Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 16915
Hei folkens!

Driver å diskuterer med ei venninne som påstår at det bør samles inn penger til de hjemløse/uteliggere i Norge.

Jeg mener at å være hjemløs i Norge er noe som er selvvalgt da det i Norges Loves sier at om du ikke har bolig så skal (nav) skaffe/være behjelpelig å skaffe deg tak over hodet. Dette gjelder også penger til mat.

Jeg mener også at flesteparten er rusmissbrukere/alkoholikere men selvfølgelig det er noen med andre problemer.

Men... er det virkelig slikt at disse hjemløse/uteliggere ikke får seg bolig og derfor MÅ bo på gata ?
"Tallene fra statistisk sentralbyrå viser dessverre at fattigdom er på fremmarsj i Norge, et av verdens rikeste land. Det er triste nyheter i seg selv og blir absolutt ikke bedre at det er særlig blant de yngre at flere og flere faller utenfor det vanlige samfunnet. Vi ser og at det sprer seg nedover og vi møter stadig flere unge hjemløse på gata i norske byer.

Det er lett å tenke at velferdsstaten tar seg av de som trenger det. At de får tak over hodet, en varm dusj av og til og nok mat til å leve av. Beklageligvis er det ikke alltid sånn. Av og til strekker selv ikke de beste intensjoner og meninger til."
" hentet fra gateliv.org

Noen er selvforsynte med det livet de lever, mens andre havner på gaten av andre grunner. Og som sitert over, så er det slik at når du først havner på gata så er det ikke lett å komme seg "inn i systemet" igjen.
Så altså hvis jeg går til Nav og forklarer at jeg er uten jobb og bosted, så må jeg bare bo under en busk ? Hvor lenge evt tar det for Nav å skaffe en bolig.. eller blir en fortalt at dette kan dem ikke ordne og må bare finne ett sted for natten ?

Det må da være klare regler for dette.
Du må tenke på de som ikke er nordmenn, som ikke kan norsk. Staten er ikke pliktig til å hjelpe dem etter min forståelse. Og så har du de som får penger fra nav, akkurat nok til ett lite sted, men de er sterkt avhengige av rusmidler og pengene går til dette fremfor ett sted å bo.
ArbeidsledigProletar
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Så altså hvis jeg går til Nav og forklarer at jeg er uten jobb og bosted, så må jeg bare bo under en busk ? Hvor lenge evt tar det for Nav å skaffe en bolig.. eller blir en fortalt at dette kan dem ikke ordne og må bare finne ett sted for natten ?

Det må da være klare regler for dette.
Vis hele sitatet...
Dessuten er det få plasser som tillater rusbruk, da sier det seg sjøl at det blir vanskeligere for rusmisbrukere.
Du må selv skaffe en leiekontrakt, og mest sannsynlig får du til svar at du må selv finne et sted for natten for så å løpe rundt på visninger dagen etterpå og skrive en leiekontrakt som du kan ta med til NAV hvor de da betaler leien. Men dette kan jeg love deg er styr, og det er gjerne det hjemløse ikke har krefter til da NAV ikke gidder å gjøre mer enn de må.

Har ikke vært gjennom dette selv, men kompiser som har det. Og etter min erfaring og deres erfaringer så er det slik; Jo mer oppegående du er jo fortere får du hjelp.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du må tenke på de som ikke er nordmenn, som ikke kan norsk. Staten er ikke pliktig til å hjelpe dem etter min forståelse. Og så har du de som får penger fra nav, akkurat nok til ett lite sted, men de er sterkt avhengige av rusmidler og pengene går til dette fremfor ett sted å bo.
Vis hele sitatet...
Glemte å skrive at dette gjaldt kun etniske Nordmenn, innvandrere har ikke samme rettigheter som oss etniske Nordmenn.
ArbeidsledigProletar
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Du må selv skaffe en leiekontrakt, og mest sannsynlig får du til svar at du må selv finne et sted for natten for så å løpe rundt på visninger dagen etterpå og skrive en leiekontrakt som du kan ta med til NAV hvor de da betaler leien. Men dette kan jeg love deg er styr, og det er gjerne det hjemløse ikke har krefter til da NAV ikke gidder å gjøre mer enn de må.

Har ikke vært gjennom dette selv, men kompiser som har det. Og etter min erfaring og deres erfaringer så er det slik; Jo mer oppegående du er jo fortere får du hjelp.
Vis hele sitatet...
Om du skal leie privat som dette og, så må jo vedkommende også ønske deg som leietaker. I et pressa boligmarked så tror jeg ikke jeg hadde valgt et par junkere over et ungt par... F.eks.
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Glemte å skrive at dette gjaldt kun etniske Nordmenn, innvandrere har ikke samme rettigheter som oss etniske Nordmenn.
Vis hele sitatet...
Jo, de har de samme rettighetene dersom de er norsk statsborger.
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Har ikke vært gjennom dette selv, men kompiser som har det. Og etter min erfaring og deres erfaringer så er det slik; Jo mer oppegående du er jo fortere får du hjelp.
Vis hele sitatet...
Ja det tror jeg på.

Tenker på disse uteliggerene i Oslo/Stavanger, er virkelig hospitsene så gale at dem velger å bo ute i kulden ?
Nå er det slik at disse hospitsene ikke klarer å holde så mange sengeplasser som det er antall hjemløse.
"I en uttalelse fra Røde kors og kirken bymisjon sier de blant annet følgende til TV2 ” Pågangen av folk som trenger ei seng å sove i er så stor at det må holdes loddtrekning om de siste sengene”.

Så dessverre, så er behovet større enn det som klares å dekkes som da gjør at hjemløse ikke får dekket de grunnleggende behovene som mange tar for gitt dessverre.

Så for å svare deg på spørsmålet; Nei, de er ikke så dårlige at hjemløse vil bo på gaten, men heller det at det er ikke er plass til de.
Sist endret av MasterOfNone; 23. november 2016 kl. 15:32.
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
er det virkelig slikt at disse hjemløse/uteliggere ikke får seg bolig og derfor MÅ bo på gata ?
Vis hele sitatet...
Det er vel gjerne slik at mange som bor ute, av ulike grunner
ikke orker eller evner å oppsøke det systemet som skal hjelpe
dem.

Da kan det være god hjelp i mennesker som på stående fot
kan stille med mat og tak over hodet til dem som trenger det.

Synes det er et godt forslag fra venninnen din!
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Hei folkens!

Driver å diskuterer med ei venninne som påstår at det bør samles inn penger til de hjemløse/uteliggere i Norge.
Vis hele sitatet...
For og også svare på dette da jeg ikke så det med engang så finnes det mange hjelpeorganisasjoner som hjelper til med hjemløse. For eks; Kirkens bymisjon, Frelsesarmeen, Et Gateliv og sikkert mange flere instanser.
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Så altså hvis jeg går til Nav og forklarer at jeg er uten jobb og bosted, så må jeg bare bo under en busk ? Hvor lenge evt tar det for Nav å skaffe en bolig.. eller blir en fortalt at dette kan dem ikke ordne og må bare finne ett sted for natten ?

Det må da være klare regler for dette.
Vis hele sitatet...

Ja i verste fall så kan du bli uteligger i slike tilfeller. Sett at du feks har hatt en lang kamp for å kutte rus, og det eneste NAV kan tilby er en plass på hospits. Tar du plassen for å unngå å sove ute? Vel om du kjenner til forholdene på hospits så vet du at der er det en jevn flom av rusmidler. Og for en som forsøker å holde seg nykter så er det nesten umulig å klare det på hospits.

Svært fa kommuner har ledig kapasitet på kommunal bolig. Det er gjerne ventelister og å få kommunal bolig kan ta oppimot 2-3 år, det er ikke uvanlig.

Mange sliter med å skaffe seg bolig, feks har det ikke penger til depositum. Da kan NAV gå inn med en såkalt NAV garanti - mange utleiere skyr denne garantien fordi når en leser gjennom en slik garanti er det ikke jevngodt med depositum, fordi NAV garanterer feks 3 måneders leie. Evt skader er som regel ikke omfattet av Nav garanti.

Så ja for folk som er en en vanskelig livssituasjon så er det slett ikke enkelt å skaffe bolig. Og for altfor mange så er alternativet å være uteligger. Tallet har vært noenlunde stabilt i Norge på noe over 6.000 hjemløse i en lang periode. Såvidt jeg husker så var det en økning i 2014 og 2015 men fant ikke tall etter 2012 nå.

Det er noe med å klare å stå i situasjonen, orke å gå på ennå en visning. Når du vet svaret blir nei. Stadig renn på NAV for å forsøke å få hjelp. De som ramler utenfor har gjerne ikke krefter og ork til å komme seg gjennom prosessen med å skaffe bolig. For det kan være en drøy runde å få tak over huet om du først står på gata.
Sist endret av frtoretang; 23. november 2016 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja i verste fall så kan du bli uteligger i slike tilfeller. Sett at du feks har hatt en lang kamp for å kutte rus, og det eneste NAV kan tilby er en plass på hospits. Tar du plassen for å unngå å sove ute? Vel om du kjenner til forholdene på hospits så vet du at der er det en jevn flom av rusmidler. Og for en som forsøker å holde seg nykter så er det nesten umulig å klare det på hospits.

Svært fa kommuner har ledig kapasitet på kommunal bolig. Det er gjerne ventelister og å få kommunal bolig kan ta oppimot 2-3 år, det er ikke uvanlig.

Mange sliter med å skaffe seg bolig, feks har det ikke penger til depositum. Da kan NAV gå inn med en såkalt NAV garanti - mange utleiere skyr denne garantien fordi når en leser gjennom en slik garanti er det ikke jevngodt med depositum, fordi NAV garanterer feks 3 måneders leie. Evt skader er som regel ikke omfattet av Nav garanti.

Så ja for folk som er en en vanskelig livssituasjon så er det slett ikke enkelt å skaffe bolig. Og for altfor mange så er alternativet å være uteligger. Tallet har vært noenlunde stabilt i Norge på noe over 6.000 hjemløse i en lang periode. Såvidt jeg husker så var det en økning i 2014 og 2015 men fant ikke tall etter 2012 nå.

Det er noe med å klare å stå i situasjonen, orke å gå på ennå en visning. Når du vet svaret blir nei. Stadig renn på NAV for å forsøke å få hjelp. De som ramler utenfor har gjerne ikke krefter og ork til å komme seg gjennom prosessen med å skaffe bolig. For det kan være en drøy runde å få tak over huet om du først står på gata.
Vis hele sitatet...
Det er vel også det at en rusmissbruker IKKE vil bo på hospits fordi alkohol og andre rusmiddler er forbudt og velger derfor å bo ute..hvor de kan gjøre som dem vil.

Ja nettopp, en oppegående person vil nok klare å skaffe seg en bolig raskere enn en person som ikke er så oppegående, det er nok ikke lett men at personer i Norge Må bo ute i lengre tider stemmer nok ikke med virkeligheten, da er det dems eget valg og dems egne valg av type liv som setter en stopper for å skaffe seg bolig.

Eller bommer jeg helt nå ?
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Ja det tror jeg på.

Tenker på disse uteliggerene i Oslo/Stavanger, er virkelig hospitsene så gale at dem velger å bo ute i kulden ?
Vis hele sitatet...
Som du fikk svar på, ser du at det er loddtrekning for soveplassene, dag for dag. Og man må i utgangspunktet være edru for å komme inn.

Kjenner noen som har havnet på kjøret, som endte i en evig syklus med dette.
Han oppholdt seg i ett fylket, og hadde registrert adresse i ett annet(der han hadde en kompis som var villig til å ta imot post).
Nav-kontorene fra fylkene kranglet hver gang om hvem sitt ansvar han var, og det endte hver gang med at de ba han gå til de andre.

Han unngikk lenge hospits og lignende opplegg da han prøvde å holde seg clean, men sprakk etter mange måneder. Endte med OD og at han havnet på sykehuset, og han ble da flyttet til Trondheim.

I Trondheim var det ikke like mange muligheter for hjemløse, da dette ikke er et like stort problem. Endte med at han ikke kunne slutte å ruse seg. For hvis han var edru slapp han ikke inn på dagsenter/rusomsorgen der oppe, og måtte sove i skogen.

Er også ett problem om at hjemløse må være cleane for å få bolig, men de må være ruset for å få komme inn på omsorgssenter frem til de får bolig. Krav som blir forandret, og lite/ingen hjelp fra NAV. Så ville absolutt anbefalt å donere penger

Han er forøvrig fremdeles hjemløs og har vært det i ett par år.
Sist endret av KjemikalieX; 23. november 2016 kl. 17:15.
Grunnen til at en oppegående person har lettere for å skaffe seg bolig er mange.
- De har energi til å komme seg fram og tilbake, muligens venner med billappen som kan frakte de fra A til B
- De har lettere for å få en leiekontrakt da utleiere ser at de er oppegående.
- Automatisk av natur, så velger NAV ansatte og hjelpe oppegående fortere enn hjemløse da skaden hos de oppegående ikke er kommet, men hos de hjemløse så er den allerede der.

Det er alltid NOEN som "ønsker" og ikke få hjelp og heller bor på gaten. Men de hjemløse som faktisk vil, og prøver så godt de kan og komme inn i systemet har ikke nødvendigvis hjelpespillere på sidelinjen, og må da ordne alt selv. En uke uten dusj, ikke fått skiftet klær og heller ikke fått i seg et ordentlig måltid på lang tid, da er det vanskelig og overbevise både NAV og en eventuell utleier til at man ønsker en forbedring i livet og ikke minst vanskelig og oppnå kravene NAV setter da energien dessverre ligger langt under null.

Men jo, mennesker her i Norge må bo ute over lengre tid. Og det er ikke nødvendigvis fordi de elsker å sitte under brua og sette et skudd eller elsker følelsen av frisk luft gjennom lungene mens de vandrer langs elva, men heller fordi de ikke klarer, orker eller har støttespillere som kan stille opp da disse forsvant i løpet i de første årene mens man havnet på kjøret.

Visst du bor i en godt befolket by hvor uteliggere er, vil jeg virkelig anbefale deg og sette deg ned med en uteligger, dele en pils eller fyre en J om de ønsker, og høre historien. Da vil du gå derfra med et "hva..." trynet og ikke minst en erfaring ekstra. Det er bare mennesker, akkurat som DEG og MEG
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Skjønner godt problemet, men vil bare poengtere at det jeg mener er at det ofte er selvforskyldt at dem ikke har tak over hodet.
Vis hele sitatet...
Har sett at du skriver dette flere ganger, men er fremdeles usikker på hva du legger i selvforskyldt..


At de vil være hjemløse?
At de "vil" være narkomane? / Det var deres valg å bli det?
At de ikke tar imot hjelpen de får?
At de ikke prøver å gjøre noe med det?
Sist endret av KjemikalieX; 23. november 2016 kl. 17:32.
Her var det jammen mye synsing, og lite kunnskap.

1. Sosialtjenesteloven gjelder for alle som oppholder seg i Norge, uavhengig av om de er lovlige eller ikke. Det gis likevel noe anledning til forskrifter. Noe som brukes flittig. Eksempelvis vil de som oppholder seg ulovlig få oppfyllt sine behov, men må da gi avkall på en visjon om frihet.

Dette at forskriftene gir visse unntak for hjelpeplikten, er likevel ingen blankofullmakt. Dersom man som "ulovlig asylsøker" til slutt gir opp, og går på Sosialen, vil man få tilbud om overnatting og det nødvendigste, men vil selvsagt bli plukket opp av Compani Anundsen ved første anledning.

2. Samme lov, som stiller krav om nødløsninger for bolig og livsopphold, gjør det også uvesentlig hvorfor en nødsituasjonen har oppstått. Sosialtjenesten er pliktig til å hjelpe dersom det er en nødsituasjon. Hvorfor det er en nødsituasjon, uansett hvorfor, er uvesentlig. Om dette er fordi A har brukt alle pengene sine på heroin, istedet for mat og husleie, skal sosialtjenesten likevel sørge for at han har dette. De får da muligheten til å sette vilkår til neste runde. Men disse vilkårene er i strengeste fall at man får daglige utbetalinger via kontantkort, eller at det gis administrasjon av utgifter.

Samtidig er det en vanskelig etisk balansegang for Sosialtjenesten. Fordi det kan, under dagens regelverk, vanskelig rettferdiggjøres at en brukers livsopphold utvides for å dekke rusforbruk, og dermed i praksis bruke fellesskapsressurser på noe ulovlig. Dette kunne man enkelt ha løst ved å avkriminalisere. Men igjen ville ikke det å finansiere et rusmisbruk være hjelp til selvhjelp...

3. Det finnes ingen nødboliger som eksplisitt tillater at brukerne ruser seg. Det er derimot mange som ikke har rusfrihet som en forutsetning, og motsatt. Tanken er da at de som er i en situasjon der de forsøker å komme ut av rusproblemene, skal plasseres der rusforbudet håndheves. De som ikke på tidspunktet er på vei ut av dette, plasseres der rusforbudet ikke håndheves. Man påtvinges altså ingen avrusning, fordi man er bostedsløs.

Forøvrig lider hele rustilbudet i Norge under en misforstått virkelighetsoppfatning om at det er rusbruken i seg selv er problemet, og ikke en del av symptomene. Og at ALL RUSBRUK utover alkohol i måtelige mengder er kriminalitet. Når det avgjørende innen norsk politikk sakte beveger seg innenfor dette, så står anti-rusorganisasjonene og hyler av skrekk.

4. Dersom du ikke er i stand til å skaffe bolig selv, skal Sosialtjenesten gjøre dette. Det er gjentatte ganger eksplisitt i lovgivningen og fortolkningen at Sosialtjenesten ikke har lov til å la være å gjøre jobben sin, fordi om de har for mye å gjøre. Likevel skjer dette, fordi lederne ved de enkelte kontorene settes til budsjettansvar ovenfor lokale politkere, som på gjerne salderer sine budsjetter ved å kutte i de lovpålagte tjenestene de skal tilby. Eksempelvis er det kommuner som har et vist antall "nødboliger", og fordeler disse via en skjønnsvurdering. De sier da at det er "fullt" når femtemann kommer. Om en av de som rammes av dette er i stand til å klage til fylkesmannen, blir det brev med streng beskjed, tilbake.

Så er det desverre slik at det er mange som faller utenom dette systemet. Dette er ikke selvforskyldt av de som detter utenfor. Å få seg til å si dette vitner om mangel på innsikt i problemstillingene rundt sosialt arbeid. Dersom man er i en fortvilet situasjon og frustrasjonen bobler over, så kan det derimot skje at denne frustrasjonen misforstås av udugelige ansatte på NAV-kontorene rundt omkring, som skriker etter uniformerte vektere og kaster utestengelser etter brukerne. Når disse da føler seg avstengt.

Det er enkelte som likevel velger å stå utenfor, som romfolk, dette fordi de oppholder seg i Norge utenfor de forutsetningene som er satt. Konsekvensen av da å oppsøke hjelp er at de blir utvist, og sendt hjem, noe de ikke vil fordi situasjonen der hjemme er enda værre enn det å bo i en garasje i Norge. Når det gjelder rusmisbrukere, så handler det i stor grad om at all den energien de har, mobiliseres til å sørge for neste rus. Det finnes derfor ingen energi til å skaffe en bolig, gå på Sosialkontoret, fylle ut skjemaer og svare på masse spørsmål. Dette spekulerer etatene vilt i, og setter opp voldsomme barrierer, så det skal bli vanskeligst mulig.

Dersom man ønsker å hjelpe folk som står i en slik situasjon, foreslår jeg at du neste gang du ser en tungt preget rusmisbruker som sitter ensom på en benk, setter deg ned og spør om du kan spandere en kopp kaffe. Om du da tar deg litt tid til å prate med denne personen som om det er et menneske, så vil du faktisk gjøre noe "systemet" ofte ikke er i stand til. Det kan være et bedre bidrag enn å lage en innsamlingsaksjon for å betale noe du allerede betaler skatt for...

Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Så altså hvis jeg går til Nav og forklarer at jeg er uten jobb og bosted, så må jeg bare bo under en busk ? Hvor lenge evt tar det for Nav å skaffe en bolig.. eller blir en fortalt at dette kan dem ikke ordne og må bare finne ett sted for natten ?

Det må da være klare regler for dette.
Vis hele sitatet...
Du skal, i prinisppet, få nødbolig samme dag. Dette som oftest et hospits, eller i andre tilfeller, hotell.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Du må tenke på de som ikke er nordmenn, som ikke kan norsk. Staten er ikke pliktig til å hjelpe dem etter min forståelse. Og så har du de som får penger fra nav, akkurat nok til ett lite sted, men de er sterkt avhengige av rusmidler og pengene går til dette fremfor ett sted å bo.
Vis hele sitatet...
For noe vrøvl. Dersom man ikke er i stand til å håndtere pengene selv, kan og skal NAV sette vilkår forvalte pengene for deg.
Sist endret av Svartedauden; 23. november 2016 kl. 18:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Det er vel også det at en rusmissbruker IKKE vil bo på hospits fordi alkohol og andre rusmiddler er forbudt og velger derfor å bo ute..hvor de kan gjøre som dem vil.

Ja nettopp, en oppegående person vil nok klare å skaffe seg en bolig raskere enn en person som ikke er så oppegående, det er nok ikke lett men at personer i Norge Må bo ute i lengre tider stemmer nok ikke med virkeligheten, da er det dems eget valg og dems egne valg av type liv som setter en stopper for å skaffe seg bolig.

Eller bommer jeg helt nå ?
Vis hele sitatet...
Ja nå bommer du helt. Forsøk å få deg en tur på et hospits. Se hva som foregår der. Forbud mot rus? Ja teoretisk så er det vel det. Er det rusfritt? Nei. Ja mulig det finnes rusfri hospits, men det er nok mer unntaket enn regelen da.

Hvem skal hjelpe en som bor ute? Nav? Hva gjør de? Jo etter utallige møter så får du til sist nav garanti. Du får heller ikke en blanko garanti, men må få en for akkurat den boligen du kanskje klarer å få snappet opp. Og hva skjer på visning når du står der og har passert 35 år og er på leiemarkedet? Utleier tenker jo at de har med en herda kriminell å gjøre. For oppegående ærlig folk har jo egen bolig eller? Mulig de tror personen på visning er rusmisbruker, eller psykiatrisk pasient. Og når de etter mange spørsmål gjerne med litt diffuse svar så forteller om 3 måneders depositum så titter den hjemløse rødmende opp på utleier og må innrømme at det har han ikke penger til. Men NAV har lovet å stille garanti.

Ja da flyr tilbudene fort til andre leietakere. I et land der majoriteten av voksne mennesker eier egen bolig så blir du rett og slett stemplet om du står på leiemarkedet. Også mangler du cash til depositum, et voksent menneske.

Og hva gjør NAV mens alt dette pågår? Jo NAV tilbyr "en seng på hospitalet" eh nei hospitset. For kommunale boliger i akuttsaker er sjelden kost. Og NAV de går ikke i krigen for sine klienter. De hjelper ikke en klient som er så full av angst at personen ikke makter å ringe rundt etter leilighet.

Du ender da brått opp med kun livsopphold til å overleve på. Du er uten seng, tak over huet og mangler tilgang til toalett og bad. Og på toppen av alt om du en kveld er så heldig å finne deg en ok plass å sove på utendørs, ja da kommer en vekter eller snuten og vekker deg og jager deg bort.

Dessverre er dette hverdagen for alt for mange mennesker. Og det er ikke kun rusmisbrukere eller psykisk syke mennesker, det er de gruppene også.

@Svartedauden veldig mye bra i det du skriver, men må minne om at virkeligheten ofte er langt unna det du skildrer i punkt 4.
Ja folk skal ha hjelp til tak over hodet - men dessverre så er det ikke fastsatt gode nok regler om hvilken type hjelp de skal få. Realiteten er da hospits, eller kanskje et rom eller hytte på en sliten campingplass. Og spesielt for folk med psykiske plager og eller rushistorikk så er ikke slike løsninger et reelt tilbud. I praksis så kan NAV dokumentere at de har gitt tilbud men klienten har avslått. Det blir ikke vektlagt at en klient kanskje ikke er rustet til å takle det tilbudet NAV gir - men NAV har da gitt seg selv ryggdekning og vi har fått nok en uteligger.
Sist endret av frtoretang; 23. november 2016 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hospits er samleplass nr 1 for narkohandel av de tyngste stoffa. Dette generer selvfølgelig massive problemer. Tror faktisk ikke det er så mye narkosalget som gjør at endel folk velger gaten istedet for hospits. Folk blir presset for penger og stoff. Grov vold er dagligdags, og det blir begått konstant innbrudd på rommene.
Jeg ble løslatt fra fengsel i 2016, og nå er et av kriteria at du skal ha bolig. Jeg fikset dette selv, beskjeden jeg fikk fra Nav da var; "Supert, vi hadde ikke hatt sjangse til og finne bolig til deg. Vi har såpass mange invandrere som står i kø for og bli plassert." - Slik er vel situasjon i de fleste kommuner.
Det er mye man kan rote seg bort i som strengt tatt er selvforskyldt. Det at man har tatt noen dårlige valg betyr vel ikke at man ikke fortjener sympati og hjelp i en fortvilet situasjon.

Hørte noen (Blåkors tror jeg) etterlyste klær og sko i store størrelser/herre. Det er en måte å hjelpe på ��
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Her var det jammen mye synsing, og lite kunnskap.

1. Sosialtjenesteloven gjelder for alle som oppholder seg i Norge, uavhengig av om de er lovlige eller ikke. Det gis likevel noe anledning til forskrifter. Noe som brukes flittig. Eksempelvis vil de som oppholder seg ulovlig få oppfyllt sine behov, men må da gi avkall på en visjon om frihet.

Dette at forskriftene gir visse unntak for hjelpeplikten, er likevel ingen blankofullmakt. Dersom man som "ulovlig asylsøker" til slutt gir opp, og går på Sosialen, vil man få tilbud om overnatting og det nødvendigste, men vil selvsagt bli plukket opp av Compani Anundsen ved første anledning.

2. Samme lov, som stiller krav om nødløsninger for bolig og livsopphold, gjør det også uvesentlig hvorfor en nødsituasjonen har oppstått. Sosialtjenesten er pliktig til å hjelpe dersom det er en nødsituasjon. Hvorfor det er en nødsituasjon, uansett hvorfor, er uvesentlig. Om dette er fordi A har brukt alle pengene sine på heroin, istedet for mat og husleie, skal sosialtjenesten likevel sørge for at han har dette. De får da muligheten til å sette vilkår til neste runde. Men disse vilkårene er i strengeste fall at man får daglige utbetalinger via kontantkort, eller at det gis administrasjon av utgifter.

Samtidig er det en vanskelig etisk balansegang for Sosialtjenesten. Fordi det kan, under dagens regelverk, vanskelig rettferdiggjøres at en brukers livsopphold utvides for å dekke rusforbruk, og dermed i praksis bruke fellesskapsressurser på noe ulovlig. Dette kunne man enkelt ha løst ved å avkriminalisere. Men igjen ville ikke det å finansiere et rusmisbruk være hjelp til selvhjelp...

3. Det finnes ingen nødboliger som eksplisitt tillater at brukerne ruser seg. Det er derimot mange som ikke har rusfrihet som en forutsetning, og motsatt. Tanken er da at de som er i en situasjon der de forsøker å komme ut av rusproblemene, skal plasseres der rusforbudet håndheves. De som ikke på tidspunktet er på vei ut av dette, plasseres der rusforbudet ikke håndheves. Man påtvinges altså ingen avrusning, fordi man er bostedsløs.

Forøvrig lider hele rustilbudet i Norge under en misforstått virkelighetsoppfatning om at det er rusbruken i seg selv er problemet, og ikke en del av symptomene. Og at ALL RUSBRUK utover alkohol i måtelige mengder er kriminalitet. Når det avgjørende innen norsk politikk sakte beveger seg innenfor dette, så står anti-rusorganisasjonene og hyler av skrekk.

4. Dersom du ikke er i stand til å skaffe bolig selv, skal Sosialtjenesten gjøre dette. Det er gjentatte ganger eksplisitt i lovgivningen og fortolkningen at Sosialtjenesten ikke har lov til å la være å gjøre jobben sin, fordi om de har for mye å gjøre. Likevel skjer dette, fordi lederne ved de enkelte kontorene settes til budsjettansvar ovenfor lokale politkere, som på gjerne salderer sine budsjetter ved å kutte i de lovpålagte tjenestene de skal tilby. Eksempelvis er det kommuner som har et vist antall "nødboliger", og fordeler disse via en skjønnsvurdering. De sier da at det er "fullt" når femtemann kommer. Om en av de som rammes av dette er i stand til å klage til fylkesmannen, blir det brev med streng beskjed, tilbake.

Så er det desverre slik at det er mange som faller utenom dette systemet. Dette er ikke selvforskyldt av de som detter utenfor. Å få seg til å si dette vitner om mangel på innsikt i problemstillingene rundt sosialt arbeid. Dersom man er i en fortvilet situasjon og frustrasjonen bobler over, så kan det derimot skje at denne frustrasjonen misforstås av udugelige ansatte på NAV-kontorene rundt omkring, som skriker etter uniformerte vektere og kaster utestengelser etter brukerne. Når disse da føler seg avstengt.

Det er enkelte som likevel velger å stå utenfor, som romfolk, dette fordi de oppholder seg i Norge utenfor de forutsetningene som er satt. Konsekvensen av da å oppsøke hjelp er at de blir utvist, og sendt hjem, noe de ikke vil fordi situasjonen der hjemme er enda værre enn det å bo i en garasje i Norge. Når det gjelder rusmisbrukere, så handler det i stor grad om at all den energien de har, mobiliseres til å sørge for neste rus. Det finnes derfor ingen energi til å skaffe en bolig, gå på Sosialkontoret, fylle ut skjemaer og svare på masse spørsmål. Dette spekulerer etatene vilt i, og setter opp voldsomme barrierer, så det skal bli vanskeligst mulig.

Dersom man ønsker å hjelpe folk som står i en slik situasjon, foreslår jeg at du neste gang du ser en tungt preget rusmisbruker som sitter ensom på en benk, setter deg ned og spør om du kan spandere en kopp kaffe. Om du da tar deg litt tid til å prate med denne personen som om det er et menneske, så vil du faktisk gjøre noe "systemet" ofte ikke er i stand til. Det kan være et bedre bidrag enn å lage en innsamlingsaksjon for å betale noe du allerede betaler skatt for...



Du skal, i prinisppet, få nødbolig samme dag. Dette som oftest et hospits, eller i andre tilfeller, hotell.



For noe vrøvl. Dersom man ikke er i stand til å håndtere pengene selv, kan og skal NAV sette vilkår forvalte pengene for deg.
Vis hele sitatet...
Det er mye stat og kommune skal,kan, er lovpålagt, osv.
Men.vi vet alle at dette ikke fungere i praksis.
Finnes det ikke botilbud, kan de ikke trylle frem noe.

Det siste avsnittet blir litt svart-hvitt.
For det første har ikke NAV kapasitet og oversikt over hvem som faktis er reelt uten bolig. Mange står registrert på gamle adresser uten at de lenger bor der.
De sjekker ikke økonomien til.hver enkelt.
Da må vedkommende gå på NAV og si at jeg har junka opp pengene mine.
Da vil du få nødhjelp.
Og, bli satt på ukentlige utbetalinger. Dette hvis du går på sosialstønad.
Har du trygd, derimot, må du få verge for at de kan tukle med inntekten din.
Jeg vet ikke om noen som har fått dette, så sant ikke de har noen heftige diagnoser.

De fleste skyr NAV, og bor heller ute enn å.gjennom.den mølla der.

Jeg ser at det er en.viss forvirring rundt begrepet hospits.

Et hospits er et stort hus med mange rom hvor hver rnkelt får sitt rom.
Det er ditt rom hvor du.kan.oppholde deg hele døgnet.
Og forholdene, er som det beskrives i tråden, helt jævlige.
Folk bryter seg inn mens du sover.
Folk sitter og ser på at du får overdose, og lar deg dø, hvis de tror du har mer dop på deg.

Her blander man inn Frelsesarmeen, og andre frivillige.
Disse driver ikke hospits.
De driver det som ofte kalles natthjem.
Her møter man opp feks kl 20 hver kveld, i håp om ei seng i en stor sal.
Neste morra må man ut igjen kl 8.

Så at folk velger å bo ute, er fult forståelig.
Sist endret av Weiland; 18. juni 2018 kl. 12:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du må tenke på de som ikke er nordmenn, som ikke kan norsk. Staten er ikke pliktig til å hjelpe dem etter min forståelse. Og så har du de som får penger fra nav, akkurat nok til ett lite sted, men de er sterkt avhengige av rusmidler og pengene går til dette fremfor ett sted å bo.
Vis hele sitatet...
Høres rart ut om nav deler ut pengene til nødhjelp (for tak over hodet) i kontanter. Dette burde de jo sende pengene direkte til eieren av den kommunale leiligheten som uteliggeren får tildelt. Jeg nekter å tro at systemet kan være så teit.
De fleste er ansvarlig betale husleie selv. Er ikke sånn at det automatisk går rett inn på huseiernes konto.

Kontanter? Meg bekjent får man pengene på konto.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 16. mars 2020 kl. 16:21.