Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1739
Hva er egentlig forskjellen mellom goa trance, progressive trance, hard trance, melody trance, techno, house og hardhouse??
Gi gjerne eksempler!
Opprinnelig postet av Jorgring
Hva er egentlig forskjellen mellom goa trance, progressive trance, hard trance, melody trance, techno, house og hardhouse??
Gi gjerne eksempler!
Vis hele sitatet...
Si det du.

Goa Trance er trance med elementer som stammer fra trancen/housens opphavssted, Goa kysten i India.

Progressive trance er liksom trance med variasjon, eks. Paul Oakenfold, Mike Oldfield, Nick Warren osv (Meste fra Global Underground serien)

Hard trance, raskere og styggere, man får vondt i øra av slike ting.

Techno. Trancen har liksom et spesielt driv over seg, det trenger ikke techno ha. Hør Underworld, så skjønner du hva jeg mener.

House, house er egentlig "oversjangeren" eller "mamman" til alle de andre undersjangrene. Hardhouse er bare en hybrid mellom house og club, eller noe i den duren.

Tror nso kan greie litt mer ut om emnet.
Er vel ganske rett det der Ana Men, "raskere og styggere" nåja Btw. Paul Oakenfold har peil, synes nå jeg ja
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
syntes du beskrev dem ganske bra, jeg, ana..

hvis du noen gang har hørt gammle hippie-låter med skikkelig indie-preg.. så slenger du på en beat.. noen hihats.. litt mer digitalisert syke effekter.. så har du goa / psytrance..

progressive ligger i selve navnet.. det varer... gjerne lite "takeoff" melodi, men en jevn greie hele veien liksom.. ikke helt min greie.. er det Tiesto spiller mest for tiden (men sannsynligvis ikke det folk flest liker ham for.. han spiller endel semi-hard trance også)

hard trance er.. vel.. hard.. hard bass som slår imot deg, gjerne en "rytmisk" melodi som følger basslinjen.. bassen er liksom det som utgjør det man hører på.. det er ikke noe melodi som man svaier i ren ekstase til liksom.. man hopper og pumper og svetter mens man hører på hard trance (last ned "Beam vs Cyrus - Thunder in Paradise" og " ASYS - acid nightmare", dem er gode eksempler)

melody trance.. ligger også i navnet. det er sanger med en melodi som er hovedgreien i hele låta. en melodi som får deg til å bare stoppe opp å nyte den.. eksempler som du kan kjenne til (dog endel shitty låter) er "Delerium - Silence" i den mer melodiske delen og "Members of Mayday - 10 in 1" i den mer harde delen av melodisk trance..

techno.. hm.. "helt ville rytmer" beskriver det vel ganske bra.. bpm-telleren går i taket.. 150 bpm er ganske standard technorytme.. masse breakbeats, jungeltrommer, weirde melodier.. stikk inn på www.cave.no og last ned den teknomixen som ligger ute der.. får en generell idee ihvertfall

house og hardhouse er jeg egentlig ikke så fbanna stor fan av.. og klarer ikke på strak arm å beskrive dem.. så nå tar jeg å slenger kroppen i sengs og sovner stille inn..