Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 9577
Hei

Er det vanskelig å trimme en mopedregistrert ATV 50cc/150kg til å gå i 80 på sletta?
Er litt lettere om du sier vilken modell osv det er, men skal ikke være vanskelig sitter som regel vanlige scooter motorer i dem. Et Google søk så skal du kunne finne det lett...
Access Streak 50
Hadde vært kult om det fantes en veldig lett video som viser hvordan man trimmer denne modellen til å gå hvertfall 80 på sletta..
Her har du effektanlegg til den: https://www.motorsportgoetz.com/Exha...-Triton-50-100

Sylinderkit: https://www.motorsportgoetz.com/Cyli...iton-50-Tuning

Så bare dyser du opp noen hakk.

Sylinderen må du ha hjelp til hvis du ikke har erfaring. Effektanlegget kan du egentlig bare sette på, samt dyse opp forgasseren.
Sist endret av Lignumvitae; 17. februar 2017 kl. 19:05.
Oops: Sylinderkittet passer bare til vannavkjølte motorer. Finn ut litt mer om motoren din og sjekk Mopedportalen.
Sitat av panthe Vis innlegg
Oops: Sylinderkittet passer bare til vannavkjølte motorer. Finn ut litt mer om motoren din og sjekk Mopedportalen.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar!!

Hva tror du maxfarten blir etter dette er gjort?
Sitat av panthe Vis innlegg
Her har du effektanlegg til den: https://www.motorsportgoetz.com/Exha...-Triton-50-100

Sylinderkit: https://www.motorsportgoetz.com/Cyli...iton-50-Tuning

Så bare dyser du opp noen hakk.

Sylinderen må du ha hjelp til hvis du ikke har erfaring. Effektanlegget kan du egentlig bare sette på, samt dyse opp forgasseren.
Vis hele sitatet...
Mente å kommentere denne med det jeg skrev!

Hva tror du maxfarten blir etter dette er gjort?
Jeg er helt newb når det kommer til dette.. Jeg har skiftet plombering på en scooter og det er det eneste..

Hva tror dere noen ville hatt betalt for å gjøre det som ble foreslått over her??
Effektanlegg klarer du fint å sette på selv.

Sylinderkitet er ikke vanskelig, men greit å få noen med erfaring til å gjøre det. Hvis du kjenner noen som kan skru er det bare å høre med dem, de gjør det sikkert gratis eller for en liten penge.
Takk for svar
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må også huske at du bør endre vekter i variator, om du er ute etter fart og ikke trekkraft, evt bytte hele variatoren til trimvariator.
ATV mopeder får som oftest ikke noe særlig høyere toppfart ved trim i forhold til en sykkel. Du vil få en betraktelig bedre akselerasjon men toppfarten øker ikke litt like mye som på en sykkel. Når jeg var yngre hadde en kompis av meg ATV med 80cc sylinder og alt annet små plukk. Tror ikke han fikk den så mye over 70.

Mulig jeg tar feil, så les litt rundt på mopedportalen.

Anbefaler først å prøve med effektalegg og om du da trenger mer, ville jeg kjøpt 70 sylinder og mulig en større forgasser i tillegg.

Alltid husk å bruk riktig dyse og bruk kvalitets olje.
Hei du, er det Acces Streak 50 LC eller SP50 Sport, så har speedoptions.no noe deler til de. Jeg sjekka mc-deler.no og er det Streak så har de også noe.

Jeg har ufattelig mye peiling på å trimme mopeder, så om det skulle være noe så ikke nøl med å sende PM

De bruker samme motorer som scootere. En jeg kjenner fikk nesten nesten 80 kmt på sin, ved å kun fjerne variator ringen, montere 70cc sylinder og dyse opp.
Du må mest sannsynelig ha trimsylinder uansett, siden de fleste moped ATV'er har eksos plombering i sylinderen istedet for eksosen, noe ikke alle vet.
I det lange løp så tror jeg du bare vil komme til å tape penger på det, spesielt om snuten tar deg.
Det fine med atv er jo at du kan kjøre om vinteren, med en crosser kan du også det, med piggdekk.

Så mitt tips til deg er: Med mindre du bor langt unna onkel blå eller er forelska i å kjøre i naturen, selg den!
Kjøp deg en gammel crossmoped med AM6 motor, så bruker du 1500kr på effektanlegg og dysekit så gjør den 90.
Edit: var i nedover bakke han fikk nesten 80 :P Er forøvrig enig, med Sandybridge om trekk kraft og ikke toppfart.
Må si meg noe uenig her, trimming på at skal gå fint da politiet ikke kan sette de på den vanlige moped rulla så de får ikke mobilt sjekket hvor fort den går. Forøvrig er det også lett å installere turtallsperre. Vet ikke hvordan det er med denne atv en, men mange av dem kan man lovlig kjøre med to personer på noe som spør du meg er en stor fordel. Om det ikke er det så må jeg si deg enig med deg fjellape, am6 er det enkelt og trimme og går relativt bra!

Og er ikke hastigheten veldig avhengig av variator vektene? På scotermotorenen må man vanligvis velge mellom aks og toppfart etter hvilke vekter man setter på.
Manuehl: Har aldri tenkt på de ikke sjekker atv'er på rulla hehe :P Man kan få trådløs turtallsperre koblet til telefonen, men alltids lett å gjemme en knapp også.

Jeg fikk en scooter til å gå 120 km't men måtte ofre en del bunndrag til fordel for det, da det var en toppdrag 70cc sylinder jeg brukte, mye arbeid å finne riktige variator vekter.
Ellers har jeg hatt både cross moped og atv også, aldri uten å trimma dog.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Hei du, er det Acces Streak 50 LC eller SP50 Sport, så har speedoptions.no noe deler til de. Jeg sjekka mc-deler.no og er det Streak så har de også noe.

Jeg har ufattelig mye peiling på å trimme mopeder, så om det skulle være noe så ikke nøl med å sende PM

De bruker samme motorer som scootere. En jeg kjenner fikk nesten nesten 80 kmt på sin, ved å kun fjerne variator ringen, montere 70cc sylinder og dyse opp.
Du må mest sannsynelig ha trimsylinder uansett, siden de fleste moped ATV'er har eksos plombering i sylinderen istedet for eksosen, noe ikke alle vet.
I det lange løp så tror jeg du bare vil komme til å tape penger på det, spesielt om snuten tar deg.
Det fine med atv er jo at du kan kjøre om vinteren, med en crosser kan du også det, med piggdekk.

Så mitt tips til deg er: Med mindre du bor langt unna onkel blå eller er forelska i å kjøre i naturen, selg den!
Kjøp deg en gammel crossmoped med AM6 motor, så bruker du 1500kr på effektanlegg og dysekit så gjør den 90.
Vis hele sitatet...
Hei. Tusen takk for godt svar.. Jeg har ikke atv.. Streak 50 var bare ett forslag..

Er ikke lange biten jeg skal kjøre hver dag.. så allt i allt er det kanskje best å kjøre på en vanlig en..
Det er denne jeg tenkte på forresten: http://www.motorscoop.no/accsess_streak_50cc

Det står at trimsett som øker effekten 40% kan leveres.. er det effektanlegg osv da=
Kan jeg bare få spørre hvorfor du vill kjøpe nytt? Du vet det er tidenes dårligste investering, i tillegg med trim noe som senker brukt prisen betraktelig i de fleste tilfeller. Altså eneste motivasjon jeg ser til å kjøpe en atv som dette er at du kan ha med deg en bakpå lovlig. Ellers er det ikke så mye bra, tung ser dumt ut og farlig dersom du bikker og får den over deg...
Og hvorfor skal du kjøpe 50cc når du er 22 btw? Det kommer aldri til å gå noe særlig bra, mye bedre å bare spare opp penger å kjøpe vanlig MC istedet.
Ja, ville tro det er de delene i listen nederst på siden du kan kjøpe til.
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Kan jeg bare få spørre hvorfor du vill kjøpe nytt? Du vet det er tidenes dårligste investering, i tillegg med trim noe som senker brukt prisen betraktelig i de fleste tilfeller. Altså eneste motivasjon jeg ser til å kjøpe en atv som dette er at du kan ha med deg en bakpå lovlig. Ellers er det ikke så mye bra, tung ser dumt ut og farlig dersom du bikker og får den over deg...
Og hvorfor skal du kjøpe 50cc når du er 22 btw? Det kommer aldri til å gå noe særlig bra, mye bedre å bare spare opp penger å kjøpe vanlig MC istedet.
Ja, ville tro det er de delene i listen nederst på siden du kan kjøpe til.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sikker på om jeg faktisk klarer å ta lappen på mc/bil.. Strøyk på teorien..Og har ikke prøvd siden.. Jeg har mopedlappen og vil ha noe jeg kan kjøre på sommern/vintern som ikke går så veldig sakte..

Derfor jeg lager mange tråder for og finne ut det beste jeg kan anskaffe meg her.. Vis du har noen flere forslag bare kom med de!
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Kan jeg bare få spørre hvorfor du vill kjøpe nytt? Du vet det er tidenes dårligste investering, i tillegg med trim noe som senker brukt prisen betraktelig i de fleste tilfeller. Altså eneste motivasjon jeg ser til å kjøpe en atv som dette er at du kan ha med deg en bakpå lovlig. Ellers er det ikke så mye bra, tung ser dumt ut og farlig dersom du bikker og får den over deg...
Og hvorfor skal du kjøpe 50cc når du er 22 btw? Det kommer aldri til å gå noe særlig bra, mye bedre å bare spare opp penger å kjøpe vanlig MC istedet.
Ja, ville tro det er de delene i listen nederst på siden du kan kjøpe til.
Vis hele sitatet...
Fant bare 1 Access streak på finn
Kjøp deg en YZ125. Tar du bare en kjapp tur inn i Skogen dukker Onkel Blå opp.
Og etter alt dette kommer jeg tilbake til at El sykkel kanskje er lurest her..Men vil at den skal gå ganske fort..
Bygg en selv Stor tråd på forumet med egenmekk ELsykkel.

Skal du ha en ELsykkel med kvalitet i butikk koster det flesk. Større begrensninger på motor.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Bygg en selv Stor tråd på forumet med egenmekk ELsykkel.

Skal du ha en ELsykkel med kvalitet i butikk koster det flesk. Større begrensninger på motor.
Vis hele sitatet...
Betaler høye summer vis noen i Oslo miljøet ville ta på seg en sånn jobb for meg!

Best at noen som vet hva dem driver med gjør det!

Så vis noen som leser tråden har lyst til å tjene litt cash! Holla At Me!

Eneste som betyr noe for meg er at den går hvertfall over 70 på sletta uansett hva jeg kjører
Sitat av freestyle kid Vis innlegg
Betaler høye summer vis noen i Oslo miljøet ville ta på seg en sånn jobb for meg!

Best at noen som vet hva dem driver med gjør det!

Så vis noen som leser tråden har lyst til å tjene litt cash! Holla At Me!

Eneste som betyr noe for meg er at den går hvertfall over 70 på sletta uansett hva jeg kjører
Vis hele sitatet...
Oslo *distriktet* (nærheten av Oslo)
Du klarer vell å ta deg sammen nokk til å få til teorien, er ikke akkurat det vanskeligste. Du må bare sette deg ned å øve.
Må det være en access Streak da? Du kan jo se på de andre merkene også, som feks SMC.
Hei-det-er-meg: Driftsikker ja, men så bra går den ikke. Mye bedre å bare kjøpe en vanlig MC når man uansett må stikke av skulle man bli stoppa av politiet. Eller en exc med ordentlig sprut i! Men om man uansett må stikke av kan man jo heller ikke kjøre med skilt(vertfall ikke et registrert på deg). Sa da kunne man jo bare ha kjørt med en crosser, men virker ikke som det er det TS ser etter.
Tror jeg bare kjøper meg en ATV uten å trimmen..Er nok det beste..
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Du klarer vell å ta deg sammen nokk til å få til teorien, er ikke akkurat det vanskeligste. Du må bare sette deg ned å øve.
Må det være en access Streak da? Du kan jo se på de andre merkene også, som feks SMC.
Hei-det-er-meg: Driftsikker ja, men så bra går den ikke. Mye bedre å bare kjøpe en vanlig MC når man uansett må stikke av skulle man bli stoppa av politiet. Eller en exc med ordentlig sprut i! Men om man uansett må stikke av kan man jo heller ikke kjøre med skilt(vertfall ikke et registrert på deg). Sa da kunne man jo bare ha kjørt med en crosser, men virker ikke som det er det TS ser etter.
Vis hele sitatet...

Var ment som en spøk. En cross er jo ulovlig kjøre uten lisens på bane.
Er jo ikke ment for kjøring på asfalt. Turtall fra helvete.

Dog så er det mye moro for penga. Bor man litt ute på landet. Mye mekk på en cross, så man burde vel strengt tatt kunne mekke litt.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 19. februar 2017 kl. 17:24.
Men dette er siste gangen jeg spørr..

La oss si jeg kjøpte en Access Streak 50 ATV.. Og ville få den til å gå litt fortere..

Og var litt gæren og kjøpte dette:

Bagasjebrett 990,-
Footwell (mot sølesprut) 990,-
Knastdekk, sett (vinter) 2283,-
Ekstra sett Alufelger 2490,-
70cc sylinder, komplett 2738,-
Større dyse til forgasser 50,-
Trimpotte, Carbon dekor 1490,-
21mm forgasser/Innsug/Sportsfilter 1875,-
4,5g. vekter til variator 100,-
100cc motor 6hk/6.500 o/min. 8990,-

Er det noen i Oslo området som ville tatt på seg jobben for meg å montere/mekke/trimme min ATV med det jeg tilbehøret jeg la til over??

Og HVOR FORT ville den gått med det originale ekstrautstyret??..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første treng du neppe kjøpe motor og deler til å bygge om motoren du alt har. For det andre så er mitt inntrykk av moped at det stortsett går tid på mekking om du trimmer. Skal du betale andre for å skru er det dyrt. Det er betre å skaffe seg kunnskapen sjølv, og skru. I tilleg er det jo generelt praktisk å vere ein tanke nevenyttig.

Det samme gjeld elsykkel. Av dei eg kjenner som har det, så går det med meir tid til utpønsking av nye arrangementer enn bruk. Vil du ha fiks ferdig elsykkel, så stikk og kjøp ein.
Altså 100cc motor gjør det jo veldig unødvendig å kjøpe et 70cc sylinder kitt. Send dem en mail å hør hvor fort de ca kan få den til å gå du, og les lista før du kopierer den... Du har jo lagt med bagasjebrett og det får den ikke til å gå fortere. Dessuten må alt være riktig i forhold til de andre delene, har du sylinder kitt må du også legge tilrette for at den trenger mer luft og drivstoff osv. Variator vekter bestemmer om du vill den skal ha høy toppfart eller bedre bunn drag.
Prøv å les deg opp litt på emnet, og original så går den sikkert rundt 45-50kmh på flata. Vill forøvrig legge med at det er den verste investeringen du kan gjøre, skjønner ikke hva det er du vill med dette. Om du har så mye penger å bruke kjøp deg en bil.
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Altså 100cc motor gjør det jo veldig unødvendig å kjøpe et 70cc sylinder kitt. Send dem en mail å hør hvor fort de ca kan få den til å gå du, og les lista før du kopierer den... Du har jo lagt med bagasjebrett og det får den ikke til å gå fortere. Dessuten må alt være riktig i forhold til de andre delene, har du sylinder kitt må du også legge tilrette for at den trenger mer luft og drivstoff osv. Variator vekter bestemmer om du vill den skal ha høy toppfart eller bedre bunn drag.
Prøv å les deg opp litt på emnet, og original så går den sikkert rundt 45-50kmh på flata. Vill forøvrig legge med at det er den verste investeringen du kan gjøre, skjønner ikke hva det er du vill med dette. Om du har så mye penger å bruke kjøp deg en bil.
Vis hele sitatet...
Oki.. du har nok rett.. så at ikke alt var trim på den lista btw..
Hva med en eldre restaurert Tempo? Finner du en i fin original stand skal du ikke se bort ifra at den gjør 60 km/t originalt.

Er vel heller ikke ulovlig kjøre da de er slik originalt før grensa på 45 km/t slo inn. Ligger en pen restaurert Panter på Finn.
Og i tillegg holder prisen seg(om den ikke går opp) om du behandler den pent! Men om du skal kjøpe en slik er det nokk en fordel å vite opp og ned på en skrutrekker...
Kjører vel fortere ihjel en trimma moppe/atv/scooter. Er den fullverdig restaurert skal den vel holde en stund.

Er man ikke kyndig selv koster ikke en enkel service på høsten skjorta for vedlikehold.
Jepp du sier kanskje noe der, ell spørs jo på trimmen da am6 med uplombert eksos og større dyse kjenner jeg flere som har kjørt med gjennom hele "mopedtiden" uten problemer. Hadde en kamerat som hadde en ny restaurert, men det var relativt ofte vi måtte fikse små ting. Sota eksos potte som måtte renses selvom han kjørte med riktig olje bensin blanding, bytte plugg stamme kjede osv. Det har man forsåvidt også på andre mopeder, men etter det jeg har opplevd hyppigere med eldre mopeder en nyere.
Ser det er mange her som sier at vektene i variator justerer toppfart/aks. Dette er feil, vektene justerer når variator "girer" altså hvilket turtall motoren vil ligge på under akselerasjon.

Det finnes variator med større diameter, dette gir større toppfart.

Kan være interessert i å hjelpe, send pm om pris.
Det med aks stemmer vertfall, det er som du sier at den bestemmer på virket turtall den girer. Om den girer senere har du mer krefter i starten, men du er også nødt til å kjøre motoren på mye høyere turtall generelt. Jeg har opplevd at toppfart er blitt betraktelig mindre etter å ha byttet til vekter for bedre akselerasjon, tror den rett og slett ikke fikk "girt" ut hele potensialet. Her var også akselerasjonen mye bedre, om jeg skulle prøve å kjøre på bakhjulet kom de vektene helt klart godt med.

Men ja i prinsippet må man egentlig bytte til en større variatior/eller til et annet gir bak for å få bedre toppfart, men mine erfaringer i praksis tilsier noe annet og jeg vill tro det har en logisk forklaring.
Det med aks stemmer vertfall, det er som du sier at den bestemmer på virket turtall den girer. Om den girer senere har du mer krefter i starten, men du er også nødt til å kjøre motoren på mye høyere turtall generelt. Jeg har opplevd at toppfart er blitt betraktelig mindre etter å ha byttet til vekter for bedre akselerasjon, tror den rett og slett ikke fikk "girt" ut hele potensialet. Her var også akselerasjonen mye bedre, om jeg skulle prøve å kjøre på bakhjulet kom de vektene helt klart godt med.

Men ja i prinsippet må man egentlig bytte til en større variatior/eller til et annet gir bak for å få bedre toppfart, men mine erfaringer i praksis tilsier noe annet og jeg vill tro det har en logisk forklaring.
Om du har ALT for lette vekter vil det selvfølgelig bli slik at motoren må over effektregisteret for å gire, noe som vil gi elendig aks og toppfart.

Variatorvektene + fjøren bestemmer når i motorens register variatoren beveger seg/ "girer". På en manuell bil kan for tunge vekter sammenlignes med å ha full gass fra 1000rpm til 3000rpm for så å gire. For å få best aks må du opp på eks. 6300rpm før du bytter til neste gir. For lette vekter blir som å ligge på turtallsperren 7500rpm i et sekund før man girer.


Clutchen bestemmer hvilket turtall man trenger fra stillstående. Dette kan man også forandre ved å bytte fjærer.

Har skrudd ekstremt mye scooter, hadde Yamaha Aerox som gjorde 160 på speedo, det vil si 120 med gps
Om du har ALT for lette vekter vil det selvfølgelig bli slik at motoren må over effektregisteret for å gire, noe som vil gi elendig aks og toppfart.

Variatorvektene + fjøren bestemmer når i motorens register variatoren beveger seg/ "girer". På en manuell bil kan for tunge vekter sammenlignes med å ha full gass fra 1000rpm til 3000rpm for så å gire. For å få best aks må du opp på eks. 6300rpm før du bytter til neste gir. For lette vekter blir som å ligge på turtallsperren 7500rpm i et sekund før man girer.


Clutchen bestemmer hvilket turtall man trenger fra stillstående. Dette kan man også forandre ved å bytte fjærer.