikkert fått merknad.. noe jeg ikke liker å få XD

Men bare så det er sagt jeg har ikke noe imot fysisk arbeid, så lenge vi har ordentlig utstyr og sånn !
Vis hele sitatet...
Hvem i all verden bryr seg om merknader da? Ingen jævel som rynker på nesen om du har en merknad fra VGS, herregud. Du har fortsatt mange år på skolen igjen, og om du skal på universitetet eller høgskole kan du ihvertfall dra en lang f i merknader.
Slå deg løs, skap litt kaos og anarki! De kan ikke gjøre deg en dritt uansett.
Selv hadde jeg shitloads med merknader på VGS, mest fordi jeg ikke likte autoritære lærere og bullshit når jeg gikk på skolen. Ingen av disse har skapt noen som helst problemer for meg siden, og min mor syntes det var bra at jeg tenkte på egenhånd og satte spørsmålstegn ved skolepolitikken da jeg var 13-16.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Muligens kan man si at siden maling av skolen neppe er noe som går inn i læreplanen, således ikke er noe de faktisk skal gjøre, så var det ikke skole og da er det følgelig arbeid. Da skulle arbeidsmiljøloven gjelde for de også, uansett hvor mye administrasjonen mener at den ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Det ser ut til at dette var feil. Arbeidsmiljøloven gjelder ikke under dugnad.

Dog ikke slutten på saken. Dugnadsarbeid skal ikke foregå i skoletiden, ie dugnad er ikke en del av skolen. Dugnad skal også være frivillig. Skolen skulle også ha hatt tillatelse fra foreldrene, og foreldrene kan bli tiltalt om de skulle komme til å utsette sine barn for fare (Barneloven mener jeg det går under). Oppstår det en skade i en slik situasjon er det rektor på skolen som har alt ansvar.

I tillegg er det slike ting som forsikringer som ikke gjelder på ting som er gjort på dugnad. Skulle det nå skje at malingen ikke dekker godt nok og vann og vær slipper inn, så får kommunen sannsynligvis nada igjen på forsikring.
Poenget er at om en arbeidstaker har behov for rekkverk på stillaset for ikke å falle ned har i vertfall overhormonelle forvirrede ungdomer uten noen form for arbeidserfaring eller opplæring behov for rekkverk.