Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1593
Noen som har forslag til hvorfor bilen ikke får diesel/starter ikke?

Motor:
VW 1Kp 1,6 105Hk 77kW CAY

Hva jeg har gjort:
Bytta dieselfilter(gjort alt riktig ifølge megselv og naboen), sølte en del ned rundt filteret, rundt der dynamoen er. Bilen hadde før jeg bytta filter begynt å være litt treg å starte og av og til stopper første gangen jeg starter den.

Symptomer:
Feilkode leser følgende: p029900: Turbo/supercharger underboost (denne har vært noen måneder) og p00c600: Fuel rail pressure too low-enigne cranking

Når jeg hadde skrudd tenninga av/på 15-18 ganger starta jeg den. Den stoppa etter 10sek. Samme 3 ganger til men mindre tid. tilslutt går den bare på starteren. Den pumper diesel gjennom dysene, samtidlig hører jeg ikke pumpa baki lenger, men kan være pga bråk med bilen med startkabla. Samtidlig så begynte jeg å få støt etter at filteret ble montert når jeg tok på karosseriet. Dette har aldri skjedd før. Sjekka sikringene og ingen er gått.

Har ikke lyst til å dra til verksted med detta
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av knaskræv Vis innlegg
Noen som har forslag til hvorfor bilen ikke får diesel/starter ikke?

Motor:
VW 1Kp 1,6 105Hk 77kW CAY

Hva jeg har gjort:
Bytta dieselfilter(gjort alt riktig ifølge megselv og naboen), sølte en del ned rundt filteret, rundt der dynamoen er. Bilen hadde før jeg bytta filter begynt å være litt treg å starte og av og til stopper første gangen jeg starter den.

Symptomer:
Feilkode leser følgende: p029900: Turbo/supercharger underboost (denne har vært noen måneder) og p00c600: Fuel rail pressure too low-enigne cranking

Når jeg hadde skrudd tenninga av/på 15-18 ganger starta jeg den. Den stoppa etter 10sek. Samme 3 ganger til men mindre tid. tilslutt går den bare på starteren. Den pumper diesel gjennom dysene, samtidlig hører jeg ikke pumpa baki lenger, men kan være pga bråk med bilen med startkabla. Samtidlig så begynte jeg å få støt etter at filteret ble montert når jeg tok på karosseriet. Dette har aldri skjedd før. Sjekka sikringene og ingen er gått.

Har ikke lyst til å dra til verksted med detta
Vis hele sitatet...
Hvis du får støt av karosseriet er ikke dette 12V. Du har sannsynligvis kortslutning mellom jord og tenning, det er tenningen du får støt av. Jeg vet ikke hvor du skal begynne, coilen? Jeg har ikke opplevd dette med bil selv.
Jeg gjetter på luft i diesel systemet som gjør at du ikke får start utifra det du beskriver. Spesielt avsnittet der du beskriver at den gikk litt, før det ikke gikk lenger får meg til å tenke dette.

Støt tyder jo på at det er noe med høyere spenning som Skinny nevner. Husk på at du kan smelte isolasjonen på ledninger og få kortslutning når ledningen har veldig høy belastning over tid, som når man cranker bilen lenge når man prøver å få start. Avhengig av hvor kjapp du har vært når du har skrudd bilen av og på, så kan det hende du har smelta litt isolasjon av ledninger ett eller annet sted i tenningssystemet. Drivstoff system med masse luft vil også øke belastningen i visse situasjoner.
Innlandet
knaskræv's Avatar
Trådstarter
41 7
Sitat av Vasken Vis innlegg
Jeg gjetter på luft i diesel systemet som gjør at du ikke får start utifra det du beskriver. Spesielt avsnittet der du beskriver at den gikk litt, før det ikke gikk lenger får meg til å tenke dette.

Støt tyder jo på at det er noe med høyere spenning som Skinny nevner. Husk på at du kan smelte isolasjonen på ledninger og få kortslutning når ledningen har veldig høy belastning over tid, som når man cranker bilen lenge når man prøver å få start. Avhengig av hvor kjapp du har vært når du har skrudd bilen av og på, så kan det hende du har smelta litt isolasjon av ledninger ett eller annet sted i tenningssystemet. Drivstoff system med masse luft vil også øke belastningen i visse situasjoner.
Vis hele sitatet...
Hmm, har selv-luftene hva nå enn det var også har jeg pumpa diesel med tenninga 15-18 ish ganger så burde egt gå.
Det med støt skjedde før jeg fikk prøvd å starte også. Muligens det har med det å gjøre tenker jeg, men skjønner ikke helt hva som skal ha skjedd for det eneste utenom det vanlige er at jeg sølte en del rundt filteret nedi motor rommet. Fikk støt når jeg satte på lokket på filteret også når jeg tok i døra.
Og den pumper helt til dysene så vetta søren egt. Er ikke helt proff mekaniker som dere har skjønt Jeg er proff blakk!

Jeg fikk forslag ta en, men skjønte ikke helt bæret.
Fåreslo å kjøre pumpa manuelt med "deplhi" eller "vagcom".
Sist endret av knaskræv; 6. mai 2023 kl. 15:29. Grunn: La til siste avsnitt
Dieselmotorer har ikke coil så du behøver ikke å være bekymret for høyspent derfra.

Høres ut som luft i systemet eller dårlige dyser. Evt. feil på gløding hvis det er kaldt hos deg.

Hvis du har tilgang på startgass så kan du prøve å spraye en god dæsj i luftfilteret, men ikke bruk mye hvis den ikke tenner umiddelbart. Startgass er litt tøft for dieselmotorer da det ikke smører noe særlig. Har du ikke startgass kan du prøve med wd40.
Kanskje dieselpumpen er gåen?
Sitat av Skinny Vis innlegg
Hvis du får støt av karosseriet er ikke dette 12V. Du har sannsynligvis kortslutning mellom jord og tenning, det er tenningen du får støt av. Jeg vet ikke hvor du skal begynne, coilen? Jeg har ikke opplevd dette med bil selv.
Vis hele sitatet...
Selve tenningen er 12 V. Men har du noen gang hørt om dieselmotorer med coil, fordeler og tenplugger? Hva med heller dieselpumpe og dyser?


Hvis bilen har gått en stund uten turbotrykk, kan det hende det er en del sot i motoren p.g.a. for dårlig forbrenning. Du burde måle kompresjonen i sylindrene. Kanskje er ventilene utette (p.g.a. oppbygning av sot), slik at sylindrene ikke har tilstrekkelig kompresjon?
Rail pressure - har du sjekka dieselpumpe? Vet at det ofte er relatert.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Selve tenningen er 12 V. Men har du noen gang hørt om dieselmotorer med coil, fordeler og tenplugger? Hva med heller dieselpumpe og dyser?


Hvis bilen har gått en stund uten turbotrykk, kan det hende det er en del sot i motoren p.g.a. for dårlig forbrenning. Du burde måle kompresjonen i sylindrene. Kanskje er ventilene utette (p.g.a. oppbygning av sot), slik at sylindrene ikke har tilstrekkelig kompresjon?
Vis hele sitatet...
Nei, her glemte jeg at det var snakk om diesel...
Vil tro det er snakk om vanlig støt, og at det ikke er relatert til problemene.
Sist endret av Skinny; 6. mai 2023 kl. 19:20.
Du kan holde en lang skrutrekker inntil der pumpa er og holde den inntil øret som et stetoskop for å høre om det skjer noe.

Tror fortsatt det er luft i systemet selv. Ville prøvd en lufterunde til, hvordan man gjør det finner du på nett. Hvis Autodoc har en tutorial på det, så er de videoene veldig fine ofte. Veldig vanlig feil, selv for erfarne mekanikere. Feilsøking videre kan du vurdere ved hvor komplisert det er å sjekke, og hvor mye du må demontere for å komme til.

Vask bort dieselen der du har sølt forresten, burde egentlig nevnt det istad. Da slipper du sur lukt og andre ting
Et longshot - har du Xenon-lyspærer? De trenger høy dpenning.
Funka bilen før filterbytte så skal den funke etter, garantert luft i systemet, fyll det nye filteret så fult at det renner over med diesel før montering, få naboen til å løsne litt på dieselrøra til dyser mens du kinner, løsne en, sjekk at diesel strømmer bra ut, uten luft, stram til, løsne neste osv, skal komma.
Er du sikker på at det er selvluftende, så skal det holde og vri tenning på og av noen ganger, men kan kinne opp mot 1 minutt før det skjer noe.
Og dieselbil tar ikke skade av startgass 1 gang i året, starta utallige biler på jobb og privat med bremserens, axe, startgass osv.
hender vi kjører biler med dieselproblemer inn fra parkeringa opp på bukk med bremserens i innsuget, aldri vært no problem
Innlandet
knaskræv's Avatar
Trådstarter
41 7
Takk for innspill folkens! Skal ta meg en ny runde med lufting selvom, så får vi se. Ang. støt så har det aldri vært no sånt før, har halogen pærer(mtp ivar_oslo sitt spm.). Kan egt. ikke skjønne hva som skal ha utløst en kortslutning men.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Tipper også på luft i fuelrail, evt. defekt dieselpumpe som forklarer feil med trykk i rail og som kan ha kortsluttet for å gi deg støt ? Merkelig.

Er det ikke luftventil på fuelrail's på dieselbiler eller må hver enkelt dyse luftes ?

Sikkert en logisk forklaring, til slutt kanskje, men har selv aldri hørt noe lignende noen tid, 16+ år som hobby/bilmekanik(k)er.

Kanskje det også er fare for luft i forbindelse med dieselfilterbytte, som igjen klusser med rail pressure.. ?

Du har ikke tilfeldigvis f*cka med noen ledninger rundt/i nærheten av dieselfilter ?

Håper du har erfaring innen mekking så ordner det seg!
Sist endret av Mr.Septik; 7. mai 2023 kl. 14:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er nok på grunn av dieselfilterbytte. Bare å fortsette å kjøre den på starteren. Jeg måtte kjøre minst 30-40 ganger på starteren før min startet igjen.