Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  666 44275
Tenkte jeg skulle kommentere på enkelte ting...

Opprinnelig postet av jocke
Hmm... får faktisk sånne tanker selv SkyFex... men klarer ikke beskrive dem... noe i den dur... jeg lurer på hvorfor jeg er her? Gud skapte jorden, men hvem skapte Gud?
Vis hele sitatet...
Eller for å gjøre diskusjonen enda morsommere....
At det hele oppsto ved "the Big Bang" (som høres ut som en dårlig pr0n-film)... greit nok!!!... MEN... hvordan oppsto de stoffene og materialene som forårsaket "the big bang"?...
Fra hva? ingenting? og hvis de oppsto fra noe....hva oppsto det igjen fra?.... Så i mitt synspunkt er en gud...sett fra ett Vitenskapelig synspunkt... er både mer sannsynlig og en bedre forklaring på det hele
(hmmm... "gud" kunne jo ha forårsaket "the big bang" som en del av skapelses-prossessen.... så hvem sier at "the big bang" automatiskt motbeviser at en gud eksisterer?
Tvert imot sier jeg.....)

Angående hvorvidt vi stammer fra aper...
Kanskje DU stammer fra.... (nei det ble litt for usaklig )

Jeg er klar over % forskjellen på det menneskelige DNA og apers DNA er Veldig liten..... men det blir allikevel ikke riktig på det grunnlaget å si at vi stammer fra aper.... (vil være bedre å si at vi stammer fra amøber isåfall...).... Det blir som å si at PC'en min stammer fra den gamle kaffetrakteren på kjøkkenet... ... begge har elektronikk og består av elektriske kretser etc.... allikevel er de VELDIG forskjellige... på det nåværende tidspunkt iallefall
( Kaffetrakter-modding VIL bli en trend..... ...tror jeg)

Poenget er; alle levende skapninger på planeten har Celler og slikt....
hjerte, lunger, nyrer, navlerusk..(noen iallefalll)
Noe jeg tror er fordi alle sammen ble skapt i begynnelsen, basert på ett og samme patent som funket! (why fix it,.. if it ain't broke?)

Blir jo nesten som å si at ett program er en nyere versjon av et helt totalt annet program bare fordi begge er programmert i C++...f.eks.

De har jo heller aldri funnet "the missing link"... som videre støtter det jeg har sagt så langt...

Og angående aper har jeg bare en ting å si:
Aper? APER? pytt... en elendig alpha-build av mennesket...skapt av gud...

"hmmm.... nope, for mye hår... dårlige tenner.... for lite IQ.....
Sa jeg ikke du skulle bruke C++ for å programmere Menneske DNA'et og ikke Qbasic???....."
Sist endret av s1rR34L; 6. desember 2002 kl. 10:54.
Okay. Idiot. Poenget er at det ikke er noen teori. eg vet ikke med big bang for så mye har eg ikke gidda å satt meg inn i det. Vi tror ikke at vi kommer fra apene fordi vi har likt DNA osv..vi har sett det på beinfunn fra aper, til nå. Det er ikke noen jævla teori.

Gud er etter min mening ett desperat mennesker har problemer med å takle at vi faktisk ikke vet alt, og på grunn av redsel for døden... er fint å vite at alt kommer til å gå bra etter døden.. VI VET FORTSATT IKKE HVA SOM SJER ETTER DØDEN! Ingen har opplevd det som kan fortelle om det.. dere fornekter det, for da blir alt plutslig uttrygt og alt dere har basert livene deres på til nå, kan være feil..med det mener eg ikke at eg har rett, bare at dere har feil. eg mener bare at vi ikke vet.. og det gjør vi faktisk ikke.....
Opprinnelig postet av dj1nn
Man må nok ha lest hele bibeln før man kan begynne å citere, diskutere og dra slutsatser.
alt henger sammen i helhet.
,..det blir nesten som å ta en bok, slå opp mitt ibok og velge ut det værste man finn og etterpå begynne og diskutere om det.....

har ikke lest bibeln selv så jeg kan ikke si med sikkerhet, men det er iaf sånn jeg har oppfatta det...
Vis hele sitatet...
Altså, dette er fra første mosebok, Skapelsen, og da var det vel neppe noe før det, så da skulle jeg jo ikke trenge å lese 2 og 3 mosebok f.eks. før jeg siterte. Ja, jeg har lest 1 mosebok.

Hadde vært noe annet hvis jeg bladde opp midt i bibelen og fant noe jeg ikke likte.. f.eks. det huset som ble forbundet med 11. september, skjønte ikke helt sammenhengen der, siden jeg ikke visste hva som hadde vært skrevet før og ev. etter...

..
Les Reality på www.christianburner.com, den viser faktisk noen gode poeng om feil i bibelen(som jeg har ymtet fram i mine poster)
Sist endret av Scoody; 6. desember 2002 kl. 11:13.
Opprinnelig postet av vipr
Okay. Idiot. Poenget er at det ikke er noen teori. eg vet ikke med big bang for så mye har eg ikke gidda å satt meg inn i det. Vi tror ikke at vi kommer fra apene fordi vi har likt DNA osv..vi har sett det på beinfunn fra aper, til nå. Det er ikke noen jævla teori.

Gud er etter min mening ett desperat mennesker har problemer med å takle at vi faktisk ikke vet alt, og på grunn av redsel for døden... er fint å vite at alt kommer til å gå bra etter døden.. VI VET FORTSATT IKKE HVA SOM SJER ETTER DØDEN! Ingen har opplevd det som kan fortelle om det.. dere fornekter det, for da blir alt plutslig uttrygt og alt dere har basert livene deres på til nå, kan være feil..med det mener eg ikke at eg har rett, bare at dere har feil. eg mener bare at vi ikke vet.. og det gjør vi faktisk ikke.....
Vis hele sitatet...
hmmm.. skjellsord brings you nowhere...
"poenget er at det ikke er en teori?" errr.... Etter det jeg vet ER "the big bang" fremdeles kun en teori... akkurat som så mye annet.... og angående bein-funn...så har de til dagsdato ennå IKKE bevist at mennesket stammer fra apene... det er oxo fremdeles en teori... ... men dette kan diskuteres i det uendelige...

Har jeg pekt finger på noen siden du skriver "Vi tror ikke at vi kommer fra apene fordi vi har likt...osv."???
Jeg skrev bare om en populær oppfatning av emnet...
og jeg sa min mening om samme emnet.... ikke noe mer eller mindre enn det.
Alle har rett på sin egen oppfatning av ting...
Opprinnelig postet av s1rR34L
Tenkte jeg skulle kommentere på enkelte ting...

Eller for å gjøre diskusjonen enda morsommere....
At det hele oppsto ved "the Big Bang" (som høres ut som en dårlig pr0n-film)... greit nok!!!... MEN... hvordan oppsto de stoffene og materialene som forårsaket "the big bang"?...
Fra hva? ingenting? og hvis de oppsto fra noe....hva oppsto det igjen fra?.... Så i mitt synspunkt er en gud...sett fra ett Vitenskapelig synspunkt... er både mer sannsynlig og en bedre forklaring på det hele
(hmmm... "gud" kunne jo ha forårsaket "the big bang" som en del av skapelses-prossessen.... så hvem sier at "the big bang" automatiskt motbeviser at en gud eksisterer?
Tvert imot sier jeg.....)
Vis hele sitatet...
For en kristen/eller annen religion der den kristne gud inngår vil jo the Big bang synes usannsynlig
For en som ikke er kristen vil kanskje Big bang være mer sannsynlig

bibelen er jo bare en måte å gjøre "guden" mindre troverdig. Hvem vil vel tro på en gud som løser alt med vold? (I edens hage ble de truet med døden hvis de spiste av det forbudte treet, noahs ark (alle unntatt 8 mennesker overlever), egypt (drap av førstefødte), ørkenen (når de tilbad kalven), drepe sin egen sønn (ja, det står også på christianburner.com))

i Lev 20:20 og der omkring er det visst en god del dødstraffer for ting (hvis jeg ikke husker helt feil) man gjør..

Hvis det fins en gud, så er han ond.
Opprinnelig postet av s1rR34L

Og angående aper har jeg bare en ting å si:
Aper? APER? pytt... en elendig alpha-build av mennesket...skapt av gud...

Vis hele sitatet...
Eg vil påstå at det er å peke en finger, og ikke bare en ytring av hva du tror... "skapt av gud"
Sjellsord brings me nowhere som du sier..men det hjelper litt for å få ut aggresjon..eg forstår ikke hvorfor du henger deg opp i at en du ikke vet hvem er en gang synst du er en idiot..? egentli ikke det heller, men det du sa..synst eg var idiotisk..du mener bestemt at det finnest en gud, når du ikke vet noen som helst mer om det en noen andre på hele planeten så vidt eg vet..
Opprinnelig postet av aybara:
jocke: Det virker som om du ser på homofili som en sykdom eller noe.. i så fall syns jeg veldig, veldig, veldig synd på deg siden du er så trangsynt.

En ting til jocke.. du er en ivrig distributør av warez, noe jeg ikke har noe imot. Det jeg har litt vanskelig å forstå, er hvordan du kan holde på med dette, med ditt livssyn. Piratkopiering er tross alt å stjele programvare, og i bud sju står det klart og tydelig: "Du skal ikke stjele". Ikke vet jeg, men bryter du ikke da med ditt eget livssyn, som du så tappert prøver å tvinge over på andre?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder homofili så vil jeg spørre:
Hvorfor skjønner dere ikke at de ikke lever rett det Guds ord sier om homofili for det står ganske klart og tydelig i Guds ord at menn som ligger med menn ikke skal arve Guds rike, men de bryr seg ikke om det fordi Guds ord sier at hver den som tror skal ha evig liv, men Guds ord sier også at mange er kalt, men få er utvalgt.

Korinterne 6:9:
"...vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette..."

Det er ikke lenge siden jeg chattet på IRC. Da kom det en gutt som sa at han var baptist og var kristen, men han sa han var homo, men jeg sa at menn som ligger med menn ikke skal arve Guds rike, men han sa at det står ikke noe om det i bibelen for han hadde vist nok klippet ut det eller hoppet over det.
Men jeg kan skjønne homofilie som ikke aksepter det Guds ord sier, for de føler seg fordømt.
Dere som er homofilie er ansvarlig for dette selv for dere har valgt å leve urett i deres liv og da er dere skyldige selv og dere kan ikke legge skylde på Gud for det er deres egne skyld når livet har gått så galt.
Men jeg tror at det finne tilgivelse for homofili, jeg tror at de må prøve å legge fra seg dette griseriet som de gjør, men de vil ikke, derfor er dere skyldige.

Jeg mener at homfilie er noen griser, motbydelige og kvalme fordi vi er ikke skapt slik. Men jeg mener ikke noe slik med de som er homofilie, men det de gjør er grisette, modbydelig og kvalm.

Man skal ikke ligge med menn som man gjør med en kvinne.

Dette mener jeg om lesbiske og bifile og..!


Dette sier Bibelen:
"Derfor overgav Gud dem til vanærende lidenskaper. Kvinnene gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier."
(Paulus' brev til Romerne, kap. 1, 26-27)

"Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Hverken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette, hverken tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike."
(Paulus' 1. brev til Korinterne, kap. 6, 9-10)

"En må vite dette at loven ikke er gitt for den rettferdige, men for lovløse og ulydige, ugudelige og syndere, vanhellige og urene, fadermordere og modermordere, drapsmenn."
(Paulus' brev til Romerne kap. 1, 29

[b]Stridens kjerne:[b]
Teologene er sterkt uenige om hvordan innholdet i disse skriftstedene som jeg har skrevet skal forstås.
På norsk er det greske ordet "arsenokoites" oversatt til "menn som ligger med menn". I Tyskland er det blitt til "gutteskjender", på engelsk "perverst ekteskapsbrudd" og i King James' bibel heter det "de som misbruker mennesker".


"Hvis en type atferd medfører at arten dør ut så kan det, etter min mening, ikke kalles naturlig. Dermed er homofili unaturlig."

---------

En url som kan være til hjelp:

> http://www.pytte.net/beate/homoivan3.html
Sist endret av jocke; 6. desember 2002 kl. 12:29.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
det er feil å si at mennesket stammer fra aper.
det er heller slik at aper og mennesker stammer fra samme forfader men at de har skilt lag for mange år siden.

Hvordan forklarer du ting som neandertalerne og alle disse andre stadiene av menneskeheten dem graver opp i hytt og gevær?
er det bare oppspinn kanskje?
at disse gamle betareleasene av homo sopiens har omtrent helt like skjelletter, bare jo eldre typer man finner, jo større blir fravikene.. dem er dog samsvarende med den som var før / kommer rett etter..

klarer man da ikke trekke logiske konklusjoner ut av det som i det minste peker i retning evolusjon (noe som ikke eksisterer jmft. bibelen)

hva med alle disse andre fossilene dem finner, av 80 meter lange monsterhaier og 20 meter høye killerdinosaurer som t-rex og alle disse andre større, farligere, dinosaurene.. tror dere virkelig at mennesket har levd side ved side med disse i en salig treenighet?


Hvis dere annerkjenner at dinosaurer har levd, da må dere annerkjenne evolusjonsteorien.. fordi dinosaurer blir gravd opp med tydelig spor av evolusjon, da de skjellettene endrer seg når man graver i forskjellige eraær..
hvis dere IKKE annerkjenner at dinosaurer har levd, hva er da alle disse hvite knoklene dem stifter sammen på museer.

samtidig, ting som hunder.. hva med dem? annerkjenner man ikke hunders eksistens?
hunden min f.eks hadde ikke levd om ikke noen gjøker for noen hundre år siden hadde drevet og krysset andre raser for å skape en perfekt utstillingshund, og nå er det en egen rase..
det er jo ett levende eksempel på at evolusjon er høyst reelt.
hvordan man kan disputere det er utenfor min fatteevne.

::
Dere får unnskylde min konstante bombardering, men det er bare det at slikt som dette irriterer meg grenseløst
Btw folkens; jeg snakket med bibelkunnskaplæreren vår (jepp, vi har bibelkunnskap på skolen til meg og ruben)... Han har master-grade i teologi... han har sagt ja til å stikke innom her... han har skikkelig peiling på både kristendommen. og masse annet..! gled dere

(Han kommer i løpet av neste uke... han er en veldig opptatt mann... så kan ta litt tid før han svarer... we leed sjå..)
Opprinnelig postet av vipr
Eg vil påstå at det er å peke en finger, og ikke bare en ytring av hva du tror... "skapt av gud"
Sjellsord brings me nowhere som du sier..men det hjelper litt for å få ut aggresjon..eg forstår ikke hvorfor du henger deg opp i at en du ikke vet hvem er en gang synst du er en idiot..? egentli ikke det heller, men det du sa..synst eg var idiotisk..du mener bestemt at det finnest en gud, når du ikke vet noen som helst mer om det en noen andre på hele planeten så vidt eg vet..
Vis hele sitatet...
neee pytt... egentlig bryr jeg meg ikke en døyt om ka du mener eller synes om meg eller de meninger jeg har.....
som sagt så sa jeg bare min egen mening om tingene...

hehe... men du er jo ikke akkurat den som "ikke henger seg opp i at en du ikke vet hvem er en gang synst du er en idiot, eller synes at det du sier er idiotiskt..."

Jeg bryr meg egentlig heller ikke hva den enkelte tror...
det er deres sak... men det er jo litt morsomt å slenge ut en diskusjon i ny og ne....

forresten så er det en "ytring" når jeg skriver noe som er min mening/tro om ting og/eller argumenter for hvorfor jeg har de meningene jeg har... slå det opp i en ordbok...
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
LOL, har aldri hørt om at noen kristne har snakket om at de lurte på hvem som skapte Gud...der er jo ikke så vanskelig å akseptere at noe er evig og uendelig?

Begynner virkelig å ta av den tråden her...
Vis den mesterteologen din noen av pr0nthreadene også da!

Uansett, tilbake til spørsmålet mitt:
Hvorfor i huleste har kirken homofile prester når det er såpass tydelig i Bibelen at dette er synd?
Synes det å være prest blir en selvmotsigelse hvis man er homofil...
Sa ikke at han var mesterteolog.. men han er flink....

Svarer på spørsmålet senere i dag... har ikke tid nå... pappa'n min venter.. skal sitte på med han hjem..

Ruben kommer med en post med vårt "svar" på skapelsen+litt andre ting... jeg må stikke.. skal gjøre meg klar til juleball...+skal rigge lyd/lys til det.. kommer sikkert litt sener i dag... c ya!
Sist endret av jocke; 6. desember 2002 kl. 12:37.
sitat av s1rR34L:
"hmmm... "gud" kunne jo ha forårsaket "the big bang" som en del av skapelses-prossessen.... så hvem sier at "the big bang" automatiskt motbeviser at en gud eksisterer?
Tvert imot sier jeg.....)"
Vis hele sitatet...
Ganske bra tanke...Det er ikke nødvendig vis noen motsetning mellom Bibelen og Vitenskapen. Når vi tror at det er Gud som har skapt alt, så ville det vært rart om han ikke visste hvordan han gjorde det, sånn i detalj. I bibelen står det veldig enkelt og barnslig beskrevet om hvordan det hele skjedde. Men han visste nok hva han gjorde... Hadde vært litt for mye å skrevet ned en hel avhandling på atomenes oppbygning osv. i første mosebok..
Det står også i bibelen at 1000 år på jorden er det samme som 1 dag for han. Så for meg så ser det ut til at vitenskapen kan være med på å forsterke det bibelen sier på forskjellige områder.

Tenk på åssen mennesker fungerer. Øyet, øret og hjernen.
Dyr i alle farger og fasonger. Det må jo være en designer bak alt dette! Fra det minste innsekt til det største pattedyr. Det er system i naturen, og at alt dette skjedde ved en ren tilfeldighet er mer en det jeg klarer å tro på.

Dette med dinosaurer og sånt...jeg tror de har eksistert. På adam og evas tid lå det et slags vannlag rundt jorden som beskyttet mot solstrålene og det var et jevnt klima over hele jorden (noe som kan forklare den høye levealderen på den tiden). Så ble adam og eva ”kicked out of eden”, og enda litt senere kom noa med arken. Det som gjorde at hele jorden ble dekket med vann var dette vannlaget rundt jorden som rett og slett kom ned som regn. Når Noa kom ut av arken igjen var klimaet forandret og dyrene måtte tilpasse seg (evolusjon?). Her er det noe med at Dinosaurene hadde noe annerledes lungestruktur-greier, sån de ikke klarte å tilpasse seg. De trengte mer av et-eller-annet stoff i i luften… Etter syndefloden begynte levealderen også og gå ned.

Mye av de tekniske detaljene rundt dette er vitenskapelige, men har ikke fått mye innpass rundt om fordi det ville brutt med noe av det som læres i skoler og andre steder i dag. Blant annet med jordens alder. Millioner av år…. Når vannet lå på jorden i 40 dager, og ikke en fjelltopp var synlig så kan jeg tenke meg at det er et ganske høyt trykk på bunn. Det vil igjen si at ting som lå på havets bunn da, ser mange millioner år gammelt ut. Dette gjør at tidsberegningene til mange vitenskapelige beviser slår feil, noe hardbarka evolusjonister ikke vil ha noe av.

Nå gidder jeg ikke skrive mer fåreløpig…er så mye å skrive om dette temaet. Dette var bare veldig grovt forklart.
Sist endret av ruben; 6. desember 2002 kl. 14:22.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Opprinnelig postet av jocke
Han har master-grade i teologi...
Vis hele sitatet...
Derfor sa jeg det. Master på blir på norsk mester.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
jocke: Du har fremdeles ikke svart på warez-temaet som ble stilt deg.
> Ond^Sofa: Glemte den i farten... svarer etter jeg har spist, dusjet, kledd meg, osv...

> Keanu: Hehe... skjønner
Sist endret av jocke; 6. desember 2002 kl. 13:05.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
*ler*

Ruben: har jeg virkelig sagt det du siterer meg på? Tror kanskje noen andre har sagt det, men ikke jeg...

*ler litt til*

Jeg tror kanskje ikke at vi kommer noen som helst vei med denne diskusjonen. Når noen snakker om et vannlag som lå rundt jorda, og bla bla bla, så gir jeg nesten opp med en gang. Ting blir trykt ned på grunn av alt vannet som visstnok dekket hele jorda, og virker dermed eldre. Javel...? Måten man daterer gamle funn på, er å finne prosentandelen av visse isotoper som finnes i det organiske materialet. Om tingen har vært under vann eller ikke, har absolutt ingen ting å si. Ikke på noen som helst måte.

Greit nok at ikke-kristne må ha satt seg inn i kristendommen for å kunne diskutere den, men kristne må også ha satt seg inn i vitenskapen, og må godta ting som er bevist, for ikke å drite seg loddrett ut, før man kan delta i diskusjonen.

Mennesker stammer fra primater, uansett hva kristendommen eller andre religioner sier. For å backe opp den påstanden:

sitert fra caplex.net:
I The Descent of Man la han fram teorien om at mennesket stammer fra samme dyregruppe som apene. D.s teorier har vært sterkt omstridt, ikke minst fra religiøse grupper, men hovedtrekkene i dem har blitt stadfestet av moderne genetisk forskning.
Vis hele sitatet...
Edit:

Jocke: Jeg er ikke homofil, og jeg syns ikke det er så veldig kjekt å være sammen med to homofile som utøver seksuelle aktiviteter. Men det er likevel ikke noe galt med å være homofil. Jeg kjenner godt to homofile (nei, de er ikke sammen), og begge disse oppfører seg som helt vanlige mennesker, og er kjempegreie å være sammen med. Og uansett om de oppfører seg "normalt" eller ikke, er ikke homofili en sykdom eller feil på noen som helst måte. Punktum.

Ser veldig fram til svaret angående warez... De ti bud er jo kanskje det aller mest sentrale i kristendommen, og de kan heller ikke mistolkes. Så dette kan bli spennende...

*syns fremdeles litt synd på jocke, og også ruben, siden de er hjernevasket i tidlig alder, og sannsynligvis aldri vil få et ordentlig opplyst liv*
Sist endret av aybara; 6. desember 2002 kl. 14:15.
Hehe... aybara... han har blingsa litt.. han så på det som s1rR34L skrev, og så skrev han ditt nick...

[edit]

Måtte skrive noe sa Ond^Sofa...

--------------------

Opprinnelig postet av aybara:
En ting til jocke.. du er en ivrig distributør av warez, noe jeg ikke har noe imot. Det jeg har litt vanskelig å forstå, er hvordan du kan holde på med dette, med ditt livssyn. Piratkopiering er tross alt å stjele programvare, og i bud sju står det klart og tydelig: "Du skal ikke stjele". Ikke vet jeg, men bryter du ikke da med ditt eget livssyn, som du så tappert prøver å tvinge over på andre?
Vis hele sitatet...
Vel… skal ærlig innrømme at jeg har piratkopier. Akkurat sånn som ruben.. Og hvorfor lurer dere selv sikkert på, siden jeg argumenterer imot det her. Det har seg sånn at det eneste jeg bruker av warez, er Microsoft Office XP Pro og noen spill. Spillene laster jeg ned for å teste… (finner jeg noen spill jeg vil ha, kjøper jeg dem…) Og ja… dette er faktisk warez, og har planer om å degradere til min registrerte versjon av Office 2002. Ang. spillene så spiller jeg bare noen få ganger (ca. en gang i måneden når jeg er på LAN).. har så mye på skolen.

Som sagt så er ingen fullkomne, men som jeg nå innser, så har jeg levd litt for lenge i synd. (warez). Jeg kan nå be Gud om tilgivelse (og mene det), og han vil gjøre alt godt igjen for min åndelige side..!

Siterer noe jeg fant på Internett (en ukristen fyr som har skrevet dette:

…I've known a few people who have dealt drugs. They were not all that popular in high school. But, it seemed to me, they felt more accepted once they started dealing the illegal shit. I know a lot of hackers and people who trade warez and MP3s and whatnot. I don't think they do it out of insecurity in this case. But one thing that's really neat about these pirating cultures is that they're very easy-going and generous and accepting. They don't care what you do in your life, and if you have a computer problem or whatever, they'll help you out with it. Contrast this with your regular schmoes, who don't care about anyone else and who don't help.

And I suppose this outreach of acceptance was one of the main things that caused Christianity to succeed (whoah, I just likened Christianity to warez groups...)…

[/edit]
Sist endret av jocke; 6. desember 2002 kl. 14:46.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
jocke: Hvis du ikke har tid til og svare, trenger du ikke å skrive det. Da kan du enkelt nok vente til du har tid, eller noe fornuftig og skrive.
An atheist's revelation:

Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?


Disse "nykristne" som går rundt med klær med diverse kopier av kjente merkevarer bare at det står jesus på og går på og holder moderne og "kule" hallelujamøter må synes Gud og Jesus er toppen av moro siden de bruker så mye tid på det. De jeg har sett på dette forumet er i hvert fall veldig engasjerte :) Det er vel den typen mennesker som kalles gladkristne og fanatikere og som synes Gud og Jesus er så supre at de må dele det med alle sammen.

Nå er det jo slik at det samfunnet vi vokser opp i former vårt virkelighetssyn og våre meninger om rett og galt og hvordan ting er sånn generelt. Tenk deg at en nyfødt baby ble satt igjen ute i skogen (glem Tarzan i et øyeblikk nå :). Forutsatt at den hadde overlevd, noe den sannsynligvis ikke hadde gjort, hvordan tror du den hadde blitt? Den hadde ikke kunnet snakke, ikke visst forskjellen på rett og galt og helt sikkert ikke trodd på den kristne guden. Kort sagt så ville denne personen vært som et dyr, som vi jo alle egentlig er.

Grunnen til at vi ser på oss selv som hevet over dyrene er at vi, på grunn av vår evne til å lære og være nysgjerrige på ting, har opparbeidet kunnskap gjennom mange generasjoner. Vårt syn på verden er veldig påvirket av denne eventyrboken som kalles Bibelen, og hvis man tenker godt nok etter og distansierer seg fra alt dette så ser man hvor latterlig det faktisk er å godta alle disse "faktaene" som vi har lært av samfunnet.


Og når det gjelder det med at vi, som noen skrev, stammer fra apene: Slik som nso skrev; dette er en altfor utbredt misforståelse som har blitt brukt til å latterliggjøre denne teorien som Darwin satte. "Haha, da kan vi jo bare drite i å bruke klær, vaske oss osv. og leve oppe i trærne med apene." og lignende. En annen ting som er kraftig overdrevet er betydningen av denne "missing link", som jo nå kan sies å være funnet.

Poenget i evolusjonsteorien er at menneskene, som alle andre dyr, og planter for den del, har et felles opphav. Når det gjelder menneskene og apene, så har vi også felles opphav. Det vil si at for en ganske god stund siden så var vi verken mennesker eller aper, men en dyreart som var forløperen til begge og som etter hvert utviklet seg til det vi i dag kjenner som mennesker og aper.

Det er altså en grunn til at dette bare er en teori, men det finnes altså noen beviser for denne: Man har funnet beinrester av mennesker med helt klart forhistoriske trekk, som viser utviklingen mot Homo Sapiens opp gjennom tidene. Det finnes også beviser for at en art har tilpasset seg miljøet de levde i på så kort tid at noen har kunnet dokumentere det, slik som med en type sommerfugler i England som skiftet farge på grunn av naturlig utvalg for å passe inn i et skiftende miljø.

Mange tror også at darwinisme er det samme som evolusjonsteori, som er feil. Darwinisme er en måte å forklare evolusjonsteorien på, slik som den litt mindre kjente Lamarckismen, som i og for seg er ganske teit.


Nå skulle dette bli en skikkelig bra post som fikk alle til å tenke "Wow, nå fikk jeg noe å tenke på, gitt!", men siden jeg har vært oppe hele natten og hodet mitt føles som det er fylt med sagflis så ble det jo ikke det :) Men lang ble den. Jeg foretrekker å gjøre alt i en gang, lat som jeg er.

Og jeg er forresten ikke ateist, men agnostiker. Rettere sagt en ateistisk agnostiker.

Edit: Usj, disse stygge smilefjesene :)
Beklager det med navnet... det innlegget gikk litt fort.
Dette jeg sa med vannlaget og det gikk også veldig fort, og detaljene (som sagt) kom ikke fram.

Alt det jeg sa er ikke noen ”liten” teori. Kikket så vidt i noen bøker om dette her i sommer, så jeg har ikke satt meg inn i alt. Driver og ser på det nå, ettersom det var litt nytt for meg og. Dette er ikke noe jeg har fått inn igjennom hjernevask…

Selv om jeg nevnte denne teorien som noe som kan ha skjedd, så betyr ikke det at jeg ikke vet noe som helst som om dagens vitenskap. Begge disse to teoriene har mange beviser på at de kan være rett. Delvis fordi de har noen fellestrekk.

Det med syndefloden og datering av ting er ikke helt på trynet... selv om jeg ikke har sjekka opp detaljene rundt det enda. Skal se om jeg finner noe om det så kan jeg forklare det nærmere.

Og aybara... greit at du mener den framstillingen er helt på trynet, men prøv å legg fram ytringene dine på en mer saklig måte.

Jeg syns egentlig ikke så synd på meg og jocke ettersom vi faktisk trives, har mat, klær, familie, og gode venner. Nesten gang du utaler deg om andre du egentlig ikke kjenner, men dømmer ut ifra tro og meninger, så prøv med en litt mer vennlig tone.
Opprinnelig postet av s1rR34L:
"hmmm... "gud" kunne jo ha forårsaket "the big bang" som en del av skapelses-prossessen.... så hvem sier at "the big bang" automatiskt motbeviser at en gud eksisterer?
Tvert imot sier jeg.....)"
Vis hele sitatet...
Ruben og s1rR34L... sorry, men gud skapte ikke Big bang det er ihvertfall teorien nå. Universet vårt er knyttet sammen med et annet univers i en 5. dimensjon (oooo, kjempeavansert).. Og i en jevn syklus smasjer disse universene sammen og skaper et big bang i begge univers. De blir dyttet fra hverandre og dratt sammen igjen. Dette tar et par billioner år så vi har masse tid før neste gang det skjer.

Pointet er. Tiden er uendlig, det er ingen start og ingen slutt. Derfor blir behovet for en Gud som starter det hele overflødig. Og selv om det er virker unaturlig at tid og rom skal være uendlig så er uendlig for mye for mennesket til å fatte, men vi vet at det er det.
bra post horetore! ... for å forsette litt med det med om gud er allmektig som sto i begynnelsen av posten ;

(1)Hvis gud er allmektig og god så eksisterer intet ondt.
(2)Ond eksisterer.
-----------------------------------------------------------------------
(3)Gud er ikke allmektig og god!?

hehe denne er satt litt på spissen da ... men er forsatt logisk gyldig.

jocke: siden du skal "legge opp" som warez fordeler kan du ikke bare gi meg admin over dc hub'n din ?
Det finnes også beviser for at en art har tilpasset seg miljøet de levde i på så kort tid at noen har kunnet dokumentere det, slik som med en type sommerfugler i England som skiftet farge på grunn av naturlig utvalg for å passe inn i et skiftende miljø.
Vis hele sitatet...
At du utaler deg om dette, og legger det fram som en sannhet forteller jo litt…
Det er avslørt at dette ikke er tilfelle og at hele prosjektet var en stor svindel.
I The Sunday Telegraph 14.3.99 kunne man lese denne artikkelen (skrevet på dansk, men jeg prøve å oversette litt):

”Evolusjonisteksperter innrømmer stilletiende, at et av deres mest kjære eksempler på Darwins teori i praksis – birkemålerens historie – er basert på en rekke vitdenskapelige bommerter. De ekseprimentene man gjennomførte med birkemålerene på 50 tallet, og som man lenge mente beviste påstanden om naturlig utvelgelese, anses nå for verdiløse, i det de på forhånd var opstillet således, at det skulle enda med ”det riktige resultat”

En av bevisene for at dette er sant, er at bjørkemålerne normalt aldri setter seg på trestammer, noe som var ganske vesentlig for denne teorien. Bernard Kettlewell som ledet prosjektet, satt døde birkemålere opp på trestammene.

Med dette innlegget vil jeg ikke si at alt som har med darwin og evolusjon og gjøre er helt på bærtur. Men noe sier meg at når de er nødt til å forfalske bevis for å støtte teorien sin, så er det i hvert fall noe som ikke stemmer.
Sist endret av ruben; 6. desember 2002 kl. 15:18.
Big Bang -> Solsystemer, stjerner og planeter -> Sol og bosted -> Liv dannes -> Evolusjon -> Mennesker -> finner ingen forklaring hvorfor de er til og skaper derfor noe som "forklarer". -> Mennesket skapte Gud

Ergo skapte Big Bang Gud ^^
Hmmmmm, stilig måte å snu gud skapte big bang teorien på Digital
Opprinnelig postet av aybara:
Jocke: Jeg er ikke homofil, og jeg syns ikke det er så veldig kjekt å være sammen med to homofile som utøver seksuelle aktiviteter. Men det er likevel ikke noe galt med å være homofil. Jeg kjenner godt to homofile (nei, de er ikke sammen), og begge disse oppfører seg som helt vanlige mennesker, og er kjempegreie å være sammen med. Og uansett om de oppfører seg "normalt" eller ikke, er ikke homofili en sykdom eller feil på noen som helst måte. Punktum….

….*syns fremdeles litt synd på jocke, og også ruben, siden de er hjernevasket i tidlig alder, og sannsynligvis aldri vil få et ordentlig opplyst liv*
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av jocke:
Jeg mener at homfilie er noen griser, motbydelige og kvalme fordi vi er ikke skapt slik. Men jeg mener ikke noe slik med de som er homofilie, men det de gjør er grisette, modbydelig og kvalm.

-----------------

Jeg sa ikke at du var homofil… jeg svarte på spørsmålet om hva jegsynes! Som sagt, de mennesker akkurat som alle oss andre. Men det er selve **homofilien** jeg er imot!

Homofili har forekommet til alle tider. Homfili er en seksuell legning der en person opplever en seksuell og følelsesmessig tiltrekning mot personer av samme kjønn. Homofile har blitt sett på som annerledes.

"Hvis en type atferd medfører at arten dør ut så kan det, etter min mening, ikke kalles naturlig. Dermed er homofili unaturlig."

-----------------

> Homofili og samfunn
Hvordan skal samfunnet forholde seg til det faktum at en del av borgerne utvikler homoseksuell identitet og opplever seg som stabilt homofile?

1) Sosial struktur
Storsamfunnets interesse for samliv og seksualitet skyldes ønsket om å ivareta en rekke sentrale fellesanliggender: ordnet og funksjonell organisering av familieliv, reproduksjon, trygghet for alle og særlig for barna og best mulige vilkår for positiv psykologisk utvikling og sosialisering.
En av familieenhetens viktigste oppgaver er å være et tjenlig middel til best mulig å virkeliggjøre disse målsettinger for samfunnet som helhet. Skal dette få optimale vilkår, forutsetter det stabile familier som i sammensetning og sosialt mønster er et samfunn i miniatyr. Således bør storsamfunnets kjønnslige polaritet og komplementaritet gjenfinnes i familien. Bare en tokjønnet samlivsform er i stand til på grunnplanet å ivareta hele bredden av et storsamfunns anliggender på familiesektoren, reproduksjonen inkludert.
Det må være denne sammenhengen og samhørigheten mellom minisamfunn og maksisamfunn som er grunnen til at homofile pressgrupper ikke får allment gjennomslag for adopsjonsrett i rammen av en partnerskapslov. Enkelte har argumentert med at da først blir det fullstendig likhet mellom homofile og heterofile. Når dette syn likevel er marginalt, er vel det på grunn av en allmenn erkjennelse av at homofilt samliv ikke gir optimale oppvekstvilkår for barn og unge.

2) Kjønnsidentitet. Familie. Kultur
Et samfunnsvitenskapelig grunnlag for et slikt standpunkt kan man finne i den faglige erkjennelse av hvordan et individs dannelse av kjønnsidentitet foregår. Som vi har sett, gir psykologisk og pedagogisk innsikt et relativt entydig bilde: Utviklingen av en tydelig og trygg identitet som kvinne eller som mann forutsetter ideelt sett fysisk og psykisk stabilt nærvær av mannlige og kvinnelige mønsterfigurer som barnet kan identifisere seg med og definere seg i forhold til. Mangel på slike betingelser kan forstyrre prosessen. Dette er ingen dømmende kritikk overfor enslige foreldre og deres livssituasjon, men et viktig memento med sikte på hvilke oppvekstvilkår samfunnet bør sikte på å gi barn.
Som vi også har sett, er det ikke bare barnets og ungdommens nærmeste miljø som spiller inn i dannelsen av seksuell identitet. Særlig for den store gruppen av unge (15-20 prosent) som i tidlig pubertetsalder har diffus seksuell identitet, spiller de videre sosiale omgivelser en viss rolle. Dersom samfunnet knesetter stabilt homofilt samliv som aktet samlivsform, vil dette få konsekvenser for eksponering av homoseksualitet i kulturen. Dette igjen kan få folkepedagogiske konsekvenser som vi i dag ikke overskuer.
Alt i alt viser dette at det er utilstrekkelig å betrakte spørsmålet om det offentliges holdning til homofilt samliv innenfor et snevert individualistisk perspektiv som ensidig fokuserer på den enkeltes behov for og rett til å leve ut sitt driftsliv. Derfor må spørsmålet også ses i en bredere, kollektiv og institusjonell kontekst. En slik tilnærming forutsetter at betraktningen omfatter et flergenerasjonsaspekt med langsiktige, kulturelle perspektiver.

3) Individets frihet
Samtidig vet vi at mange homofile opplever en alvorlig interessekonflikt mellom samfunnets heterofile familiemønster og deres egen seksualitet. For mange av dem som velger å leve ut sin homofili, dreier det seg om en dyp overbevisning hvor de vil påberope seg sin moralske rett til fritt å ta egne valg. Her er det viktig at samfunnet viser respekt for den personlige integritet i spørsmål som gjelder individets identitet. Et ikke-totalitært samfunn må gi rom for den enkelte borger til selv å treffe avgjørelser under eget ansvar også innenfor et livsområde som samliv og seksualitet. Forutsetningen er at dette ikke medfører overgrep mot andre mennesker, eller på andre måter får negative konsekvenser for andre borgere.
At vi i vårt land allerede før en eventuell partnerskapslov tilkjenner homofile en slik frihet, viser seg ved at det ikke lenger gis lovforbud og straffebestemmelser med hensyn til homofilt samliv. Samfunnet må gi individet en berettiget frihet. Samtidig må politikerne på folkefellesskapets vegne ta ansvar for kollektivets ve og vel på både kort og lang sikt. Spørsmålet er derfor hvordan man skal vurdere den foreslåtte partnerskapsloven i en kollektiv og institusjonell ramme.

4) Partnerskapsloven
Så lenge det finnes borgere som praktiserer homoseksuelt parliv, må staten også her bidra til orden, med beskyttelse for de svakeste og fremme av mest mulig rettferdige forhold. Juridisk kunne dette enklest vært håndtert innenfor gjeldende lov om husstandsfellesskap (av 1991). Den regulerer en rekke mer og mindre utbredte samboer-former. Når Regjeringen ikke valgte denne mulighet, var det fordi man ønsket også å gi et signal om at samfunnet anerkjenner et homofilt samliv som verner om troskap, ansvar og kjærlighet. Man ville gi disse homofilt samboende institusjonell trygghet på linje med heterofile ektepar. Resultatet ble at homofile som etablerer seg etter partnerskapsloven får sterkere rammer rundt sitt samliv enn heterofile som bor sammen uten vigsel.
Hele dette komplekset kan ikke godt tolkes annerledes enn at for det offentlige er det vesentlig at borgerne etablerer seg i et stabilt samliv, mens det er av underordnet betydning om dette samliv er heterofilt eller homofilt. Det er disse verdiformidlende aspektene ved partnerskapsloven som er problematiske, både fordi staten slik gir utydelige signaler om hvilken samlivsform som er foretrukket, og fordi en kultur med markante homofile innslag trolig vil få betydning for utbredelsen av homofili i befolkningen.
Realiteten i forslaget om partnerskapsloven er at samfunnet som oppdragerinstans avstår fra å befordre den ene seksuelle legning framfor den andre. Folkepedagogisk vurdert er dette nærmest en ansvarsfraskrivelse: Samfunnet skyver over på individet et valg som har både sosiale betingelser og sosiale konsekvenser, og som derfor individet så allikevel ikke gjennomfører uten sosial og kulturell påvirkning.

5) Holdninger til homofile
For en del medlemmer av vårt samfunn er homofili og homofile noe de bare kjenner av omtale. Denne distanse og mangel på personlig kjennskap har lett for å gi grobunn negative holdninger og utslag som det er grunn til å advare mot.
Alle parter vil tjene på at det er generell åpenhet i samfunnet omkring homoseksualitet. Særlig viktig er det at skolen i sin undervisning i samlivsspørsmål gir solid faglig kunnskap av medisinsk, psykologisk, etisk og annen art. Slik innsikt vil kunne gi bedre forutsetninger for ungdom som skalnår det gjelder å forholde seg til eventuell egen homoseksuell legning og til homofile i familie, vennekrets og ellers.
Historisk betraktet har mange homofiles livskår vært preget av isolasjon. Ofte er kanskje den beste støtte homofile kan få at de behandles på lik linje med alle andre, og ikke blir merket som «spesielle» personer eller «særgruppe». Samtidig er det viktig at man i bomiljø, på arbeidsplass og innen organisasjoner er oppmerksom på de merbelastninger en homofil livssituasjon kan medføre. I den grad det er ønskelig, bør slike sammenhenger kunne fungere som sosialt nettverk.

Konklusjon
Kirke og samfunn bør øke sin kunnskap om homoseksualitet og den allmenne bevisstheten om homofile menighetslemmer og borgere som yter viktig innsats på mange plan. Det er viktig å bygge ned oppfatninger av homoseksualitet som noe «sært» og homofile som spesielle mennesker. I kirkelig sammenheng må man holde fram at homofile ikke er «mer syndige» enn andre, og at en homofil person religiøst sett står under samme vilkår som alle andre; «skapt av Gud», «merket av syndefallet», «ansvarlig overfor Gud», «frelst ved dåp og tro».
En ikke fordømmende holdning til homofile mennesker innebærer imidlertid ikke at man kan avstå fra å bedømme homoseksualitet på etisk og teologisk grunnlag. Som vi har sett, er Bibelens tale entydig: Homoseksuell adferd avvises dels som brudd på ordningen med ekteskapet som all seksualitets ramme, dels som uttrykk for forstyrrelse i forhold til skaperverket. Slik adferd betegnes som «unaturlig», det vil si imot Guds skapervilje og Guds gode vilje for hvert enkelt menneske.
Fra teologisk hold er det viktig å fremheve hvordan Guds bud og ordninger også i dette tilfelle er gode og tjenlige for enkeltmennesker og for samfunnet som helhet. Det livslange, offentlig innstiftede og gjensidig forplitende ekteskapet mellom mann og kvinne er en uovertruffen struktur for seksuelt samliv. Den tjener både de voksne enkeltindividene, samfunnet som helhet og ikke minst evnetuelle barn i samlivet. All seksualitet utenfor denne rammen truer med å gjøre skade. Denne skaden kan være direkte, slik at den rammer andre mennesker i form av utroskap, tap av livsutfoldelse og fellesskap, seksuell og følelsesmessig utbytting, foreldretap og ustabile oppvekstvilkår. Skaden kan også være indirekte, idet seksuell adferd utenfor og på tvers av ekteskap svekker både den enkeltes og det offentliges bekreftelse og anseelse av ekteskapet som den rette og gode rammen for seksuelt samliv.
Hva angår homofilt samboerskap, ligger de negative konsekvensene i hovedsak i denne siste kategorien. En bred samfunnsmessig aksept og institusjonalisering av homofilt samboerskap vil påvirke kulturen og dermed den seksuelle identitetsprosessen for noen av dem som vokser opp under slike vilkår.

(les resten av artikkelen hvis du vil -> http://www.mf.no/dokumenter/homofili_1993.html)

-----------------

Jeg må si meg enig i dette som står her, og at vi som er kristne bør får mer kunnskap. Vi bør heller hjelpe de som er homofile, ikke kritisere dem!

-----------------

> Psyc0re: Jeg kan fremdeles være admin på DC-hubben.. har for øvrig bare ISDN, så det er ikke mye jeg får lastet ned derfra

edit:

Må stikke på juleball jeg oxo... snakkes...
Sist endret av jocke; 6. desember 2002 kl. 15:31.
Og kort om synd og homofili...

Nå er det ikke sånn at vi kristne hater alle som drikker, banner, er homofile eller har sex før ekteskapet!
Vet det kanskje er et vanlig bilde av oss men...om du leser litt om hva jesus gjorde mens han levde her på jorda, så var han mer mest syndere og de som ikke var perfekt. Han hang ikke med de viktige fine fariseere som tolket loven til punkt og prikke, og slo ned på hver minste feil.

Men nå har det seg sånn at det er ofte kristne organisasjoner som tar seg av narkomane, og folk med alkoholproblemer. Det er de som har lest Bibelen og virkelig tatt poenget med å bry seg om sin neste.

Homofili er synd, og helt unaturlig samliv mellom menn. Det står i Bibelen …og det sier sunn fornuft. Så er det ikke personene som menneske som vi ”ser ned på”, men handlingen som blir gjort. Homofili er ikke ”mer” synd en f.eks å lyve og ikke snakke sant. Synd er synd.

Men jeg må nesten si takk for i dag. Juleball venter…
Opprinnelig postet av SkyFex
Ruben og s1rR34L... sorry, men gud skapte ikke Big bang det er ihvertfall teorien nå. Universet vårt er knyttet sammen med et annet univers i en 5. dimensjon (oooo, kjempeavansert).. Og i en jevn syklus smasjer disse universene sammen og skaper et big bang i begge univers. De blir dyttet fra hverandre og dratt sammen igjen. Dette tar et par billioner år så vi har masse tid før neste gang det skjer.

Pointet er. Tiden er uendlig, det er ingen start og ingen slutt. Derfor blir behovet for en Gud som starter det hele overflødig. Og selv om det er virker unaturlig at tid og rom skal være uendlig så er uendlig for mye for mennesket til å fatte, men vi vet at det er det. [/b]
Vis hele sitatet...
Det er håpløst å "si at det du tror er feil og det jeg tror er rett". Teori er en teori fordet den ikke er bevist. Hadde det vært bevist så hadde det vært vitenskap, noe det ikke er.

Opprinnelig postet av Digital Hybrid
Big Bang -> Solsystemer, stjerner og planeter -> Sol og bosted -> Liv dannes -> Evolusjon -> Mennesker -> finner ingen forklaring hvorfor de er til og skaper derfor noe som "forklarer". -> Mennesket skapte Gud

Ergo skapte Big Bang Gud ^^
Vis hele sitatet...
hmm tenk litt over det ..... hvor kom big bang fra da ? du kan ikke si at det ikke var en gud som sto bak det ....?


> Psyc0re: Jeg kan fremdeles være admin på DC-hubben.. har for øvrig bare ISDN, så det er ikke mye jeg får lastet ned derfra
Vis hele sitatet...
hmmmm hvor teit å moralsk feil er det ikke å ha den tanke gangen. "jeg kan hjelpe andre i å synde bare jeg ikke rent fysisk synder selv" eller.no ... ? det du burde ha sagt som en kristen fanatiker var; nei Psyc0re du kan ikke få admin på warez hub'n. jeg har nå insett hvor syndig det var å dele ut stjelte varer og har dermed valgt å legge ned hub'n for å forhindre at synd sprer seg til mine medmenneske som kan falle i fristelsen til satan. jeg er for glad i mine medmennesker til å se dem leve et liv i synd!

i mine øyne er du forsatt en synder hvis du har hub'n oppe.
Sist endret av Psyc0re; 6. desember 2002 kl. 15:33.
Psyc0re > Jeg er en av 3-4 stykker som startet hubben... jeg kan ikke bare si at jeg skal legge ned hubben... men det jeg kan gjøre er å la være å bruke DC...

Men nå jeg dra på juleball... snakkes!
Sist endret av jocke; 7. desember 2002 kl. 01:46.
Opprinnelig postet av ruben

Tenk på åssen mennesker fungerer. Øyet, øret og hjernen.
Dyr i alle farger og fasonger. Det må jo være en designer bak alt dette! Fra det minste innsekt til det største pattedyr. Det er system i naturen, og at alt dette skjedde ved en ren tilfeldighet er mer en det jeg klarer å tro på.
Vis hele sitatet...
derfor tro på at det var en person som designa det her på 7 dager. det er mer en det jeg klarer å tro på.
Jocke: pass på å ikke drikk, eller ha sex uten å gifte deg først... det er en synd
Better than thou.
Opprinnelig postet av jocke
Jeg må si meg enig i dette som står her, og at vi som er kristne bør får mer kunnskap. Vi bør heller hjelpe de som er homofile, ikke kritisere dem!
Vis hele sitatet...
Syntes du homofile trenger hjelp? Homofili er en naturlig ting i mine, og helt sikkert en hel haug andre her sine, øyne. Personlig syntes jeg kristendom er den største hoaxen noensinne, og de eneste som tjener på det er prester, og kirkevesenet. Jeg syntes synd på dere som må gå på en kristen skole og ikke få riktig informasjon om ting som man har bevis for faktisk har eksistert/hendt. Man har funnet flere millioner år gamle skjelleter fra dinosaurer, og dere nekter fortsatt å tro på det åpenbare? Dere må forstå at det dere tror på er feil. GALT! Eneste kristne jeg har noen som helst slags form for respekt for er unitarister. Les fakta gutten min.

/me spytter på den falske guden dere har skapt i hodene deres.
Jeg skjønner meg ikke på homofili i det hele tatt! Det strider både mot naturen (Ingen dyr som er homofile som mennesker er, finnes tvekjønnete dyr osv. men det blir noe annet). Og det strider mot Kristendommen. Det står da helt klart at homofili er synd (Hvorfor i helvete skal kirken slippe inn homofile????).

Jeg synes samfunnet er for åpent for homofili!
det er faktisk dyr som er homofile. det stod en reportasje om homofile sauer i vg for en uke siden. der stod det at homofile sauer hadde mer sex en hetro sauer! det var forska på det! så da er det vel dyr som er homofile og, ikke bare mennesker.
Ved høy tempratur blir bananfluer også homofile ^^
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg sa ikke at du var homofil... etc etc etc
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg sa at jeg ikke var det, bare for å få den saken ut av verden :P

Det med at homofili er unaturlig... Joda, du har rett i at mennesker er skapt slik at en kvinne og en mann sammen skal gi avkom og føre arten videre. Men det er nå en gang slik at ingen arter er helt perfekte. Alle arter har svakhetstrekk, også mennesket. Om homofilien etter hvert blir så utbredt at den truer med å utrydde menneskeheten, så vil det si at menneskeheten ikke lenger er sterkest, og i både dyre- og planteriket, er det slik at den sterkeste overlever, mens de svakeste ikke gjør det. Så det ville ikke være noe unaturlig i det den dagen mennesket forsvinner fra jordas overflate.

Skal trekke ut det du sier om oppvekst hos homofile. Jeg personlig tror at en som vokser opp med to fedre eller to mødre vil få problemer senere i livet. Ikke fordi de får en dårlig oppvekst, for jeg tror at et homofilt par kan greie den oppdragelsen like godt som et hetrofilt par, men fordi det generelt sett i samfunnet er så liten aksept for homofili, at vedkommende som vokste opp der ville blitt mobbet. Dette er ikke foresattes skyld, men samfunnets.

Det warez-spørsmålet regnet jeg egentlig ikke med at du ville ta seriøst... Men uansett, jeg ville heller prøvd å funnet ut akkurat hvor skrudd livssynet mitt var enn å slutte med fritidsaktiviteter bare fordi jeg skal ha det litt bedre når jeg sitter å snakker ut i tomme luften (det kristne kaller å "be til gud"). OT: Prøv heller "Instant Forgiver" på www.herregud.com (kanskje blasfemi, men likevel artig).

ruben: Nei, du syns kanskje ikke synd på dere, men det gjør jeg...
Hvis gud er det som gjorde at universet ble til, så tror jeg de fleste tror på gud. Gud er vel den kraften som eksisterer på det høyeste nivået, over vår virkelighet. Noe kan ikke komme fra ingenting, så ett eller annet må ha vært før universet, men hvor kom det fra? Noe må ha satt prosessen i gang.
Jeg tror ikke på guder slik det er beskrevet i religionene. Men hvis noen trenger å tro på det for å komme seg gjennom hverdagen synes jeg de bør få lov til det. De bør også få lov til å stikke pikken sin i hvem de vil så lenge begge er voksne og har lyst.
Better than thou.
Og delfiner er også homofile. Men dette er besides the point egentlig.
Opprinnelig postet av gaucho:
Hvis gud er det som gjorde at universet ble til, så tror jeg de fleste tror på gud. Gud er vel den kraften som eksisterer på det høyeste nivået, over vår virkelighet. Noe kan ikke komme fra ingenting, så ett eller annet må ha vært før universet, men hvor kom det fra? Noe må ha satt prosessen i gang.
Vis hele sitatet...
Enten så er har gud alltid eksistert eller så har universet alltid eksistert. Det er vanskelig for mennesker å forstå at ting er uten begynnelse eller slutt, men slik er det bare.

carlo:
/me spytter på den falske guden dere har skapt i hodene deres.
Vis hele sitatet...
Skaper ikke akkurat fred i verden at folk har de holdningene som du har. Bra de fleste hever seg over slikt.
Det er presisi slik vi skaffer fred i verden.

Hadde vi spytta de falske gudene til døde hadde det nemlig blitt fred på jord..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av shel
Skaper ikke akkurat fred i verden at folk har de holdningene som du har. Bra de fleste hever seg over slikt.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke har så veldig mange poster, vet ikke om det er fordi du ikke er her noe mye, eller om det bare er fordi du leser.

Uansett så føler jeg meg tvunget til og si at det var Carlo som sa det der.
Altså, ta det med en klype salt. Eller en sekk. Eller fire.
Sofa: Har vært her en noen måneder. Hvis jeg kan ta Carlo's komentar med noen poser salt (altså ikke seriøst), så beklager jeg at jeg ikke tok den for det den var.. Men det var jo ikke første posten i denne tråden han viste lite forståelse for andre meninger:

Jeg syntes synd på mennesker som Jocke. Helt ærlig, jeg syntes synd på dere.
Vis hele sitatet...
Duxo: Ja.. det kunne vært fint det.. spytt på alle falske guder, spytt på alle "feile" politiske system, spytt på alle som tror de er noe osv.. Nå er det faktisk slik at det er en del mennesker her på jorden med forskjellige meninger, forskjellige kulturer, religioner osv. Da er det kanskje en bedre ide å møte hverandre med litt respekt.
Duxo: Ja.. det kunne vært fint det.. spytt på alle falske guder, spytt på alle "feile" politiske system, spytt på alle som tror de er noe osv.. Nå er det faktisk slik at det er en del mennesker her på jorden med forskjellige meninger, forskjellige kulturer, religioner osv. Da er det kanskje en bedre ide å møte hverandre med litt respekt.
Vis hele sitatet...
Man må da få komme med meninger om hva man synes om folk. Litt sterke meninger er også sunt
Opprinnelig postet av Digital Bybrid:
Jocke: pass på å ikke drikk, eller ha sex uten å gifte deg først... det er en synd
Vis hele sitatet...
Wow! Du har skjønt det...!

Opprinnelig postet av Carlo:
...Syntes du homofile trenger hjelp? Homofili er en naturlig ting i mine, og helt sikkert en hel haug andre her sine, øyne. Personlig syntes jeg kristendom er den største hoaxen noensinne, og de eneste som tjener på det er prester, og kirkevesenet. Jeg syntes synd på dere som må gå på en kristen skole og ikke få riktig informasjon om ting som man har bevis for faktisk har eksistert/hendt. Man har funnet flere millioner år gamle skjelleter fra dinosaurer, og dere nekter fortsatt å tro på det åpenbare? Dere må forstå at det dere tror på er feil. GALT! Eneste kristne jeg har noen som helst slags form for respekt for er unitarister. Les fakta gutten min....
Vis hele sitatet...
Vel... vi lærer faktisk mer om darwinismen og kristendommen enn dere gjør! (går på kristen skole som du selv sier... og vi har en kristendomslærer som er sinnsykt flink når det gjelder religion, etc...)
Å være prest i statskirken er bare en jobb - en jobb betalt av staten... det er et fåtall av Norge's prester som faktisk er frelst, og brenner for å se andre få vite om Jesus. Mange prester (ikke absolutt alle...) kan derfor ikke sammenlignes med menigheter/kristendommen på samme måte...

Opprinnelig postet av SkyFex:
Jeg skjønner meg ikke på homofili i det hele tatt! Det strider både mot naturen (Ingen dyr som er homofile som mennesker er, finnes tvekjønnete dyr osv. men det blir noe annet). Og det strider mot Kristendommen. Det står da helt klart at homofili er synd (Hvorfor i helvete skal kirken slippe inn homofile????).

Jeg synes samfunnet er for åpent for homofili!
Vis hele sitatet...
Du har virkelig skjønt det SkyFex!

Opprinnelig postet av randy:
det er faktisk dyr som er homofile. det stod en reportasje om homofile sauer i vg for en uke siden. der stod det at homofile sauer hadde mer sex en hetro sauer! det var forska på det! så da er det vel dyr som er homofile og, ikke bare mennesker.
Vis hele sitatet...
Sitat fra http://www.aftenposten.no/kul_und/kultur/d182894.htm:
"....Tabloidavisene VG og Dagbladet havner absolutt nederst på publikums tiltro-liste. To prosent av de spurte synes VG er til stole på..."

Beviser at VG ikke er den mest pålitelige kilden... (kan finne flere sånne undersøkelser, og se at VG havner laaaangt nede...)

Opprinnelig postet av Digital Hybrid:
Ved høy tempratur blir bananfluer også homofile ^^
Vis hele sitatet...
Bananfluer er dyr... vi snakker om mennesker


Opprinnelig postet av aybara:
Det med at homofili er unaturlig... Joda, du har rett i at mennesker er skapt slik at en kvinne og en mann sammen skal gi avkom og føre arten videre. Men det er nå en gang slik at ingen arter er helt perfekte. Alle arter har svakhetstrekk, også mennesket. Om homofilien etter hvert blir så utbredt at den truer med å utrydde menneskeheten, så vil det si at menneskeheten ikke lenger er sterkest, og i både dyre- og planteriket, er det slik at den sterkeste overlever, mens de svakeste ikke gjør det. Så det ville ikke være noe unaturlig i det den dagen mennesket forsvinner fra jordas overflate.
Vis hele sitatet...
Som sagt til Digital Hybrid; mennesker og dyr er to forskellige ting, og kan ikke sammenlignes...


Opprinnelig postet av aybara:
Skal trekke ut det du sier om oppvekst hos homofile. Jeg personlig tror at en som vokser opp med to fedre eller to mødre vil få problemer senere i livet. Ikke fordi de får en dårlig oppvekst, for jeg tror at et homofilt par kan greie den oppdragelsen like godt som et hetrofilt par, men fordi det generelt sett i samfunnet er så liten aksept for homofili, at vedkommende som vokste opp der ville blitt mobbet. Dette er ikke foresattes skyld, men samfunnets.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du hadde likt å vokse opp uten en mor.. jeg er kjempeglad i mora mi... tenk deg på alt hun har gjort for deg... skiftet bleie, vaske klær, lage mat, etc, etc... (seff kan men oxo gjøre dette... men det er en grunn til at det er skapt både kvinner og menn... ellers kunne Gud bare skapt menn... ikke sant?)


Opprinnelig postet av aybara:
Det warez-spørsmålet regnet jeg egentlig ikke med at du ville ta seriøst...
Vis hele sitatet...
Må ta det folk sier (og som jeg sier) alvorlig... sa jo selv at det er synd

Opprinnelig postet av Carlo:
Og delfiner er også homofile. Men dette er besides the point egentlig.
Vis hele sitatet...
Som sagt mange ganger før, dyr og mennesker kan ikke sammenlignes når det kommer til homofili...!

Opprinnelig postet av SkyFex:
Enten så er har gud alltid eksistert eller så har universet alltid eksistert. Det er vanskelig for mennesker å forstå at ting er uten begynnelse eller slutt, men slik er det bare.
Vis hele sitatet...
Dobbelt wow! du har skjønt det igjen!


Opprinnelig postet av shel:
Skaper ikke akkurat fred i verden at folk har de holdningene som du har. Bra de fleste hever seg over slikt.
Vis hele sitatet...
[off-topic]
Dette skal ikke diskuteres videre... vil bare poste det som en "notis"...

Opprinnelig postet av Ond^Sofa:
...Ser du ikke har så veldig mange poster...
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Carlo i tråden Norges største!:
Hadde du bare visst hvor lite poster faktisk har å si....
Vis hele sitatet...
Vel... her ser det ut som dere to motsier hverandre... hvem som har rett, vet ikke jeg...
[/off-topic]

edit:

Ungdomspastoren vår (er xtremt flink til å forklare/svare på "enkle" måter...) kommer oxo til uken...
Altså kristendomslæreren vår + ungdomspastoren vår kommer til neste uke... da kan dere spørre spørsmål dere ikke synes vi har svart godt nok på

edit_end
Sist endret av jocke; 7. desember 2002 kl. 02:30.
La de homofile være! De kommer til å brenne i helvete uansett! Og det gjelder alle ateistene også. Gud er god! (hva er DET for en måte å tenke på?)

Beklager useriøst preg, men budskapet er i aller høyeste grad seriøst.

Hva er poenget med å avsky visse typer mennesker dersom kristendommen legger såpass stor vekt på nestekjærlighet?

Og hvorfor skal kristne mislike homofile? Greit nok at det gamle testamentet sier at homofile skal drepes, men med Jesus skulle vel dette vært forandret?

For øvrig kan vel dette sees på som litt selvmotsigende:

6. bud:
Du skal ikke slå i hjel.

og

3.mos 20,13

Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø
Sist endret av Dekilaz; 7. desember 2002 kl. 02:42.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
jocke: Jeg har ikke sagt at det betyr noe som helst, men lav postcount kan indikere at han ikke er så aktiv. Men det trenger ikke bety det, og det skrev jeg også. Men siden han hadde lav postcount OG tok Carlo seriøst, så følte jeg at det kunne vært lurt og informere han om at Carlo ikke alltid er 100% bånn seriøst.

Forklaring nok?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
jocke: Så en sjimpanse og et menneske kan ikke sammenlignes, selv om de har 99,9% like gener? Men en hund og en katt kan vel sammenlignes. Greit nok at de tilhører to totalt forskjellige raser, men begge er jo dyr, så da går det greit. Er det slik? Du kan kanskje forklare forskjellen på et menneske og et dyr?

Du er kjempeglad i mora di. Klart det, skulle bare mangle, egentlig. Hvis du hadde vokst opp med to fedre, ville du vært kjempeglad i fedrene dine, tror ikke du også det? Det du skriver om matlaging, bleieskifting og kvinner, viser bare at kristendommen oppdrar folk til å bli utrolig konservative, uten noe som helst begrep om at kvinner og menn er likestilte, og ikke skal ha forhåndsdefinerte oppgaver. Du skjønner vel at menn greier å lage mat og skifte bleier like godt som kvinner? Og hvorfor en eventuell gud ikke bare skapte menn? Vel, hadde denne guden vært så allmektig, så ville han vel funnet ut ganske kjapt at to menn ikke hadde de helt store sjansene til å forplante seg, og da ville han jo ha kastet bort en hel uke på ingen ting. Og det hadde vel vært litt surt. Dessuten; kan du se for deg eventyret om Adam og Per (i stedet for Eva, altså) som gikk rundt i Edens hage?

Edit:
Hva lærer dere forresten om samfunnet på den skolen din? F.eks. systemet med statskirke. Bør vi ha en statskirke her i landet? Og bør de som blir født i Norge automatisk bli medlem av den?
Knallbra, Sofa! Der traff du spikeren på hodet!

edit:

les UTEN å ta den ironisk

/edit
Sist endret av Dekilaz; 7. desember 2002 kl. 03:27.