Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2475
Noen som vet hvordan kameraet i f.eks en fotoboks vil reagere på en 200mw laser? Er dette nok til å svi av sensoren? Hvor lang tid vil dette eventuelt ta?
Hva er målet ditt? Den vil uansett bli reparert hvis det funker, og skattepengene du og jeg betaler kommer til å bli brukt på dette. Prøver ikke å lage en moralpreken, bare ser ikke poenget at all.
Ren nysgjerrighet Er alt for glad i synet mitt til å leke med slike lasere.
Takk for idèn, skal si ifra om det funker
Da kan du like godt teipe en lapp foran kameraet
Hvis det virker vil det skje nesten øyeblikkelig, men jeg kan vel egentlig tenke meg at slike systemer skrur seg av/beskyter seg spå annen måte hvis input blir for kraftig.
Hvis noen har sett filmen Inside man, såbruker de noen form for lys som setter kamera ut av spill. Hva er greia med det? Bare filmtull eller realitet?
Sitat av Kugie Vis innlegg
Hvis noen har sett filmen Inside man, såbruker de noen form for lys som setter kamera ut av spill. Hva er greia med det? Bare filmtull eller realitet?
Vis hele sitatet...
På filmen sier de noe om en infrarød laser elns.
Sitat av affemelon Vis innlegg
På filmen sier de noe om en infrarød laser elns.
Vis hele sitatet...
Er kjempelett å demonstrere, ta mobilen din og sett på kamera ta en fjernkontroll og rett den mot mobilkameaet og trykk på en av knappene på fjernkontrollen og se hva som skjer. Jada, jeg veit det ikke er allverden som skjer men tenk hvis man har en superkraftig IRlampe med veldig bred spredning i grillen på en bil. Ikke mange fotobokser eller bomringer som kunne lest skiltet på bilen. Og det som er kult at med det blotte øye ser man ikke noe lys Det var det jeg tenkte på når jeg lagde en annen tråd her ang fotobokser. Litt skummelt å teste det da, kjipt om det ikke funker som det skal etter du har pasert 10 fotobokser i altfor høy hastighet :d
Sitat av kaospiloten Vis innlegg
Er kjempelett å demonstrere, ta mobilen din og sett på kamera ta en fjernkontroll og rett den mot mobilkameaet og trykk på en av knappene på fjernkontrollen og se hva som skjer. Jada, jeg veit det ikke er allverden som skjer men tenk hvis man har en superkraftig IRlampe med veldig bred spredning i grillen på en bil. Ikke mange fotobokser eller bomringer som kunne lest skiltet på bilen. Og det som er kult at med det blotte øye ser man ikke noe lys Det var det jeg tenkte på når jeg lagde en annen tråd her ang fotobokser. Litt skummelt å teste det da, kjipt om det ikke funker som det skal etter du har pasert 10 fotobokser i altfor høy hastighet :d
Vis hele sitatet...
Om den første går av så er du jo ikke så smart å prøve det samme med neste foto boks da :P
Den vil jo gå av uansett, om det virker eller ikke får du jo ikke vite senere, når du ser om regninga kommer eller ikke, så vil si det er litt risky å teste dette ut på fungerende fotobokser. Farten din blir vel målt uansett vil jeg tro.
Sitat av Shudo Vis innlegg
Om den første går av så er du jo ikke så smart å prøve det samme med neste foto boks da :P
Vis hele sitatet...
Den vil jo gå av, men den vil bli blendet av IRlampa.
Sitat av Kugie Vis innlegg
Den vil jo gå av uansett, om det virker eller ikke får du jo ikke vite senere, når du ser om regninga kommer eller ikke, så vil si det er litt risky å teste dette ut på fungerende fotobokser. Farten din blir vel målt uansett vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Farten blir målt men pga. at kameraet blir blenda av Ir lyset så veit INGEN kem det er

Så det har lite å si.
Det går jo an å teste den i bomringen istendenfor i fotoboks da, hvis du ikke får regning på noen måneder så betyr det at det virker

Ville dog vært ganske skeptisk til en kraftig IR lampe i grillen på bilen, er neppe sunt for øynene..
Litt suspekt å kjøre med no svære IR-greier stikkende ut ved skiltet. Hvis onkel ser det blir du stoppet og iført bot dersom du ikke er pratmaker ála politikerene.
Tar ikke fotoboksen bilde av føreren også da?
Tilnærmet alle moderne overvåkningskameraer har IR-filter. Fotobokser bruker ofte IR-blits, så de som bruker dette har selvsagt ikke installert IR-filter, men jeg vil anta at de har gode metoder for å forhindre blending. Og blir du tatt i forsøk på å blende fotoboksen er ikke fartsbot det eneste du trenger å bekymre deg over.

Og til slutt: ja, laserlys av moderat intensitet kan i prinsippet ødelegge en bildebrikke, men det kan godt tenkes at fartsboksene har mottiltak mot dette.
Sitat av Provo Vis innlegg
Og til slutt: ja, laserlys av moderat intensitet kan i prinsippet ødelegge en bildebrikke, men det kan godt tenkes at fartsboksene har mottiltak mot dette.
Vis hele sitatet...
Noen formening om hvor mye som skal til for å gjøre permanent skade på en sensor? Hvis noen sekunder med en kraftig laser til et par hundrelapper er nok til å "slå av" et overvåkningskamera så kunne det jo vært et intressant verktøy i debatten om overvåkningssamfunndet
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ville dog vært ganske skeptisk til en kraftig IR lampe i grillen på bilen, er neppe sunt for øynene..
Vis hele sitatet...
Det er da ikke noe problem å titte inn i en ovn eller liknende, så hvorfor skulle det være noe problem? IR-stråling = varmestråling
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er da ikke noe problem å titte inn i en ovn eller liknende, så hvorfor skulle det være noe problem? IR-stråling = varmestråling
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem å se vanlig synlig lys heller, men prøv å se direkte mot sola
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er da ikke noe problem å titte inn i en ovn eller liknende, så hvorfor skulle det være noe problem? IR-stråling = varmestråling
Vis hele sitatet...
Intensiteten spiller kraftig inn her. Fra et vanlig oppvarmet legeme, som en kokeplate eller en stekeovn, er intensiteten veldig lav – det ser man om man varmer det opp så mye at bølgelengden krymper inn i det synlige spekteret; det er ikke akkurat smertefullt å se på en rødglødende kokeplate, for eksempel. Den typen IR som brukes til kommunikasjon har mye høyere intensitet, og ofte kortere bølgelengde, og kan faktisk skade øyet på samme måte som vanlig lys, bare at vi ikke reagerer på IR og følgelig fungerer ikke øyets sikkerhetsmekanismer som krymping av pupillen og refleksstyrt lukking av øyelokkene – derfor kan sterke IR-kilder være ganske farlig for synet.
Et par sånne i grillen:http://www.maxmax.com/pro_ir_illuminators.htm ser bare ut som noen tåkelykter.
Der fikk jeg egentlig svar på spørsmålet mitt Vil tro en "direkte treff" av en 200mw vil gjøre betydelig mer skade på kameraet enn den stripa på filmen