Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 54884
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Helt sant Pi. Det går an å snakke om emnet uten å meske seg bisarre detaljer eller triggerpunkter.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Jeg er også litt bekymret for romantisering av "kunstnersjelen" i forbindelse med selvmord. Ikke at Ari Behn ikke var en kunstnerisk sjel, for all del, jeg tror det som skrives om ham er sant. Men det er påfallende at "hele det norske folk" nå anser ham som en genial og fargerik kunstner, når faktum er at han har blitt latterliggjort veldig mye for nettopp den stilen blant folk flest. Det er litt ekkelt og hyklersk i seg selv, men det er også direkte skummelt dersom man får følelsen av at å ta livet sitt er det som skal til for å bli respektert som ikke helt A4.
▼ ... over en uke senere ... ▼
.....

Noen eksperter som etterhvert også er litt kritiske til den uangripelige åpenheten: https://www.nrk.no/norge/selvmordsfo...dod-1.14845987
Har ikke så mange meninger om Ari, valget han tok eller åpenheten rundt valget.

Det som gjør meg kvalm er den kollektive falske massesørgingen som ofte foregår på forskjellige arenaer på Internett. Folk som sikkert ikke ofret fyren én eneste tanke med mindre de kom over en nyhetsartikkel om han. Som de skumleste og glemte to minutter senere.
Så tar han selvmord og nå er han er han et stort jævla forbilde og man føler liksom et stort personlig tap?
Folk er glade i oppmerksomhet altså. Og tragedier. Og spesielt er de glade i å føle at de er en del av tragedien, og få oppmerksomhet for det.

---

Ikke at jeg ikke deltok i tråden her selv, men det var kun et kort RIP med en liten vits som vedlegg.

Men når folk skriver og snakker som om det var en nær kompis blir det kleint og falskt.

Men allikevel, jeg har medfølelse med familien! Stakkars barn. Får håpe det at halve Norge oppfører seg som om de forgudet typen hjelper dem i sorgprosessen.
Sist endret av krystallkongen; 4. januar 2020 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Har ikke så mange meninger om Ari, valget han tok eller åpenheten rundt valget.

Det som gjør meg kvalm er den kollektive falske massesørgingen som ofte foregår på forskjellige arenaer på Internett. Folk som sikkert ikke ofret fyren én eneste tanke med mindre de kom over en nyhetsartikkel om han. Som de skumleste og glemte to minutter senere.
Så tar han selvmord og nå er han er han et stort jævla forbilde og man føler liksom et stort personlig tap?
Folk er glade i oppmerksomhet altså. Og tragedier. Og spesielt er de glade i å føle at de er en del av tragedien, og få oppmerksomhet for det.

---

Ikke at jeg ikke deltok i tråden her selv, men det var kun et kort RIP med en liten vits som vedlegg.

Men når folk skriver og snakker som om det var en nær kompis blir det kleint og falskt.

Men allikevel, jeg har medfølelse med familien! Stakkars barn. Får håpe det at halve Norge oppfører seg som om de forgudet typen hjelper dem i sorgprosessen.
Vis hele sitatet...
Takk! Det var på tide at noen sa det.
Det er fuckings virtue signaling på steroider, og ingenting får blodet mitt til å koke mer enn dette.

Dette er tydeligvis et gjennomgående fenomen da jeg så dette på close hold i sommer da en gammel venn døde.
Relativt lite sted, alle visste hvem han var, men det var ikke mange som likte han noe særlig - hvertfall ikke brydde seg nevneverdig.
Boom, han dør, og det går en ustoppelig sport i hvem som kjente x best - "jeg bryr meg mer enn deg" -" vi bryr oss mer enn dere" - "Savner han" osv osv.
Bla bla og atter bla med totalt bullshit fra folk jeg VET ikke kjente vedkommende og fra folk jeg VET aldri har brydd seg med så mye som en tanke!

Etter begravelsen gikk det i "Jeg var der" "Var du der?" og atter mer bullshit og atter mer spill - Fortsatt ingen reel tanke for han som faktisk har gått bort
Absolutt alt var bare fake, og det må ha vært hundrevis av mennesker som surfet denne bølgen.

Jeg er en veldig behersket fyr, men kjenner jeg er på nippet til å knuse tastaturet når jeg skriver dette.
Folks fuckings ego-runk kommer milevis forann den sanne tragedien - det er viktigere får folk og kommunisere i åpent rom hvor flest mulig hører det at de er innforstått med alvoret rundt døden.
Er som med alt annet; dagens "narrative" er at man skal hate Trump, man skal hvertfall ikke være rasist OG man skal tro på menneskeskapte klimaendringer og folk er helt gale og hopper på en hver anledning til å erklære at de er "in" with the cool kids som skjønner hva det offentlige manuset sier. Det er en syk blend av Group think og ego totalt ute av kontroll. Og hva taper vi på dette? menneskeligheten vår.

Det er virkelig et trist og destruktivt skue dette fenomenet. Folk går med hodene i smarttelefonene sine og er så opptatt av falsk bekreftelse og sikler etter en falsk valuta i "likes" at de er helt frakoblet. De sover - og det eneste som vekker zombiene er ekstrem stimuli av forskjellig sort - men favoritten er alltid tragedier, meltdowns, død og drama. Da må zombien rive huet opp fra demonportalen og igjen anerkjenne at det kommer en død, tragedie og en meltdown i dens eget liv, og da går den hijacka apehjernen berserk og spyr rundt seg med ego-runken som nevnt over for å overbevise seg selv og alle andre om at de faktisk finnes og er ekte før de sovner igjen.

RIP sane world… Har ikke sett deg på lenge, så antar du er død du og.
Sist endret av SpiritLion; 4. januar 2020 kl. 22:16.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Source Vis innlegg
Merkelig hvordan dette traff meg. Har jo null kjennskap til fyren annet enn at jeg så igjennom serien "Ari og Per" en gang i tiden.

Pleier ikke å føle så mye når jeg leser sånne ting i avisene, men akuratt med Ari så ble det spesielt.
Vis hele sitatet...
Samme her. Jeg spurte moren min om hun hadde hørt nyheten. Da fikk jeg en laaaaang mld tilbake om hvor mye jeg betød for henne. Ble litt paff. Men vet hun nok tenkte at jeg kunne identifisere meg med Ari. Jeg er også den blide, omsorsfulle fargeklatten, men som også har et vanvittig mørke i meg som til tider føles bunnløst og som har resultert i flere selvmordsforsøk.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ingen som tar til orde for å ikke snakke om problematikken. Det finnes massevis av gode eksempler på at det gjøres på en klok måte, f eks Else Kåss Furuseth. Vi vet derimot at ukritisk fokus på enkeltselvmord er farlig, det er en kunnskap man har hatt lenge. Det er ikke bare å si "åpenhet" og så kjøre på med overskrifter. Det finnes bra og mindre bra måter å gjøre det på. Radion spurte etter info om metode, det er for eksempel ikke en bra åpenhet, det er en spekulativ og veldig triggende "åpenhet". Debatten rundt 13 reasons why er et eksempel på at dette temaet må håndteres med klokskap.

Selv kan jeg sikkert beskyldes for mye rart, men ikke for å ikke minne folk på at det er greit å be om hjelp.
Vis hele sitatet...
Samtidig vet vi jo hvordan Wenche Myhres mann tok selvmord...
For ikke å snakke om den første vokalisen i Mayham og utlandske kjendiser oppgjennom tidene som Hemmingway, Kurt Cobain, Whitney Huston, Anna Nicole Smith, Michael Jackson osv osv....
Sist endret av YourGirlMolly; 20. januar 2020 kl. 03:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.