Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1857
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøver å slutte sia det blir for dyrt men klarer ikke uten snus mere en 3 dager er det noe som kan hjelpe mot da?
Jeg har prøvd nikotinfri snus og det hjelper litt. Noen tips?
Gi 5000 kroner til din nærmeste kompis eller familiemedlem, og si at dersom jeg tar en snus til så er pengene dine. Så kan du få tilbake pengene om en måned eller 2. Så har du spart de pengene i tilegg. Gjør det du kan for å fjerne tilgjengeligheten, kanskje ta en lengre tur til utlandet? Et par uker uten snus, fin måte å starte den på. Og så gjør det med gi en stor sum penger til en nær deg. husk at summen må være stor nok da. Er du milliarder funker ikke 5000 kroner.
Sist endret av BadtotheBone; 19. januar 2024 kl. 14:15.
Hmm det hva faktisk en god ide
Yea + det med å starte det hele med en utlandstur. Hvor det er 0 tilgjengelighet. Så bruker man pengestrategien når man kommer hjem.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøver å slutte sia det blir for dyrt men klarer ikke uten snus mere en 3 dager er det noe som kan hjelpe mot da?
Jeg har prøvd nikotinfri snus og det hjelper litt. Noen tips?
Vis hele sitatet...
jeg kan være den vennen jeg
godtar kun sedler
Hehe nei helst ikke
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er på dag 19 nå og endelig har det begynt å roe seg med abstinenser.
Brukte en del nikotinfri snus for å få overgangen til å gå bedre.

I mitt tilfelle så var jeg bare fast bestemt på å slutte. Ingen nedtrapping, ingen nikotinplaster/tyggis. Slet mye første uken men så blir det lettere.

Tror også at hvis man lider litt under snusslutt, så er det mindre sjanse for å begynne igjen. Ikke faen om jeg vil gå igjennom det igjen.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mener at å trappe ned og bruke nikotinplaster eller tyggis bare forlenger lidelsen. Er bedre å bare få det overstått kort og brutalt. Som å rive at et plaster.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trening. Eller bare slutte
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er på dag 19 nå og endelig har det begynt å roe seg med abstinenser.
Brukte en del nikotinfri snus for å få overgangen til å gå bedre.

I mitt tilfelle så var jeg bare fast bestemt på å slutte. Ingen nedtrapping, ingen nikotinplaster/tyggis. Slet mye første uken men så blir det lettere.

Tror også at hvis man lider litt under snusslutt, så er det mindre sjanse for å begynne igjen. Ikke faen om jeg vil gå igjennom det igjen.
Vis hele sitatet...

Jeg skal prøv å trappe ned for det jeg gjør er å bruke samme snus sånn 7 ganger for da får jeg ikke like løst å ta en ny en
Nikotinplaster og ingefær under leppa var magisk for min del.

Jeg skulle bare teste kombien etter å ha hørt en Podcast - hadde ingen ambisjoner om å slutte. Er på 3. Året uten snus nå, og har vel strengt tatt ikke hatt lyst på en eneste gang.

Protip fra apotekdama:
Bruksanvisning for plaster sier du skal ha 8 timer pause mellom 16 timers-plaster. Hun frarådet det på det sterkeste og anbefalte å skifte etter 16 timer så man har stabilt nikotinnivå. Fulgte dette første uka eller så.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutta selv for noen år siden. Det som funket for meg var å holde meg selv aktiv med hobby og andre aktiviteter. Erstatte snus med noe drops hjelper også. Det kan ta lang tid, men etter en stund så vil man glemme snusen og abstinensene blir helt borte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutta selv for noen år siden. Det som funket for meg var å holde meg selv aktiv med hobby og andre aktiviteter. Erstatte snus med noe drops hjelper også. Det kan ta lang tid, men etter en stund så vil man glemme snusen og abstinensene blir helt borte.
Vis hele sitatet...
Ja jeg fant en hobby som å lage kinaputter
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyk
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Røyk
Vis hele sitatet...
Hasj?
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å ha en jobb hjelper veldig.

Hvis du er på dag 19 allerede er du godt på vei til å vinne. Når du er på dag 30, vil jeg si du er halvveis i reisen. På dag 90, er du 80% ferdig. Etter et halvt år, er reisen ferdig. Du vil fortsatt kjenne sporadiske sug en eller to ganger i uken, men innen da er du så vandt med å si "nei" i hjernen din at det er utenkelig å ta en snus uansett.

Fortsett med metoden du har nå, vi har troen på deg!

Jeg er 4 år snusfri, jeg lover deg at du vil takke deg selv for å holde på viljen! Aldri la deg selv sprekke, selv ikke på fest(!)
Det som har funket får meg er å ha noe å gjøre på hele tiden. Kjedesnusen er den som frister aller mest. Trening , jobb eller å gjøre noe sosialt med venner. Får meg hjalp det også litt å ta en tyggis vær gang jeg fikk snuskravingsa
Alt du trenger er tilstrekkelig mengde viljestyrke ;-p
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Æ starta å røyk for og hjelp med å stopp å snus
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Æ starta å røyk for og hjelp med å stopp å snus
Vis hele sitatet...
nja astma hjelp ikke så mye. jeg ble inlaggt på sykehus i 7 dager for infeksjon i lungene for 1-2 år siden, så jeg tror ikke det er noe lurt.
Les atomic habits og implementer taktikkene beskrevet der. om du ikke gidder å lese hele boka kan jeg bruke translate for de viktigste punktene:


Gjør det usynlig: Begrens eksponeringen din til atferden du prøver å dempe. Hvis du ønsker å slutte å røyke, kan dette se ut som å endre reiseveien for å unngå hvor du vanligvis kjøper sigaretter eller ikke har dem i hjemmet.

Gjør det uattraktivt: Dette trinnet kan ta mer tid, men prøv å fortelle deg selv at du ikke er en person som deltar i atferden du vil miste. For eksempel, ikke lenger identifisere deg som en røyker ved å si: "Jeg er ikke en røyker," hvis noen tilbyr deg sigaretter, i stedet for "Jeg prøver å slutte å røyke."

Gjør det vanskelig: Du kan prøve tre forskjellige tilnærminger for dette trinnet. Eliminer atferden «cold-turkey», reduser gradvis handlingen over tid eller erstatt handlingen med en bedre, sunn erstatning som gir den samme givende følelsen du får av å gjøre den dårlige vanen.

Gjør det utilfredsstillende: Vanligvis, når du har oppnådd de tre første trinnene, vil handlingen ikke lenger føles tilfredsstillende for deg, og du vil være i en posisjon til offisielt å bryte vanen.

beklager utrolig dårlig oversettelse, men dette er et norskt forum så tenkte det var bedre
Sist endret av sjokotroll; 29. januar 2024 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.amazon.com/Xero-Picks-To.../dp/B07SVG2DZJ

De her ble anbefalt til meg, og funker som bare det, god smak og de gjør at du blir nummen i munnen, holder 30min-1time per tannpirker, anbefales sterkt
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruk en vape og bland ut juicen din litt og litt. Si du starter med 10mg nikotin juice, så blander du den ut litt og litt hver uke til du når 0mg. F.eks. 0.5-1mg per uke. Når du kommer ned til 1-2 mg kan du blande ut enda saktere, og til slutt er du på 0mg uten å merke særlig.
Ikke erstatt det med noe annet da får du bare et problem senere.
Det som fungerte for meg var at jeg begynte å slutte med de digge rutine snusen som etter mat snus så sluttet jeg med jobb snusing, så sluttet jeg med kvelds/morgen snusen og så til slutt (den vanskeligste) gaming snusen. Jeg gjorde dette over ca. 4 uker før jeg stoppet helt.

Jeg sluttet å assosiere snus med alt og det ble mye lettere over tid.
Eneste som funka for meg var å tenke at nikotinen er ute av kroppen etter tre dager. De dagene må du bare tillate deg at nikotinsuget vil rive litt. Bælme ned med masse god mat, godis, snacks, se serier/film. Tillatt deg å gå gjennom alle følelseshjulet. Selv ble jeg sinnsykt førbanna, kasta faen med ut typens klær fra vinduet pga. selvfabrikert konflikt. Gaula, deppa, sinna, sur, rastløs.

Men så slapp det taket, og nå er det sykt digg å tenke på at jeg sparer 3.5-4K/måneden. Gav meg ingenting uansett, snusen var bare nikotinavhengighet som gav meg dårlig tannhelse, slunken lommebok og jævla mye mentalt stress.
Sist endret av Furunål; 30. januar 2024 kl. 15:07.