Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4842
Finnes det noe slikt å få bygd eller kjøpt?

tenk ala sauegjerde, men som er konstant og ikke slår.

gode forslag taes imot med takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er du ute etter? Høg effekt eller høg spenning?

Eg trur du bør forklare målet ditt. For høg spenning og høg effekt er livsfarlig, og når du stiller spørsmålet på den måten du gjer bør ikkje du omgåast denslags.
Sist endret av vidarlo; 27. mai 2017 kl. 10:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Nalaxur Vis innlegg
Finnes det noe slikt å få bygd eller kjøpt?

tenk ala sauegjerde, men som er konstant og ikke slår.

gode forslag taes imot med takk.
Vis hele sitatet...
Med "sauegjerde" tipper jeg du mener strømgjerde.
A = ampere (mål på strømmengde)
V = volt (mV = 1/1000 V) mål på spenning
W = watt (mål på effekt, 1 hk (hestekraft) er ca. 735 W)
J = joule (et mål på energi)

Det som er med strømgjerde, er at det er ganske høy spenning. Det er snakk om fra 4000 V (dårlige aparater) og opp til 11 000 V (er vel det høyeste jeg har sett). I disse blir det sendt en strømpuls på 5-10 J annenhvert sekund. Akkurat når pulsen går, er det mye effekt. Men en må oppgi gjennomsnittelig effektnivå. Som her er da maks 5 W. Vil du da vite den gjennomsnittelige strømmengden, så blir det 5 W / la oss si 10 000 V. Altså 0,5 mA, ikke helt det store. Og det skal vi være ganske glade for.
Hadde du hatt en massiv strømkilde, som kunne ha gitt la oss si 30 A. Så hadde du mest sannsynlig dødd der og da.

Jeg har selv "prøvd å smake på" strømgjerde en del ganger. Da jeg har arbeidet en del år på en stor gård. Der ble det også brukt et Elephant apparat, som ga ca. 6000 V. En gang jeg skulle krype under et gjerde, så kom ryggraden borti tråden, da pulsen kom. Når dette skjedde, så satt jeg på fire, men knytnevene godt plantet i gras med rikelig morgendugg. Altså jeg hadde god jording. Jeg kan bare si det slik, jeg dro nesten på trynet i enga. Det føltes nesten som noen slo en hammer i bakhodet så det sang. Når denne smellen kommer, så har du ikke mye muskelkontroll, for å si det pent!

Husk den elektriske stolen har en startpuls på 2000-2500 V, men griller med ca. 500 V. Og du vil da ha noe på 6000+ V og mange A. Det er egentlig veldig farlige greier, særlig når en ikke aner hva det er god for av skader på deg og de rundt deg.