Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1635
PCen min pleier å gå i hvilemodus etter en halvtime når jeg ikke er aktiv. Nå var jeg borte ca en time, og da jeg kom tilbake var skjermen av, men PCen var ikke i hvilemodus, akkurat som om noen hadde brukt PCen for under 10-20 minutter siden...

Det jeg lurer på nå er om noen har brukt PCen mens jeg var borte i en time, eller om dette kan være noe ufarlig? Jeg prøvde å sjekke EventViewer, slik denne lenken foreslår: http://classroom.synonym.com/see-rec...ter-20393.html

Der ser aktivitet fra "Service Control Manager" i løpet av denne tiden. Er dette automatiske, vanlige prossesser som kan ha holdt PCen "våken"? Jeg finner også en aktivitet med Error-flag på, hvor det står:
"Event Source: NTFS
Event ID: 55 "

Hva tenker dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du er paranoid. Bytt passord, skru på låsing etter x minutter inaktivitet, gløym det.
Dette har skjedd flere ganger med min PC også, litt usikker på hva som forårsaker det. Kan sverge på at jeg trykker på Hvilemodus før jeg drar, men så er den i full gang når jeg kommer hjem igjen. Nå skal det sies at jeg ikke har ventet for å se at den faktisk går i modusen, men man legger jo merke til om du treffer knappen eller ei ettersom Start-menyen detter ned etter du trykker. Har dog ikke tatt meg tiden til å skjekke opp hvorfor dette skjer, så er spent på om noen har en løsning Regner dog med at det kan være mye forskjellig som forårsaker dette.

Edit; Jeg bor alene
Sist endret av SoppVandreren; 17. september 2015 kl. 23:10.
Jeg regner jo ikke med at det er noe, jeg bare spør dere kyndige her for sikkerhets skyld, om dette er noe som kan skje med PCer, så paranoid er vel å ta litt i, bare er litt varsom. Har møtt mange stalkere og ekstremister i mitt liv, så tar alltid litt forbehold, uten at jeg mister søvn om natten av den grunn.
uansett om det er hvilemodus eller ikke på pcen, sett et godt passord, og bruk win-tast+L får å låse maskinen når dere forlater den.

da må nemlig uvedkommende hvite passord ditt for å kunne bruke den, eller ta en omstart av den og logge inn med et gyldig brukernavn og passord, altså det er ingen som kan snik bruke maskinen uten at det blir loggført eller merket av noen

dog har også opplevd at enkelte feilmeldinger \ info meldinger hindrer maskinen i å gå i dvale, eventuelt at noen har klart å røre på musa( i mitt tilfelle katter som hopper opp og ned fra bord og stoler)